Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-133/12-2/SM
z 25 kwietnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-133/12-2/SM
Data
2012.04.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
dostawa
grunt niezabudowany
grunty
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów
zwolnienie
Istota interpretacji
stosowanie planów zagospodarowania przestrzennego przy sprzedaży gruntów
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.01.2012 r. (data wpływu 02.02.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad stosowania planów zagospodarowania przestrzennego przy sprzedaży gruntów - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 02.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad stosowania planów zagospodarowania przestrzennego przy sprzedaży gruntów. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Spółka S.A. („Spółka”) nabyła w latach 2009-2011 szereg niezabudowanych działek („Działki”). Przedmiotowe Działki zostały nabyte przez Spółkę w celu realizacji zadania inwestycyjnego „Budowa Elektrowni C - I Etap”. Działki były nabywane sukcesywnie na podstawie umów sprzedaży zawieranych w formie aktu notarialnego.Dla przedmiotowych Działek zostały uchwalone przez odpowiednie organy (tj. Radę Miasta oraz Radę Gminy) miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. W ciągu ostatniego roku plany te były zmieniane przez właściwe organy. Mając na uwadze, że przedmiotowe Działki położone są w obrębie dwóch różnych jednostek terytorialnych, różne organy były uprawnione do uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W odniesieniu do Działek leżących w obrębie miasta O., zgodnie z zaświadczeniem z dnia 6 grudnia 2011 r. uzyskanym przez Spółkę z Urzędu Miasta, Działki mają następujące przeznaczenie:
Dodatkowo, zgodnie z uchwałami z dnia 6 października 2011 r. (nr 153/XIV/2011 oraz 154/XIV/2011 podjętymi przez Radę Miasta O.) działki oznaczone nr 30190 i 30109 otrzymały nowe przeznaczenie: „tereny pod zabudowę produkcyjno-techniczno-usługową z terenami kolejowymi”. Plan zagospodarowania przestrzennego dotyczący tych dwóch działek został już uchwalony przez radę miejską O. i w chwili składania niniejszego wniosku wszedł już w życie (opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa w dniu 8 listopada 2011 r.). Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego wskazane z powołanym zaświadczeniu wraz ze zmianą dokonaną odnośnie działek nr 30190 i 30109 łącznie określane będą dla celów niniejszego wniosku jako „Nowy Plan O.” Jednocześnie, odnośnie Działek położonych w gminie zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Urząd Gminy z dnia 7 grudnia 2011 r. uzyskanym przez Spółkę, Działki mają następujące przeznaczenie:
W dniu 5 sierpnia 2008 r. Rada Gminy w R. podjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Następnie po przeprowadzeniu całego procesu uchwałodawczego i konsultacyjnego określonego w ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r., nr 80, poz. 717 z późn. zm.; „Ustawa o Planowaniu”) Rada Gminy w R. uchwaliła miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Powyższa uchwała została podjęta m.in. z inicjatywy Spółki w związku z realizowaną przez Spółkę inwestycją budowy elektrowni. Spółka uczestniczyła również aktywnie w procesie konsultacyjnym dotyczącym nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Rada Gminy uchwaliła nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwałą z dnia 25 listopada 2011 r. („Nowy Plan R.”). W chwili obecnej Nowy Plan R. czeka na ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Województwa i wejdzie w życie w okresie 30 dni po ogłoszeniu Na podstawie Nowego Planu R.:
Dla celów niniejszego wniosku Nowy Plan O. oraz Nowy Plan R. łącznie będą określane jako „Nowe Plany”. W związku ze zmianą decyzji biznesowej odnośnie prowadzonej przez Spółkę inwestycji związanej z budową elektrowni, Spółka podjęła działania w kierunku sprzedaży Działek podmiotowi, który będzie kontynuował budowę elektrowni. Sprzedaż Działek odbyła się dwufazowo:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy w przypadku Sprzedaży Pierwszej i Sprzedaży Drugiej dla celów określenia przeznaczenia terenu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054; „ustawa VAT”) zastosowanie powinny znaleźć Nowe Plany... Zdaniem Wnioskodawcy: Zarówno w przypadku Sprzedaży Pierwszej jak i Sprzedaży Drugiej dla celów określenia przeznaczenia terenu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT zastosowanie powinny znaleźć Nowe Plany, tj. Nowy Plan O. (łącznie ze zmianą dotyczącą przeznaczenia działek o nr 30190 i 30109) oraz Nowy Plan R.. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT zwalnia się od podatku „dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę”. Przepis ten oznacza, iż zwolnieniu podlega dostawa gruntów, które mają status gruntów innych niż budowlane (a zatem np. gruntów rolnych, leśnych, rekreacyjnych) oraz gruntów innych niż przeznaczone pod zabudowę. Niestety przepisy ustawy VAT nie określają, na jakiej podstawie podatnicy dokonujący dostawy gruntów powinni oceniać ich przeznaczenie. Zgodnie z jednolitym podejściem organów podatkowych podstawą do określenia przeznaczenia gruntu powinien być miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Stosownie do art. 3 ust. 1 Ustawy o Planowaniu „kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.” Realizacja zadań publicznych gminy na jej terytorium dokonywana jest między innymi w drodze uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które jako akty prawa miejscowego w rozumieniu art. 87 ust. 2 Konstytucji RP są źródłami powszechnie obowiązującego prawa na terenie gminy. Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego mają charakter normatywny, a zatem są powszechnie obowiązujące. Wiążą zatem zarówno podmioty władzy, w tym organy administracji publicznej, jak i podmioty pozostające poza strukturą władzy, to jest jednostki i ich organizacje (tak też Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 1 marca 2011 r., sygn. IPPP2/443-74/11-4/KOM). Normatywny charakter miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wiąże się z wieloma wymogami dotyczącymi zasad tworzenia, ogłaszania i obowiązywania aktów prawnych o powszechnej mocy obowiązującej. Przepisy Ustawy o Planowaniu w sposób szczegółowy normują procedurę sporządzania i uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (zwłaszcza art. 17-20 Ustawy o Planowaniu). Stanowisko uznające kluczową rolę miejscowego planu zagospodarowaniu przestrzennego można odnaleźć przykładowo w interpretacji z 18 sierpnia 2011 r. (sygn. IBPP3/443-643/11/AM) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził wprost, że „(...) o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu (...)”. Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 22 września 2010 r. (sygn. IPPP1-443-669/10-5/AS). Spółka zwraca uwagę, że powyższe podejście uznające, iż to właśnie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego ma kluczowe znaczenie przy określaniu przeznaczenia gruntu potwierdzają również wyroki sądów administracyjnych (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 marca 2010 r., sygn. I FSK 274/09) oraz doktryna prawa podatkowego (np. Adam Bartosiewicz, Komentarz do art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, LEX, 2011). W analizowanym stanie faktycznym, zdaniem Spółki, zarówno w odniesieniu do Sprzedaży Pierwszej, jak i Sprzedaży Drugiej powinny znaleźć zastosowanie Nowe Plany, tj. Nowy Plan O. (łącznie ze zmianą dotyczącą przeznaczenia działek o nr 30190 i 30109) oraz Nowy Plan R.. Zdaniem Spółki fakt, iż w momencie Sprzedaży Pierwszej obowiązywały jeszcze przez pewien okres po dniu zawarcia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego wcześniej wprowadzone miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego nie powinno mieć wpływu na ocenę przeznaczenia działek sprzedawanych w ramach Sprzedaży Pierwszej. Jak podkreślił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja z 7 marca 2011 r., sygn. IPPP3/443-1192/10-4/KB) w niemalże analogicznym stanie faktycznym stwierdził, „że o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. Jednakże, biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że pomimo obowiązującego planu miejscowego, zgodnie z którym działka jest przeznaczona do zalesienia i zadrzewienia, przedmiotowa działka nie stanowi terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Bowiem z art. 14 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynika, że w celu ustalenia przeznaczenia terenów rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w analizowanej sytuacji taka uchwała została już podjęta i zgodnie z nią przedmiotowa działka przeznaczona jest pod tereny kolejowe. A zatem, podjęcie przez Radę Miasta ww. uchwały jednoznacznie świadczy o przeznaczeniu przedmiotowych terenów pod zabudowę.” W interpretacji tej organ uznał, że miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego obowiązujące w momencie sprzedaży działek nie będą miały zastosowania w sytuacji, gdy rada gminy uchwaliła już uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w której zmianie ulegnie przeznaczenie gruntów. Na marginesie Spółka zauważa, że powołana interpretacja dotyczy jednej z działek będących przedmiotem Sprzedaży Drugiej, którą to interpretację uzyskał poprzedni właściciel tejże działki i w konsekwencji trudno jest argumentować, że dotyczy zupełnie odmiennego stanu faktycznego. W przypadku Spółki sytuacja prawna jest jeszcze bardziej klarowna gdyż, nie tylko zostały uchwalone przez właściwe organy uchwały o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ale co więcej zakończony został już cały proces uchwałodawczy oraz konsultacyjny i Nowe Plany zostały już uchwalone lub też czekają jedynie na ogłoszenie we właściwym dzienniku urzędowymi wejście w życie. W konsekwencji zdaniem Spółki w przypadku Sprzedaży Pierwszej zastosowanie powinny znaleźć Nowe Plany i przeznaczenie terenów będących przedmiotem Sprzedaży Pierwszej dla celów ustawy VAT powinno zostać określone w oparciu o zapisy Nowych Planów, tj. odpowiednio Nowego Planu O. (łącznie ze zmianą dotyczącą przeznaczenia działek o nr 30190 i 30109) oraz Nowego Planu R.. Analogicznie, do Sprzedaży Drugiej powinny znaleźć zastosowanie również Nowe Plany. W momencie zawierania umowy Sprzedaży Drugiej, Nowy Plan O. będzie już obowiązywał, podczas gdy Nowy Plan R. będzie prawdopodobnie już obowiązywał (lub może w nieodległym okresie zacząć obowiązywać - w zależności od terminu ogłoszenia go w dzienniku urzędowym). W konsekwencji, zdaniem Spółki, przeznaczenie terenów będących przedmiotem Sprzedaży Drugiej dla celów ustawy VAT, powinno zostać określone w oparciu o zapisy Nowych Planów, tj. odpowiednio Nowego Planu O. (w tym nowe przeznaczenie działek nr 30190 oraz 30109) oraz Nowego Planu R.. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. W zakresie zastosowania jednolitej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do działek mających różne przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego będzie wydana odrębna interpretacja. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.