Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/61/CRS/11/PK-27
z 24 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/61/CRS/11/PK-27
Data
2012.04.24



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
dopłata
kolonie i obozy
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dopłata w pełnej wysokości (100%) na podstawie przedstawionego rachunku za udział w obozie młodzieżowym dziecka pracownika przyznana zgodnie z regulaminem zfśs jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl pkt 78 art. 21 ust. 1 pkt 78?



Wniosek ORD-IN 418 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2010 r. Nr ILPB2/415-1020/10-2/WS, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu – działając na podstawie § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 6 września 2010 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Wnioskodawcy zapisano między innymi, że środki funduszu przeznacza się na dopłatę do krajowego wypoczynku dzieci (zorganizowanego w formie wczasów, kolonii, obozów, zimowisk, rajdów, zielonych szkół). Zgodnie z zapisami ww. funduszu kryteria i częstotliwość przyznawania dopłaty do krajowego wypoczynku dzieci są następujące:

  1. dopłatę przyznaje się raz do roku w roku kalendarzowym na każde dziecko własne pracownika, dziecko małżonka, dziecko przysposobione lub dziecko przyjęte na wychowanie, które na dzień 1 stycznia danego roku nie przekroczyło 18 roku życia albo stało się inwalidą I lub lI grupy przed osiągnięciem pełnoletniości,
  2. dopłata do wypoczynku dziecka następuje na wniosek pracownika, udokumentowanego oryginałem dowodu poniesionej opłaty za skierowanie,
  3. dopłata nie może być wyższa niż cena skierowania na kolonie, obóz czy zimowisko,
  4. w przypadku, gdy cena skierowania stanowi równowartość należnej wysokości dofinansowania, skierowanie zostaje sfinansowane w całości.

Ponadto w regulaminie zfśs zapisano, że przyznanie oraz wysokość świadczeń socjalnych ze środków funduszu zależy od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej uprawnionego i podstawę do przyznania ulgowych świadczeń stanowi dochód przypadający na osobę w rodzinie, wskazany w oświadczeniu uprawnionego załączonym do wniosku.

W zależności od przyjętego dochodu na osobę w rodzinie przysługuje odpowiednia wysokość dofinansowania.

W ramach prowadzonej bieżącej działalności socjalnej Wnioskodawca, zgodnie z postanowieniami regulaminu zfśs, na wniosek zainteresowanych pracowników przyznał dofinansowanie na obóz i kolonie w pełnej wysokości przedłożonego przez pracownika rachunku wystawionego przez organizatora ww. formy wypoczynku dzieci.

W związku z powyższym powstaje pytanie, czy dopłata w 100% kosztów pobytu dziecka pracownika na obozie, czy kolonii uprawnia płatnika do niepobierania zaliczki na podatek od dochodów osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z powyższym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dopłata w pełnej wysokości (100%) na podstawie przedstawionego rachunku za udział w obozie młodzieżowym dziecka pracownika przyznana zgodnie z regulaminem zfśs jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78...

Zdaniem Wnioskodawcy, dopłata do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk dla dzieci i młodzieży do lat 18, przyznana zgodnie z postanowieniami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w oparciu o kryteria socjalne, w całkowitej wysokości (100% poniesionego kosztu) ceny skierowania jest w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów w interpretacji z dnia 2 grudnia 2010 r. Nr ILPB2/415-1020/10-2/WS, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, stwierdzając, że dopłaty do wypoczynku w pełnej wysokości (100%) nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Po przeanalizowaniu akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa Minister Finansów stwierdza, co następuje.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.


Zatem aby dopłaty do wypoczynku korzystały z przedmiotowego zwolnienia muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  1. wypoczynek ma formę zorganizowaną;
  2. organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie;
  3. forma wypoczynku nie odbiega swoim charakterem od wymienionych form wypoczynku, takich jak wczasy, kolonie, obozy lub zimowiska, przy czym może to być również wypoczynek połączony z nauką, pobyt na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych;
  4. dopłata dotyczy dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18 roku życia.


Po spełnieniu powyższych warunków sfinansowanie dopłat do wypoczynku lub pobytu na leczeniu, dzieci i młodzieży z:

• zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku,

• innych źródeł, korzysta ze zwolnienia do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Przy czym nie ma przeszkód dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy kwota przysługującej dopłaty do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży pokrywa w całości poniesione przez pracownika wydatki.

Zatem za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2010 r.

Z powyższych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 grudnia 2010 r. Nr ILPB2/415-1020/10-2/WS, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


Zmieniona interpretacja indywidualna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji, tj. w dniu 2 grudnia 2010 r.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj