Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-653/15-2/ISK
z 30 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2015 r. (data wpływu 3 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w:

  • deklaracji VAT-7 za kwiecień 2014 r. – jest nieprawidłowe,
  • informacji podsumowującej za kwiecień 2014 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 sierpnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej za kwiecień 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest obywatelem włoskim, ma zarejestrowaną działalność gospodarczą od dnia 1 marca 2014 r. przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż detaliczna i hurtowa kwiatów – 46.22.Z.


Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym od 12 kwietnia 2014 r., a podatnikiem VAT-UE od 1 maja 2014 r. Przed dokonaniem rejestracji dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych Wnioskodawca dokonywał wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.


W związku z powyższym Wnioskodawca w/w transakcji nie wykazał w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2014 r. oraz w informacji podsumowującej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca powinien wykazać transakcje wewnątrzwspólnotowe w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej za kwiecień 2014 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. jako niezarejestrowany podatnik VAT-UE Wnioskodawca nie musiał wykazywać transakcji wewnątrzwspólnotowych w deklaracji VAT-7 i informacji podsumowującej za kwiecień 2014 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązku wykazania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2014 r. jest nieprawidłowe oraz obowiązku wykazania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w informacji podsumowującej za kwiecień 2014 r. jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
      -z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.


Stosownie do art. 99 ust. 14 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.


Zgodnie z delegacją ustawową zawartą między innymi w art. 99 ust. 14 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 18 marca 2013 r. (obowiązujące do dnia 30 czerwca 2015 r.) w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 394), zwane dalej rozporządzeniem, określając wzory deklaracji wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia.

Niniejsze rozporządzenie określa m.in. wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.


Ze wzoru deklaracji VAT-7 wersja 14, wynika, że w części C. „rozliczenie podatku należnego” odpowiednio w poz. 23 i 24 należy wpisać „podstawę opodatkowania w zł” i „podatek naliczony w zł” w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów.


Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca od dnia 1 marca 2014 prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą, której przedmiotem jest sprzedaż detaliczna i hurtowa kwiatów – 46.22.Z. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym od 12 kwietnia 2014 r., a podatnikiem VAT-UE od 1 maja 2014 r. Przed dokonaniem rejestracji dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych Wnioskodawca dokonywał wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. obowiązku wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2014 r.


Odnosząc się do niniejszej kwestii należy zauważyć, że art. 9 ustawy definiujący wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie wskazuje, że nabywca towarów musi być zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług czy też podatnik VAT-UE. Oznacza to, że brak rejestracji nie skutkuje brakiem obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zatem skoro w przedmiotowym przypadku Wnioskodawca dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, to mimo, że nie był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług czy też podatnik VAT-UE był zobowiązany do wykazania tych transakcji w deklaracji VAT-7.


Tym samym, Wnioskodawca powinien wykazać dokonane nabycia wewnątrzwspólnotowe towarów w deklaracji VAT-7 składanej za kwiecień 2014 r. odpowiednio w pozycji 23 i 24.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku wykazania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2014 r. należało uznać za nieprawidłowe.


Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w informacji podsumowującej za kwiecień 2014 r.


Odnosząc się do niniejszej kwestii należy wskazać, że zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".


Przy tym w myśl art. 100 ust. 2 ustawy przepis ust. 1 pkt 2 w zakresie wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1, stosuje się również do osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE.


Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca rejestracji jako podatnik VAT-UE dokonał dopiero w maju 2014 r.


Wyżej cytowany art. 100 ustawy stanowi, że do składania informacji podsumowujących obowiązane są podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT-UE. Tym samym skoro Wnioskodawca nie był w kwietniu 2014 r. zarejestrowany jako podatnik VAT-UE nie miał obowiązku wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w informacji podsumowującej za kwiecień 2014 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku wykazania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w informacji podsumowującej za kwiecień 2014 r. należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności uznania dokonanych przez Wnioskodawcę transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj