Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/4511-559/15-5/PSZ
z 8 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2015 r. (data wpływu 20 kwietnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2015 r. (data wpływu 29 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymywanymi płatnościami obszarowymi – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych otrzymywanymi płatnościami obszarowymi.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 czerwca 2015 r. (data wpływu 29 czerwca 2015 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W roku 2014 otrzymał Pan „dopłaty do ziemi”. Grunty, które Pan współdzierżawił były gospodarstwem rolnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Dopłaty otrzymał Pan z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa za przyznaną płatność jednolitą obszarową (jpo) i uzupełniającą płatność obszarową (upo). Stwierdza Pan, że są to dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (oznaczone we wniosku nr 1-3).


  1. Czy od otrzymanych dopłat należy zapłacić podatek dochodowy?
  2. Czy otrzymane dopłaty należy wykazać w zeznaniu rocznym PIT-37 jako przychód lub dochód?
  3. Czy otrzymane dopłaty dzieli się proporcjonalnie na osoby, które współdzierżawiły ziemię – w przypadku gdy należy dopłaty uwzględnić w zeznaniu rocznym PIT-37?


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dopłaty do ziemi są wolne od podatku dochodowego oraz nie trzeba ich wykazywać w rocznym zeznaniu PIT-37.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012, poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 9 ust. 1a ww. ustawy wynika, że jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e, art. 30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów. Przy czym, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 116 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Przewidziane w ww. przepisie zwolnienie przedmiotowe przewiduje możliwość zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków, za pomocą których Unia Europejska realizuje Wspólną Politykę Rolną.

W roku 2014 system płatności bezpośrednich w Unii Europejskiej regulowało Rozporządzenie Rady (WE) NR 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. U. UE. L. 09.30.16). W treści art. 2 lit. d tego aktu prawnego zdefiniowano płatność bezpośrednią jako płatność przyznawaną bezpośrednio rolnikom w ramach systemu wsparcia wymienionego w załączniku I. Rolnikiem – dla celów tego rozporządzenia – jest natomiast osoba fizyczna lub prawna lub grupa osób fizycznych lub prawnych, bez względu na status prawny takiej grupy i jej członków w świetle prawa krajowego, których gospodarstwo znajduje się na terytorium Wspólnoty, określonym w art. 299 Traktatu, oraz która prowadzi działalność rolniczą (art. 2 lit. a powołanego rozporządzenia).

Warunki i tryb udzielania producentom rolnym płatności bezpośrednich określone były w roku 2014 w ustawie z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 9 tej ustawy przez płatność bezpośrednią rozumie się jednolitą płatność obszarową oraz oddzielną płatność z tytułu owoców miękkich, o której mowa w art. 129 rozporządzenia nr 73/2009. Płatność uzupełniająca stanowi z kolei przejściowe wsparcie krajowe, o którym mowa w art. 133b rozporządzenia nr 73/2009 (art. 2 pkt 10).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że wydzierżawia Pan grunty rolne. Z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa została Panu przyznana jednolita płatność obszarowa oraz uzupełniająca płatność obszarowa. Płatności otrzymał Pan w roku 2014.

Z powołanych uprzednio przepisów wynika, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 116 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje zarówno jednolitą płatność obszarową, jak i płatność uzupełniającą.

Zatem prawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym otrzymane dopłaty wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zwolnienie oznacza, że przychodów tych nie ma Pan obowiązku wykazać w zeznaniu rocznym PIT-37.

Ponadto wskazać należy, że skoro uzyskiwane przez Pana dopłaty do ziemi wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych, to pytanie oznaczone we wniosku numerem 3 jest bezprzedmiotowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj