Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-1015/15-4/MP
z 29 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2015 r. (data wpływu 9 września 2015 r.) uzupełniony pismem z dnia 21 października 2015 r. (data nadania 21 października 2015 r., data wpływu 23 października 2015 r.) na wezwanie z dnia 9 października 2015 r. Nr IPPB4/4511-1015/15-2/MP (data nadania 12 października 2015 r., data doręczenia 17 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym kwoty dofinansowania ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wypoczynku dziecka pracownika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym kwoty dofinansowania ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wypoczynku dziecka pracownika.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 9 października 2015 r. Nr IPPB4/4511-1015/15-2/MP (data nadania 12 października 2015 r., data doręczenia 17 października 2015 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez uzupełnienie danych o sposobie zwrotu opłaty oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do sformułowanego pytania.


Pismem z dnia 21 października 2015 r. (data nadania 21 października 2015 r., data wpływu 23 października 2015 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła braki formalne wniosku w terminie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni jest w posiadaniu faktury za wyjazd na wczasy wraz z dzieckiem (lat 11). Organizatorem wypoczynku było biuro podróży X. W treści ww. dokumentu wpisano: "Nazwa towaru lub usługi"; "Usługa turystyczna X." i dalej w treści "wypoczynek zorganizowany". Na podstawie przywołanej faktury, z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Wnioskodawczyni może otrzymać u swojego pracodawcy dofinansowanie do wypoczynku zorganizowanego. Wnioskodawczyni wskazała, że wypoczynek w formie wczasów był kompleksowo zorganizowany, były posiłki, animatorzy, zajęcia sportowo – rozrywkowe itp. Wnioskodawczyni spotkała się z interpretacją, że tylko dopłaty do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży, który został zgłoszony do Kuratorium Oświaty (czyli obozy, kolonie tylko te w formie zgłoszenia przez organizatora wypoczynku do właściwego miejscowo Kuratorium Oświaty) podlegają zwolnieniu. Tym czasem ustawodawca nigdzie nie zawarł takiego ograniczenia. Wnioskodawczyni dodała, że zapis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 78 mówi, że wolne od podatku dochodowego są dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk ... dzieci i młodzieży do lat 18. Wnioskodawczyni wskazała, że w powyżej zacytowanym fragmencie jest słowo "wczasów", a z takiej właśnie formy wypoczynku korzystał syn Wnioskodawczyni razem z Wnioskodawczynią. Ponadto Wnioskodawczyni dodała, że część dzieci wypoczywa wraz z rodzicami i wypoczynek ten ma formę zorganizowaną, gdyż organizatorem jest podmiot do tego uprawniony, jest faktura, wiek dziecka zgodny z ustawą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dofinansowanie z ZFŚS z tytułu wypoczynku zorganizowanego w formie wczasów przysługujące synowi Wnioskodawczyni podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78?


Zdaniem Wnioskodawczyni, dofinansowanie do wypoczynku zorganizowanego dzieci i młodzieży, który to wypoczynek (jak w przypadku Wnioskodawczyni) miał formę wczasów, a co za tym idzie nie został zgłoszony przez organizatora (jakim jest biuro podróży) do Kuratorium Oświaty, powinien być objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78.

Ponadto, ustawową definicję z ww. przepisu, mówiącą, że "organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie" wyczerpuje, w opinii Wnioskodawczyni m.in. biuro podróży, bez potrzeby dołączenia jakiś dodatkowych, bliżej nieokreślonych dokumentów, których niejednokrotnie oczekują pracodawcy od pracowników, starających się o nieopodatkowanie dopłaty do wypoczynku dzieci i młodzieży z ZFŚS. W przypadku Wnioskodawczyni, wystarczyć powinien ogólnodostępny KRS, gdyż np. Statutu organizatorzy wypoczynku raczej nie chcą udostępniać, a z oświadczeniami (na potwierdzenie, że organizator jest uprawniony) jest taki problem, że w biurach podróży nikt nie wie, kto ma się pod nimi podpisać. Stąd, podatnicy mają ogromne problemy, aby ostatecznie skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania dopłaty do wypoczynku dzieci.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:


  • z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  • z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:


  • wypoczynek jest zorganizowany,
  • organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
  • forma wypoczynku nie odbiega swoim charakterem od wymienionych form wypoczynku, takich jak wczasy, kolonie, obozy lub zimowiska, przy czym może to być również wypoczynek połączony z nauką, pobyt na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych,
  • dopłata dotyczy dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18 roku życia.

Obowiązek zorganizowania wypoczynku przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie oznacza, że zasadnicze znaczenie ma formalno-prawne umocowanie danego podmiotu do wykonywania czynności związanych z organizowaniem wypoczynku, określone w dokumentach stanowiących podstawę funkcjonowania danego podmiotu. Istotne jest przy tym, czy podmiot świadczący tego typu usługi wypoczynkowe czyni to zgodnie ze specjalnymi regulacjami dotyczącymi organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży.

W świetle powyższego należy zauważyć, że stosownie do § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.), organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Do podmiotów prowadzących działalność w zakresie wypoczynku zaliczyć można zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej np.: biura turystyczne, biura podróży jak również i te, które zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością, m.in. szkoły i placówki, kościoły, stowarzyszenia, organizacje charytatywne, fundacje, których działalnością statutową może być organizowanie wypoczynku zorganizowanego.

Jednocześnie należy podkreślić, że wymienione przez ustawodawcę w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy formy wypoczynku w postaci wczasów, kolonii, obozów czy zimowisk mają na celu uwypuklenie warunku uczestniczenia w formach wypoczynku zorganizowanego przez uprawnione podmioty na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. Intencją ustawodawcy jest bowiem wyłączenie z zakresu przedmiotowego zwolnienia dopłat do niezorganizowanych form wypoczynku, takich na przykład jak wczasy potocznie nazywane „pod gruszą”.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że kwota dofinansowania do wypoczynku dziecka do lat 18 – zorganizowanego w formie wczasów – przez podmiot uprawniony do prowadzenia działalności w tym zakresie, przysługująca synowi Wnioskodawczyni, będzie podlegać zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj