Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-63/12-4/AKr
z 7 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/415-63/12-4/AKr
Data
2012.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
nieruchomości
odszkodowania
wywłaszczenie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy po uzyskaniu odszkodowania za działkę nr X/4 Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłacenia od niego podatku?
2. Czy po uzyskaniu odszkodowania za działkę nr X/9 Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłacenia od niego podatku?
3. Jeżeli Wnioskodawca musi zapłacić jakikolwiek podatek to w jakiej wysokości, w jakim trybie i kiedy?



Wniosek ORD-IN 247 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 26 stycznia 2012 r.), uzupełnionego pismem z dnia 21 kwietnia 2012 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odszkodowania za przejęcie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania odszkodowania za przejęcie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 12 kwietnia 2012 r., nr IPTPB2/415-63/12-2/AKr, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane w dniu 13 kwietnia 2012 r., doręczone zostało w dniu 18 kwietnia 2012 r. W dniu 27 kwietnia 2012 r. (data nadania 24 kwietnia 2012 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

Na podstawie aktu notarialnego z dnia 27 października 2008 r. (załącznik nr 1) Wnioskodawca nabył wspólnie z małżonką, z którą posiada wspólność majątkową – dwie działki:

  • nr X/1 działkę zabudowaną o powierzchni 0,1753 ha - za kwotę 762.400 zł (zgodnie z aktem notarialnym stanowiącym załącznik nr 1 nabycia małżonkowie dokonali za fundusze osobiste Wnioskodawcy - zaś majątek nabywany wnieśli do majątku wspólnego),
  • udział wynoszący 1/3 części we współwłasności działki nr X/4 o powierzchni 0,0229 ha za kwotę 7.600 zł (zgodnie z aktem notarialnym stanowiącym załącznik nr 1 nabycia małżonkowie dokonali za fundusze osobiste Wnioskodawcy - zaś majątek nabywany wnieśli do majątku wspólnego).

Około 29 grudnia 2010 r. Wnioskodawca dostał zawiadomienie o wydaniu decyzji Wojewody o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej: rozbudowa drogi krajowej ramach budowy drogi ekspresowej (załącznik nr 2), gdzie wskazano że inwestycja dotyczy działki nr X/4 oraz X/9 (tj. nowej działki po podziale działki nr X/1 na działki X/9 i X/10 - działka X/10 została dalej własnością Wnioskodawcy i Jego małżonki - wspólność majątkową). Działka X/10 ma powierzchnię 0,1712 ha zaś działka X/9 ma powierzchnię 0,0041 ha.

W dniu 18 stycznia 2011 r. podczas wizyty przedstawiciela GDDKiA Wnioskodawca podpisał (razem z małżonką) protokół wydania nieruchomości - tj. działek nr X/4 i X/9 (załącznik nr 3).

Dnia 8 czerwca 2011 r. Minister Infrastruktury wydał decyzję utrzymującą w mocy decyzję Wojewody z dnia 2 grudnia 2010 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji (załącznik nr 4).

Urząd Wojewódzki dnia 21 września 2011 r. wysłał do Wnioskodawcy pismo dot. zawiadomienia o wszczęciu postępowania w sprawie ustalenia odszkodowania za nieruchomość o numerze X/9 o pow. 0,0041 ha (załącznik nr 5) oraz w dniu 10 października 2011 r. o ustaleniu na rzecz Wnioskodawcy i Jego małżonki odszkodowania w wysokości 15.803,55 zł z tytułu przejęcia na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr X/9 (złącznik nr 6). Odszkodowanie zostało przelane na konto Wnioskodawcy dnia 10 listopada 2011 r. W dokumentach, o których mowa powyżej, mowa jest o odszkodowaniu całościowym za działkę pozostającą we wspólności majątkowej Wnioskodawcy i Jego małżonki. Nie wskazano w jakiej wysokości odszkodowanie przysługuje Wnioskodawcy oraz Jego małżonce oddzielnie.

Urząd Wojewódzki dnia 28 września 2011 r. wysłał do Wnioskodawcy pismo dot. zawiadomienia o wszczęciu postępowania w sprawie ustalenia odszkodowania za nieruchomość o numerze X/4 o pow. 0,0229 ha (załącznik nr 7) oraz w dniu 26 października 2011 r. o ustaleniu na rzecz Wnioskodawcy oraz Jego małżonki odszkodowania w wysokości 12.030,00 zł z tytułu przejęcia na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr X/4 (złącznik nr 8). Odszkodowanie zostało zapłacone na konto Wnioskodawcy dnia 14 grudnia 2011 r. W dokumentach, o których mowa powyżej, mowa jest o odszkodowaniu całościowym za działkę pozostającą we wspólności majątkowej Wnioskodawcy i Jego małżonki. Nie wskazano w jakiej wysokości odszkodowanie przysługuje Wnioskodawcy oraz Jego małżonce oddzielnie.

Wnioskodawca wskazuje, iż decyzje o ustaleniu odszkodowania zostały wydane na podstawie art. 12 ust. 4a, 4f i 5, art. 18 ust. 1, 1e pkt 1 i ust. 3 oraz art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 193 poz. 1194 z późn. zm.) i art. 128 ust. 1, art. 130 ust. 2 i art. 134 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) oraz paragrafu 36 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 207, poz. 2109 z późn. zm.).

Wnioskodawca nie posiada wiedzy o dacie wszczęcia postępowania wywłaszczeniowego w sprawie przejęcia na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki nr X/9 oraz działki X/4 - pomimo kontaktów telefonicznych z Urzędem Wojewody. Stwierdza, iż nikt nie był w stanie podać tej informacji. W żadnym dokumencie, który został przekazany Wnioskodawcy, a których kopie zostały załączone do niniejszego wniosku, nie ma powyższej informacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy po uzyskaniu odszkodowania za działkę nr X/4 Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłacenia od niego podatku...
  2. Czy po uzyskaniu odszkodowania za działkę nr X/9 Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłacenia od niego podatku...
  3. Jeżeli Wnioskodawca musi zapłacić jakikolwiek podatek to w jakiej wysokości, w jakim trybie i kiedy...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez Niego odszkodowanie za grunty przejęte pod drogę publiczną będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym nie ma obowiązku odprowadzać podatku od otrzymanego odszkodowania za działki X/9 i X/4.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Odszkodowanie stanowi, co do zasady przychód w rozumieniu zacytowanego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od fizycznych. Nie oznacza to jednak, że wszystkie odszkodowania podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich, wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ww. ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże należy podkreślić, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego, bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194 ze zm.), ustawa określa zasady i warunki przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.), zwanych dalej „drogami”, a także organy właściwe w tych sprawach.

W myśl art. 11a ust. 1 ww. ustawy, wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi.

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera w szczególności m.in. oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego (art. 11f ust. 1 pkt 6 ww. ustawy).

Nieruchomości lub ich części, o których mowa w art. 11f ust. 1 pkt 6, stają się z mocy prawa:

  1. własnością Skarbu Państwa w odniesieniu do dróg krajowych,
  2. własnością odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych

- z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna (art. 12 ust. 4 ww. ustawy).

W myśl art. 12 ust. 4a ww. ustawy, decyzję ustalającą wysokość odszkodowania za nieruchomości, o których mowa w ust. 4, wydaje organ, który wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Odszkodowanie za nieruchomości, o których mowa w ust. 4, przysługuje dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym nieruchomości oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe (art. 12 ust. 4f ww. ustawy).

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 5 ww. ustawy, do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania, o którym mowa w ust. 4a, stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem art. 18.

Zgodnie z art. 112 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do nieruchomości położonych, z zastrzeżeniem art. 122a, art. 124b, art. 125 i art. 126, na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

W myśl natomiast art. 6 pkt 1 ww. ustawy, celami publicznymi w rozumieniu ustawy jest m.in. wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.

W myśl art. 119 ust. 1 pkt 1, 2 i 7 ww. ustawy, decyzja o wywłaszczeniu nieruchomości, poza elementami określonymi w art. 107 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, powinna zawierać:

  • ustalenie, na jakie cele nieruchomość jest wywłaszczana,
  • określenie przedmiotu wywłaszczenia przez podanie oznaczenia nieruchomości według księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz według katastru nieruchomości,
  • ustalenie wysokości odszkodowania.

Przejście prawa własności na rzecz Skarbu Państwa lub na rzecz jednostki samorządu terytorialnego następuje z dniem, w którym decyzja o wywłaszczeniu nieruchomości stała się ostateczna (art. 121 ust. 1 ww ustawy).

Natomiast stosownie do art. 128 ust. 1 ww. ustawy, wywłaszczenie własności nieruchomości, użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tych praw.

Z powyższych przepisów wynika, iż wywłaszczenie z nieruchomości przeznaczonej pod budowę dróg publicznych stanowi wywłaszczenie na cele publiczne. Wywłaszczanemu właścicielowi przysługuje odszkodowanie, którego zasady ustalania oraz wypłaty określa ww. ustawa o gospodarce nieruchomościami. Odszkodowanie to stanowi zatem co do zasady przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie cyt. art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odszkodowanie to będzie jednak podlegało opodatkowaniu tym podatkiem, w przypadku gdy wywłaszczany właściciel nabył własność nieruchomości w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego za cenę niższą o co najmniej 50 % od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie aktu notarialnego z dnia 27 października 2008 r. Wnioskodawca nabył wspólnie z małżonką, z którą posiada wspólność majątkową działkę nr X/1 zabudowaną o powierzchni 0,1753 ha, za kwotę 762.400 zł (nabycia małżonkowie dokonali za fundusze osobiste Wnioskodawcy - zaś majątek nabywany wnieśli do majątku wspólnego) oraz udział wynoszący 1/3 części we współwłasności działki nr X/4 o powierzchni 0,0229 ha za kwotę 7.600 zł (nabycia małżonkowie dokonali za fundusze osobiste Wnioskodawcy - zaś majątek nabywany wnieśli do majątku wspólnego). Około 29 grudnia 2010 r. Wnioskodawca dostał zawiadomienie o wydaniu decyzji Wojewody o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej: rozbudowa drogi krajowej w ramach budowy drogi ekspresowej, gdzie wskazano że inwestycja dotyczy działki nr X/4 oraz X/9 (tj. nowej działki po podziale działki nr X/1 na działki X/9 i X/10. W dniu 18 stycznia 2011 r. podczas wizyty przedstawiciela GDDKiA Wnioskodawca podpisał (razem z małżonką) protokół wydania nieruchomości - tj. działek nr X/4 i X/9. Dnia 8 czerwca 2011 r. Minister Infrastruktury wydał decyzję utrzymującą w mocy decyzję Wojewody z dnia 2 grudnia 2010 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji. Urząd Wojewódzki dnia 21 września 2011 r. wysłał do Wnioskodawcy pismo dot. zawiadomienia o wszczęciu postępowania w sprawie ustalenia odszkodowania za nieruchomość o numerze X/9 o pow. 0,0041 ha oraz w dniu 10 października 2011 r. o ustaleniu na rzecz Wnioskodawcy i Jego małżonki odszkodowania w wysokości 15.803,55 zł z tytułu przejęcia na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr X/9. Odszkodowanie zostało przelane na konto Wnioskodawcy dnia 10 listopada 2011 r. W ww. dokumentach mowa jest o odszkodowaniu całościowym za działkę pozostającą we wspólności majątkowej Wnioskodawcy i Jego małżonki. Nie wskazano w jakiej wysokości odszkodowanie przysługuje Wnioskodawcy oraz Jego małżonce oddzielnie. Urząd Wojewódzki dnia 28 września 2011 r. wysłał do Wnioskodawcy pismo dot. zawiadomienia o wszczęciu postępowania w sprawie ustalenia odszkodowania za nieruchomość o numerze X/4 o pow. 0,0229 ha oraz w dniu 26 października 2011 r. o ustaleniu na rzecz Wnioskodawcy oraz Jego małżonki odszkodowania w wysokości 12.030,00 zł z tytułu przejęcia na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr X/4. Odszkodowanie zostało zapłacone na konto Wnioskodawcy dnia 14 grudnia 2011 r. W ww. dokumentach mowa jest o odszkodowaniu całościowym za działkę pozostającą we wspólności majątkowej Wnioskodawcy i Jego małżonki. Nie wskazano w jakiej wysokości odszkodowanie przysługuje Wnioskodawcy oraz Jego małżonce oddzielnie. Wnioskodawca wskazuje, iż decyzje o ustaleniu odszkodowania zostały wydane na podstawie m. in. art. 128 ust. 1, art. 130 ust. 2 i art. 134 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.). Wnioskodawca nie posiada wiedzy o dacie wszczęcia postępowania wywłaszczeniowego w sprawie przejęcia na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości oznaczonych w ewidencji gruntów jako działki nr X/9 oraz działki X/4 - pomimo kontaktów telefonicznych z Urzędem Wojewody. Stwierdza, iż nikt nie był w stanie podać tej informacji. W żadnym dokumencie, który został przekazany Wnioskodawcy, a których kopie zostały załączone do niniejszego wniosku, nie ma powyższej informacji.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli w świetle odrębnych przepisów nie będących przepisami prawa podatkowego, a tym samym nie mogących być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej, do wszczęcia postępowania wywłaszczeniowego dotyczącego działki X/9 oraz działki X/4 doszło po upływie 2 lat od dnia nabycia tych nieruchomości (w przypadku działki X/4 udziału w tej nieruchomości), bądź przed upływem dwóch lat lecz za cenę nabycia działek (w przypadku działki X/4 udziału w niej) równą lub wyższą niż 50% odszkodowania jakie otrzymał Wnioskodawca z tytułu wywłaszczenia z tych nieruchomości gruntowych, to otrzymane przez Wnioskodawcę odszkodowanie będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku zapłaty od niego ww. podatku.

Końcowo organ podatkowy zauważa, że wydając interpretacje w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest uprawniony do oceny przedłożonych dokumentów oraz ustalania relacji pomiędzy ceną nabycia przedmiotowych działek (w przypadku działki X/4 udziału w niej) a wysokością otrzymanego odszkodowania, jeśli relacje te nie wynikają bezpośrednio z opisu stanu faktycznego, co ma miejsce w niniejszej sprawie. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Organ podatkowy wydając indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, został złożony przez jednego ze współwłaścicieli przedmiotowych nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla małżonki Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj