IPPB4/415-245/12-4/SP, Dyrektor - IPPB4/415-245/12-5/SP">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-245/12-5/SP
z 22 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-245/12-5/SP
Data
2012.06.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
członek zarządu
miejsce zamieszkania
nierezydent
podatek
przychód
spółki
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
USA
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Opodatkowanie przychodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu.



Wniosek ORD-IN 918 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 13.03.2012 r. (data wpływu 19.03.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 29.05.2012 r. (data nadania 29.05.2012 r., data wpływu 01.06.2012 r.) na wezwanie z dnia 17.05.2012 r. (data nadania 18.05.2012 r., data doręczenia 23.05.2012 r.) Nr IPPB4/415-245/12-2/SP o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego oraz opodatkowania przychodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 17.05.2012 r. (data nadania 18.05.2012 r., data doręczenia 23.05.2012 r.) Nr IPPB4/415-245/12-2/SP tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, uiszczenie dodatkowej opłaty oraz przedłożenie dowodu wpłaty.

Pismem z dnia 29.05.2012 r. (data nadania 29.05.2012 r., data wpływu 01.06.2012 r.) Wnioskodawca za pośrednictwem pełnomocnika uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest obywatelem Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (USA). W listopadzie 2011 r. przybył do Polski, gdzie wykonuje obowiązki w związku z powołaniem go od 01 listopada 2011 r. uchwałą wspólników spółki B. Sp. z o.o. (dalej: B. lub Spółka) do pełnienia funkcji Prezesa Zarządu i Dyrektora Generalnego Spółki. B. jest spółką joint venture, utworzoną przez B. E. Holdings B.V. (część koncernu L.) i P. S.A., a Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Spółki jako reprezentant zagranicznego udziałowca Spółki. Planowany czas pobytu Wnioskodawcy w Polsce w związku z pełnioną funkcją to około 3 lata (do 31 października 2014 r.). Podstawą do wypłaty wynagrodzenia Wnioskodawcy należnego mu z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu jest podjęta przez Spółkę uchwała o należnym mu wynagrodzeniu. Jednocześnie stron nie łączy żaden inny stosunek prawny – w szczególności Wnioskodawca nie zawarł z polską Spółką żadnej dodatkowej umowy, na podstawie której należne byłoby mu wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu. Jedyną podstawą do wypłaty tego wynagrodzenia jest uchwała wspólników przyjęta w tym zakresie. Wnioskodawca jest żonaty z obywatelką Stanów Zjednoczonych Ameryki i posiada troje pełnoletnich dzieci (dwójka dzieci jest nadal na utrzymaniu Wnioskodawcy). Zarówno żona jak i dzieci Wnioskodawcy nie towarzyszą mu w okresie jego pobytu w Polsce i na stałe przebywają w USA. Rodzina Wnioskodawcy nie planuje przeprowadzki na stałe do Polski. Wnioskodawca będzie odwiedzał swoją rodzinę kilka razy w roku w USA lub możliwe będą odwiedziny jego małżonki i dzieci w Polsce.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonej w USA, która w okresie jego pobytu w Polsce jest zamieszkana przez jego najbliższą rodzinę i całkowicie dostępna dla niego podczas pobytu w USA (nieruchomość nie będzie wynajmowana w okresie pobytu w Polsce). W Polsce Wnioskodawca mieszka w wynajętym mieszkaniu. Wszystkie inwestycje oraz majątek Wnioskodawcy znajdują się w USA (brak Inwestycji lub składników majątku w Polsce). W kraju tym jest także objęty ubezpieczeniem zdrowotnym.

Zgodnie z informacjami potwierdzonymi przez amerykańskiego doradcę podatkowego Wnioskodawcy, jest on uważany za rezydenta podatkowego w USA i jest tym samym zobowiązany do opodatkowania swojego światowego dochodu w tym kraju. Status rezydencji podatkowej w USA może być potwierdzony certyfikatem rezydencji podatkowej wydanym przez tamtejsze władze podatkowe po złożeniu zeznania podatkowego za dany rok.

Wnioskodawca nie wyraża intencji ani nie przewiduje stałego pobytu w Polsce, nie zamierza spędzać w Polsce świąt, ani wakacji, a po zakończeniu pełnienia swojej funkcji w Polsce ma zamiar wrócić do USA. W związku z pełnioną funkcją w 2012 r. (oraz w latach następnych) jego pobyt na terytorium Polski przekroczy 183 dni, gdyż jego praca na rzecz Spółki (pełniona funkcja) będzie wykonywana głównie na terytorium Polski (zgodnie z szacunkami Wnioskodawca około 10-15% czasu w skali roku będzie pracował poza terytorium Polski).

Wnioskodawca jest w trakcie uzyskiwania od amerykańskich władz podatkowych certyfikatu rezydencji podatkowej, potwierdzającego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w USA w roku 2012. Taki certyfikat zostanie przez wnioskodawcę uzyskany także za kolejne lata, w których stan faktyczny przedstawiony we wniosku nie ulegnie zmianie.

Po uzyskaniu z USA certyfikatu rezydencji za rok 2012, (co powinno nastąpić w najbliższych tygodniach), Wnioskodawca przedłoży uzyskany dokument płatnikowi, od którego uzyskuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu. Certyfikat rezydencji za dany rok wydany przez władze amerykańskie zostanie przedłożony płatnikowi także w latach kolejnych, w których stan faktyczny przedstawiony we wniosku nie ulegnie zmianie,

Pobyt Wnioskodawcy w Polsce w 2011 nie przekroczył 183 dni. Na chwilę obecną Jego pobyt na terytorium Polski także w 2012 nie przekroczył 183 dni. W związku z powyższym, a także biorąc pod uwagę fakt, iż centrum interesów ekonomicznych oraz osobistych Wnioskodawcy znajduje się poza terytorium Polski, na chwilę obecną nie jest On osobą posiadającą w 2012 r. w Polsce miejsce zamieszkania na podstawie art. 3 ust. la ustawy pdof. Tym samym na mocy art. 3 ust. 2a ustawy pdof Wnioskodawca aktualnie podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Wnioskodawca wskazuje, iż ostatecznie Jego pobyt w Polsce w 2012 r. przekroczy najprawdopodobniej 183 dni. Do momentu, w którym pobyt Wnioskodawcy w Polsce przekroczy 183 dni w 2012 r. (stanie się to najprawdopodobniej w drugiej połowie 2012 r.) Wnioskodawca uzyska oraz przedłoży płatnikowi certyfikat rezydencji z USA potwierdzający posiadanie w USA miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w 2012 r. Taka sama sytuacja będzie miała miejsce także w kolejnych latach pobytu Wnioskodawcy w Polsce, w których stan faktyczny opisany we wniosku nie ulegnie zmianie.

Wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie opodatkowania uzyskiwanego przez Wnioskodawcę wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu dotyczy roku podatkowego 2012 oraz lat następnych, o ile stan faktyczny wskazany we wniosku nie ulegnie zmianie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy zgodnie z art. 3 ust. 1, 1a i 2a oraz art. 4a Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2010 r. Nr 51, poz. 307; dalej: Ustawa PDOF) a także art. 4 Umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178; dalej: Umowa polsko – amerykańska) Wnioskodawca będzie podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w roku 2012 i w latach następnych, o ile jego sytuacja nie ulegnie zmianie...
  2. Czy zgodnie z art. 29 Ustawy PDOF wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu będzie opodatkowane ryczałtem w wysokości 20% przychodu...

Przedmiot niniejszej interpretacji dotyczy opodatkowania przychodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (pytanie Nr 2).

Natomiast wniosek dotyczący ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce w 2012 roku i latach następnych (pytanie Nr 1), zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad 2.

Szczególne zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez osoby podlegające ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce reguluje art. 29 Ustawy PDOF. Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 pkt 1) Ustawy PDOF podatek od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a Ustawy PDOF (podlegające ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce) z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu. Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej w właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym oraz stanem prawnym należy uznać iż skoro Wnioskodawca pełni swoje obowiązki na podstawie powołania na stanowisko Prezesa Zarządu, a jedynym tytułem do wypłaty należnego mu od Spółki wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji jest podjęta w tej sprawie pisemna uchwała wspólników B. Sp. z o.o. przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu w Spółce kwalifikowane są do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 Ustawy PDOF (przychody otrzymane przez osoby niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji łub innych organów stanowiących osób prawnych). Tym samym, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca będzie podlegał ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (jak wskazano w punkcie 1 powyżej), jego wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu Spółki będzie podlegało opodatkowaniu zgodnie z art. 29 Ustawy PDOF, tj. podatek będzie pobierany w formie ryczałtu w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a tej ustawy).

Jako, że w przedstawionym stanie faktycznym dochody na terytorium Polski uzyskuje rezydent USA, to zastosowanie będzie miała umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 08.10.1974 r. (Dz. U z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi polskiemu jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. b) umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych” oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się zatem bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca mający miejsce zamieszkania w USA został powołany od 01 listopada 2011 r. uchwałą wspólników polskiej spółki do pełnienia funkcji Prezesa Zarządu i Dyrektora Generalnego. Planowany czas pobytu Wnioskodawcy w Polsce w związku z pełnioną funkcją to około 3 lata (do 31 października 2014 r.). Wnioskodawca jest w trakcie uzyskiwania od amerykańskich władz podatkowych certyfikatu rezydencji podatkowej, potwierdzającego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w USA w roku 2012. Taki certyfikat zostanie przez Wnioskodawcę uzyskany także za kolejne lata, w których stan faktyczny przedstawiony we wniosku nie ulegnie zmianie. Po uzyskaniu z USA certyfikatu rezydencji za rok 2012, (co powinno nastąpić w najbliższych tygodniach), Wnioskodawca przedłoży uzyskany dokument płatnikowi, od którego uzyskuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu. Certyfikat rezydencji za dany rok wydany przez władze amerykańskie zostanie przedłożony płatnikowi także w latach kolejnych, w których stan faktyczny przedstawiony we wniosku nie ulegnie zmianie.

Pobyt Wnioskodawcy w Polsce w 2012 r. przekroczy najprawdopodobniej 183 dni. Do momentu, w którym pobyt Wnioskodawcy w Polsce przekroczy 183 dni w 2012 r. (stanie się to najprawdopodobniej w drugiej połowie 2012 r.) Wnioskodawca uzyska oraz przedłoży płatnikowi certyfikat rezydencji z USA potwierdzający posiadanie w USA miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w 2012 r. Taka sama sytuacja będzie miała miejsce także w kolejnych latach pobytu Wnioskodawcy w Polsce, w których stan faktyczny opisany we wniosku nie ulegnie zmianie.

Przenosząc przedstawiony opis stanu faktycznego na grunt ww. przepisów stwierdzić należy, iż wskazana we wniosku osoba – członek zarządu będzie podlegać w Polsce ograniczonemu obowiązkowo podatkowemu. Z wniosku wynika bowiem jednoznacznie, iż centrum interesów życiowych tej osoby znajduje się w USA; osoba ta jest uważana za rezydenta podatkowego w USA.

Uzyskiwane przez rezydenta amerykańskiego przychody z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu kwalifikowane są do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Natomiast w świetle umowy polsko – amerykańskiej, będą to przychody, o których mowa w art. 15 ust. 1, gdyż umowa ta nie zawiera odrębnego przepisu regulującego w sposób szczegółowy zasady opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu. Oznacza to, iż do dochodów z tego źródła znajdą zastosowanie przepisy regulujące opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania wolnego zawodu lub innej działalności o samodzielnym charakterze (art. 15 „Wolne zawody”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy, dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (Stanach Zjednoczonych) z wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności może być opodatkowany przez to Umawiające się Państwo. Poza wyjątkami przewidzianymi w ust. 2 taki dochód będzie zwolniony od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo (Polskę)

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, dochód wymieniony w punkcie 1, uzyskany przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw (Stanach Zjednoczonych) z wykonywania wolnego zawodu o samodzielnym charakterze w drugim Umawiającym się Państwie (Polsce) może być opodatkowany przez drugie Umawiające się Państwo, jeżeli osoba fizyczna przebywa w tym drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.

Jak stanowi art. 15 ust. 3 powołanej umowy, określenie „wolny zawód" obejmuje między innymi samodzielne wykonywanie działalności naukowej, literackiej, artystycznej jak również samodzielną działalność lekarzy, adwokatów, inżynierów, architektów, lekarzy dentystów, dziennikarzy i innych.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochód uzyskiwany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w USA z tytułu pełnienia przez Niego funkcji członka zarządu będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce tylko w przypadku, jeśli osoba ta przebywa w Polsce przez okres przekraczający łącznie 183 dni w ciągu roku podatkowego. Jeżeli osoba ta przebywa w Polsce krócej niż 183 dni w ciągu roku podatkowego, jego dochód podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, tj. w USA.

Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawca wskazał, iż Jego pobyt w Polsce w 2012 r. najprawdopodobniej przekroczy 183 dni. Taka sama sytuacja będzie miała miejsce także w kolejnych latach pobytu Wnioskodawcy w Polsce.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawne stwierdzić należy, iż dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w polskiej spółce będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce.

W Polsce dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Polski przychodów przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy, z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu. To oznacza, że przychody osób podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, należących do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

W myśl art. 29 ust. 2 cytowanej ustawy przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W myśl zatem powołanych przepisów do przychodów otrzymywanych przez nierezydentów polskich otrzymujących wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie płatnik stosuje stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobiera podatku zgodnie z taką umową, jeżeli podatnik przedstawi certyfikat rezydencji potwierdzający jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym kraju. W przedstawionym stanie faktycznym postanowienia umowy wskazują na opodatkowanie rzeczonego przychodu w Polsce.

Jeżeli zatem do przychodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w polskiej spółce zastosowanie ma art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy, płatnik stosuje stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobiera podatku zgodnie z taką umową, jeżeli podatnik przedstawi certyfikat rezydencji potwierdzający jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym kraju. W tej sytuacji płatnik nie jest zobowiązany do ustalania zakresu obowiązku podatkowego podatnika. Ocena czy podatnik podlega w Polsce ograniczonemu czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu należy natomiast w tym przypadku do organów podatkowych.

Jeżeli jednak podatnik nie przedstawi certyfikatu rezydencji, pobranie przez płatnika podatku na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy w wysokości 20 % przychodu powinno być uzależnione od oceny czy podatnik podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jeżeli zatem podatnik przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, to zgodnie z postanowieniami art. 3 ust. 1a ustawy, brak jest podstawy prawnej do zastosowania przez płatnika art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy. W tej sytuacji płatnik zobowiązany jest pobrać podatek na zasadach ogólnych.

Zasada ta będzie miała zastosowanie „wstecz”, tzn. po przekroczeniu okresu 183 dni w roku podatkowym przychody otrzymywane przez podatnika pełniącego funkcję członka zarządu będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych od początku okresu przebywania na terytorium Polski i pełnienia funkcji członka zarządu w danym roku podatkowym.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest w trakcie uzyskiwania od amerykańskich władz podatkowych certyfikatu rezydencji podatkowej, potwierdzającego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w USA w roku 2012. Taki certyfikat zostanie przez Wnioskodawcę uzyskany także za kolejne lata, w których stan faktyczny przedstawiony we wniosku nie ulegnie zmianie. Do momentu, w którym pobyt Wnioskodawcy w Polsce przekroczy 183 dni w 2012 r. (stanie się to najprawdopodobniej w drugiej połowie 2012 r.) Wnioskodawca uzyska oraz przedłoży płatnikowi certyfikat rezydencji z USA potwierdzający posiadanie w USA miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w 2012 r. Taka sama sytuacja będzie miała miejsce także w kolejnych latach pobytu Wnioskodawcy w Polsce, w których stan faktyczny opisany we wniosku nie ulegnie zmianie.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż przychód Wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w polskiej spółce polega opodatkowaniu w Polsce 20% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. w przypadku gdy pobyt Wnioskodawcy nie przekroczy 183 dni w danym roku podatkowym. Natomiast w przypadku przekroczenia 183 dni w roku podatkowym – w przypadku gdy płatnik będzie w posiadaniu certyfikatu rezydencji potwierdzającego miejsce zamieszkania Wnioskodawcy dla celów podatkowych w USA.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj