Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-126/12-4/MS
z 7 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-126/12-4/MS
Data
2012.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gospodarka komunalna
inwestycje
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT przy wykonaniu projektu pn. „…”, ponieważ efekty projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 252 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) uzupełnionego pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ubiegać się będzie o dofinansowanie (pożyczka/dotacja) z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na pokrycie wkładu własnego w projekcie realizowanym przy pomocy środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w zakresie gospodarki wodno – ściekowej dla projektu pn. „…”.

Dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich udzielane jest w wysokości 75% do wartości netto projektu, stąd Program Priorytetowy Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Ww. projekt w całości realizowany przez Gminę, a obejmować będzie w swym zakresie:

  • Etap I – budowę 100 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy, na nieruchomościach stanowiących własność prywatną, jednak Gmina będzie właścicielem tych oczyszczalni, będą stanowić mienie komunalne Gminy. Natomiast użytkownikiem tych oczyszczalni będą mieszkańcy Gminy, będą ponosić również koszty ich eksploatacji. Mieszkańcy będą partycypować w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni w kwocie 2.000,00 zł.
  • Etap II – przebudowę stacji uzdatniania wody, stanowiącą własność Gminy, a będącą w trwałym zarządzie Samorządowego Zakładu Budżetowego Gminy tj. Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Również w tym przypadku Gmina będzie właścicielem przebudowanego obiektu przez okres 5 lat – trwałość projektu. Po zakończeniu jego realizacji Gmina przekaże w nieodpłatne użyczenie przebudowany obiekt MZGKiM. Po upływie okresu trwałości projektu (5 lat) inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana Zakładowi, co nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Planowane finansowanie projektu wyglądać będzie w sposób następujący:

  1. 75% dotacji do wartości netto projektu z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  2. Partycypacja mieszkańców w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni – 2.000 zł za każdą oczyszczalnię,
  3. Wkład własny Gminy 25% wartości netto projektu (pomniejszone o udział mieszkańców) plus podatek VAT od wartości netto projektu.

Na wkład własny Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Gmina realizować będzie ww. projekt w ramach zadań własnych gminy wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Gmina jako inwestor będzie ponosić koszty budowy infrastruktury objętej projektem.

Powstały w wyniku realizacji projektu majątek będzie eksploatowany przez;

  1. Mieszkańców – przydomowe oczyszczalnie ścieków,
  2. Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej– stacja uzdatniania wody, Zakład będzie pobierał opłaty za wodę.

W związku z powyższym towary i usługi nabyte przez Gminę służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych przez innego podatnika podatku VAT, tj. Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Podstawa prawna tego działania to art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy – sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Nabywane towary i usługi na realizację projektu dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy – Gminy. Wnioskodawca na realizację przedmiotowego projektu uzyskał dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” Podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowalnym w tym programie, dlatego też Gmina ubiegać się będzie o dofinansowanie udziału własnego w przedmiotowym projekcie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach priorytetowego programu utworzonego przez ten Fundusz dla przedsięwzięć realizowanych przy pomocy środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w zakresie gospodarki wodno – ściekowej. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków (każdy mieszkaniec wnosi opłatę do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków na swojej nieruchomości, dla swoich potrzeb) nie są dokumentowane fakturami VAT i nie podlegają opodatkowaniu. Wpłaty dokonywane są na podstawie umowy o partycypacji w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków. Każdy użytkownik przydomowej oczyszczalni ścieków jest obowiązany do uiszczenia opłaty. Z przydomowych oczyszczalni ścieków będą korzystać tylko mieszkańcy, na których nieruchomościach zostały one zlokalizowane, którzy zawarli umowę z Gminą i którzy dokonali wpłaty. Mieszkańcy Gminy będą użytkownikami przydomowych oczyszczalni ścieków na podstawie indywidualnych umów cywilnoprawnych użyczenia, zawartych pomiędzy użytkownikiem oczyszczalni a Gminą. Właścicielem przydomowych oczyszczalni ścieków pozostaje Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części przy wykonaniu projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jaki towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ze względu na brak związku inwestycji z wykonywaniem czynności opodatkowanych – nabyte towary i usługi nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych – Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT.

Ponieważ Gmina nie będzie wykorzystywać wybudowanych przydomowych oczyszczalni ścieków ani też przebudowanej stacji uzdatniania wody do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – będzie je wykonywał Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej – brak jest możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części. Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Mając powyższe na względzie zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie się ubiegać o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na pokrycie wkładu własnego w projekcie realizowanym przy pomocy środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w zakresie gospodarki wodno – ściekowej dla projektu pn. „…”.

Ww. projekt w całości realizowany przez Gminę, a obejmować będzie w swym zakresie:

  • Etap I – budowę 100 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy, na nieruchomościach stanowiących własność prywatną, jednak Gmina będzie właścicielem tych oczyszczalni, będą stanowić mienie komunalne Gminy. Natomiast użytkownikiem tych oczyszczalni będą mieszkańcy Gminy, będą ponosić również koszty ich eksploatacji. Mieszkańcy będą partycypować w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni w kwocie 2.000,00 zł.
  • Etap II – przebudowę stacji uzdatniania wody, stanowiącą własność Gminy, a będącą w trwałym zarządzie Samorządowego Zakładu Budżetowego Gminy tj. Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Również w tym przypadku Gmina będzie właścicielem przebudowanego obiektu przez okres 5 lat – trwałość projektu. Po zakończeniu jego realizacji Gmina przekaże w nieodpłatne użyczenie przebudowany obiekt MZGKIM. Po upływie okresu trwałości projektu (5 lat) inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana Zakładowi, co nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Planowane finansowanie projektu wyglądać będzie w sposób następujący:

  1. 75% dotacji do wartości netto projektu z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  2. Partycypacja mieszkańców w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni – 2.000 zł za każdą oczyszczalnię,
  3. Wkład własny Gminy 25% wartości netto projektu (pomniejszone o udział mieszkańców) plus podatek VAT od wartości netto projektu.

Powstały w wyniku realizacji projektu majątek będzie eksploatowany przez;

  1. Mieszkańców – przydomowe oczyszczalnie ścieków,
  2. Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej– stacja uzdatniania wody, Zakład będzie pobierał opłaty za wodę.

Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Podstawa prawna tego działania to art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy – sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Nabyte towary i usługi na realizację projektu dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy – Gminy. Wnioskodawca na realizację przedmiotowego projektu uzyskał dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” Podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowalnym w tym programie, dlatego też Gmina ubiegać się będzie o dofinansowanie udziału własnego w przedmiotowym projekcie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie są dokumentowane fakturami VAT i nie podlegają opodatkowaniu. Wpłaty dokonywane są na podstawie umowy o partycypacji w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków. Każdy użytkownik przydomowej oczyszczalni ścieków jest obowiązany do uiszczenia opłaty. Z przydomowych oczyszczalni ścieków będą korzystać tylko mieszkańcy, na których nieruchomościach zostały one zlokalizowane, którzy zawarli umowę z Gminą i którzy dokonali wpłaty. Mieszkańcy Gminy będą użytkownikami przydomowych oczyszczalni ścieków na podstawie indywidualnych umów cywilnoprawnych użyczenia, zawartych pomiędzy użytkownikiem oczyszczalni a Gminą. Właścicielem przydomowych oczyszczalni ścieków pozostaje Gmina.

W świetle przedstawionego przez Gminę opisu stanu sprawy wynika, iż nabyte towary i usługi związane z realizacją zadania pn. „…” nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT dokonywanych przez Gminę. Jak wskazał Wnioskodawca to MZGKiM będzie na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia zarządzał stacją uzdatniania wody i to Zakład będzie pobierał opłaty za wodę. Również przydomowe oczyszczalnie ścieków będą używane przez mieszkańców Gminy na podstawie umowy użyczenia.

Zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), przez umowę użyczenia używający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze powyższe, nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie zrealizowanej inwestycji do bezpłatnego użytkowania) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego udostępnienia do użytkowania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym, czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją.

Reasumując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT przy wykonaniu projektu pn. „…”, ponieważ efekty projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się ( dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj