Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-760/11-4/JK3
z 3 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-760/11-4/JK3
Data
2012.01.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet gminy
gmina
szkolenie
świadczenia rzeczowe


Istota interpretacji
Czy wartość otrzymanego świadczenia rzeczowego przez osobę uzależnioną od hazardu (tj. sfinansowanego przez gminę szkolenia) korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?Czy wartość otrzymanych świadczeń rzeczowych przez pracowników Poradni Terapii Uzależnień (tj. sfinansowanych przez gminę szkoleń) korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 556 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29.09.2011 r. (data wpływu 04.10.2011 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 23.12.2011 r. (data nadania 23.12.2011 r., data wpływu 27.12.2011 r.) na wezwanie z dnia 15.12.2011 r. Nr IPPB4/415-760/11-2/JK3 (data nadania 15.12.2011 r., data doręczenia 19.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu szkolenia osoby uzależnionej i pracownika Poradni Terapii Uzależnień (nie będącego pracownikiem gminy) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.10.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu szkolenia osoby uzależnionej i pracownika Poradni Terapii Uzależnień (nie będącego pracownikiem gminy).

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-760/11-2/JK3 z dnia 15.12.2011 r. (data nadania 15.12.2011 r., data doręczenia 19.12.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Pismem z dnia 23.12.2011 r. (data nadania 23.12.2011 r., data wpływu 27.12.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jednym ze źródeł dochodów własnych gminy są dochody uzyskiwane za wydawane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Uzyskane w ten sposób dochody, tzw. „znaczone” muszą być i są wydawane na profilaktykę i walkę z uzależnieniami w oparciu i zgodnie z uchwalanym, na każdy rok budżetowy, przez Radę Miejską Gminnym programem profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.

W ramach realizowanego programu (ze środków przeznaczonych na profilaktykę i walkę z uzależnieniami), gmina sfinansowała trzy szkolenia:

  1. uzależnionemu od hazardu i walczącemu od kilku lat z uzależnieniem mieszkańcowi gminy (który nie jest pracownikiem gminy) w ramach terapii szkolenie „Program Rozwoju Osobistego”. Po przebytym szkoleniu, również w ramach osobistej terapii osoba ta prowadzi bezpłatnie Samopomocową Grupę Anonimowych Hazardzistów, pomagając innym „wyjść” z uzależnienia.
  2. dwóm osobom będącym pracownikami Poradni Terapii Uzależnień Gminnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (nie będącym pracownikami gminy) szkolenie „Szkoła dla rodziców i wychowawców”. Skierowane na szkolenie osoby na podstawie zawartych z gminą umów zlecenia prowadziły zajęcia terapeutyczne dla osób uzależnionych.

Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii zawiera zapisy o pomocy finansowej dla funkcjonującej w gminnym SPZOZ Poradni Terapii Uzależnień. Na podstawie informacji zebranych z gminnych jednostek oświatowych ustalono, że w jednostkach tych niezbędne jest przeszkolenie i przygotowanie nauczycieli w kierunku profesjonalnego prowadzenia rozmów pierwszego kontaktu z uczniami potrzebującymi pomocy lub osobami zgłaszającymi taki problem w środowisku. Pracownicy Poradni Terapii Uzależnień po odbytym szkoleniu przeprowadzili bezpłatnie odpowiednie zajęcia i szkolenia dla nauczycieli, rodziców oraz uczniów w 5 gminnych szkołach.

Ponadto wskazano, iż sfinansowane przez gminę szkolenie, w ramach terapii, osobie uzależnionej od hazardu organizowane było przez uprawniony podmiot, „F” w ramach realizacji zadania, które wynika z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz w oparciu o Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 lipca 2006 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie uzależnień. W programie szkolenia była profilaktyka uzależnień ( programy psychoedukacyjne, praca z grupami ryzyka, interwencje kryzysowe).

Sfinansowane przez gminę szkolenia dwóm osobom będącym pracownikami Poradni Terapii Uzależnień gminnej jednostki organizacyjnej, jakim jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Szkoła dla rodziców i wychowawców” to szkolenia warsztatowe organizowane przez uprawniony podmiot jakim jest „B” w ramach realizacji zadania, które wynika z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i w oparciu o Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 lipca 2006 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie uzależnień. Wnioskodawca dodaje, że osoby uczestniczące w warsztatach już przed tym szkoleniem posiadały wymagane przepisami prawa certyfikaty. Bez takowych dokumentów nie mogłyby pracować jako terapeuci.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wartość otrzymanego świadczenia rzeczowego przez osobę uzależnioną od hazardu (tj. sfinansowanego przez gminę szkolenia) korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych...
  2. Czy wartość otrzymanych świadczeń rzeczowych przez pracowników Poradni Terapii Uzależnień (tj. sfinansowanych przez gminę szkoleń) korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że wszystkie trzy szkolenia sfinansowane były ze środków gminy w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii (program, który zajmuje się głównie walką z alkoholizmem i narkomanią obejmuje również walkę z innymi uzależnieniami), który uchwalany jest w ramach narodowych i rządowych programów walki z uzależnieniami, wartość otrzymanych świadczeń rzeczowych przez osoby uczestniczące w szkoleniu (czyli przychód w postaci ceny szkoleń) korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U z 2010 r. Nr 51 poz. 307 z późn. zm).

Ministerstwo Zdrowia realizuje założenia ustawy z dnia 26.X.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. W 2000 r. został zatwierdzony Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, opracowuje się również ogólne programy wojewódzkie, programy gminne. Specjalistyczną agendą rządową zajmującą się szeroko pojętymi zagadnieniami związanymi z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych jest PARPA. Od kilkudziesięciu lat rząd przygotowuje programy do walki z narkomanią. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii uchwalona została 31.01.1985 r.Z uwagi na szybki postęp cywilizacyjny pojawiają się nowe rodzaje uzależnień, z którym rząd stara się walczyć. Walkę z hazardem prowadzi Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Zadania własne gminy określone zostały w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zaliczyć do nich można m.in. sprawy ochrony zdrowia.

Zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 70; poz. 473 ze zm.), organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są zobowiązane do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawaniu i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2010 r., wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku. Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca - Gmina realizuje program profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.

W ramach realizowanego programu (ze środków przeznaczonych na profilaktykę i walkę z uzależnieniami), gmina sfinansowała trzy szkolenia:

  1. uzależnionemu od hazardu i walczącemu od kilku lat z uzależnieniem mieszkańcowi gminy (który nie jest pracownikiem gminy) w ramach terapii szkolenie „Program Rozwoju Osobistego”,
  2. dwóm osobom będącym pracownikami Poradni Terapii Uzależnień Gminnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (nie będącym pracownikami gminy) szkolenie „Szkoła dla rodziców i wychowawców”. Skierowane na szkolenie osoby na podstawie zawartych z gminą umów zlecenia prowadziły zajęcia terapeutyczne dla osób uzależnionych.

W związku z powyższym, stwierdza się, iż osoba uzależniona od hazardu (mieszkaniec gminy, który nie jest pracownikiem gminy) oraz dwie osoby będące pracownikami Poradni Terapii Uzależnień (nie będące pracownikami gminy) otrzymują od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania szkoleń. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń stanowi dla nich przychód podatkowy w rozumieniu powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako że finansowany jest z Gminy – jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści tegoż przepisu, w tym warunku dotyczącego dokonywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj