ILPB1/415-1212/11-2/TW,

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1212/11-3/TW
z 20 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1212/11-3/TW
Data
2012.01.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
nierezydent
obowiązek podatkowy
oddelegowanie
płatnik
pracownik
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
USA
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do osób, które będą zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę.



Wniosek ORD-IN 437 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do osób, które będą zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę –st prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do osób które będą bezpośrednio wykonywać zakontraktowane usługi, w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do osób, które będą zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę oraz w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego osób świadczących bezpośrednio usługi kucharskie i pomocy kuchennej oraz obowiązków podatkowych dotyczących firmy amerykańskiej.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka jest właścicielem nieruchomości zabudowanej, którą zamierza wynajmować na cele mieszkalne osobie fizycznej. Przedmiotowa nieruchomość jest rezydencją a na potrzeby jej obsługi niezbędne jest zatrudnienie osób lub zlecenie świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości np. ochrona, pielęgnacja zieleni, kucharze, sprzątanie itp.

  1. Spółka zamierza zawrzeć z firmą z siedzibą w USA i niepowiązaną kapitałowo ze Spółką umowę, której przedmiotem będzie świadczenie usług kucharskich i obsługi kuchennej (przygotowywanie posiłków oraz nabywanie produktów spożywczych) na potrzeby nieruchomości i jej najemcy. Zakontraktowane usługi będą wykonywane przez:
    1. właścicieli (wspólników) firmy amerykańskiej albo,
    2. osoby zatrudnione (umowa o pracę) w tej firmie albo,
    3. zakontraktowanie (umowa cywilnoprawna) przez tą firmę.
    W każdym przypadku będą to obywatele amerykańscy, którzy przyjadą do Polski i będą wykonywać zakontraktowane usługi na terenie Polski przez okres trzech lat. Ich majątek jednak pozostanie na terytorium USA a po upływie okresu, na który zawarta będzie umowa o świadczenie usług (lub po jej wcześniejszym zakończeniu) powrócą oni do USA.
    Firma amerykańska będzie wystawiać Spółce co miesiąc fakturę za świadczone usługi kucharskie i pomocy kuchennej.
  2. Spółka rozważa także zawarcie z osobami, które mają gotować i obsługiwać kuchnię umów o pracę w oparciu o przepisy prawa polskiego. Tak jak w opisanych w punkcie I informacjach będą to nierezydenci (obywatele amerykańscy). Byliby jednak zatrudnieni przez Spółkę na umowę o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka będzie płatnikiem podatku za osoby, które będą bezpośrednio w Polsce wykonywać zakontraktowane usługi...
  2. Czy w sytuacji opisanej w punkcie II Spółka będzie zobligowana do rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych za pracowników, obywateli i rezydentów amerykańskich, tak jak w przypadku pracowników Polaków...


Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania 1 – bez względu na sposób powiązania firmy amerykańskiej z osobami, które będą faktycznie wykonywać usługi kucharskie i pomocy kuchennej, a więc niezależnie od tego, czy osoby te z firmą amerykańską będzie łączyć umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, czy też sami właściciele firmy amerykańskiej będą wykonywać na terenie Polski wskazane czynności, Spółka nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Spółki nie będzie bowiem łączyć żaden stosunek prawny z osobami fizycznymi, które wykonywać będą zlecone usługi. Spółka nie będzie także zobowiązana do zapłacenia za osoby, które faktycznie będą wykonywać usługi kuchenne oraz pomocy kuchennej tzw. podatku u źródła, ponieważ Spółki nie wiąże żaden stosunek prawny z tymi osobami.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania 2 – w przypadku zatrudniania obywateli amerykańskich na podstawie umowy o pracę obowiązki Spółki w zakresie opodatkowania osiąganych przez te osoby dochodów są takie same jak w przypadku pracowników polskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do osób, które będą zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę (pyt. 2) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Stosownie do art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej polskiej na podstawie m.in. stosunku pracy (art. 3 ust. 2b ww. ustawy).

Na mocy art. 4a powyższej ustawy, ww. przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z uwagi na fakt, iż Spółka zamierza zatrudnić na umowę o pracę obywateli amerykańskich w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie uregulowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

W myśl art. 16 ust. 1 umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu płace, wynagrodzenia i inne świadczenia o podobnym charakterze, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa z tytułu zatrudnienia, będą opodatkowane tylko przez to Umawiające się Państwo, chyba że osoba ta wykonuje pracę w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca ta jest tam wykonywana, to takie wynagrodzenia świadczone za tę pracę mogą być opodatkowane przez to drugie Umawiające się Państwo.

Stosownie do art. 16 ust. 2 ww. umowy niezależnie od postanowień ustępu 1 wynagrodzenia, jakie osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania na terytorium jednego z Umawiających się Państw osiąga z pracy najemnej podejmowanej na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa, mogą być opodatkowane tylko w pierwszym Umawiającym się Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa łącznie nie dłużej niż 183 dni podczas danego roku podatkowego,
  2. wynagrodzenia są wypłacane przez osobę lub w imieniu osoby, która nie ma na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa miejsca zamieszkania lub siedziby, oraz
  3. wynagrodzenia nie są wypłacane przez zakład, który posiada osoba płacąca wynagrodzenie na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa.


W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. umowy, wynagrodzenia pracowników mających miejsce zamieszkania w USA podlegają opodatkowaniu tylko w USA, chyba, że praca wykonywana jest na terytorium Polski. Natomiast art. 16 ust. 2 umowy określa wyjątek od powyższej zasady, zgodnie z którym wynagrodzenia pracowników podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, czyli w USA, o ile łącznie zostaną spełnione określone w tym artykule warunki. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków powoduje, iż wynagrodzenie pracowników podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 ust. 1 umowy, czyli w państwie, w którym praca jest wykonywana (w Polsce) oraz w państwie miejsca zamieszkania podatnika (w USA).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca – Spółka posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – zamierza zatrudnić na umowę o pracę nierezydentów (obywateli amerykańskich).

W związku z powyższym nie znajdą w przedmiotowej sprawie zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 16 ust. 2 umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Wobec tego dochody osiągnięte przez nierezydentów (obywateli amerykańskich) z tytułu umowy o pracę świadczoną na rzecz Spółki będą podlegały opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 ust. 1 ww. umowy, tj. w Polsce.

Z kolei zasady poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują przychody ze stosunku pracy i obowiązki tych płatników regulują m.in. przepis art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Reasumując, wobec tak przedstawionych we wniosku informacji należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż w sytuacji opisanej w punkcie II będzie zobligowana do rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych za pracowników, obywateli i rezydentów amerykańskich, tak jak w przypadku pracowników Polaków.

Spółka będąc płatnikiem zobowiązana będzie naliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby zatrudnione przez nią na podstawie umowy o pracę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do osób które będą bezpośrednio wykonywać zakontraktowane usługi w dniu 20 stycznia 2012 r. został rozstrzygnięty odrębną interpretacją nr ILPB1/415-1212/11-2/TW.

Natomiast wniosek w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego osób świadczących bezpośrednio usługi kucharskie i pomocy kuchennej oraz obowiązków podatkowych dotyczących firmy amerykańskiej w dniu 20 stycznia 2012 r. został rozstrzygnięty postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPB1/415-1212/11-4/TW.

Z kolei wniosek w przedmiocie podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj