Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/4511-72/15-2/IR
z 28 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2015 r. (data wpływu 31 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji PIT-11 obejmującej osiągnięty za pośrednictwem Banku przychód z tytułu świadczenia emerytalnego lub rentowego, pochodzącego z Republiki Federalnej Niemiec – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji PIT-11 obejmującej osiągnięty za pośrednictwem Banku przychód z tytułu świadczenia emerytalnego lub rentowego, pochodzącego z Republiki Federalnej Niemiec.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Bank jako podmiot finansowy realizuje wypłaty świadczeń z tytułu rent i emerytur z zagranicy wypłacanych osobom fizycznym mającym miejsce zamieszkania na terenie Polski.

Na mocy art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane: osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy – od wypłacanych przez nie emerytur i rent”. W myśl powyższego zapisu Bank jako płatnik pobiera miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych za pośrednictwem Banku zagranicznych świadczeń emerytalnych i rentowych pochodzących z zagranicznych systemów emerytalno-rentowych, a otrzymywanych przez klientów Banku, mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W celu udokumentowania charakteru emerytury/renty i prawa do zwolnienia jej z obowiązku poboru zaliczki na podatek lub/i potrącenia składki zdrowotnej, Klient Banku zobligowany jest do dostarczenia dokumentów potwierdzających zwolnienie świadczenia emerytalnego/rentowego z potrąceń. W przypadku przedstawienia dokumentów w języku innym, niż język polski, Klient zobowiązany jest dostarczyć do Banku ich tłumaczenie na język polski sporządzone przez tłumacza przysięgłego.

Realizowane za pośrednictwem Banku zagraniczne świadczenia emerytalne i rentowe w dużej części przekazywane są z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych krajów, z którymi Rzeczpospolita Polska podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stosownie do postanowień zawartych w niektórych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie emerytur, rent i innych podobnych płatności, płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie (Rzeczypospolitej Polskiej) z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa (źródło pochodzenia), podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie (źródło pochodzenia). Wśród realizowanych za pośrednictwem Banku zagranicznych świadczeń emerytalnych i rentowych znajdują się świadczenia pochodzące z niemieckiego, obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, zagraniczne świadczenia emerytalne lub rentowe, pochodzące z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych są opodatkowane w Niemczech.

W świetle powyższego, według Wnioskodawcy, mamy do czynienia z zasadą wyłącznego opodatkowania świadczenia w kraju jego pochodzenia i tym samym Bank nie jest zobowiązany do pobrania od Klienta zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, ponieważ świadczenie takie w Polsce nie podlega opodatkowaniu na mocy stosownej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Bank, na mocy art. 39 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zobowiązany jest do sporządzenia wg ustalonego wzoru i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu wg miejsca zamieszkania podatnika, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, imiennej Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), w której wykazać należy dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na mocy art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Bank w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-11 obejmującej osiągnięty za pośrednictwem Banku przychód z tytułu zagranicznego świadczenia emerytalnego lub rentowego, pochodzącego z Republiki Federalnej Niemiec z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, niepodlegający, na mocy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?

Zdaniem Wnioskodawcy, Bank działając zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 18 ust. 1 i 2 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, a także w oparciu o posiadane informacje pozyskane na podstawie:

  1. oświadczeń klientów Banku o tym, że świadczenie jest emeryturą, rentą otrzymywaną z Niemiec,
  2. dokumentów przedstawionych przez klientów, przetłumaczonych przez tłumacza przysięgłego z języka niemieckiego na język polski, które potwierdzają źródło wypłaty emerytury, renty oraz ich kwoty

nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu zagranicznego świadczenia emerytalnego lub rentowego, pochodzącego z Republiki Federalnej Niemiec z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, emerytury i renty wypłacane klientom Banku z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych krajów, z którymi Rzeczpospolita Polska podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, między innymi z Niemcami, podlegają opodatkowaniu, zgodnie z tymi umowami, tylko w tym drugim Państwie (źródło pochodzenia) i tym samym nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35 ww. ustawy, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ww. ustawy, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Bank nie wykazuje w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11, dochodów zwolnionych od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Dochód z tytułu otrzymania renty i emerytury z krajów, z którymi Rzeczpospolita Polska podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w tym z Republiką Federalną Niemiec nie stanowi dochodu zwolnionego w Polsce z opodatkowania na podstawie zastosowania odpowiedniej metody unikania podwójnego opodatkowania tylko stanowi przychód niepodlegający opodatkowaniu w Polsce, w związku z czym nie wymaga wykazywania go w zeznaniu rocznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy – od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

Stosownie do treści art. 35 ust. 3 ww. ustawy (…) w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Bank jako podmiot finansowy realizuje wypłaty świadczeń z tytułu rent i emerytur z zagranicy wypłacanych osobowym fizycznym mającym miejsce zamieszkania na terenie Polski. W celu udokumentowania charakteru emerytury/renty i prawa do zwolnienia jej z obowiązku poboru zaliczki na podatek lub/i potrącenia składki zdrowotnej, Klient Banku zobligowany jest do dostarczenia dokumentów potwierdzających zwolnienie świadczenia emerytalnego/rentowego z potrąceń. W przypadku przedstawienia dokumentów w języku innym, niż język polski, Klient zobowiązany jest dostarczyć do Banku ich tłumaczenie na język polski sporządzone przez tłumacza przysięgłego. Realizowane za pośrednictwem Banku zagraniczne świadczenia emerytalne i rentowe w dużej części przekazywane są z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych krajów, z którymi Rzeczypospolita Polska podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wśród realizowanych za pośrednictwem Banku zagranicznych świadczeń emerytalnych i rentowych znajdują się świadczenia pochodzące z niemieckiego, obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

W przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie uregulowania zawarte w umowie z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 tej Umowy, emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Na podstawie art. 18 ust. 2 ww. Umowy bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika, że emerytura otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas stosownie do ww. art. 18 ust. 2 ww. Umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Mając na względzie powyższe, emerytury lub renty wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, podlegają opodatkowaniu, zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 ww. Umowy tylko w Niemczech i tym samym nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Stosownie do treści art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zdanie ostatnie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy – PIT-11 wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych. Emerytury, renty, wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych nie stanowią dochodu zwolnionego od podatku na podstawie ww. Umowy, co zostało wykazane powyżej.

W związku z powyższym Bank nie jest obowiązany do sporządzania informacji PIT-11 obejmującej osiągnięty za pośrednictwem Banku przychód z tytułu zagranicznego świadczenia emerytalnego lub rentowego, pochodzącego z Republiki Federalnej Niemiec z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych jako dochodu zwolnionego w Polsce z opodatkowania, gdyż jak wykazano wyżej dochód ten nie jest zwolniony z opodatkowania, lecz na podstawie powołanego wyżej art. 18 ust. 2 Umowy polsko-niemieckiej nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (podlega opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj