Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/4512-337/15-4/ALN
z 27 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2015 r. (data wpływu 24 sierpnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2015 r. (data wpływu 23 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania odwrotnego obciążeniajest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania odwrotnego obciążenia.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia pismem z dnia 16 listopada 2015 r. (data wpływu 23 listopada 2015 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Gmina X posiada status podatnika VAT czynnego o numerze NIP: …. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP i art. 2 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594). W myśl art. 1 ustawy mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową ilekroć w ustawie jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.

Zadania własne Gminy określone są w art. 7 ustawy oraz w uszczegółowione w przepisach szczególnych-konkretyzujących ich realizację. Zgodnie z art. 7 ustawy zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Zadania te obejmują w szczególności sprawy: 1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, 3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, 3a) działalności w zakresie telekomunikacji, 4) lokalnego transportu zbiorowego, 5) ochrony zdrowia, 6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, 7) gminnego budownictwa mieszkaniowego, 8) edukacji publicznej, 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, 10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, 11) targowisk i hal targowych, 12) zieleni gminnej i zadrzewień, 13) cmentarzy gminnych, 14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, 16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej, 17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, 18) promocji gminy, 19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), 20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Podkreślić należy, iż gmina oprócz zadań własnych realizuje wiele zadań zleconych - co wynika z art. 162 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, iż ,,jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych.”

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy organami gminy są: 1) rada gminy, 2)wójt (burmistrz, prezydent miasta). W myśl art. 26 ust. 1 ustawy organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Wójt wykonuje swoje zadania za pośrednictwem urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33).

Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 595) prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców (...). Miastem takim jest więc Gmina X. Zadania powiatu określone są w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym. Tak więc do zadań gminy będącej miastem na prawach powiatu oprócz zadań nałożonych przez ustawę o samorządzie gminnym dochodzą także zadania nałożone przez ustawę o samorządzie powiatowym.

W dniu 27 sierpnia 2014 r. Gmina w wyniku udzielenia zamówienia publicznego, po przeprowadzeniu postępowania w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z z 2013 r. poz. 907 z póżn. zm.), zawarła umowę z firmą będącą jednym z czołowych operatorów telefonii komórkowej. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez operatora na rzecz Gminy X usług telekomunikacyjnych z zakresu telefonii komórkowej oraz dostawa terminali telefonicznych (telefonów komórkowych). Umowa została zawarta na czas określony od dnia 1 września 2014 r. do dnia 31 sierpnia 2016 r. Na podstawie par. 4 ust. 6 ww. umowy z tytułu dostawy terminali komórkowych (aparatów telefonicznych) Zamawiający, tj. Gmina zapłaci Wykonawcy należność wynikającą, z liczby dostarczonych terminali oraz ich cen, określonych w załączniku nr 3 do niniejszej umowy- powiększoną, o podatek VAT.

W myśl ust. 7 zapłata przez Zamawiającego należności określonej w ust. 6 nastąpi na podstawie faktury VAT wystawionej przez Wykonawcę wraz z dostarczeniem terminali, w terminie do 30 dni od daty wystawienia faktury wraz z dostarczonym terminalem. Wykonawca zobowiązany jest każdorazowo doręczyć zamawiającemu fakturę w terminie 9 dni od dnia jej wystawienia. W razie nie zachowania tego terminu przez Wykonawcę termin płatności zostanie automatycznie przedłużony o czas opóźnienia. W myśl ust. 8 maksymalna łączna wartość wynagrodzenia brutto nie może przekroczyć wartości środków finansowych przeznaczonych na realizację przedmiotowego zamówienia w budżecie – tj. 200.000,46 zł (brutto).W myśl ust. 9 wyczerpanie ww. kwoty skutkuje wygaśnięciem umowy. Cennik terminali będący formularzem cenowym stanowiący załącznik nr 3 do umowy w odniesieniu do terminali (aparatów) przedstawia się w kwotach netto następująco: terminal typu A-150,00/szt., terminal typu B-300,00/szt., terminal typu C-500,00/szt., terminal typu-D 900,00/szt., terminal typu E-50,00/szt., terminal typu F-100,00/szt. Ww. umowa ma charakter ramowy. Kwota 200.000,46 brutto jest kwotą graniczną - do realizacji do 31 sierpnia 2016 r. Realizacja dostaw usług i towarów nie może przekroczyć tej kwoty, może być mniejsza. W ramach ww. umowy Gmina w okresie jej trwania, tj. pomiędzy 1 września 2014 r. a 31 sierpnia 2016 r. może dokonać zakupu maksymalnie 140 sztuk terminali na łączną kwotę netto 57.500,00 zł. Od 1 września 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. dokonano łącznych zakupów terminali na kwotę netto 17.700,00 zł. Możliwa do wykorzystania kwota na zakup terminali w ramach umowy po 30 czerwca 2015 r. to kwota do 39.800,00 zł netto. Dostawa terminali następowała i następować będzie sukcesywnie na podstawie każdorazowo składanych Wykonawcy zamówień, a te są składane w ramach pojawiających się potrzeb na aparaty telefoniczne zgłaszanych przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu Miasta X, stanowiącego aparat pomocniczy przy pomocy którego Prezydent Miasta X jako organ wykonawczy Gminy wykonuje swoje zadania. W dniu 16 lipca 2015 r. Gmina złożyła zamówienie na terminale w liczbie - sztuk 6 na wartość netto 900,00 zł, podatek VAT 207,00 zł, wartość brutto 1.107,00 zł. Dostawca wystawił na ww. dostawę datowaną na dzień 16 lipca 2015 r. fakturę na wart. netto: 900,00 zł, podatek VAT 207,00 zł, wartość brutto 1.107,00 zł. W dniu 21 lipca 2015 r. Gmina złożyła u Wykonawcy zamówienie na terminal-sztuk 1 na wartość netto:500,00 zł, podatek VAT 115,00 zł. wartość brutto 615,00 zł. Dostawca wystawił datowaną na 21 lipca 2015 r. fakturę na ww. dostawę na wartość netto: 500,00, podatek VAT 115,00, wartość brutto: 615,00 zł. Zobowiązania wynikające z opisanych faktur zostały dostawcy uregulowane w kwotach brutto. Tak więc dostawca stanął na stanowisku, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od 1 lipca 2015 r. czyniące w pewnych sytuacjach podatnikiem nabywcę, nie zaś dostawcę ( mechanizm ,,odwrotnego obciążenia”) nie mają dla dostaw będących wynikiem opisanej umowy zastosowania. Gmina postanowiła wystąpić w tej kwestii z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej chcąc zniwelować ryzyko ewentualnego wystąpienia zaległości podatkowej przy dalszej realizacji zobowiązań wynikających z opisanej umowy. Gmina jest więc zainteresowanym w rozumieniu art. 14 b Ordynacji podatkowej, gdyż może być podatnikiem z tytułu dostaw dokonanych od dnia 1 lipca 2015 r., a także dlatego, że interpretacja indywidualna będzie dokumentem pomocnym w celu dokonania ewentualnego aneksu umowy z wykonawcą, który opodatkowuje dostawy, co sugeruje, iż stoi na innym stanowisku, a to z kolei rodzić może niebezpieczeństwo, iż dostawy w efekcie opodatkowane będą (w wymiarze ekonomiczno-finansowym) podwójnie (i w cenie płaconej dostawcy i w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia). Równocześnie Gmina wystąpiła do operatora (dostawcy) z wnioskiem o pisemne stanowisko i jego wykładnię co do stosowania nowych przepisów informując także, iż wystąpi do Ministra Finansów o wydanie ww. interpretacji.

Nabywany przez Wnioskodawcę towar wg jego oceny należy do grupy PKWiU symbol: ex 26.30.22.0 zgodnie z poz. 28b załącznika nr 11 do ustawy: „telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony”,

Towary będące przedmiotem zapytania są wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, w poz. 28b.

Dostawca-kontrahent nie korzystał w czasie kiedy dokonywano dostawy i nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

Dostawa nie jest objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, również, iż w związku z udzieleniem ww. wyjaśnień własne stanowisko w sprawie nie ulega zmianie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu opisanych w treści wniosku dostaw dokonanych na podstawie złożonych zamówień z dnia 16 lipca 2015 r. i 21 lipca 2015 r. na łączną kwotę netto 1.400,00 zł, wynikających z umowy z dnia 27 sierpnia 2014 r. Gmina jako nabywca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1) Z tytułu opisanych w treści wniosku dostaw, dokonanych na podstawie złożonych zamówień z dnia 16 lipca i 21 lipca 2015 r. na łączną kwotę netto 1.400,00 zł, wynikających z umowy z dnia 27 sierpnia 2014 r. Gmina jako nabywca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, które weszły w życie 1 lipca 2015 r. w stosunku do niektórych towarów określonych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy podatnikiem może być nabywca.

Stanowi o tym art. 17 ust.1 pkt 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikami są również osoby prawne (...) nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. lc, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. Dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust.1 i 9,
  2. Nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, za rejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

W myśl ust.1c w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust.1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20.000 zł. W myśl ust. ld za jednolitą gospodarczo transakcję , o której mowa w ust. lc, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.

Zajmując własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca uwzględnił przepisy przejściowe wprowadzone ustawą z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 605).

Art. 2. w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

  1. w art. 91 ust. 3a otrzymuje brzmienie:

„3a. Jeżeli złożono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, zamawiający w celu oceny takiej oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek rozliczyć zgodnie z tymi przepisami. Wykonawca, składając ofertę, informuje zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, wskazując nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie będzie prowadzić do jego powstania, oraz wskazując ich wartość bez kwoty podatku.”;

  1. w art. 93 po ust. 1b dodaje się ust. 1c w brzmieniu:

„1c. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, jeżeli złożono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, do ceny najkorzystniejszej oferty lub oferty z najniższą ceną dolicza się podatek od towarów i usług, który zamawiający miałby obowiązek rozliczyć zgodnie z tymi przepisami.”

Art. 3. 1. W przypadku uiszczenia przed dniem 1 lipca 2015 r. całości lub części zapłaty na poczet dokonanej od tego dnia dostawy towarów, dla której podatnikiem od dnia 1 lipca 2015 r. przestał być nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do tej dostawy stosuje się przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

2. W przypadku uiszczenia przed dniem 1 lipca 2015 r. całości lub części zapłaty na poczet dokonanej od tego dnia dostawy towarów, dla której podatnikiem od dnia 1 lipca 2015 r. stał się nabywca zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 7 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, korekty rozliczenia tej zapłaty dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym dokonano dostawy tych towarów.

Art. 4. W przypadku zawarcia przed dniem 1 lipca 2015 r. umowy lub umów, w ramach których występują dostawy towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy wymienionej w art. 1, przepisy art. 17 ust. 1c-1e ustawy wymienionej w art. 1 stosuje się odpowiednio do tych dostaw dokonanych od dnia 1 lipca 2015 r., jeżeli łączna wartość tych dostaw, bez kwoty podatku, przekracza od dnia 1 lipca 2015 r. kwotę 20 000 zł.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy wynika z przepisu art. 4 ustawy nowelizującej z dnia 9 kwietnia 2015 r. w sprawie zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych - jako kluczowego przepisu regulującego opisany stan faktyczny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z dniem 1 lipca 2015 r. weszły w życie nowe przepisy w zakresie rozszerzenia i doprecyzowania regulacji dotyczących mechanizmu odwróconego obciążenia. Przepisy te zostały wprowadzone ustawą z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Z 2015 r., poz. 605).

Art. 4. ww. ustawy, stanowi, że w przypadku zawarcia przed dniem 1 lipca 2015 r. umowy lub umów, w ramach których występują dostawy towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy wymienionej w art. 1, przepisy art. 17 ust. 1c-1e ustawy wymienionej w art. 1 stosuje się odpowiednio do tych dostaw dokonanych od dnia 1 lipca 2015 r., jeżeli łączna wartość tych dostaw, bez kwoty podatku, przekracza od dnia 1 lipca 2015 r. kwotę 20 000 zł.

I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).

Przy czym, zgodnie z ust. 1e ww. przepisu, za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 2a ustawy, jeżeli dokonujący dostawy towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, dla której zgodnie z ust. 1 pkt 7 podatnikiem jest nabywca, podjął wszelkie niezbędne środki celem rzetelnego rozliczenia podatku od tej dostawy, nie ma on obowiązku rozliczenia podatku z tytułu tej dostawy, także w przypadku, gdy po jej dokonaniu ustalono, że wskutek działania podmiotu uczestniczącego w tej dostawie jako nabywca nie były spełnione przesłanki określone w ust. 1 pkt 7, o którym to działaniu dokonujący dostawy towarów przy zachowaniu należytej staranności nie wiedział lub nie mógł wiedzieć.

Przepis ust. 2a stosuje się pod warunkiem, że zapłata należności z tytułu dostawy towarów nastąpiła z rachunku płatniczego nabywcy, w tym przy użyciu karty płatniczej lub podobnego instrumentu płatniczego, o ile umożliwiają one dokonującemu dostawy towarów identyfikację składającego zlecenie płatnicze (art. 17 ust. 2b ustawy).

W załączniku nr 11 stanowiącym „Wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2015 r., został wymieniony m.in. następujący towar:

  • w pozycji 28a - PKWiU ex 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy;
  • w pozycji 28b - PKWiU ex 26.30.22.0 - Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony;
  • w pozycji 28c – PKWiU ex 26.40.60.0 - Konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie dopisku „ex” przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”. Tak więc, wynikający z załącznika nr 11 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia, dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacja, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w dniu 27 sierpnia 2014 r. zawarła umowę z firmą będącą jednym z czołowych operatorów telefonii komórkowej. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez operatora na rzecz Gminy usług telekomunikacyjnych z zakresu telefonii komórkowej oraz dostawa terminali telefonicznych (telefonów komórkowych). Umowa została zawarta na czas określony od dnia 1 września 2014 r. do dnia 31 sierpnia 2016 r. Na podstawie par. 4 ust. 6 ww. umowy z tytułu dostawy terminali komórkowych (aparatów telefonicznych) Zamawiający, tj. Gmina zapłaci Wykonawcy należność wynikającą, z liczby dostarczonych terminali oraz ich cen, określonych w załączniku nr 3 do niniejszej umowy- powiększoną, o podatek VAT. Ww. umowa ma charakter ramowy. W ramach ww. umowy Gmina w okresie jej trwania, tj. pomiędzy 1 września 2014 r. a 31 sierpnia 2016 r. może dokonać zakupu maksymalnie 140 sztuk terminali na łączną kwotę netto 57.500,00 zł. Od 1 września 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. dokonano łącznych zakupów terminali na kwotę netto 17.700,00 zł. Możliwa do wykorzystania kwota na zakup terminali w ramach umowy po 30 czerwca 2015 r. to kwota do 39.800,00 zł netto. W dniu 16 lipca 2015 r. Gmina złożyła zamówienie na terminale w liczbie - sztuk 6 na wartość netto 900,00 zł, podatek VAT 207,00 zł, wartość brutto 1.107,00 zł. Dostawca wystawił na ww. dostawę datowaną na dzień 16 lipca 2015 r. fakturę na wart. netto: 900,00 zł, podatek VAT 207,00 zł, wartość brutto 1.107,00 zł. W dniu 21 lipca 2015 r. Gmina złożyła u Wykonawcy zamówienie na terminal-sztuk 1 na wartość netto:500,00 zł, podatek VAT 115,00 zł. wartość brutto 615,00 zł. Dostawca wystawił datowaną na 21 lipca 2015 r. fakturę na ww. dostawę na wartość netto: 500,00, podatek VAT 115,00, wartość brutto: 615,00 zł.

Nabywany przez Wnioskodawcę towar wg jego oceny należy do grupy PKWiU symbol: ex 26.30.22.0 zgodnie z poz. 28b załącznika nr 11 do ustawy: „telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony”. Dostawca-kontrahent nie korzystał w czasie kiedy dokonywano dostawy i nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Dostawa nie jest objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.

Nowe zasady funkcjonowania w polskich przepisach dotyczących podatku od towarów i usług mechanizmu odwróconego obciążenia przewidują - w przypadku transakcji, przedmiotem których będą wyroby z kategorii elektroniki - próg kwotowy, po przekroczeniu którego mechanizm ten będzie miał zastosowanie. Od 1 lipca 2015 r. mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie do dostaw takich towarów jak: telefony komórkowe, komputery przenośne, tablety, notebooki, telefony komórkowe w tym smartfony, konsole do gier wideo, czyli tzw. elektroniki, dopiero w przypadku, gdy łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary - bez kwoty podatku – przekroczy 20 000 zł.

Limit kwotowy, zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy, po przekroczeniu którego będzie miał zastosowanie mechanizm odwróconego obciążenia odnosi się wyłącznie do towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11, tj. towarów z kategorii elektroniki (komputery przenośne takie jak: tablety, notebooki, laptopy, telefony komórkowe, w tym smartfony, konsole do gier wideo) - nie dotyczy on innych towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

Za jednolitą gospodarczo transakcję w rozumieniu art. 17 ust. 1d ustawy o podatku od towarów i usług, uznaje się transakcję obejmującą:

  • umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów z kategorii elektroniki wymienionej w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy,
  • więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie elektroniką.

Z opisu sprawy wynika, że kontrahenci planują w określonym horyzoncie czasowym tj. od 1 września 2014 r. do 31 sierpnia 2016 r. dokonanie dostaw sprzętu elektronicznego wykazanego z poz. 28b załącznika nr 11 do ustawy o VAT tj. telefonów dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony, o łącznej wartości 57.500 zł.

Wnioskodawca wskazał, że od 1 września 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. dokonano łącznych zakupów terminali na kwotę netto 17.700,00 zł. Możliwa do wykorzystania kwota na zakup terminali w ramach umowy po 30 czerwca 2015 r. to kwota do 39.800,00 zł netto.

Zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca w związku z zawartą umową z dnia 27 sierpnia 2014 r., od 1 lipca 2015 r. nabędzie towary o wartości przekraczającej 20.000 zł netto, to należy uznać, że w ramach zawartej umowy dochodzi do jednolitej gospodarczo transakcji, o której mowa w art. 17 ust. 1c ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zauważyć, że aby zastosować mechanizm odwrotnego obciążenia muszą zostać spełnione wszystkie warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Zastosowanie mechanizmu odwróconego obciążenia, od dnia 1 lipca 2015 r., wobec dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT ma miejsce w sytuacji gdy:

  • podatnik - dostawca nie korzysta z tzw. zwolnienia podmiotowego od podatku,
  • podatnik - nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym,
  • dostawa nie jest objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy (zwolnienia dla towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT oraz dla dostaw złota inwestycyjnego).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca (nabywca) oraz Dostawca są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Sprzedaż dokonywana przez Dostawcę nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Przy czym, dostawy towarów nie są również objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym spełnione zostały powyższe warunki, wskazane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Zaznaczyć należy, że przesłanka odpłatności nie została wskazana przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT jako jedna z przesłanek warunkujących rozliczenie dostawy na warunkach odwrotnego obciążenia. Przesłanką warunkującą opodatkowanie w formie odwrotnego obciążenia towarów, o których mowa w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, jest dokonanie dostawy tych towarów o wartości powyżej 20 000 zł. Ustawodawca w art. 17 ust. 1c ustawy, posługuje się terminem „łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł”. Wobec tego, sformułowanie „łączna wartość tych towarów” odnosi się do sumy wartości poszczególnych przekazywanych towarów. Sformułowanie to nie dotyczy natomiast odpłatności za te towary.

W takim przypadku, wszystkie dostawy od dnia 1 lipca 2015 r.(niezależnie od ich wartości jednostkowej) powinny być rozliczane na zasadzie odwróconego obciążenia. Bez znaczenia pozostaje okoliczność, że konkretne zamówienia są zgłaszane odrębnie oraz, że dostawy są oddzielnie fakturowane. Okolicznością nadrzędną jest to, że łączna wartość dostaw towarów, o których mowa w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, bez kwoty podatku, przekroczy od dnia 1 lipca 2015 r. do 31 sierpnia 2016 r. kwotę 20 000 zł.

Zatem, w przypadku, gdy Wnioskodawca dokona nabycia towarów wymienionych w pozycji 28b załącznika nr 11 do ustawy o VAT - telefonów komórkowych, w tym smartfonów – w ramach jednolitej gospodarczo transakcji na kwotę powyżej 20.000 zł, wówczas zobowiązanym będzie do rozliczenia transakcji dokonanych od 1 lipca 2015 r.

Wobec tego, należy uznać, że w przypadku towarów nabywanych od 1 lipca 2015 r. w ramach zawartej umowy z 27 sierpnia 2014 r., dochodzi do jednolitej gospodarczo transakcji, o której mowa w art. 17 ust. lc ustawy o VAT, a w efekcie obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu dostaw towarów na podstawie zamówień z dnia 16 lipca 2015 i 21 lipca 2015 r. na łączną kwotę 1.400 zł będzie spoczywać na Odbiorcy Towarów objętych umową.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem ww. art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj