Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-749/15-2/JŻ
z 30 września 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2015 r. (data wpływu 7 września 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług w zakresie tzw. „commission” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 września 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usług w zakresie tzw. „commission”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca, A. Sp. z o.o. (dalej „A.”), należy do międzynarodowej grupy spółek, których głównym przedmiotem działalności jest dystrybucja specjalistycznych surowców chemicznych. Niniejszy wniosek dotyczy transakcji, w których towary są sprzedawane przez dostawcę z siedzibą w Chinach (dalej „Dostawca”) polskiemu nabywcy (dalej „Nabywca”). Własność towarów będących przedmiotem dostawy przechodzi bezpośrednio od Dostawcy na Nabywcę. A. nie nabywa w żadnym momencie własności towaru. Dostawca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i nie jest w Polsce zarejestrowany jako podatnik VAT.

Nabywca posiada siedzibę w Polsce i jest w Polsce zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W związku z dokonywanymi dostawami towar, załadowany w kontenery, jest transportowany drogą morską z Chin bezpośrednio do Polski. Towar jest zgłaszany do odprawy celnej w polskim porcie. Po odprawie towar jest dostarczany z portu do magazynu Nabywcy znajdującego się w Polsce. Transport towaru w kontenerach z portu do magazynu Nabywcy wykonują firmy transportowe działające na zlecenie A.. Firma transportowa obciąża kosztami ww. transportu A.. Następnie A. refakturuje te koszty na Dostawcę.


Ponadto w związku z wyżej opisanymi dostawami A. świadczy na rzecz Dostawcy usługi w zakresie tzw. „commission”, polegające na:

  1. awizowaniu kontenerów, sprawdzaniu poprawności dokumentów handlowych, spedycyjnych i innych towarzyszących przesyłce,
  2. zajmowaniu się obiegiem całej powyższej dokumentacji,
  3. pośredniczeniu/pomaganiu w rozwiązywaniu różnych problemów/spraw na linii Nabywca - Dostawca związanych z dostawą towaru do Nabywcy (np. problemy z fakturowaniem, jakością towaru, etykietami itp.).


W zamian za świadczenie wyżej opisanych usług w zakresie tzw. „commission” A. obciąża Dostawcę swoim wynagrodzeniem. Kwota tego wynagrodzenia jest kalkulowana jako iloczyn liczby kontenerów z towarem, których dotyczą ww. usługi w danym miesiącu (lub innym uzgodnionym przez strony okresie rozliczeniowym) oraz uzgodnionej przez strony stawki wynagrodzenia za jeden kontener.


W związku z przedstawionym opisem zadano następujące pytanie:


Czy przepisy ustawy o VAT, w szczególności art. 28b ust. 1 należy interpretować w ten sposób, że „miejscem świadczenia usług” dla usług w zakresie tzw. „commission” świadczonych przez A. na rzecz Dostawcy są Chiny jako miejsce, w którym Dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, w związku z czym usługi te nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Przepisy ustawy o VAT, w szczególności art. 28b ust. 1 należy interpretować w ten sposób, że „miejscem świadczenia usług” dla usług w zakresie tzw. „commission” świadczonych przez A. na rzecz Dostawcy są Chiny jako miejsce, w którym Dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, w związku z czym usługi te nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, „miejscem świadczenia usług” w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.


Powyższy przepis znajduje zastosowanie w odniesieniu do przedmiotowych usług, ponieważ ich usługodawca (Dostawca) niewątpliwie mieści się w zawartej w art. 28a ustawy o VAT definicji „podatnika” obowiązującej na potrzeby stosowania przepisów Rozdziału 3 ustawy o VAT (art. 28a - 28o).


Wobec powyższego, „miejscem świadczenia usług” dla usług w zakresie tzw. „commission”, których dotyczy niniejszy wniosek, jest miejsce, w którym Dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Chiny.


Należy podkreślić, że przedmiotowe usługi nie mieszczą się w zakresie regulacji żadnego z przepisów ustawy o VAT (art. 28b ust. 2-4, art. 28e, art. 28f ust. l i la, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n) ustanawiających wyjątki od wyżej opisanej zasady ustalania miejsca świadczenia usług określonej w art. 28b ust. 1.


Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, świadczenie usług podlega opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług wyłącznie w przypadku, gdy jest dokonywane na „terytorium kraju”, tzn. na terytorium Polski (zgodnie z definicją „terytorium kraju” zawartą w art. 2 pkt 1) ustawy o VAT. W konsekwencji, ponieważ, jak wykazano wyżej, miejscem świadczenia przez A. na rzecz Dostawcy przedmiotowych usług w zakresie tzw. „commission” są Chiny, usługi te nie podlegają opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym towarami, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Z kolei, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


W przypadku świadczenia usług, koniecznym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.


Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania rozdziału „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Przy czym jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy spółek, których głównym przedmiotem działalności jest dystrybucja specjalistycznych surowców chemicznych. Niniejszy wniosek dotyczy transakcji, w których towary są sprzedawane przez dostawcę z siedzibą w Chinach polskiemu nabywcy. Własność towarów będących przedmiotem dostawy przechodzi bezpośrednio od Dostawcy na Nabywcę. Dostawca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i nie jest w Polsce zarejestrowany jako podatnik VAT. W związku z dokonywanymi dostawami towar, załadowany w kontenery, jest transportowany drogą morską z Chin bezpośrednio do Polski. Towar jest zgłaszany do odprawy celnej w polskim porcie. Po odprawie towar jest dostarczany z portu do magazynu Nabywcy znajdującego się w Polsce. W związku z wyżej opisanymi dostawami A. świadczy na rzecz Dostawcy usługi w zakresie tzw. „commission”, polegające na:

  1. awizowaniu kontenerów, sprawdzaniu poprawności dokumentów handlowych, spedycyjnych i innych towarzyszących przesyłce,
  2. zajmowaniu się obiegiem całej powyższej dokumentacji.
  3. pośredniczeniu/pomaganiu w rozwiązywaniu różnych problemów/spraw na linii Nabywca - Dostawca związanych z dostawą towaru do Nabywcy (np. problemy z fakturowaniem, jakością towaru, etykietami itp.).

W zamian za świadczenie wyżej opisanych usług w zakresie tzw. „commission” A. obciąża Dostawcę swoim wynagrodzeniem. Kwota tego wynagrodzenia jest kalkulowana jako iloczyn liczby kontenerów z towarem, których dotyczą ww. usługi w danym miesiącu (lub innym uzgodnionym przez strony okresie rozliczeniowym) oraz uzgodnionej przez strony stawki wynagrodzenia za jeden kontener.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia „miejsca świadczenia usług” dla usług w zakresie tzn. „commission” świadczonych na rzecz Dostawcy z Chin.


Należy wskazać, że z ogólnej zasady dotyczącej miejsca oświadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy wynika, że miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej oraz gdy przepisy art. 28e, 28f ust. 1 i 1a, 28g ust. 1, 28i, 28j ust. 1 i 2 i 28n ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia dla danej usługi.

W wyniku analizy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę usług tzw. „commission”, do których należy awizowanie kontenerów, sprawdzanie poprawności dokumentów handlowych, spedycyjnych i innych towarzyszących przesyłce, zajmowanie się obiegiem całej powyższej dokumentacji oraz pośredniczenie/pomaganie w rozwiązywaniu różnych problemów/spraw na linii Nabywca - Dostawca związanych z dostawą towaru do Nabywcy (np. problemy z fakturowaniem, jakością towaru, etykietami itp.) na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terenie Chin zastosowanie znajdzie art. 28b ust. 1 ustawy. W oparciu o ten przepis miejscem świadczenia oraz opodatkowania tych usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Chin.

Tym samym, w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, usługi w zakresie tzw. „commission” świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu mającego siedzibę działalności na terytorium Chin nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Zatem, Wnioskodawca nie opodatkowuje w Polsce przedmiotowych usług świadczonych na rzecz podmiotu z Chin i stawki krajowe podatku VAT nie znajdą zastosowania dla opodatkowania tych usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z poźn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj