Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-580/15-4/IG
z 21 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2015 r. (data wpływu 10 lipca 2015 r.), uzupełnionym w dniu 23 września 2015 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 10 września 2015 r. do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 21 września 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji uprawniającej do zastosowania 0% stawki podatku dla usług transportu opóźnionego bagażu świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10 lipca 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji uprawniającej do zastosowania 0% stawki podatku dla usług transportu opóźnionego bagażu świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Wniosek został uzupełniony w dniu 23 września 2015 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 10 września 2015 r. do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 21 września 2015 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka prowadzi działalność gospodarczą PKD 49.41.Z. Transport drogowy towarów. W ramach tej prowadzonej działalności gospodarczej świadczy również usługi wspomagające transport lotniczy, m.in. na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


Są to usługi określone w art. 83 ust. 1 pkt 8.


Spółka wykonuje czynności w zakresie obsługi ładunków i bagażu pasażerów. Za wykonane usługi Spółka obciąża przewoźników powietrznych wystawiając faktury. Na podstawie zawartych z przewoźnikami umów, Spółka zobowiązana jest m.in. do transportu opóźnionego bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka może stosować 0% stawkę podatku dla usług transportu opóźnionego bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera, świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, nieznajdujących się w Obwieszczeniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o którym mowa w art. 83 ust. 1c, jedynie na podstawie otrzymanych oświadczeń/zaświadczeń, iż są wpisani na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika zgodnie z art. 83 ust. 1f?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, wszelkie usługi związane z obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym korzystają z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy ustawy nie precyzują, co mieści się w zakresie usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków. Ustawodawca pozostawił otwarty katalog usług objętych preferencyjną stawką podatku umieszczając w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy zapis o „innych o podobnym charakterze usługach".

Wnioskodawca uważa, że transport bagażu pasażera mieści się w zakresie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.


Natomiast art. 83 ust. 2 ustawy nakłada na podatnika obowiązek prowadzenia dokumentacji ściśle określającej, że usługi były świadczone na rzecz przewoźników lub innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


O ile prowadzenie dokumentacji na podstawie art. 83 ust. 1c nie stwarza większych trudności (Obwieszczeniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego), to z kolei ust. 1f nakłada na Stronę obowiązek uzyskania wiarygodnych oświadczeń/ zaświadczeń, pobieranych od przewoźników z kraju ich siedziby, które potwierdzają, że wykonują oni przewozy głównie w transporcie międzynarodowym, zatem spełnione zostaną warunki do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do usług transportu opóźnionego bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera. Kluczowym zagadnieniem jest ustalenie miejsca siedziby działalności podatnika.

Stosownie do art. 10 ust. 1-3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L, Nr 77, s. 1) - dalej r.w.u., na użytek stosowania art. 44 i 45 Dyrektywy VAT „miejscem siedziby działalności gospodarczej podatnika" jest miejsce, w którym wykonywane są funkcje naczelnego zarządu przedsiębiorstwa. W celu ustalenia tego miejsca uwzględnia się miejsce, w którym zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem, adres zarejestrowanej siedziby przedsiębiorstwa, i miejsce posiedzeń zarządu przedsiębiorstwa. Jeśli kryteria te nie pozwalają z całkowitą pewnością określić miejsca siedziby działalności gospodarczej podatnika, decydującym kryterium jest miejsce, w którym zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem. Jednocześnie sam adres pocztowy nie może być uznany za miejsce siedziby działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dale ustawą, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Stosownie do art. 83 ust. 1a do 1c ustawy przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.


W przypadku przewoźników lotniczych rozpoczynających w trakcie danego roku podatkowego działalność polegającą na międzynarodowych przewozach lotniczych określenie udziału w każdej z trzech kategorii, o których mowa w ust. 1a, jest dokonywane na podstawie danych prognozowanych na dany rok podatkowy.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1a, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

Ponadto w myśl art. 83 ust. 1f ustawy przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

  1. uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub
  2. wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Przy czym zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Stosownie do art. 10 ust. 1-3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L, Nr 77, s. 1) - dalej rozporządzenie Rady, na użytek stosowania art. 44 i 45 Dyrektywy VAT „miejscem siedziby działalności gospodarczej podatnika" jest miejsce, w którym wykonywane są funkcje naczelnego zarządu przedsiębiorstwa. W celu ustalenia tego miejsca uwzględnia się miejsce, w którym zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem, adres zarejestrowanej siedziby przedsiębiorstwa, i miejsce posiedzeń zarządu przedsiębiorstwa. Jeśli kryteria te nie pozwalają z całkowitą pewnością określić miejsca siedziby działalności gospodarczej podatnika, decydującym kryterium jest miejsce, w którym zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania przedsiębiorstwem. Jednocześnie sam adres pocztowy nie może być uznany za miejsce siedziby działalności gospodarczej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą - transport drogowy towarów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy również usługi wspomagające transport lotniczy, m.in. na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Są to usługi określone w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Spółka wykonuje czynności w zakresie obsługi ładunków i bagażu pasażerów. Na podstawie zawartych z przewoźnikami umów, Spółka zobowiązana jest m.in. do transportu opóźnionego bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy może stosować 0% stawkę podatku dla usług transportu opóźnionego bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera, świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, nieznajdujących się w Obwieszczeniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o którym mowa w art. 83 ust. 1c ustawy, jedynie na podstawie otrzymanych oświadczeń/zaświadczeń, iż są wpisani na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy.

Cytowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy umożliwia zastosowanie stawki podatku 0% do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia „oraz innych o podobnym charakterze”. Świadczoną przez Wnioskodawcę usługę transportu opóźnionego bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera należy uznać za usługę, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy. Warunkiem jednak jest aby odbiorcą przedmiotowych usług był przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, co wynikać powinno z prowadzonej przez podatnika – niezbędnej dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku – dokumentacji, o której mowa w ust. 2 art. 83 ustawy.

Zatem aby przewoźnicy zagraniczni nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju mogli skorzystać ze stawki 0% względem nabywanych w Polsce usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy, zobowiązani są do przedstawienia swoim kontrahentom dokumentów potwierdzających, iż w państwie siedziby są uznani za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, zagraniczni przewoźnicy lotniczy nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju mogą być uznani za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jeżeli są uprawnieni do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa ich siedziby, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub są wpisani na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Mając na uwadze powyższe nie można uznać, że posiadanie jedynie oświadczenia/zaświadczenia od przewoźnika powietrznego czy innego podmiotu wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, że jest on wpisany na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa jego siedziby stanowi dokumentację uprawniającą do zastosowania 0% stawki na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Należy zauważyć, że art. 83 ust. 2 ustawy świadczącego usługę zobowiązuje do posiadania dokumentacji, z której w sposób jednoznaczny wynika, że dany przewoźnik w państwie siedziby wykonuje głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Jednocześnie stosownie do art. 83 ust. 1f ustawy zagraniczni przewoźnicy lotniczy nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju mogą być uznani za przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jeżeli są uprawnieni do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa ich siedziby, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub są wpisani na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Zatem wpis na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika świadczy, że dany przewoźnik wykonuje głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Jednakże nie można uznać, że posiadanie samego oświadczenia/zaświadczenia od przewoźnika powietrznego czy innego podmiotu wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, że jest on wpisany na taką listę stanowi dokumentację jednoznacznie potwierdzającą fakt wpisania danego przewoźnika powietrznego czy innego podmiotu wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym na tą listę. Podmiot świadczący usługi na rzecz przewoźnika wpisanego na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym powinien posiadać dokumenty wykazujące wpis na tej liście. Oświadczenie/zaświadczenie od przewoźnika powietrznego czy innego podmiotu wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, że jest on wpisany na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika może stanowić element tej dokumentacji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że może stosować 0% stawkę podatku dla usług transportu opóźnionego bagażu z lotniska pod adres wskazany przez pasażera, świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, nieznajdujących się w Obwieszczeniu Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o którym mowa w art. 83 ust. 1c ustawy, jedynie na podstawie otrzymanych oświadczeń/zaświadczeń, iż są wpisani na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że w ramach wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, organ nie prowadzi postępowania dotyczącego ustalenia i oceny jednoznaczności mocy dowodowej dokumentacji posiadanej przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj