Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-1/4511-485/15/ZK
z 25 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura 12 sierpnia 2015 r., uzupełnionym 4 listopada 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych ze świadczenia na rzecz spółki z o.o. wskazanych we wniosku usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2015 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskanych ze świadczenia na rzecz spółki z o.o. wskazanych we wniosku usług. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 19 października 2015 r. Znak: IBPB-1-1/4511-485/15/ZK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 4 listopada 2015 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, jest przedsiębiorcą wpisanym do ewidencji działalności gospodarczej. Do 20 stycznia 2015 r. złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę o świadczenie usług doradztwa handlowego z osobą prawną, która prowadzi sieć salonów samochodowych w Polsce. Firma ta nie była jego pracodawcą. Umowa ma zawierać m.in. następujące postanowienia:

Doradca oświadcza, że świadczy usługi w zakresie:

  1. badania rynku i opinii publicznej (PKD 73.20.Z),
  2. pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej (PKD 70.22.Z),
  3. działalności usługowej związanej z administracyjną obsługą biura (PKD 82.11.Z),
  4. pozostałej działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 82.99.Z).

  1. Doradca jest obowiązany do świadczenia usług na rzecz Działu Sprzedaży Samochodów, w szczególności polegających na nadzorowaniu prawidłowości funkcjonowania wymienionego Działu oraz opracowania i wdrożenia programu restrukturyzacji Działu, którego celem będzie wprowadzenie zmian i usprawnienie działania Działu oraz zwiększenie rentowności i optymalizacja kosztów własnych Działu.
  2. W szczególności Doradca jest obowiązany do:
    1. stałej analizy efektywności zatrudnionych w dziale pracowników i weryfikacji podejmowanych przez nich działań,
    2. pomocy w prowadzeniu rekrutacji personelu,
    3. kierowania do Zarządu Spółki wniosków kadrowych, w tym dotyczących zmiany zasad wynagradzania pracowników,
    4. pomocy w rozpoznawaniu reklamacji i skarg Klientów,
    5. efektywnej współpracy z działającymi na własny rachunek Przedstawicielami Handlowymi oraz do organizowania i weryfikowania ich pracy,
    6. bieżącej analizy działalności Działu Sprzedaży Samochodów, w aspekcie organizacyjnym, funkcjonalnym, logistycznym, kadrowym i ekonomicznym,
    7. bieżącej analizy rynku motoryzacyjnego i usług w zakresie dotyczącym prowadzonego przez zarządzany Dział rodzaju działalności, a w szczególności, pod kątem prognoz rozwoju, konkurencji i przewidywanego popytu,
    8. prowadzenie rozmów o charakterze handlowym z Kontrahentami lub Klientami Spółki w sprawach dotyczących bieżącej działalności Działu,
    9. dokonywanie okresowych ocen Działu w uzgodnionych z Zarządem Spółki okresach,
    10. opracowywanie planów zmian, restrukturyzacji na każdorazowe polecenie Zarządu Spółki, których celem są zmiany i usprawnienia działania działu, jego efektywności i rentowności,
    11. kształtowanie u Kontrahentów i Klientów Spółki oraz otoczenia pozytywnego wizerunku Spółki i marki Renault i Dacia.
  3. Doradca jest upoważniony do reprezentowania Spółki na zewnątrz w następujących sprawach:
    1. prowadzenia rozmów handlowych związanych z bieżącą działalnością Spółki, a dotyczących spraw wynikających z pracy powierzonego mu Działu,
    2. sporządzania i podpisywania w imieniu Spółki umów dotyczących oferowanych przez Spółkę produktów i usług - zgodnie z udzielonymi pisemnymi pełnomocnictwami upoważniającymi do składania oświadczeń woli imieniem Spółki,
    3. przedkładania aktualnych ofert handlowych Klientom, zgodnie z udzielonymi przez Spółkę pisemnymi pełnomocnictwami,
    4. wystawiania i podpisywania w imieniu Spółki faktur dokumentujących sprzedaż produktów i usług oferowanych przez Spółkę na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

  4. Doradca może udzielić dalszego pełnomocnictwa wyłącznie w zakresie spraw wymienionych powyżej, pod warunkiem uprzedniego zaakceptowania przez Spółkę osoby pełnomocnika substytucyjnego wskazanej przez Doradcę.


Pozostałe postanowienia planowanej umowy regulują kwestie tajemnicy oraz zakazu konkurencji. Z uwagi na czasochłonność przedmiotowej działalności, Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi jedynie dla tego zleceniodawcy.

W uzupełnieniu pisma, ujętym w piśmie z 2 listopada 2015 r., wskazano m.in. że:

  1. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą 15 września 1994 r.,
  2. przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej jest pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania PKD 70.22.Z,
  3. Wnioskodawca nie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w spółce z o.o., z którą zamierza zawrzeć umowę,
  4. Wnioskodawca nie wchodzi w skład zarządu ww. spółki,
  5. w ocenie Wnioskodawcy, zawarta umowa będzie umową o świadczenie usług doradztwa, nie zaś umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menedżerskim lub inną umową o podobnym charakterze,
  6. usługi świadczone na podstawie wskazanej we wniosku umowy będą świadczone we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły oraz o celach zarobkowych,
  7. w ocenie Wnioskodawcy, nie występują przesłanki negatywne, wymienione w art. 5b ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wykluczające uznanie wykonywanych czynności za pozarolniczą działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone na podstawie powołanej umowy o świadczenie usług doradztwa handlowego mogą być opodatkowane podatkiem liniowym, według 19% stawki, o której mowa w art. 30c ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, będąc osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osiągającą przychody w oparciu o powołaną umowę o świadczenie usług doradztwa handlowego, dochody z tego tytułu opodatkowane są podatkiem liniowym wg stawki 19%.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • działalność wykonywana osobiście,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z powyższego wynika, że jeżeli przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczają określony przychód do innego niż pozarolnicza działalność gospodarcza źródła, przychód ten stanowi przychód z tego źródła, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy zdarzenie, które powoduje powstanie tego przychodu ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Przy czym, poszczególne kategorie przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Do przychodów z art. 13 pkt 7 tej ustawy, zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach spółki. Natomiast, do przychodów z art. 13 pkt 9 ww. ustawy, należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy.

Nadmienić należy, że wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% „podatkiem liniowym” dotyczy - co do zasady - dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (ze źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza).

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której m.in. świadczy usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza zawrzeć umowę o świadczenie usług doradztwa handlowego ze spółką z o.o. Wnioskodawca nie jest ani nie był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w tej Spółce. Nie wchodzi także w skład zarządu tej Spółki. Zgodnie z postanowieniami umowy, Wnioskodawca będzie obowiązany do świadczenia usług na rzecz Działu Sprzedaży Samochodów tej spółki, w szczególności polegających na nadzorowaniu prawidłowości funkcjonowania tego Działu oraz opracowania i wdrożenia programu restrukturyzacji Działu, którego celem będzie wprowadzenie zmian i usprawnienie działania Działu oraz zwiększenie rentowności i optymalizacja kosztów własnych Działu.

W szczególności Wnioskodawca będzie obowiązany do:

  • stałej analizy efektywności zatrudnionych w dziale pracowników i weryfikacji podejmowanych przez nich działań,
  • efektywnej współpracy z działającymi na własny rachunek Przedstawicielami Handlowymi oraz do organizowania i weryfikowania ich pracy,
  • bieżącej analizy działalności Działu Sprzedaży Samochodów, w aspekcie organizacyjnym, funkcjonalnym, logistycznym, kadrowym i ekonomicznym,
  • prowadzenia rozmów o charakterze handlowym z Kontrahentami lub Klientami Spółki w sprawach dotyczących bieżącej działalności Działu,
  • dokonywania okresowych ocen Działu w uzgodnionych z Zarządem Spółki okresach,
  • opracowywania planów zmian, restrukturyzacji na każdorazowe polecenie Zarządu Spółki, których celem są zmiany i usprawnienia działania działu, jego efektywności i rentowności.

Oprócz tego Wnioskodawca będzie upoważniony do reprezentowania Spółki na zewnątrz, a w szczególności do:

  • prowadzenia rozmów handlowych związanych z bieżącą działalnością Spółki, a dotyczących spraw wynikających z pracy powierzonego mu Działu,
  • sporządzania i podpisywania w imieniu Spółki umów dotyczących oferowanych przez Spółkę produktów i usług - zgodnie z udzielonymi pisemnymi pełnomocnictwami upoważniającymi do składania oświadczeń woli imieniem Spółki,
  • przedkładania aktualnych ofert handlowych Klientom, zgodnie z udzielonymi przez Spółkę pisemnymi pełnomocnictwami,
  • wystawiania i podpisywania w imieniu Spółki faktur dokumentujących sprzedaż produktów i usług oferowanych przez Spółkę na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

Z uwagi na czasochłonność przedmiotowej działalności, Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi jedynie dla tego zleceniodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy, umowa o świadczenie usług pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką będzie umową o świadczenie usług doradztwa, a nie umową o zarządzaniu przedsiębiorstwem, kontraktem menedżerskim lub inną umową o podobnym charakterze. Wnioskodawca w ramach zawartej umowy będzie świadczył usługi we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły oraz w celach zarobkowych. W jego ocenie, nie występują przesłanki negatywne, wymienione w art. 5b ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wykluczające uznanie wykonywanych czynności za pozarolniczą działalność gospodarczą.

Mając powyższe na względzie w pierwszej kolejności zauważyć należy, że zdaniem tut. Organu wskazany we wniosku zakres czynności (usług), które Wnioskodawca zamierza wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz spółki z o.o. (zgodnie z umową o świadczenie usług doradztwa handlowego) obejmuje szereg czynności, których istotą jest nie tylko samo doradztwo, ale i zarządzanie. Na gruncie prawa podatkowego, o kwalifikacji przychodów uzyskiwanych w ramach wykonywanej działalności do określonego źródła przychodu decyduje rzeczywisty, faktyczny zakres świadczonych w ramach tej działalności usług. W tym też kontekście opierając się na opisie czynności (usług), które Wnioskodawca będzie świadczył na podstawie umowy zawartej ze spółką z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, stwierdzić należy, że na podstawie tej umowy Wnioskodawca, jako samodzielny podmiot, zobowiązany będzie w istocie do odpłatnego prowadzenia, zarządzania częścią przedsiębiorstwa – niestanowiącego jego własności, w imieniu przedsiębiorcy, na jego rzecz i w jego interesie oraz na jego ryzyko i rachunek. Usługi zarządzania wykonywane będą w zakresie objętym umową i udzielonego Wnioskodawcy pełnomocnictwa. Brak jest zatem możliwości zaliczenia przychodów z ww. usług zarządzania wykonywanych przez Wnioskodawcę do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wskazane we wniosku czynności pozwalają bowiem zaliczyć przedmiotową umowę do umów o zarządzanie częścią przedsiębiorstwa, a przyjęcie funkcji podmiotu zarządzającego Działem Sprzedaży Samochodów spółki z o.o. oraz prawo do reprezentowania Spółki na zewnątrz, jak również fakt, że z uwagi na czasochłonność przedmiotowej działalności, Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi jedynie dla tej spółki, ma decydujące znaczenie w zakwalifikowaniu tej umowy - jako kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze. Wykonywanie wskazanych we wniosku czynności objętych umową nosi znamiona zarządzania częścią podmiotu gospodarczego, co oznacza, że umowa ta zawiera podstawowy element charakterystyczny dla umów wymienionych w art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Bez znaczenia jest w tej mierze, że umowa powyższa zawarta zostanie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, skoro ustawa kwalifikuje przychody wynikające z jej wykonania do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W związku z tym przychody uzyskane przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej umowy ze spółką z o.o. należy zaliczyć do przychodów z tytułu umów o zarządzanie, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, tj. przychodów z działalności wykonywanej osobiście, wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem do przychodów ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją powyższych ustaleń jest brak możliwości zaliczenia przychodów ze świadczenia ww. usług zarządzania wykonywanych przez Wnioskodawcę do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a co za tym idzie, brak jest możliwości opodatkowania dochodu ze świadczenia tego rodzaju usług stawką liniową 19%, przewidzianą w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych ze świadczenia na rzecz spółki z o.o. wskazanych we wniosku usług, uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj