Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-77/15/PK
z 21 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 20 lipca 2015 r. (data wpływu 30 lipca 2015 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 4 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie określenia stawki podatku dla sprzedaży oleju opałowego z zawartością barwnika na poziomie od 4,1 do 4,9 mg/l - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie określenia stawki podatku dla sprzedaży oleju opałowego z zawartością barwnika na poziomie od 4,1 do 4,9 mg/l. Ww. wniosek został uzupełniony w odpowiedzi na wezwanie Organu z 24 sierpnia 2015 r. znak IBPP4/4513-77/15/PK.

We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie handlu hurtowego olejami opałowymi, olejami napędowymi i gazami płynnymi. Spółka chce nabyć od koncernu paliwowego BP olej opałowy lekki - kod CN 27101947, którego wartość barwnika Solvent Red jest na poziomie od 4,1 do 4,9.

Dyrektywa Rady Państw Unii Europejskiej 95/607WE z dnia 27.11.1995 wprowadziła regułę znakowania paliw. W decyzji 2003/900/WE z dnia 17.12.2003 r. Komisja Europejska określiła maksymalny poziom znakowania paliwa barwnikiem na 9 mg/l.

Polskie przepisy stanowią, że oleje opałowe mogą zawierać dodatki uszlachetniające, barwniki oraz znaczniki. Oleje opałowe lekkie powinny zawierać barwnik czerwony oraz znacznik (bezbarwny związek chemiczny, służący do identyfikacji produktu), zgodnie z zapisem podanym w odpowiednich przepisach. W § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r w sprawie znakowania i barwienia wyrobów energetycznych wskazano, że „Do znakowania wyrobów stosuje się nieusuwalny znacznik, który jest substancją o nazwie chemicznej N-etylo-N-(2-(1-izobuutoxy-etoxy)etylo) azobenzeno-4-amina (Solvent Yellow 124).

2.Do barwienia stosuje się substancję:

1.Solvent Red 164 albo Solvent red 19 w przypadku:

  1. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 oC lub których gęstość w temperaturze 15 oC jest niższa niż 890 kg/m3,
  2. olejów napędowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, przeznaczonych na cele opałowe.

(…)

3.Za prawidłowo oznaczony i zabarwiony wyrób uważa się, w przypadku wyrobów określonych w ust. 2:

1.pkt 1. wyrób do którego dodano znacznik w ilości nie mniejszej niż 6,0 mg/l, lecz nieprzekraczającej 9,0 mg/l znakowanego wyrobu, i barwnik Solvent Red 164 w ilości nie mniejszej niż 6,6 mg/l barwionego wyrobu lub barwnik Solvent Red 19 w ilości nie mniejszej niż 6,3 mg/l barwionego wyrobu (...)”.

Przepisy prawa Unii Europejskiej określają maksymalną ilość barwnika, nie określają natomiast ilości minimalnej, pozostawiając tę kwestię do uregulowania Państwom Członkowskim. Przepisy polskie regulują tę kwestię, wskazując na minimalną ilość barwnika Solvent Red w oleju opałowym.

W uzupełnieniu wskazano że:

  • Spółka nabywa przedmiotowy olej z zapłaconą akcyzą (wyrób już wprowadzony do obrotu przez sprzedawcę).
  • Zgodnie z otrzymanym świadectwem jakości, poziom barwnika od 4,1 do 4,9 jest podany w jednostce mg/l.
  • Zgodnie z notatkami umieszczonymi na 2 stronie świadectwa jakości w pkt 8 jako barwnik jest wskazana substancja: N-Ethyl-1-(4-phenylazo)naphthyl-2-amine. Jego chemiczna nazwa to Sudan Red 7B znany także jako Solvent Red 19.
  • Na świadectwie poziom znacznika Solvent Yellow 124 jest określony na poziomie 6-7,2 mg/l, gdy norma określa 6-9,0 mg/l).
  • Zgodnie z notatkami umieszczonymi na 2 stronie świadectwa jakości w pkt 7 jest zawarta informacja, że w przypadku gdy produkt będzie importowany jego zawartość wzrasta do 9 mg/kg.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu):

Czy w przypadku wprowadzenia do obrotu i prowadzenia na terenie Rzeczypospolitej sprzedaży oleju opałowego lekkiego, którego wartość barwnika Solvent Red jest na poziomie od 4,1 do 4,9 , olej ten będzie podlegał stawkom podatku akcyzowego wskazanym w art. 89 ust. 1 p. 9 lub p. 10 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu) w przypadku wprowadzenia do obrotu i prowadzenia na terenie Rzeczypospolitej sprzedaży oleju opałowego lekkiego, którego wartość barwnika Solvent Red jest na poziomie od 4,1 do 4,9 , olej ten będzie podlegał stawkom podatku akcyzowego wskazanym w art. 89 ust. 1 p. 9 lub p. 10 ustawy o podatku akcyzowym. Przepisy prawa Unii Europejskiej nie regulują bowiem kwestii dolnej granicy barwnika Solvent Red w oleju opałowym. Zdaniem Wnioskodawcy istotnym jest, że olej opałowy, który chce zakupić Spółka jest znaczony barwnikiem wymaganym przepisami prawa, a ilość barwnika w oleju opałowym, który chce nabyć Wnioskodawca nie przekracza górnej granicy, wyznaczonej przepisami prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 752 ze zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, na mocy art. 8 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy, jest również:

  • sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących, się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy,
  • nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 8 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 14 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów:

-napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów;

-olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

  1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350○C lub których gęstość w temperaturze 15○C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
  2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów,

-pozostałych paliw silnikowych -1822,00 zł/1000 litrów;

W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ) (art. 89 ust. 1a ustawy)

Na podstawie art. 89 ust. 1b minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresu, o którym mowa w ust. 1a, uwzględniając kwoty ich obniżenia zgodnie z ust. 1a:

  1. w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;
  2. niezwłocznie - w przypadku zmiany ich wysokości.

Zgodnie z ww. obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2014 r. (M.P. z 2014 r. poz. 1148) w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe obowiązujących w roku 2015 - wydanym na podstawie ww. przepisu - w 2015 r. stawki akcyzy na paliwa silnikowe wynoszą dla:

1.benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1540,00 zł/1000 litrów;

2.olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1171,00 zł/1000 litrów;

3.biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1171,00 zł/1000 litrów;

4.gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

  • skroplonych - 670,00 zł/1000 kilogramów,
  • w stanie gazowym - 10,54 zł/1 gigadżul (GJ),

b.pozostałych - 14,22 zł/1 GJ;

5.pozostałych paliw silnikowych - 1797,00 zł/1000 litrów.

W art. 89 ust. 1 ustawy zostały określone stawki akcyzy na wyroby energetyczne, które odnoszą się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) lub oparte są na definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych, o których mowa w art. 86 ust. 2 i 3 ustawy. W tym m.in. określono preferencyjne stawki na oleje napędowe przeznaczone do celów opałowych, pod warunkiem ich prawidłowego barwienia i oznaczenia.

Natomiast w myśl art. 90 ust. 1 pkt 2 ustawy, obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, obowiązek znakowania i barwienia wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1, ciąży na podmiotach prowadzących składy podatkowe, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego i przedstawicielach podatkowych.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że w myśl art. 90 ust. 3 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

  • rodzaje substancji stosowanych do znakowania i barwienia;
  • ilości substancji stosowanych do znakowania i barwienia, wyrażone w miligramach/litr wyrobu energetycznego, po których dodaniu wyrób uważa się za prawidłowo oznaczony i zabarwiony.

Na podstawie ww. upoważnienia wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie znakowania i barwienia wyrobów energetycznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1054).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, do znakowania wyrobów stosuje się nieusuwalny znacznik, który jest substancją o nazwie chemicznej N-etylo-N-[2-(1-izobutoxy-etoxy)etylo] azobenzeno-4-amina (Solvent Yellow 124).

Do barwienia - w myśl § 2 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia - stosuje się substancję Solvent Red 164 albo Solvent Red 19 w przypadku:

  1. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa niż 890 kg/m3,
  2. olejów napędowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, przeznaczonych na cele opałowe;

Za prawidłowo oznaczony i zabarwiony wyrób uważa się, w przypadku wyrobów określonych w ust. 2 pkt 1, wyrób, do którego dodano znacznik w ilości nie mniejszej niż 6,0 mg/l, lecz nieprzekraczającej 9,0 mg/l znakowanego wyrobu, i barwnik Solvent Red 164 w ilości nie mniejszej niż 6,6 mg/l barwionego wyrobu albo barwnik Solvent Red 19 w ilości nie mniejszej niż 6,3 mg/l barwionego wyrobu (§ 2 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie z ww. przepisami rozporządzenia w przypadku barwienia olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe - w celu zastosowania preferencyjne stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy - konieczne jest aby poziom barwnika Solvent Red był na poziomie nie mniejszym niż 6,3 mg/l barwionego wyrobu.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca zamierza nabyć olej o kodzie CN 2710 19 47, który następnie zamierza odsprzedać. Nabywane przez Wnioskodawcę oleje są barwione barwnikiem Solvent Red 19 na poziomie od 4,1 do 4,9 mg/l barwionego wyrobu.

Na wstępie należy zauważyć, że dla wyrobu o ww. kodzie CN 2710 14 47, nabywanego przez Wnioskodawcę, nie znajdzie zastosowanie stawka podatku określona w art. 89 ust. 1 pkt 10 ustawy albowiem przepis ten odnosi się do wyrobów o kodzie CN od 2710 19 51 do 2710 19 69.

Natomiast zastosowanie stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy jest uwarunkowane prawidłowym oznaczeniem i barwieniem oleju. Kwestie tę reguluje ww. rozporządzenie. Zgodnie z przepisami zawartymi w tym rozporządzeniu wartość poziomu znacznika winna zawierać się w przedziale od 6,0 mg/l do 9,0 mg/l znakowanego wyrobu i jak wynika z wniosku warunek ten jest spełniony (poziom znacznika w olejach nabywanych przez Wnioskodawcę jest na poziomie 6-7,2 mg/l znakowanego wyrobu).

Natomiast poziom barwnika Solvent Red 19, m.in. w oleju o kodzie CN 2710 19 47 przeznaczonym do celów opałowych, w celu zastosowania stawki o której mowa w 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, winien wynosić nie mniej niż 6,3 mg/l barwionego wyrobu.

Mając na uwadze opis prawy ww. warunek nie jest spełniony. Tym samym sprzedaż lekkiego oleju opałowego o kodzie CN 2710 19 47 nie podlega opodatkowaniu stawką podatkową określoną w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy, że owszem przepisy unijne nie określają minimalnego poziomu barwnika w zabarwionym wyrobie co jednak nie oznacza że wyrób taki może być barwiony w sposób dowolny. Przepisy unijne, mianowicie art. 4 Dyrektywy Rady 95/60/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie banderolowania olejów napędowych i nafty, pozostawię w gestii państw członkowskie kwestię barwienia olejów przeznaczonych na cele opałowe. Tym samym w celu stosowania preferencyjnej stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 9 konieczne jest zabarwienie olejów na poziomie określonym w ww. rozporządzeniu.

Zatem, sprzedaż przez Wnioskodawcę oleju o kodzie CN 2710 19 47 (oleju napędowego przeznaczonego do celów opałowych), którego poziom barwnika wynosi od 4,1 do 4,9 mg/l barwionego wyrobu, winna być opodatkowana stawką akcyzy w wysokości 1797,00 zł/1000 litrów - jako paliwa silnikowego zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14 w związku z ww. obwieszczeniem - w sytuacji gdy na wcześniejszym etapie obrotu nie opodatkowano go właściwą stawką. Natomiast w sytuacji gdy na wcześniejszym etapie obrotu, tj. przed dokonaniem sprzedaży, przedmiotowy olej został opodatkowany, jako pozostałe paliwa silnikowe, zgodnie z powyższą stawką akcyzy - to zgodnie z jednofazowością podatku akcyzowego, jego sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowania akcyzą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w zakresie opodatkowania wprowadzenia do obrotu ww. oleju wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Dla wyjaśnienia należy dodać, że Decyzje Komisji (nieobowiązujące) - wskazane przez Wnioskodawcę w poz. 61 wniosku ORD-IN jako przepisy mające być przedmiotem interpretacji - dotyczą określenia poziomu znacznika, a nie barwnika w olejach napędowych przeznaczonych do celów opałowych.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79. 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj