Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-797/15-3/MJ
z 16 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony  przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2015 r. (data wpływu 17 sierpnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 października 2015 r. (data wpływu 5 października 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży działki rolnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 sierpnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży działki rolnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 października 2015 r. (data wpływu 5 października 2015 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wspólnota Gruntowa G. działa na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Wykaz udziałowców został potwierdzony Decyzją Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w K. z dnia 11 kwietnia 1964 r. oraz na podstawie zatwierdzonego statutu przez zebranie udziałowców.

Wspólnota Gruntowa uzyskuje dochody z tytułu użytkowania gruntów rolnych, są to płatności bezpośrednie z ARMIR. Na gruntach Wspólnoty jest prowadzona targowica - opłata targowa stanowi 100% dochodów gminy. Z tego tytułu Wspólnota uzyskuje z gminy 60% pobranej opłaty targowej zgodnie z zawartą umową nr 1/2000 za prowadzenie targowicy.

Dochody uzyskane przez Wspólnotę są raz w roku dzielone na zebraniu udziałowców na cele społeczne mieszkańców G.. Zarząd Wspólnoty, który działa jako organ wykonawczy, nie pobiera wynagrodzenia, pracuje społecznie. Sporadycznie Wspólnota dokonuje sprzedaży zbędnego mienia w celu zmniejszenia zobowiązań finansowych z przeznaczeniem na dalszy rozwój infrastruktury w miejscowości G..

Wspólnota chce dokonać sprzedaży działki nr 316/12 o pow. 0.2604 ha za kwotę 200.000,00 zł. W ewidencji gruntów działka figuruje jako rolna (grunty orne), natomiast w nieobowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego i Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - jako działka przeznaczona pod działalność usługowo - mieszkaniową.

W obecnej chwili nie jest wydana decyzja o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż działki o numerze 316/12 o pow. 0.2604 ha i wartości 200.000,00 zł podlega podatkowi VAT, i czy Wspólnota Gruntowa powinna zarejestrować się jako płatnik podatku VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Sprzedaż działki 316/12 o pow. 0.2604 ha i wartości 200.000,00 zł nie podlega podatkowi VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez towary z kolei, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku VAT dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.


Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


Definicja terenów budowlanych zawarta została w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


Z powyższych przepisów wynika, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, nieprzeznaczonych pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast w myśl ust. 2 tego artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    • jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających opodatkowaniu.

Zatem w świetle cytowanych przepisów, transakcje związane z nieruchomościami należy uwzględnić w wartości sprzedaży, której przekroczenie wprowadza obowiązek podatkowy z tytułu podatku VAT (limit 150.000 zł).

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu użytkowania gruntów rolnych w formie płatności bezpośrednich z ARMIR. Na gruntach prowadzona jest targowica. Z tego tytułu Wnioskodawca uzyskuje z gminy 60% pobranej opłaty targowej.

Dochody uzyskane przez Wnioskodawcę są raz w roku dzielone na zebraniu udziałowców na cele społeczne mieszkańców G.. Zarząd Wspólnoty, który działa jako organ wykonawczy, nie pobiera wynagrodzenia, pracuje społecznie. Wnioskodawca dokonuje sporadycznie sprzedaży zbędnego mienia w celu zmniejszenia zobowiązań finansowych z przeznaczeniem na dalszy rozwój infrastruktury w miejscowości G..

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży działki nr 316/12 o pow. 0.2604 ha za kwotę 200.000,00 zł. W ewidencji gruntów działka figuruje jako rolna (grunty orne), natomiast w nieobowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego i Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - jako działka przeznaczona pod działalność usługowo – mieszkaniową. W obecnej chwili nie jest wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że dostawa nieruchomości nr 316/12 opisanej we wniosku, dla której brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Należy jednak zwrócić uwagę, że Wnioskodawca dokonując dostawy towaru (nieruchomości) o wartości 200.000 zł przekroczy limit wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT., tj. 150.000 zł. Niemniej jednak ponieważ planowana transakcja dotycząca nieruchomości będzie jedyna czynnością, do której zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, i jednocześnie transakcja ta będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, to mając na uwadze treść art. 96 ust. 3, Wnioskodawca może zarejestrować się dla potrzeb podatku VAT, aczkolwiek nie ma takiego obowiązku.

Jednakże zaznaczyć trzeba, że dokonanie w przyszłości czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT – niezależnie od wartości – spowoduje obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego z uwagi na przekroczenie limitu wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, tj. kwoty 150.000 zł.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj