Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/61/CRS/11/PK-27
Data
2012.04.24
Autor
Minister Finansów
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
dopłata
kolonie i obozy
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy dopłata w pełnej wysokości (100%) na podstawie przedstawionego rachunku za udział w obozie młodzieżowym dziecka pracownika przyznana zgodnie z regulaminem zfśs jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl pkt 78 art. 21 ust. 1 pkt 78?
Wniosek ORD-IN 418 kB
ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2010 r. Nr ILPB2/415-1020/10-2/WS, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 grudnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu – działając na podstawie § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 6 września 2010 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Wnioskodawcy zapisano między innymi, że środki funduszu przeznacza się na dopłatę do krajowego wypoczynku dzieci (zorganizowanego w formie wczasów, kolonii, obozów, zimowisk, rajdów, zielonych szkół). Zgodnie z zapisami ww. funduszu kryteria i częstotliwość przyznawania dopłaty do krajowego wypoczynku dzieci są następujące: - dopłatę przyznaje się raz do roku w roku kalendarzowym na każde dziecko własne pracownika, dziecko małżonka, dziecko przysposobione lub dziecko przyjęte na wychowanie, które na dzień 1 stycznia danego roku nie przekroczyło 18 roku życia albo stało się inwalidą I lub lI grupy przed osiągnięciem pełnoletniości,
- dopłata do wypoczynku dziecka następuje na wniosek pracownika, udokumentowanego oryginałem dowodu poniesionej opłaty za skierowanie,
- dopłata nie może być wyższa niż cena skierowania na kolonie, obóz czy zimowisko,
- w przypadku, gdy cena skierowania stanowi równowartość należnej wysokości dofinansowania, skierowanie zostaje sfinansowane w całości.
Ponadto w regulaminie zfśs zapisano, że przyznanie oraz wysokość świadczeń socjalnych ze środków funduszu zależy od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionego i podstawę do przyznania ulgowych świadczeń stanowi dochód przypadający na osobę w rodzinie, wskazany w oświadczeniu uprawnionego załączonym do wniosku. W zależności od przyjętego dochodu na osobę w rodzinie przysługuje odpowiednia wysokość dofinansowania. W ramach prowadzonej bieżącej działalności socjalnej Wnioskodawca, zgodnie z postanowieniami regulaminu zfśs, na wniosek zainteresowanych pracowników przyznał dofinansowanie na obóz i kolonie w pełnej wysokości przedłożonego przez pracownika rachunku wystawionego przez organizatora ww. formy wypoczynku dzieci. W związku z powyższym powstaje pytanie, czy dopłata w 100% kosztów pobytu dziecka pracownika na obozie, czy kolonii uprawnia płatnika do niepobierania zaliczki na podatek od dochodów osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z powyższym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18: - z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
- z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy dopłata w pełnej wysokości (100%) na podstawie przedstawionego rachunku za udział w obozie młodzieżowym dziecka pracownika przyznana zgodnie z regulaminem zfśs jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78...
Zdaniem Wnioskodawcy, dopłata do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk dla dzieci i młodzieży do lat 18, przyznana zgodnie z postanowieniami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w oparciu o kryteria socjalne, w całkowitej wysokości (100% poniesionego kosztu) ceny skierowania jest w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów w interpretacji z dnia 2 grudnia 2010 r. Nr ILPB2/415-1020/10-2/WS, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, stwierdzając, że dopłaty do wypoczynku w pełnej wysokości (100%) nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po przeanalizowaniu akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa Minister Finansów stwierdza, co następuje.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przepis art. 11 ust. 1 ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18: - z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
- z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Zatem aby dopłaty do wypoczynku korzystały z przedmiotowego zwolnienia muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
- wypoczynek ma formę zorganizowaną;
- organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie;
- forma wypoczynku nie odbiega swoim charakterem od wymienionych form wypoczynku, takich jak wczasy, kolonie, obozy lub zimowiska, przy czym może to być również wypoczynek połączony z nauką, pobyt na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych;
- dopłata dotyczy dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18 roku życia.
Po spełnieniu powyższych warunków sfinansowanie dopłat do wypoczynku lub pobytu na leczeniu, dzieci i młodzieży z:
• zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku, • innych źródeł, korzysta ze zwolnienia do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Przy czym nie ma przeszkód dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy kwota przysługującej dopłaty do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży pokrywa w całości poniesione przez pracownika wydatki. Zatem za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2010 r. Z powyższych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 grudnia 2010 r. Nr ILPB2/415-1020/10-2/WS, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość. Zmieniona interpretacja indywidualna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji, tj. w dniu 2 grudnia 2010 r.
POUCZENIE
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.
|