Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-297/15/AD
z 3 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2015 r. (data wpływu 16 marca 2015 r.), uzupełnionym w dniu 1 czerwca 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług najmu i związanych z nimi ponoszonych opłat oraz zastosowania stawek podatku do tych usług - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 1 czerwca 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług najmu i związanych z nimi ponoszonych opłat oraz zastosowania stawek podatku do tych usług.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


P. Spółka Akcyjna (dalej jako: „Spółka” lub „P.”) jest spółką mającą siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonuje wynajmu powierzchni biurowych na podstawie umowy zawartej w dniu 5 marca 2014 r. (dalej jako: „umowa najmu”) ze spółką zagraniczną posiadającą siedzibą w Norwegii (dalej jako: „najemca”). Na przedmiot najmu składają się pomieszczenia biurowe oraz indywidualnie oznaczone miejsca postojowe dla samochodów, usytuowane na wewnętrznym parkingu. Wynajmowana nieruchomość wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowym znajduje się na terenie Polski - w mieście G.


Najemca, w ramach umowy najmu, zobowiązany jest do ponoszenia opłat z tytułu:


  1. Czynszu za przedmiot najmu, który obejmuje również korzystanie z miejsc parkingowych oraz sprzątanie przedmiotu najmu. Zgodnie z zapisami w umowie opłata ma charakter miesięczny.
  2. „Kosztów eksploatacji i zarządu”, obejmujących swym zakresem m. in.:

    1. naprawę, konserwację i utrzymanie czystości części wspólnych nieruchomości, tj. parkingów naziemnych, placu manewrowego, rampy, komunikacji do wind, dróg i otoczenia budynku, holi, klatek schodowych, ścian nośnych, fasad, fundamentów, dachu itp.;
    2. przeglądy budowlane i inne kontrole wymagane prawem;
    3. ponoszenie kosztów i opłat nakładanych przez organy administracji lub lokalnych dostawców mediów, w tym opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
    4. ochronę budynku przez koncesjonowaną agencję ochrony;
    5. kontrolę, utrzymanie, naprawę wspólnych instalacji technicznych;
    6. koszty serwisu technicznego budynku, tj. serwis związany z konserwacją, remontami i naprawą wszystkich urządzeń i instalacji technicznych (urządzeń grzewczo-chłodniczych, instalacji wodno-kanalizacyjnej, instalacji ochrony przeciwpożarowej, windy oraz innego wyposażenia);
    7. utrzymanie, sprzątanie, odśnieżanie, sypanie piaskiem lub solą terenu wokół nieruchomości, miejsc postojowych oraz jak również utrzymanie zieleni;
    8. odśnieżanie powierzchni dachu budynku;
    9. zapewnienie dostawy ogrzewania części wspólnych;
    10. zapewnienie dostawy wody do przedmiotu najmu;
    11. zapewnienie odprowadzania ścieków z przedmiotu najmu;
    12. zapewnienie dostawy energii elektrycznej w częściach wspólnych nieruchomości, w tym oświetlenia zewnętrznego;
    13. utrzymanie w czystości elewacji budynku;
    14. ubezpieczenie budynku od ognia i innych żywiołów;
    15. zarządzanie i administrowanie nieruchomością.

      Niniejsza opłata ma charakter miesięczny, natomiast wysokość stawki została określona ryczałtowo za 1 metr kwadratowy powierzchni wynajmowanej.

  3. Dodatkowych opłat - obejmujących koszty zużycia energii elektrycznej na podstawie wskazań podliczników zainstalowanych w przedmiocie najmu oraz kosztów ogrzewania oraz klimatyzacji. Opłata, zgodnie z postanowieniami umowy, również rozliczana jest w cyklach miesięcznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy w opisanym stanie faktycznym, miejscem świadczenia usług najmu oraz związanych z tym usług dotyczących utrzymania i korzystania z przedmiotu najmu jest terytorium RP?
  • W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, czy fakturując usługi w zakresie najmu oraz usług dotyczących utrzymania i korzystania z przedmiotu najmu powinno się stosować stawki właściwe dla sprzedaży krajowej?



Zdaniem Wnioskodawcy, przez świadczenie usług w obrocie gospodarczym - dla celów podatku od towarów i usług - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Aby poprawnie ustalić miejsce opodatkowania usług w kontekście VAT, należy - co do zasady - wziąć pod uwagę zakres terytorialny, pod który podlegają świadczący i nabywający usługi.

Od powyższej zasady ustalania miejsca opodatkowania istnieje szereg wyjątków. Jednym z nich jest reguła dotycząca usług związanych z nieruchomościami.

Zgodnie z przepisem art. 28e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U Nr 177, poz. 1054, z późn. zm. - dalej jako „ustawa VAT”), miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Zastosowanie omawianej reguły ustalania miejsca świadczenia jest niezależne od statusu stron transakcji, w szczególności od tego, czy usługobiorca jest podatnikiem (przedsiębiorcą krajowym czy zagranicznym), czy konsumentem (osobą niebędącą podatnikiem). Miejscem świadczenia dla usług związanych z nieruchomościami jest państwo, w którym nieruchomość jest położona.

Biorąc powyższy przepis pod uwagę należy stwierdzić, że usługa najmu nieruchomości położonej w Polsce opodatkowana jest VAT w Polsce. Ze względu na fakt, że miejsce świadczenia powyższej usługi znajduje się na terytorium Polski podlega ona opodatkowaniu VAT w Polsce oraz podlega wykazaniu w ewidencji prowadzonej dla potrzeb podatku VAT.

Zdaniem Spółki, również „koszty eksploatacji i zarządu” oraz „opłaty dodatkowe” związane w sposób bezpośredni z wynajmem nieruchomości (opłaty te bowiem dotyczą szeregu czynności/usług, które niezbędne są do zgodnego z przeznaczeniem korzystania z powierzchni biurowych) jako świadczenia pomocnicze (…).

W odniesieniu do pytania 2 Spółka stwierdziła, że biorąc pod uwagę powyższe, usługi wskazane powyżej powinny zostać opodatkowane stawką podatkową określoną w ustawie VAT, właściwą dla usług krajowych (analogiczną jak w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika krajowego).

Według art. 41 ust. 1 ustawy VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r, z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że usługi realizowane przez Spółkę w ramach umowy najmu z podmiotem z siedzibą w Norwegii podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, według stawki 23% VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj