Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-801/15/KG
z 26 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 października 2015 r. (data wpływu 2 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „ ...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2015 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „ ...”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina B. (Wnioskodawca) jako jednostka samorządu terytorialnego jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje:

1.czynności opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek jak:

  • dzierżawa gruntów;
  • sprzedaż działek;
  • wieczyste użytkowanie po 2004 r.;
  • refaktura mediów, itd.;

2.czynności zwolnione z podatku VAT, jak:

  • wynajem lokali mieszkalnych wraz z sprzedażą mediów;

3.czynności niepodlegających regulacjom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dochody z podatku od nieruchomości i opłaty skarbowej …).

Transakcje te Gmina dokumentuje fakturami VAT oraz wykazuje w rejestrze sprzedaży i deklaracji VAT.

Gmina zrealizowała inwestycję pn. „ ...” w ramach pomocy z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa – Działania 7.1. Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej RPOW na lata 2007–2013. Na wniosek Gminy Zarząd Województwa uchwałą Nr xxx z dnia 20 października 2015 r. przyznał dofinansowanie ww. inwestycji. Projekt obejmuje przebudowę odcinka drogi powiatowej ul. G. w Gminie B. w celu dostosowania jej do potrzeb różnorodnych użytkowników. Przebudowywana droga ma szczególe znaczenie dla rozwoju spójnej, funkcjonalnej i efektywnej sieci dróg publicznych w subregionie południowym Województwa z uwagi na to, że łączy się z drogami wyższej kategorii, bezpośrednio z drogą wojewódzką oraz pośrednio z drogą krajową i ekspresową.

Celem bezpośrednim projektu jest poprawa funkcjonalności i parametrów technicznych układu sieci uzupełniającej, Projekt przyczynia się również do poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, a także wpływa na poprawę atrakcyjności turystycznej regionu. Ma również wpływ na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Gminy.

Zakres rzeczowy inwestycji obejmował:

  • poszerzenie istniejącej jezdni do min. 5,5 m, w tym pasa jezdni przylegającego do budowanego chodnika do 3,0 na długości 0,704 km;
  • budowę lewostronnego chodnika dla pieszych o szerokości typowej 1,7 m oraz budowę prawostronnego chodnika o szerokości 2,75 m w rejonie kościoła parafialnego o łącznej długości 0,724 km;
  • budowę kanalizacji deszczowej o długości 0,713 km;
  • remont istniejących przepustów drogowych, zostały wyremontowane istniejące i zniszczone przepusty drogowe pod koroną drogi powiatowej zostały również zarurowanie dwa odcinki rowu melioracyjnego wzdłuż drogi powiatowej;
  • zabezpieczenie sieci uzbrojenia terenu kable energetyczne zostały zabezpieczone rurami PS A o 110;
  • przebudowę sieci wodociągowej na długość ok. 25 m – kolidujący z projektowanym umocnieniem skarpy koszami siatkowo-kamiennymi;
  • przebudowę istniejących zjazdów indywidualnych do posesji w śladzie projektowanego chodnika i kolidujących ogrodzeń oraz zjazdu publicznego;
  • umocnienie wysokich skarp koszami siatkowo-kamiennymi, w miejscu występowania wysokich nasypów celem ograniczenia zajętości terenu oraz zabezpieczania skarp przed rozmyciem;
  • instalację elementów zabezpieczenia ruchu drogowego, w tym oznakowanie drogowe.

Wszystkie prace wykonane w trakcie realizacji projektu są zgodne z wytycznymi zawartymi w szczegółowych specyfikacjach technicznych. Jednocześnie Gmina została zobowiązana do uzyskania interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w sprawie do odliczenia podatku VAT. Inwestycja została zrealizowana na podstawie porozumienia ze Starostwem Powiatowym.

Rozbudowana droga jest ogólnodostępna i korzystanie z niej jest nieodpłatne. Inwestycja nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych, nie generuje żadnych dochodów. Korzystają z niej zarówno mieszkańcy i turyści.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towaru i usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1515), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, należy stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi w celu realizacji przedsięwzięcia, nie nabyła ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „ ...”. Gmina jednoznacznie wskazała, że efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy zaznaczyć, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementy stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj