Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/4512-556/15-2/MW
z 2 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2015 r. (data wpływu 28 października 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika w związku z nabyciem towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy oraz ustalenia czy Wnioskodawca z tytułu nabycia ww. towarów jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku w ramach procedury „odwrotnego obciążenia”– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika w związku z nabyciem towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy oraz ustalenia czy Wnioskodawca z tytułu nabycia ww. towarów jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku w ramach procedury „odwrotnego obciążenia”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

Komenda Wojewódzka Policji jest organem administracji publicznej powołanym między innymi do ochrony życia i zdrowia ludzi oraz mienia, ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz innych zadań nałożonych przepisami ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 r. o policji (Dz.U. z 2015 r., poz. 355).

Jednocześnie Komenda Wojewódzka Policji jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności pozabudżetowej, tj. sprzedaży zbędnych składników majątku, złomu oraz wynajmu, dzierżawy lub użyczenia części obiektów (nieruchomości Skarbu Państwa, nad którymi KWP sprawuje trwały zarząd), jeżeli są one czasowo zbędne dla potrzeb policji. W przypadku wynajmu/dzierżawy/użyczenia KWP zawiera z poszczególnymi podmiotami umowy cywilnoprawne, na podstawie których udostępnia powierzchnie użytkowe w budynkach lub częściach gruntów. Reasumując, zgodnie z zapisami art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, KWP jako organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została ona powołana, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych nie jest uznawana za podatnika.

KWP, realizując swoje statutowe zadania (do realizacji których została ona powołana), ze środków publicznych w ramach przydzielonego planu finansowego, dokonuje między innymi zakupu towarów określonych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku VAT, np.:

  1. przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - włącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy - symbol PKWiU ex 26.20.11.0,
  2. telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych – wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony - symbol PKWiU – ex 26.30.22.0,
  3. elementy niezbędne do przeprowadzenia bieżących remontów/napraw/konserwacji istniejących obiektów budowlanych lub budowy nowych obiektów wykorzystywanych jedynie do realizacji zadań statutowych policji na terenie województwa łódzkiego (np. prętów ciągnionych na zimno oraz kątowników, kształtowników i profili, z pozostałej stali stopowej - symbol PKWiU – ex 24.31.20.0 wykorzystywanych np. do założenia krat w oknach.

Dostawa towarów wymienionych w poz. 28A-28B załącznika nr 11 do ustawy będzie dokonywana w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, której łączna wartość bez kwoty podatku będzie przekraczała kwotę 20.000 zł. KWP będzie zobowiązana zastosować procedury wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych - postępowanie przetargowe (jeszcze nie zostały one wszczęte), umowa będzie podpisana na okres 1 roku i obejmować będzie dostawy cykliczne zgodnie ze złożonymi zamówieniami (kilkoma) aż do wyczerpania kwoty wynikającej z umowy lub do momentu zakończenia umowy. Dostawy dokumentowane będą fakturą płatną przelewem wystawioną do każdorazowego zamówienia. W przypadku towarów określonych w poz. 18 załącznika nr 11 do ustawy, dostawy realizowane będą na podstawie art. 4 pkt 8 i łączna wartość zamówienia nie przekroczy kwoty 20.000 zł netto. KWP nie będzie podpisywała umowy z dostawcą, dostawy będą realizowane na podstawie zamówień, po każdorazowej realizacji zamówienia będzie wystawiana płatna przelewem faktura.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (warunek ten w przypadku realizacji dostaw jest spełniony)
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (biorąc pod uwagę zapis art. 15 ust. 6 warunek ten nie jest spełniony przez KWP, gdyż zakupione towary wykorzystywane będą do realizacji zadań statutowych jednostki, a w tym zakresie KWP nie uznaje się za podatnika)
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 (warunek ten jest spełniony.)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

  1. Czy KWP, pomimo bycia zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym do ww. opisanych czynności, w przypadku dokonywania zakupu towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku VAT na potrzeby wykonywanych zadań nałożonych przepisami prawa spełnia warunek określony w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT?
  2. Jeżeli KWP nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy, to czy powinna być odwrotnie obciążana podatkiem VAT w sytuacji zakupu towarów wykorzystywanych jedynie do realizacji celów statutowych jednostki?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując zakupu towarów wymienionych w załączniku nr 11 ustawy o podatku VAT na potrzeby nałożonych przepisami prawa zadań, z wyłączeniem zawartych umów cywilnoprawnych, spełnia warunek określony w art. 15 ust. 6 ustaw o podatku VAT, a tym samym nie powinna być objęta odwrotnym obciążeniem podatkiem VAT. Nie jest bowiem spełniony jeden z warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

KWP działa jako państwowa jednostka budżetowa w rozumieniu art. 11 ustaw z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r„ poz. 385 ze zm.). KWP realizuje swoje zadania w oparciu o statut nadany przez Komendanta Głównego Policji zarządzeniem nr 69 z dnia 02 grudnia 2014 r. (Dz.Urz. KGP z 2014 r. poz. 138). KWP działa na podstawie ustaw o policji oraz innych obowiązujących przepisów prawa.

Zgodnie z ustawą o policji do podstawowych zadań policji należy:

  1. ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra;
  2. ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania;
  3. inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi;
  4. wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców;
  5. nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi w zakresie określonym w odrębnych przepisach;
  6. kontrola przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących w miejscach publicznych;
  7. współdziałanie z policjami innych państw oraz ich organizacjami międzynarodowymi, a także z organami i instytucjami Unii Europejskiej na podstawie umów i porozumień międzynarodowych oraz odrębnych przepisów;
  8. gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji kryminalnych;
  9. prowadzenie zbiorów danych zawierających informacje gromadzone przez uprawnione organy o odciskach linii papilarnych osób, niezidentyfikowanych śladach linii papilarnych z miejsc przestępstw oraz o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA).

Dokonując zakupu towarów wymienionych w załączniku nr 11 wykorzystywanych tylko i wyłącznie na cele (zadania) związane ze statutową działalnością KWP lub podległych jej jednostek organizacyjnych policji nie powinny być odwrotnie obciążone podatkiem VAT, ponieważ KWP nie jest podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.

Powyższe nie będzie dotyczyło sytuacji, kiedy zakupione towary wymienione w załączniku nr 11 będą miały być przeznaczone na inne niż statutowe cele.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pod pojęciem sprzedaży – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawa nie definiuje pojęcia „organ władzy publicznej”, należy więc przyjąć, że pojęciem tym objęte są wszelkie organy państwowe, jak również organy samorządu terytorialnego. Należy także przyjąć, że pojęciem tym objęte są wszelkie organy władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej.

Z powołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Z analizy wyżej powołanego art. 15 ust. 6 ustawy wynika, iż ustawodawca w odniesieniu do organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy wyodrębnił dwa rodzaje czynności, które wykonują:

  • czynności w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane oraz
  • czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tak więc, wyłączenie to ma charakter podmiotowo – przedmiotowy (tj. w odniesieniu do części czynności wykonywanych przez wymienione podmioty). Z kolei w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są typowymi podatnikami VAT (tj. ciążą na nich obowiązki w zakresie dokumentowania, ewidencjonowania, zapłaty podatku).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Na mocy art. 17 ust. 1c ustawy, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Jak wynika z ww. przepisów prawa, w ramach tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia zobowiązany do rozliczenia podatku należnego od dokonanej czynności podlegającej opodatkowaniu (dostawa towarów lub świadczenie usług) jest nabywca (podmiot, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów lub świadczona jest usługa) – zamiast sprzedawcy (dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę), jak to ma miejsce zgodnie z zasadami ogólnymi.

Zatem powołany przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa określonych towarów (wyrobów) wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

W załączniku nr 11 stanowiącym Wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2015 r., zostały wymienione m.in. następujące towary:

  • poz. 18 - symbol PKWiU 24.31.20.0 - Pręty ciągnione na zimno oraz kątowniki, kształtowniki i profile, z pozostałej stali stopowej
  • poz. 28a - symbol PKWiU ex 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne
  • poz. 28b - symbol PKWiU ex 26.30.22.0 - Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych.

Mechanizm odwrotnego obciążenia w stosunku do dostawy towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy będzie miał miejsce w sytuacji gdy:

  1. u podatnika – dostawcy sprzedaż nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
  2. podatnik – nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym,
  3. dostawa ww. towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy.



Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary mieszczące się w zakresie wskazanym w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy.

W przeciwnym natomiast przypadku, tj. gdy któryś z ww. warunków nie jest spełniony, to obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą spoczywa na dostawcy towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

Zatem, jeżeli organ władzy publicznej jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu), wówczas z tytułu nabywania towarów objętych mechanizmem odwróconego obciążenia podatkiem VAT, podatnik ten powinien rozliczać się zgodnie z reżimem tego mechanizmu, bez względu na cel, w jakim w konkretnym przypadku dokonuje zakupu, tj. czy zakup jest realizowany w związku z działalnością jako podatnika VAT, czy też będzie służył działalności wykonywanej jako organ władzy publicznej.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Dostawa towarów wymienionych w poz. 28a-28b załącznika nr 11 do ustawy będzie dokonywana w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, której łączna wartość bez kwoty podatku będzie przekraczała kwotę 20.000 zł. Umowa będzie podpisana na okres 1 roku i obejmować będzie dostawy cykliczne zgodnie ze złożonymi zamówieniami (kilkoma) aż do wyczerpania kwoty wynikającej z umowy lub do momentu zakończenia umowy. Dostawy dokumentowane będą fakturą płatną przelewem wystawioną do każdorazowego zamówienia. W przypadku towarów określonych w poz. 18 załącznika nr 11 do ustawy, dostawy realizowane będą na podstawie art. 4 pkt 8 i łączna wartość zamówienia nie przekroczy kwoty 20.000 zł netto. Dokonującym dostawy ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9. Dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Wobec powyższego, skoro Komenda Wojewódzka Policji jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, to został spełniony warunek odnośnie statusu nabywcy dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia.

Tym samym, gdy Wnioskodawca będzie nabywał towary wymienione w poz. 18 załącznika nr 11 do ustawy, dokonującym dostawy będzie podatnik, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, to Wnioskodawca - jako czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT, nabywający ww. towary w ramach dostawy nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 - będzie obowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia ww. towarów na zasadach określonych dla procedury odwrotnego obciążenia.

Odnośnie rozliczenia dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28b załącznika nr 11 do ustawy, należy wskazać, iż zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy, w przypadku dostaw tych towarów, przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28b załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).

W przypadku wymienionym w ust. 1 pkt 7 obniżenie wartości dostaw dokonywanych w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, o której mowa w ust. 1c, w szczególności przez udzielenie po ich dokonaniu nabywcy opustu lub obniżki ceny, nie wpływa na określenie podatnika obowiązanego do rozliczenia kwoty podatku z tytułu dostawy towarów dokonywanej w ramach tej transakcji (art. 17 ust. 1f ustawy).

W myśl art. 17 ust. 1g ustawy, w przypadku gdy po otrzymaniu całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 11 do ustawy, następuje zmiana określenia podatnika dla tej dostawy, korekty rozliczenia zapłaty w związku z tą zmianą dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym dokonano dostawy tych towarów.

Zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 2a ustawy, jeżeli dokonujący dostawy towarów wymienionych w poz. 28a-28b załącznika nr 11 do ustawy, dla której zgodnie z ust. 1 pkt 7 podatnikiem jest nabywca, podjął wszelkie niezbędne środki celem rzetelnego rozliczenia podatku od tej dostawy, nie ma on obowiązku rozliczenia podatku z tytułu tej dostawy, także w przypadku, gdy po jej dokonaniu ustalono, że wskutek działania podmiotu uczestniczącego w tej dostawie jako nabywca nie były spełnione przesłanki określone w ust. 1 pkt 7, o którym to działaniu dokonujący dostawy towarów przy zachowaniu należytej staranności nie wiedział lub nie mógł wiedzieć.

Przepis ust. 2a stosuje się pod warunkiem, że zapłata należności z tytułu dostawy towarów nastąpiła z rachunku płatniczego nabywcy, w tym przy użyciu karty płatniczej lub podobnego instrumentu płatniczego, o ile umożliwiają one dokonującemu dostawy towarów identyfikację składającego zlecenie płatnicze (art. 17 ust. 2b ustawy).

Ponieważ jednak symbole dotyczące towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy zawierają dodatkowe oznaczenie „ex” to oznacza to, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, że zakres wyrobów lub usług znajdujący się w tej pozycji jest węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU.

Z powyższych przepisów wynika, że ww. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 – komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy, również występujące pod innymi nazwami handlowymi np. palmtopy, netbooki, minibooki, chromebooki, ultrabooki, PKWiU ex 26.30.22.0 – telefony komórkowe, w tym smartfony, jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20 000 zł.

Powyższa definicja „jednolitej gospodarczo transakcji” opiera się na pojęciu „transakcji obejmującej umowę". „Obejmowanie" umowy przez transakcję oznacza, iż transakcją jest ogół czynności wykonanych w ramach danej umowy. Dodatkowo, art. 17 ust. 1d ustawy wskazuje na to, że w ramach umowy tej może występować nie tylko kilka odrębnych dostaw towarów, ale również mogą być dokonywane odrębne zamówienia i wystawiane odrębne faktury.

Powyższe jednoznacznie wskazuje na to, że ustawodawca wprowadza konstrukcję „jednolitej gospodarczo transakcji", której istotą jest objęcie odwrotnym obciążeniem także przypadków, gdy jedna transakcja obejmuje szereg odrębnie realizowanych dostaw. Celem ustawodawcy było bowiem objęcie przedmiotową regulacją dostaw realizowanych na podstawie jednej umowy zawartej pomiędzy dostawcą a nabywcą.

W okolicznościach niniejszej sprawy, Wnioskodawca wskazał iż łączna wartość w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej towary wymienione w po. 28a i 28b, bez kwoty podatku, będzie przekraczała kwotę 20.000 zł. Jak wskazano wyżej, umowa będzie podpisana na okres 1 roku i obejmować będzie dostawy cykliczne zgodnie ze złożonymi zamówieniami (kilkoma) aż do wyczerpania kwoty wynikającej z umowy lub do momentu zakończenia umowy. Dostawy dokumentowane będą fakturą płatną przelewem wystawioną do każdorazowego zamówienia.

Zatem, skoro Wnioskodawca, będąc czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, zamierza dokonać zakupu towarów o których mowa w poz. 28a-28b załącznika nr 11 do ustawy, na kwotę powyżej 20.000 zł bez kwoty podatku, na przestrzeni jednego roku, to należy uznać, że cała transakcja stanowi jednolitą gospodarczo transakcję o której mowa w art. 17 ust. 1c ustawy, zatem będzie podlegała opodatkowaniu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustaw, czyli na zasadzie odwrotnego obciążenia. Zobowiązanym do jej rozliczenia będzie nabywca towarów, czyli Wnioskodawca.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawca nabywając towary wymienione w poz. 28a-28b załącznika nr 11 do ustawy w ramach jednolitej gospodarczo transakcji na kwotę powyżej 20.000 zł bez kwoty podatku, zobowiązany będzie do rozliczenia całej transakcji z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia. Tym samym obowiązek zapłaty podatku należnego z tytułu nabycia towarów wymienionych w poz. 28a-28b załącznika nr 11 do ustawy ciąży na Wnioskodawcy.

Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawca ze względu na fakt, iż jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, w przypadku dokonywania zakupu towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku VAT na potrzeby wykonywanych zadań nałożonych przepisami prawa nie może być uznany za podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W konsekwencji powyższego Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania nabyć towarów będących przedmiotem wniosku na zasadzie odwrotnego obciążenia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj