Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1293/11/BM
z 4 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1293/11/BM
Data
2011.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura VAT
prawo do odliczenia
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
W zakresie opodatkowania finansowania świadczonej usługi szkolenia realizowanej w ramach projektu „…szkolenia dla pracowników działów księgowych", prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu oraz ewidencjonowania wpłat otrzymanych od uczestników projektu oraz faktur VAT od zakupów związanych z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2011r. (data wpływu 9 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  • Czy wpłaty gotówkowe od uczestników za udział w szkoleniu, będące wkładem własnym, stanowią obrót podlegający opodatkowaniu, który korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe,
  • Czy dotacja współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa otrzymana przez Wnioskodawcę na realizację projektu „…szkolenia dla pracowników działów księgowych" stanowi obrót podlegający opodatkowaniu – jest prawidłowe,
  • Czy Wnioskodawca posiada prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa oraz z wkładu własnego prywatnego pieniężnego, który pochodzi z częściowej odpłatności uczestników projektu za udział w szkoleniu – jest nieprawidłowe,
  • Czy Wnioskodawca ma obowiązek ujmowania wpłat otrzymanych od uczestników projektu oraz faktur VAT od zakupów związanych wyłącznie z realizacją projektu w ewidencjach VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania finansowania świadczonej usługi szkolenia realizowanej w ramach projektu „… szkolenia dla pracowników działów księgowych", prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu oraz ewidencjonowania wpłat otrzymanych od uczestników projektu oraz faktur VAT od zakupów związanych z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w okresie od 1 września 2011r. do 30 czerwca 2012r. będzie realizował projekt pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych". W ramach projektu realizowane będą szkolenia na 3 poziomach zaawansowania:

  1. Szkolenie z ogólnych zasad księgowości - obejmuje zajęcia wykładowo-warsztatowe, zajęcia w laboratorium komputerowym z zastosowania komputera do operacji finansowo-księgowych oraz materiały szkoleniowe (publikacje książkowe + materiały od trenerów);
  2. Szkolenie na samodzielnego księgowego - obejmuje zajęcia wykładowo-warsztatowe, zajęcia w laboratorium komputerowym z zastosowania komputera do operacji finansowo-księgowych oraz materiały szkoleniowe (publikacje książkowe + materiały od trenerów);
  3. Szkolenie na głównego księgowego - obejmuje zajęcia wykładowo-warsztatowe oraz materiały szkoleniowe (publikacje książkowe + materiały od trenerów).

Projekt adresowany jest do pracujących osób dorosłych zamieszkałych na terenie woj. (powyżej 18 roku życia oraz z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą), które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem kwalifikacji i umiejętności w zakresie świadczenia usług finansowo-rachunkowych i będą uczestniczyć w szkoleniach poza godzinami pracy. Osoby wpisujące się w grupę docelową będą zobligowane do przedłożenia dodatkowych dokumentów, m.in. zaświadczenia od pracodawcy potwierdzającego miejsce zatrudnienia, charakter lub zakres wykonywanych obowiązków, które zagwarantują, iż do projektu zostaną zakwalifikowane wyłącznie osoby wykonujące pracę o charakterze finansowo-rachunkowym.

W szkoleniu na poziomie I zaawansowania może wziąć udział każdy, kto wykonuje pracę o charakterze finansowo-rachunkowym, w szkoleniu na poziomie II zostało przewidziane zawężenie grupy docelowej do osób pracujących min. 3 miesiące w dziale finansowym, a w szkoleniu na poziomie III mogą wziąć osoby pracujące min. 1 rok w dziale finansowym. Zawężenie spowodowane jest stopniem zaawansowania wiedzy przekazywanej na poszczególnych szkoleniach, do przyswojenia której wymagane jest posiadanie pewnego doświadczenia praktycznego. Każde ze szkoleń zakończy się egzaminem pisemnym, którego wynik będzie podstawą do wydania zaświadczenia potwierdzającego ukończenie kursu na określonym poziomie. Ponadto, w czasie szkoleń dla uczestników projektu przewidziano catering, zwrot kosztów dojazdu na miejsce szkolenia oraz refundację kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7/osobą zależną (warunki otrzymania ww. form wsparcia zawarte będą w regulaminie projektu). Szkolenia oferowane w ramach projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" będą więc miały bezpośredni związek z pracą zawodową wykonywaną przez uczestników szkoleń.

Osoby zakwalifikowane do uczestnictwa w szkoleniach będą zobligowane do wniesienia wpłat gotówkowych w wysokości 10% wartości rynkowej szkolenia w regionie, które stanowią wkład własny prywatny pieniężny projektu. Wnioskodawca ustalając wartość rynkową poszczególnych szkoleń opierał się na cenach szkoleń komercyjnych oferowanych przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oddział w R., uznając je za najbardziej zbliżone do szkoleń oferowanych w ramach projektu. Warto podkreślić również, iż koszt szkoleń w ramach projektu, w przeliczeniu na 1 uczestnika, przewyższa cenę rynkową szkoleń komercyjnych, na podstawie których ustalano wysokość wpłat uczestników.

Projekt pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII Regionalne kadry Gospodarki, Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, stąd też koszty kwalifikowane projektu pokrywane będą w:

  • 97, 51% z dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) i budżetu państwa (15%);
  • 2,49 % z wkładu własnego prywatnego pieniężnego, który pochodzi z częściowej odpłatności uczestników projektu za udział w szkoleniu, wnoszonego w wysokości 10% rynkowej wartości szkolenia w regionie;

na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji projektu zawartej pomiędzy Wnioskodawcą i instytucją pośredniczącą tj. Wojewódzkim Urzędem Pracy w R.

W ramach projektu przewidziano następujące zadania:

Zadanie 1 - Zarządzanie projektem,

Zadanie 2 - Szkolenia I - Kurs ogólnych zasad księgowości,

Zadanie 3 - Szkolenia II – Kurs dla kandydatów na samodzielnych księgowych,

Zadanie 4 - Szkolenia III - Kurs dla kandydatów na głównych księgowych, oraz pozycję „Koszty pośrednie.

Wnioskodawca będzie realizował wszystkie działania związane z:

  • zarządzaniem, w tym m.in.: obsługa finansowa, monitoring i ewaluacja (ankietowanie oraz okresowa ewaluacja osiąganych rezultatów), rozliczanie projektu, administracja stroną WWW i archiwizacja dokumentów;
  • działaniami rekrutacyjnymi i promocyjnymi;
  • obsługą szkoleń i uczestników projektu, w tym m.in.: podpisanie dokumentów uczestnictwa w projekcie i zebranie wpłat od uczestników szkoleń, opracowanie programu szkoleń przy pomocy podwykonawcy, aranżacja techniczna szkoleń, rezerwacja sal, zapewnienie cateringu, ksero materiałów dydaktycznych, zwrot kosztów dojazdu, zatrudnianie opiekunek do dzieci/osób zależnych uczestników projektu.

Natomiast przeprowadzenie godzin szkoleniowych (w tym: testów wiedzy i egzaminu końcowego) zostanie zlecone podmiotowi zewnętrznemu w ramach podwykonawstwa, który będzie zobligowany również do wystawienia zaświadczenia potwierdzającego nabycie kwalifikacji na odpowiednim poziomie zaawansowania.

Zlecenie podmiotowi zewnętrznemu w ramach podwykonawstwa przeprowadzenia godzin szkoleniowych nie zmienia faktu, iż Wnioskodawca odpowiada za całość projektu i jest organizatorem/głównym wykonawcą szkoleń.

W celu realizacji działań związanych z projektem pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" będą dokonywane zakupy towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę (np.: materiały biurowe, usługi cateringowe, usługi ksero, wynajem pomieszczeń do prowadzenia zajęć dydaktycznych, usługi szkoleniowe, publikacje książkowe dla uczestników projektu, ogłoszenia prasowe, laptop, oprogramowanie i inne). Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane tylko i wyłącznie w ramach projektu i nie mają żadnego związku z pozostałą działalnością Wnioskodawcy.

Ponadto Wnioskodawca informuje, iż:

  • Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7;
  • wskazane w projekcie pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" szkolenia nie są usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania;
  • wskazane w projekcie pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" szkolenia nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych;
  • projekt pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" ma charakter niedochodowy, a przyznana na realizację projektu dotacja wraz z wpłatami od uczestników szkoleń wartościowo stanowi 100% kosztów kwalifikowanych projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wpłaty gotówkowe od uczestników za udział w szkoleniu, będące wkładem własnym prywatnym pieniężnym projektu, stanowią obrót podlegający opodatkowaniu, który na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia od podatku VAT...
  2. Czy dotacja współfinansowana ze środków EFS i budżetu państwa otrzymana przez Wnioskodawcę na realizację projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" ma charakter dopłaty do ceny sprzedaży i w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11marca 2004r. o podatku od towarów i usług powstaje obrót podlegający opodatkowaniu...
  3. Czy Wnioskodawca posiada prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych", współfinansowanego ze środków dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa oraz z wkładu własnego prywatnego pieniężnego, który pochodzi z częściowej odpłatności uczestników projektu za udział w szkoleniu...
  4. Czy Wnioskodawca ma obowiązek ujmowania wpłat otrzymanych od uczestników projektu oraz faktur VAT od zakupów związanych wyłącznie z realizacją projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" w ewidencjach VAT, o których mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1.

Wpłaty gotówkowe od uczestników za udział w szkoleniu, będące wkładem własnym prywatnym pieniężnym projektu, stanowią obrót podlegający opodatkowaniu, który na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Uzasadnienie: Częściowe odpłatności uczestników projektu za udział w szkoleniu (10% rynkowej wartości szkolenia w regionie) przekazywane Wnioskodawcy należy uznać za odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju w myśl z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, gdyż są w istocie wynagrodzeniem dla Wnioskodawcy za świadczenie usługi szkoleniowej (istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazaną za nią wpłatą) podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki VAT, natomiast kwota wpłat od uczestników stanowi obrót w myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy i jest podstawą opodatkowania podatkiem VAT. Bez znaczenia jest tutaj fakt, iż w projekcie kwota otrzymanych przez Wnioskodawcę wpłat traktowana jest jako wkład własny prywatny pieniężny projektu. Jednocześnie wpłaty te są zwolnione z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Według Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę w ramach projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych” spełniają łącznie dwa warunki wskazane w przytoczonym przepisie, upoważniające do zwolnienia z podatku VAT, tj.:

  • są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego - projekt ma na celu przekazanie nowych, uzupełnienie lub podwyższenie kwalifikacji i umiejętności w zakresie świadczenia usług finansowo-rachunkowych osobom pracującym w tym obszarze, co zostanie poświadczone stosownymi dokumentami wydanymi przez pracodawców uczestników szkoleń, więc wiedza przekazywana na szkoleniu ma bezpośredni związek z pracą zawodową uczestników, oraz
  • są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych - w przypadku Wnioskodawcy dotacja z EFS i budżetu państwa przyznana na realizację projektu wynosi 97,51% całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu, w przeliczeniu zaś na jednego uczestnika udział dotacji w pokryciu kosztów szkolenia waha się od ok. 95% do 98%, w zależności od rodzaju szkolenia, a wiec wpłaty otrzymane przez Wnioskodawcę od jednego uczestnika pokrywają odpowiednio od ok. 5% do 2% kosztów jego szkolenia.

Natomiast świadczenia dodatkowe z których korzystają uczestnicy szkoleń, jak: materiały szkoleniowe (publikacje książkowe + materiały od trenerów), catering, zwrot kosztów dojazdu oraz refundacja kosztów opieki nad dzieckiem do lat 7/osobą zależną są w tym przypadku ściśle związane z usługą szkoleniową, a więc również korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jako świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związana usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Otrzymane przez Wnioskodawcę wpłaty z tytułu udziału w szkoleniach otrzymane od uczestników zostaną udokumentowane fakturą VAT, o ile osoba wpłacająca zażąda wystawienia faktury.

Ad. 2

Dotacja współfinansowana ze środków Wnioskodawcy i budżetu państwa otrzymana przez Wnioskodawcę na realizację projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" nie ma charakteru dopłaty do ceny sprzedaży i w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie powstaje obrót podlegający opodatkowaniu.

Uzasadnienie: Zgodnie z art. 29 ust. 1. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem Jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Według Wnioskodawcy przyznana dotacja na realizację projektu nie jest dotacją mającą bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, gdyż nie jest przyznawana jako dopłata do ceny sprzedaży towaru lub usługi, a jest jedynie dotacją przyznaną na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych". Ma ona więc wyłącznie charakter „kosztowy" i Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. W związku z tym przyznana Wnioskodawcy dotacja na realizację ww. projektu nie stanowi obrotu art. 29. ust 1. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 3

Wnioskodawca nie posiada prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od żadnych zakupów związanych z realizacją projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych".

Uzasadnienie: Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W związku z tym, iż otrzymane od uczestników wpłaty za udział w szkoleniu są zwolnione z podatku VAT, a dotacja przyznana Wnioskodawcy na realizację projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" nie stanowi obrotu w myśl ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zwrot podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją w/w projektu w trybie z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, ani też jego odliczenie, o którym mowa w art. 86 ww. ustawy, nie będą mogły mieć zastosowania.

Ad. 4

Wnioskodawca ma obowiązek ujmowania wpłat otrzymanych od uczestników projektu w ewidencji VAT, natomiast nie ma obowiązku ujmowania faktur VAT od zakupów związanych wyłącznie z realizacją ww. projektu w ewidencji VAT, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzasadnienie: W związku z tym, iż wpłaty otrzymane od uczestników wpłaty za udział w szkoleniu stanowią obrót w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, ich ujęcie w ewidencji VAT jest niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania i do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, o czym mówi art. 109 pkt 3 ww. ustawy.

Natomiast Wnioskodawca nie ma obowiązku ujmowania faktur VAT od zakupów związanych wyłącznie z realizacją ww. projektu w ewidencji VAT, o której mowa w art. 109 ust. 3 Ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawcy od zakupów tych nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, o czym była mowa w stanowisku i uzasadnieniu Wnioskodawcy do pytania nr 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia:

  • Czy wpłaty gotówkowe od uczestników za udział w szkoleniu, będące wkładem własnym, stanowią obrót podlegający opodatkowaniu, który korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług uznaje się za nieprawidłowe,
  • Czy dotacja współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa otrzymana przez Wnioskodawcę na realizację projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" stanowi obrót podlegający opodatkowaniu uznaje się za prawidłowe,
  • Czy Wnioskodawca posiada prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa oraz z wkładu własnego prywatnego pieniężnego, który pochodzi z częściowej odpłatności uczestników projektu za udział w szkoleniu uznaje się za nieprawidłowe,
  • Czy Wnioskodawca ma obowiązek ujmowania wpłat otrzymanych od uczestników projektu oraz faktur VAT od zakupów związanych wyłącznie z realizacją projektu w ewidencjach VAT uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na powiązanie przedstawionych przez Wnioskodawcę zdarzeń przyszłych postanowiono ująć je w jednej interpretacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w okresie od 1 września 2011r. do 30 czerwca 2012r. będzie realizował projekt pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych".

Osoby zakwalifikowane do uczestnictwa w szkoleniach będą zobligowane do wniesienia wpłat gotówkowych w wysokości 10% wartości rynkowej szkolenia w regionie, które stanowią wkład własny prywatny pieniężny projektu. Wnioskodawca ustalając wartość rynkową poszczególnych szkoleń opierał się na cenach szkoleń komercyjnych oferowanych przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce oddział w R., uznając je za najbardziej zbliżone do szkoleń oferowanych w ramach projektu. Warto podkreślić również, iż koszt szkoleń w ramach projektu, w przeliczeniu na 1 uczestnika, przewyższa cenę rynkową szkoleń komercyjnych, na podstawie których ustalano wysokość wpłat uczestników.

Projekt pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII Regionalne kadry Gospodarki, Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, stąd też koszty kwalifikowane projektu pokrywane będą w:

  • 97, 51% z dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) i budżetu państwa (15%);
  • 2,49 % z wkładu własnego prywatnego pieniężnego, który pochodzi z częściowej odpłatności uczestników projektu za udział w szkoleniu, wnoszonego w wysokości 10% rynkowej wartości szkolenia w regionie;

na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji projektu zawartej pomiędzy Wnioskodawcą i instytucją pośredniczącą tj. Wojewódzkim Urzędem Pracy w R.

Wnioskodawca będzie realizował wszystkie działania związane z:

  • zarządzaniem, w tym m.in.: obsługa finansowa, monitoring i ewaluacja (ankietowanie oraz okresowa ewaluacja osiąganych rezultatów), rozliczanie projektu, administracja stroną WWW i archiwizacja dokumentów;
  • działaniami rekrutacyjnymi i promocyjnymi;
  • obsługą szkoleń i uczestników projektu, w tym m.in.: podpisanie dokumentów uczestnictwa w projekcie i zebranie wpłat od uczestników szkoleń, opracowanie programu szkoleń przy pomocy podwykonawcy, aranżacja techniczna szkoleń, rezerwacja sal, zapewnienie cateringu, ksero materiałów dydaktycznych, zwrot kosztów dojazdu, zatrudnianie opiekunek do dzieci/osób zależnych uczestników projektu.

Przeprowadzenie godzin szkoleniowych (w tym: testów wiedzy i egzaminu końcowego) zostanie zlecone podmiotowi zewnętrznemu w ramach podwykonawstwa, który będzie zobligowany również do wystawienia zaświadczenia potwierdzającego nabycie kwalifikacji na odpowiednim poziomie zaawansowania.

Zlecenie podmiotowi zewnętrznemu w ramach podwykonawstwa przeprowadzenia godzin szkoleniowych nie zmienia faktu, iż Wnioskodawca odpowiada za całość projektu i jest organizatorem/głównym wykonawcą szkoleń.

W celu realizacji działań związanych z projektem pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" będą dokonywane zakupy towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę (np.: materiały biurowe, usługi cateringowe, usługi ksero, wynajem pomieszczeń do prowadzenia zajęć dydaktycznych, usługi szkoleniowe, publikacje książkowe dla uczestników projektu, ogłoszenia prasowe, laptop, oprogramowanie i inne). Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane tylko i wyłącznie w ramach projektu i nie mają żadnego związku z pozostałą działalnością Wnioskodawcy.

Projekt „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" ma charakter niedochodowy, a przyznana na realizację projektu dotacja wraz z wpłatami od uczestników szkoleń wartościowo stanowi 100% kosztów kwalifikowanych projektu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie na realizację projektu (dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa). Otrzymane dofinansowanie będzie stanowiło zwrot kosztów poniesionych w związku realizacją projektu, polegającego na organizacji cyklu szkoleń w ramach ww. projektu. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie będzie spełniała przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie stanowiła obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa (jako zwrot poniesionych kosztów), nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Stanowisko Wnioskodawcy, iż dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na realizację projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" nie ma charakteru dopłaty do ceny sprzedaży i w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie powstaje obrót podlegający opodatkowaniu należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii ustalenia czy wpłaty gotówkowe od uczestników za udział w szkoleniu, będące wkładem własnym prywatnym pieniężnym projektu, stanowią obrót podlegający opodatkowaniu, który na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, stwierdzić należy iż opodatkowaniu podlega każde świadczenie odpłatne, tj. takie, za które świadczącemu zostało wypłacone wynagrodzenie.

Z przedstawionych okoliczności we wniosku wynika, że poza finansowaniem realizowanego projektu w postaci dotacji Wnioskodawca otrzymuje również dofinansowanie w formie pieniężnej od uczestnika szkolenia (wkład własny).

Wpłata powyższa stanowi zatem wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny uczestnika szkolenia jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi ponadto prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dla wnoszonego przez uczestnika szkolenia wkładu własnego w formie gotówkowej, uznanego za obrót z tytułu odpłatnej usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanego w co najmniej 70 % ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy przedmiotowe szkolenia są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Należy zaznaczyć, iż szkolenia będące przedmiotem wniosku skierowane będą do pracujących osób dorosłych zamieszkałych na terenie woj. (powyżej 18 roku życia oraz z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą), które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem kwalifikacji i umiejętności w zakresie świadczenia usług finansowo-rachunkowych i będą uczestniczyć w szkoleniach poza godzinami pracy. Osoby wpisujące się w grupę docelową będą zobligowane do przedłożenia dodatkowych dokumentów, m.in. zaświadczenia od pracodawcy potwierdzającego miejsce zatrudnienia, charakter lub zakres wykonywanych obowiązków, które zagwarantują, iż do projektu zostaną zakwalifikowane wyłącznie osoby wykonujące pracę o charakterze finansowo-rachunkowym.

W szkoleniu na poziomie I zaawansowania może wziąć udział każdy, kto wykonuje pracę o charakterze finansowo-rachunkowym, w szkoleniu na poziomie II zostało przewidziane zawężenie grupy docelowej do osób pracujących min. 3 miesiące w dziale finansowym, a w szkoleniu na poziomie III mogą wziąć osoby pracujące min. 1 rok w dziale finansowym. Zawężenie spowodowane jest stopniem zaawansowania wiedzy przekazywanej na poszczególnych szkoleniach, do przyswojenia której wymagane jest posiadanie pewnego doświadczenia praktycznego. Każde ze szkoleń zakończy się egzaminem pisemnym, którego wynik będzie podstawą do wydania zaświadczenia potwierdzającego ukończenie kursu na określonym poziomie. Szkolenia oferowane w ramach projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" będą więc miały bezpośredni związek z pracą zawodową wykonywaną przez uczestników szkoleń.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej przepisy prawa oraz przedmiotowe zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że tak scharakteryzowane usługi szkoleniowe należy uznać za usługi kształcenia zawodowego.

Nie można jednak stwierdzić, aby warunek finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych został spełniony. Jak już zostało stwierdzone powyżej otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków publicznych nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu. Zatem jak wskazał sam Wnioskodawca przyznane środki nie będą stanowiły dopłaty do ceny świadczonych usług. Wynagrodzeniem będzie za to wkład własny uczestnika szkolenia stanowiący dla Wnioskodawcy 100% ceny danego szkolenia. Tak więc nie można uznać, iż kryterium finansowania ze środków publicznych przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia zostanie spełnione.

Reasumując, przedmiotowe usługi ze względu na brak wymogów dotyczących finansowania ze środków publicznych nie będą mogły korzystać ze zwolnienia przewidzianego we wskazanym przepisie. Zastosowanie znajdzie zatem podstawowa stawka podatku VAT tj. 23% .

Zwolnieniem od podatku nie będą mogły być tym samym objęte również ewentualne inne usługi lub towary ściśle związane ze świadczoną usługą kształcenia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż wpłaty gotówkowe od uczestników za udział w szkoleniu, będące wkładem własnym prywatnym pieniężnym projektu, stanowią obrót podlegający opodatkowaniu, który na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Również stanowisko Wnioskodawcy w sprawie zwolnienia od podatku świadczeń dodatkowych ściśle związanych z usługami kształcenia należało uznać za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur reguluje obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2011r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Zatem co do zasady, podatnicy podatku od towarów i usług dla udokumentowania wykonywanych czynności opodatkowanych wystawiają faktury VAT (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT), z tym że w przypadku osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej podatnik wystawia faktury na ich żądanie (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT).

W kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Wnioskodawcę przedmiotowego projektu wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jak wskazano powyżej wkłady własne wnoszone przez uczestników szkoleń będą stanowiły dla Wnioskodawcy obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, niekorzystający ze zwolnienia od podatku o którym mowa w § 13 ust 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%. Tak więc Wnioskodawca w zakresie w jakim świadczy usługę opodatkowaną stawką podstawową 23% ma prawo do odliczenia zakupów towarów i usług związanych z tą usługą. Zatem w tym zakresie nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianym zakresie Wnioskodawcy będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż nie posiada on prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od żadnych zakupów związanych z realizacją projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych", należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie obowiązku ujmowania wpłat otrzymanych od uczestników projektu oraz faktur VAT od zakupów związanych wyłącznie z realizacją projektu pt. „… szkolenia dla pracowników działów księgowych" w ewidencjach VAT należy zauważyć, że zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Jak wynika z powyższych przepisów, ewidencje prowadzone przez podatników służyć mają prawidłowemu i zgodnemu ze stanem faktycznym sporządzeniu deklaracji podatkowych, w których powinna zostać wykazana m.in. cała wartość sprzedaży, z tytułu dokonania której, obowiązek podatkowy powstał w okresie danym rozliczeniowym oraz kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego w okresie rozliczeniowym, za który deklaracja ta jest składana.

Tak więc skoro, jak wykazano powyżej, wkłady własne wnoszone przez uczestników szkoleń będą stanowiły dla Wnioskodawcy obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23% Wnioskodawca będzie miał obowiązek ujmowania wpłat otrzymanych od uczestników projektu w ewidencji VAT.

Natomiast odnośnie obowiązku ujmowania w ewidencji dla potrzeb podatku VAT faktur VAT od zakupów związanych wyłącznie z realizacją projektu należy wskazać, że odliczenie podatku naliczonego jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika, jeśli zatem podatnik zamierza skorzystać z tego prawa (w przedmiotowej interpretacji wskazano, że w zakresie w jakim dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy będą związane ze świadczeniem usług szkoleniowych opodatkowanych podatkiem VAT w wysokości 23% Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT) to zgodnie z ww. art. 109 ust. 3 ustawy o VAT jest zobowiązany do ujęcia faktur potwierdzających dokonane zakupy w ewidencji dla potrzeb podatku VAT. Jeśli natomiast Wnioskodawca z tego prawa nie będzie chciał skorzystać, to nie będzie zobowiązany do ujmowania tych faktur w ewidencji.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, iż ma on obowiązek ujmowania w ewidencji VAT, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wpłat otrzymanych od uczestników projektu w ewidencji VAT, natomiast nie ma obowiązku ujmowania faktur VAT od zakupów związanych wyłącznie z realizacją ww. projektu, należało uznać za prawidłowe, przy założeniu, że Wnioskodawca nie zamierza korzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego. W przypadku bowiem gdyby Wnioskodawca z prawa do odliczenia chciał skorzystać, to jest zobowiązany do ujęcia w prowadzonej ewidencji faktur VAT stanowiących podstawę takiego odliczenia.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj