IPTPB1/415-186/12-10/KO,

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-186/12-8/KO
z 26 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-186/12-8/KO
Data
2012.06.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z praw majątkowych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
prawa autorskie
przeniesienie praw majątkowych
przychód z działalności wykonywanej osobiście
przychód z praw majątkowych
umowa o dzieło


Istota interpretacji
1) Czy przy obliczaniu podstawy opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego osobom A i B, Wnioskodawca, jako płatnik, powinien traktować to wynagrodzenie z umowy o dzieło jako przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osobę A i B, czy też przychód z przeniesienia praw autorskich zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z praw majątkowych?
2) Czy przy obliczaniu podstawy opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego osobom A i B Wnioskodawca, jako płatnik, obowiązany jest w sposób odmienny obliczać tę podstawę w części dotyczącej przeniesienia majątkowych praw autorskich i w części dotyczącej wykonania utworu, tj. w części dotyczącej wynagrodzenia za wykonanie dzieła jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, zaś w części odnoszącej się do przeniesienia majątkowych praw autorskich jako przychód z praw majątkowych, czy też obliczenie podstawy opodatkowania jest w tym zakresie jednolite i oparte na art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3) Czy przy obliczaniu podstawy opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego osobie A (199 zł) Wnioskodawca powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jeżeli tak to od jakiej kwoty – 100 zł, czy 199 zł?
4) Czy przy obliczaniu przez Wnioskodawcę, jako płatnika, podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu opisanych umów o dzieło należy uwzględnić 50% koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 547 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2012 r. (data wpływu 12 marca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 30 maja 2012 r. i z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 6 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności nie przekraczających 200 zł wypłacanych osobie nie będącej pracownikiem Wnioskodawcy zatrudnionej na warunkach umowy o dzieło – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów, o których mowa m. in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 23 maja 2012 r., Nr IPTPB1/415-186/12-2/KO, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wystąpił o uzupełnienie wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 23 maja 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 28 maja 2012 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismami z dnia 30 maja 2012 r. i z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 6 czerwca 2012 r.), które nadane zostały w polskiej placówce operatora publicznego w dniu 4 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca zawarł z osobami A i B umowy o dzieło. Osoby te nie są pracownikami Wnioskodawcy i nie prowadzą jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Z umów tych wynika różne wynagrodzenie. Osoba A miała przyznane wynagrodzenie w wysokości 199 zł, a osoba B w wysokości 299 zł. Przedmiotem umowy o dzieło w obu przypadkach jest wykonanie utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.), a także przeniesienie przez wykonawcę praw autorskich do wykonanego przez siebie utworu na Spółkę. Wynagrodzenie dla wykonawców składa się z dwóch składników. Wykonawca A otrzymuje 100 zł tytułem wykonania utworu i 99 zł tytułem przeniesienia praw autorskich do utworu na Spółkę. Wykonawca B otrzymuje 209 zł tytułem wykonania utworu i 90 zł tytułem przeniesienia praw autorskich do utworu na Spółkę. W związku z powyższymi transakcjami na Wnioskodawcy spoczywają obowiązki płatnika.

W uzupełnieniu wniosku, z dnia 4 czerwca 2012 r., Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem umów o dzieło jest stworzenie przez te osoby projektów.

W związku z powyższymi transakcjami na Wnioskodawcy spoczywają obowiązki płatnika, związane z wypłatą osobom A i B wynagrodzenia za wykonane utwory i przeniesieniem przez te osoby praw autorskich do wykonanego przez siebie utworu na Wnioskodawcę. Prawidłowe wywiązanie się przez Wnioskodawcę z obowiązków płatnika, tj. prawidłowe obliczenie, pobranie i wpłacenie podatku, zależeć będzie zatem od prawidłowego zakwalifikowania przychodów z powyższych umów o dzieło do odpowiednich źródeł przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wynagrodzenie z umowy o dzieło stanowi dla wykonawców umów przychód z działalności wykonywanej osobiście, czy też przychód z przeniesienia praw autorskich zgodnie z art. 18 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z praw majątkowych...
  2. Czy wynagrodzenie wykonawców podlega odmiennym zasadom opodatkowania w części dotyczącej przeniesienia majątkowych praw autorskich i w części dotyczącej wykonania utworu, tj. w części dotyczącej wynagrodzenia za wykonanie dzieła jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, zaś w części odnoszącej się do przeniesienia majątkowych praw autorskich jako przychód z praw majątkowych, czy też opodatkowane jest w tym zakresie jednolite i oparte na art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy wynagrodzenie przyznane osobie A (199 zł) podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 18% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jeżeli tak to od jakiej kwoty – 100 zł, czy 199 zł...
  4. Czy przy obliczaniu przez Wnioskodawcę, jako płatnika, podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu opisanych umów o dzieło należy uwzględnić 50% koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

W uzupełnieniu wniosku z dnia 4 czerwca 2012 r. Wnioskodawca przeformułował ww. pytania, nadając im brzmienie:

  1. Czy przy obliczaniu podstawy opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego osobom A i B, Wnioskodawca, jako płatnik, powinien traktować to wynagrodzenie z umowy o dzieło jako przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osobę A i B, czy też przychód z przeniesienia praw autorskich zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z praw majątkowych...
  2. Czy przy obliczaniu podstawy opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego osobom A i B Wnioskodawca, jako płatnik, obowiązany jest w sposób odmienny obliczać tę podstawę w części dotyczącej przeniesienia majątkowych praw autorskich i w części dotyczącej wykonania utworu, tj. w części dotyczącej wynagrodzenia za wykonanie dzieła jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, zaś w części odnoszącej się do przeniesienia majątkowych praw autorskich jako przychód z praw majątkowych, czy też obliczenie podstawy opodatkowania jest w tym zakresie jednolite i oparte na art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy przy obliczaniu podstawy opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego osobie A (199 zł) Wnioskodawca powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jeżeli tak to od jakiej kwoty – 100 zł, czy 199 zł...
  4. Czy przy obliczaniu przez Wnioskodawcę, jako płatnika, podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu opisanych umów o dzieło należy uwzględnić 50% koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3. W zakresie pozostałych pytań zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, bez znaczenia w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie wysokość wynagrodzenia przyznana wykonawcy A na podstawie umowy o dzieło. Wobec zaliczenia powyższych przychodów jako pochodzących z praw majątkowych, niemożliwe będzie w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidującego zryczałtowane opodatkowanie m.in. umów o dzieło, wykonawcy niebędącego pracownikiem zamawiającego w wysokości nieprzekraczającej 200 zł. Forma zawartej umowy, tj. umowa o dzieło nie może wpływać na określenie źródła przychodu w sytuacji, gdy ustawodawca zakwalifikował przychody z tytułu praw majątkowych (utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim) do odrębnego źródła przychodów w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 18 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, jak wynika z literalnego brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy, ma on zastosowanie wyłącznie do przychodów ze źródeł wskazanych w art. 13 pkt 2 i 5-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wśród których niewymienione zostały przychody z praw majątkowych. Raz jeszcze podkreślić należy, że w realiach niniejszej sprawy mniej istotny jest rodzaj stosunku prawnego łączącego strony, lecz jego przedmiot. Wskazać bowiem należy, że „przeniesienie praw autorskich może nastąpić także w ramach innych stosunków. W szczególności wykonywanie utworów może następować w ramach stosunków pracy, działalności gospodarczej, działalności wykonywanej osobiście” (Komentarz do art. 10, art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Adam Bartosiewicz, Ryszard Kubacki, LEX).

Zdaniem Wnioskodawcy prezentowane stanowisko znajduje także pełne odzwierciedlenie w aktualnych interpretacjach podatkowych. Tytułem przykładu należy przytoczyć interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 grudnia 2009 r. (Nr IPPB2/415-605/09-3/MK), w której stwierdzono, że „w sytuacji, gdy u osoby niebędącej pracownikiem Wnioskodawcy wystąpią przychody z umowy o dzieło z przeniesieniem praw majątkowych, w której określona miesięcznie kwota nie przekroczy 200 zł, do uzyskanego przychodu wynikającego z zawartej umowy o dzieło, do którego ma zastosowanie przepis art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a nie ma zastosowania. Od należności wynikających z tego rodzaju umowy należy pobrać zaliczkę zgodnie z wyżej cytowanym art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

W świetle powyższych argumentów nie można mieć wątpliwości, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie miał zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.).

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę rozstrzygnięć organów podatkowych oraz orzeczeń Sądów Administracyjnych tut. Organ stwierdza, iż dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników, podjętych w określonym stanie faktycznym i są wiążące tylko w tych sprawach. Dlatego, stosownie do art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla Organu wydającego interpretację indywidualną.

Ponadto Organ wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj