IBPBI/1/415-145/12/AP, Dyrektor - IBPBI/1/415-146/12/AP">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-146/12/AP
z 24 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-146/12/AP
Data
2012.04.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
rower
środek trwały
zakup


Istota interpretacji
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na zakup środków do konserwacji roweru, wykorzystywanego w ramach tej działalności oraz usługi serwisowe dot. tego roweru.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2012r. (data wpływu do tut. Biura 6 lutego 2012r.), uzupełnionym w dniu 10 kwietnia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków związanych z użytkowaniem roweru, będącego środkiem trwałym w tej działalności poniesionych na nabycie:

  • usług serwisowych i środków do konserwacji roweru – jest prawidłowe,
  • odzieży rowerowej i kasku – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków związanych z użytkowaniem roweru, będącego środkiem trwałym w tej działalności poniesionych na nabycie usług serwisowych i środków do konserwacji roweru oraz odzieży rowerowej i kasku. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 4 kwietnia 2012r. Znak: IBPBI/1/415-145/12/AP, IBPBI/1/415-146/12/AP, IBPP2/443-109/12/RSz, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 10 kwietnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od dnia 27 maja 2007r. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Przedmiotem tej działalności jest:

  • działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,
  • pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
  • pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,
  • pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • badanie rynku i opinii publicznej.

Zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej ogranicza się do terenu, na którym prowadzi tą działalność oraz pobliskich miejscowości i polega głównie na pozyskiwaniu klientów w celu świadczenia na ich rzecz usług marketingowych (tj. pośrednictwo sprzedaży, doradztwo). Dotychczas do realizacji przedmiotu działalności, jako środek transportu wykorzystuje prywatny samochód. Nie posiada samochodu zarejestrowanego na firmę, dlatego wszystkie ponoszone przez niego wydatki związane z użytkowaniem samochodu nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W związku z powyższym Wnioskodawca rozważa ewentualność zakupu nowego samochodu i wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych firm. Jednakże ze względu na natężenie ruchu w dużym mieście, utrudnione i ograniczone możliwości parkowania, jak również rosnące koszty związane z użytkowaniem samochodu, wspomniany tu środek transportu stał się z Jego punktu widzenia mało ekonomiczny, dlatego dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej chciałby zakuprower, który byłby wykorzystywany (w okresie wiosenno-letnio-jesiennym), jako środek transportu umożliwiający realizację przedmiotu działalności. Przede wszystkim chciałby użytkować rower, aby dojeżdżać z ofertą do klientów, dojeżdżać do urzędów i banków w celu załatwiania w tych instytucjach spraw firmy, jak również na dojazdy z domu do miejsca prowadzenia działalności. Wybór roweru, jako środka transportu w zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności byłby dużo bardziej ekonomiczny niż użytkowanie samochodu. Po pierwsze, znacznie ograniczyłoby wydatki na paliwo i inne opłaty związane z utrzymaniem samochodu (tj. ubezpieczenie OC i AC, opłaty parkingowe, przeglądy techniczne itp.), które w momencie zakupu samochodu i jego wprowadzenia do ewidencji środków trwałych mógłby zaliczać do kosztów uzyskania przychodów tej działalności, a po drugie szybsze przemieszczenie się rowerem w zatłoczonym mieście, zwiększyłoby wydajność Jego pracy, co z kolei bezpośrednio przekłada się na przychody z prowadzonej działalności gospodarczej. Dodatkowo, chcąc jak najefektywniej wykorzystać swój czas oraz codzienne przemieszczanie się ulicami miasta, zamierza poszerzyć zakres prowadzonej działalność o usługi kurierskie. Korzystanie z roweru w celu realizacji tego rodzaju usług jest, Jego zdaniem, najlepszym wyborem, pozwala na szybkie dostarczanie przesyłek kurierskich, a więc daje możliwość realizacji większej liczby zleceń w trakcie jednego dnia pracy, a tym samym generuje większe przychody z prowadzonej działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 9 kwietnia 2012r., wskazano, iż rower, który Wnioskodawca chciałby zakupić będzie wykorzystywany dla potrzeb realizacji celu prowadzonej działalności gospodarczej. Rower ten będzie środkiem transportu użytkowanym przede wszystkim na dojazdy do klientów, zarówno już pozyskanych, jak i potencjalnych, ale także na dojazdy związane z załatwieniem bieżących spraw administracyjnych firmy (dojazdy do banków, urzędów itp.). Rower zostanie uznany za środek trwały w tej działalności, będzie kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia go do używania, będzie użytkowany w przewidywanym okresie dłuższym niż rok. Wartość początkowa roweru, który planuje zakupić będzie wyższa niż 3.500 zł.

Odzież rowerowa oraz kask nie będą opatrzone cechami charakterystycznymi dla firmy, nie będą też w żadem sposób jej reklamować. Zakup tych przedmiotów jest jednak niezbędny do bezpiecznego użytkowania roweru, jako środka transportu. Mają one spełniać funkcje ochrony organizmu przed różnymi warunkami atmosferycznymi oraz zagrożeniami wynikającymi z poruszania się w ruchu ulicznym.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej można zaliczyć wydatki związane z użytkowaniem roweru jako środka transportu, poniesione na nabycie odzieży rowerowej, kasku, usług serwisowych, środków do konserwacji roweru...

(pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, aby móc zaliczyć wydatki, które poniesie na transport podczas realizacji przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej, stoi przed koniecznością zakupu nowego środka transportu i jego wprowadzenia do ewidencji środków trwałych firmy. Rozważając różne alternatywy Wnioskodawca doszedł do wniosku, że w jego sytuacji najbardziej ekonomicznym wyborem będzie zakup roweru. Z uwagi na fakt, że użytkowanie roweru, jako środka transportu usprawni i znacznie przyspieszy załatwianie spraw firmy, pozwoli na liczniejsze wizyty u klientów i tym samym umożliwi pozyskanie oraz zrealizowanie większej liczby zleceń, jak również wyeliminuje koszty związane z wykorzystywaniem samochodu. Zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami, o których mowa we wniosku a uzyskiwanymi przychodami, dlatego Wnioskodawca uważa, że powinien mieć prawo zakwalifikować wydatki, które poniesie na zakup produktów związanych z użytkowaniem roweru, jako koszty uzyskania przychodu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 361 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  • musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być należycie udokumentowany.

Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, iż konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań, braku nadzoru lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości. Podkreślić przy tym należy, iż ciężar wykazania związku przyczynowo-skutkowego z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Jak wynika z treści złożonego wniosku, Wnioskodawca zamierza zakuprower, który będzie wykorzystywał w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Rower ten jako środek transportu użytkowany będzie przede wszystkim w celu dojazdu do klientów, ale także w celu załatwienia bieżących spraw administracyjnych firmy (dojazdy do banków, urzędów itp.). Rower zostanie uznany za środek trwały w tej działalności, będzie kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia go do używania, będzie użytkowany w przewidywanym okresie dłuższym niż rok. Wartość początkowa roweru będzie wyższa niż 3.500 zł. Wnioskodawca zamierza również zakupić kask i odzież ochronną niezbędną do poruszania się na tym rowerze. Odzież rowerowa oraz kask nie będą opatrzone cechami charakterystycznymi dla firmy, nie będą też w żadem sposób jej reklamować. Zakup tych przedmiotów jest jednak niezbędny do bezpiecznego użytkowania roweru, jako środka transportu. Mają one spełniać funkcje ochrony organizmu przed różnymi warunkami atmosferycznymi oraz zagrożeniami wynikającymi z poruszania się w ruchu ulicznym. Ponadto Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na zakup środków do konserwacji roweru oraz usługi serwisowe dot. tego roweru.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż kwestią oczywistą jest, że korzystanie z roweru pozwala na sprawne i szybkie poruszanie się po mieście. Jednakże wydatki poniesione na zakup kasku oraz odzieży ochronnej przeznaczonej do jazdy na rowerze nie mają w przedmiotowej sprawie, ani bezpośredniego, ani pośredniego związku z osiągnięciem przychodów, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Bowiem, aby wydatki poniesione na zakup kasku i odzieży można było uznać za koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, ubiór rowerzysty musi spełniać określone wymogi. Ubiór musi utracić charakter odzieży osobistej, co w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania, ponieważ ubiór ten nie jest opatrzony trwałymi cechami charakterystycznymi dla firmy (barwa, logo firmy itp.). Nie ulega wątpliwości, iż zakup takiego ubioru związany jest z bezpieczną jazdą na rowerze, fakt ten nie może jednak przesądzać o tym, że wydatek na zakup takiego ubioru jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Uzyskiwanie przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie jest zatem uzależnione od rodzaju noszonej przez Wnioskodawcę odzieży, czy kasku w trakcie jazdy rowerem, a ma związek z bezpieczną jazdą rowerem w trakcie pracy i poza wykonywanymi przez Niego usługami. Bezpośrednim celem jaki jest związany z zakupem kasku i odzieży ochronnej służącej do jazdy na rowerze jest ochrona zdrowia. Z kolei wydatki na ochronę zdrowia należą do wydatków o charakterze osobistym, które związane są z funkcjonowaniem danej jednostki w życiu społecznym, a ich poniesienie uwarunkowane jest innymi względami, aniżeli uzyskiwanie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ponadto, w złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy ubiór rowerzysty nie jest opatrzony w sposób trwały cechami charakterystycznymi dla Jego firmy. W związku z powyższym ww. ubioru nie można uznać za „ubiór służbowy”, a przez to wydatki poniesione na jego zakup nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków poniesionych na zakup kasku i odzieży ochronnej niezbędnej do poruszania się na rowerze, gdyż nie mają one bezpośredniego związku z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą, a ich poniesienie nie ma wpływu na wielkość osiąganego przychodu.

Odnosząc się natomiast do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków jakie Wnioskodawca będzie ponosił na zakup środków do konserwacji roweru oraz usługi serwisowe dot. tego roweru, wskazać należy, iż choć ww. wydatków nie da się powiązać z konkretnym przychodem, wiążą się one jednak z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, bowiem rower, który zamierza zakupić będzie stanowić środek trwały wykorzystywany w tej działalności, a więc i usługi serwisowe związane z naprawą czy przeglądem tego roweru oraz zakup środków do jego konserwacji są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania i eksploatowania ww. roweru. Wydatki te niewątpliwie mają związek z uzyskaniem przychodu z tej działalności. Nie zostały one także wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ww. ustawy. W konsekwencji wskazane powyżej wydatki związane z zakupem środków do konserwacji roweru oraz usługami serwisowymi dot. tego roweru, będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności, pod warunkiem ich udokumentowania w sposób właściwy dla rodzaju prowadzonych przez Wnioskodawcę ksiąg podatkowych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków związanych z użytkowaniem roweru, będącego środkiem trwałym w tej działalności poniesionych na nabycie:

  • usług serwisowych i środków do konserwacji roweru – jest prawidłowe,
  • odzieży rowerowej i kasku – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 3 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj