Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/4511-96/15/RS
z 22 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2015 r. (data wpływu 27 stycznia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 16 kwietnia 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia w ramach tzw. ulgi prorodzinnej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 16 kwietnia 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia w ramach tzw. ulgi prorodzinnej.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego z dnia 18 maja 2012 r., Wnioskodawca jest rozwiedziony z Beatą T. Z małżeństwa z Beatą T. ma jednego syna (ur. 18 czerwca 2007 r.). Od dnia rozwodu zgodnie z ww. wyrokiem ma zasądzone alimenty, których wysokość została zmieniona wyrokiem Sądu Rejonowego z dnia 12 grudnia 2012 r. i obecnie wynoszą 600 zł na miesiąc (1/5 średniego wynagrodzenia za 6 m-cy).

Sąd powierzył byłej żonie Wnioskodawcy wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem stron, ograniczając powodowi władzę rodzicielską do współdecydowania o wszystkich istotnych sprawach dziecka, w szczególności w sprawach dotyczących wychowania, edukacji i zdrowia. Miejsce zamieszkania syna określono przy matce.

Zgodnie z wyrokiem Sądu Rejonowego z dnia 11 września 2013 r., syn przebywa u Wnioskodawcy w pierwszy i trzeci weekend w miesiącu, jeden tydzień ferii zimowych, 2 tygodnie wakacji letnich (1 tydzień w lipcu, 1 tydzień w sierpniu), oraz w drugi dzień Świąt Wielkanocnych i pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia.

W czasie pobytu u Wnioskodawcy syn jest w pełni na Jego utrzymaniu (ma swój pokój i ubrania), pomimo tego płaci alimenty za cały ten czas. Ponadto w całości finansuje przejazd syna pomiędzy miejscami zamieszkania (130 km w jedną stronę). Wnioskodawca bierze czynny udział w nauce dziecka oraz organizacji wypoczynku syna w czasie przebywania u Niego.

Od czasu rozwodu Wnioskodawca nie korzystał z odliczenia ulgi prorodzinnej na syna. Od tego roku chciał z tego przywileju korzystać.

W dniu 20 stycznia 2015 r. Wnioskodawca wysłał mailem byłej żonie propozycję podzielenia ulgi prorodzinnej (On za 2 miesiące roku styczeń i luty, ona za resztę miesięcy). Nie otrzymał odpowiedzi, co uznał za zlekceważenie oraz odmowę jeśli chodzi o taki podział, ponieważ na pewno była żona uważa, że ulga należy się jej w całości, bo syn mieszka z nią. Dotychczas była żona odliczała sobie ulgę prorodzinną w całości.

Wnioskodawca ma również drugiego syna (ur. 1 czerwca 2012 r.) i cały 2014 r. pozostawał w nowym związku małżeńskim.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej w rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2014 i w latach następnych w wysokości 50% ulgi prorodzinnej na jedno dziecko?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz interpretacją Ministra Finansów z dnia 7 sierpnia 2013 r. znak DD3/033/163/1MD/13/RD-81510/13, skoro limit ulgi prorodzinnej określony na dziecko przysługuje obojgu rodzicom dziecka, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, to każdy z rodziców ma prawo do odliczenia ulgi prorodzinnej w granicach przysługującego limitu na dziecko. Kwotę razem z byłą żoną może odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Wnioskodawca uważa, że skoro była żona nie wyraża stanowiska w tej sprawie pomimo Jego próśb oraz z uwagi na fakt, że przysługuje Jemu prawo do zastosowania ulgi, to oznacza, że zgodnie z ww. interpretacją Ministra Finansów oraz ustawą przysługuje Jemu prawo do odliczenia 50% wysokości ulgi prorodzinnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:


  1. wykonywał władzę rodzicielską;
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.


Zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy, w brzmieniu wprowadzonym ustawą z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1644) i mającym zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r., odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:


  1. jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:,/li>

    1. pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł,
    2. niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;


  2. dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
  3. trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:


    1. 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
    2. 166,67 zł na trzecie dziecko,
    3. 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.


Zgodnie z art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka (art. 27f ust. 2b ww. ustawy).

W przypadku, gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem (art. 27f ust. 3 ustawy).

Z przepisu art. 27 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.


Według art. 27f ust. 5 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:


  1. odpis aktu urodzenia dziecka;
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.


Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obojgu rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie. Władza rodzicielska – zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2012 r., poz. 788 z późn. zm.) – przysługuje obojgu rodzicom, a – stosownie do art. 97 § 1 tejże ustawy – jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest zobowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Podkreślenia przy tym wymaga, iż separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka.

W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, i władza ta jest wykonywana przez obojga rodziców, to każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującego na dziecko limitu. Kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. Dotyczy to zarówno rodziców pozostających w związku małżeńskim lub partnerskim, jak i rodziców rozwiedzionych czy będących w separacji.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego z dnia 18 maja 2012 r., Wnioskodawca jest rozwiedziony z Beatą T. Z małżeństwa z Beatą T. ma jednego syna (ur. 18 czerwca 2007 r.). Od dnia rozwodu zgodnie z ww. wyrokiem ma zasądzone alimenty, których wysokość została zmieniona wyrokiem Sądu Rejonowego z dnia 12 grudnia 2012 r. i obecnie wynoszą 600 zł na miesiąc (1/5 średniego wynagrodzenia za 6 m-cy).

Sąd powierzył byłej żonie Wnioskodawcy wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem stron, ograniczając powodowi władzę rodzicielską do współdecydowania o wszystkich istotnych sprawach dziecka, w szczególności w sprawach dotyczących wychowania, edukacji i zdrowia. Miejsce zamieszkania syna określono przy matce.

Zgodnie z wyrokiem Sądu Rejonowego z dnia 11 września 2013 r., syn przebywa u Wnioskodawcy w pierwszy i trzeci weekend w miesiącu, jeden tydzień ferii zimowych, 2 tygodnie wakacji letnich (1 tydzień w lipcu, 1 tydzień w sierpniu), oraz w drugi dzień Świąt Wielkanocnych i pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia.

W czasie pobytu u Wnioskodawcy syn jest w pełni na Jego utrzymaniu (ma swój pokój i ubrania), pomimo tego płaci alimenty za cały ten czas. Ponadto w całości finansuje przejazd syna pomiędzy miejscami zamieszkania (130 km w jedną stronę). Wnioskodawca bierze czynny udział w nauce dziecka oraz organizacji wypoczynku syna w czasie przebywania u Niego.

Od czasu rozwodu Wnioskodawca nie korzystał z odliczenia ulgi prorodzinnej na syna. Od tego roku chciał z tego przywileju korzystać.

W dniu 20 stycznia 2015 r. Wnioskodawca wysłał mailem byłej żonie propozycję podzielenia ulgi prorodzinnej (On za 2 miesiące roku styczeń i luty, ona za resztę miesięcy). Nie otrzymał odpowiedzi, co uznał za zlekceważenie oraz odmowę jeśli chodzi o taki podział, ponieważ na pewno była żona uważa, że ulga należy się jej w całości, bo syn mieszka z nią. Dotychczas była żona odliczała sobie ulgę prorodzinną w całości.

Wnioskodawca ma również drugiego syna (ur. 1 czerwca 2012 r.) i cały 2014 r. pozostawał w nowym związku małżeńskim.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów uznać należy, że w sytuacji, gdy zarówno Wnioskodawca jak i była małżonka dysponują prawem wykonywania władzy rodzicielskiej w stosunku do dziecka są uprawnieni do korzystania z ulgi wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać jednak należy, iż w powołanym art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zdanie drugie – ustawodawca dał rodzicom możliwość wyboru, w jaki sposób dokonają odliczeń kwoty przysługującej im ulgi prorodzinnej. Istotne jest jednak to, aby odliczona kwota przez oboje rodziców nie przekroczyła rocznego limitu ulgi określonego ustawą. W związku z tym możliwe jest skorzystanie z odliczenia od podatku przez jednego z rodziców przy czym konieczne jest w tym zakresie uzyskanie porozumienia pomiędzy osobami uprawnionymi, gdyż to im ustawodawca pozostawił decyzję w tym względzie. W sytuacji natomiast braku takiego porozumienia odliczenie przysługuje w częściach równych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszczy, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj