Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/4511-822/15-2/MK1
z 3 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2015 r. (data wpływu 23 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dywidendy wypłaconej przez spółkę posiadającą siedzibę w Republice Estonii – jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku faktycznie zapłaconego w Republice Estonii,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dywidendy wypłaconej przez spółkę posiadającą siedzibę w Republice Estonii.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polskim obywatelem i posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca jest wspólnikiem estońskiej spółki kapitałowej B. OÜ(odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) i z tego tytułu w roku 2015 oraz w kolejnych latach Wnioskodawca będzie osiągał dochód z dywidend.

Republika Estońska posiada specyficzne regulacje podatkowe związane z opodatkowaniem dochodów spółek kapitałowych tam położonych. Zgodnie z regulacjami obowiązującymi w Republice Estońskiej dochód osiągnięty przez spółkę estońską i zatrzymany w spółce (niedystrybuowany do udziałowców) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zysk spółki estońskiej dystrybuowany do udziałowców (innymi słowy dywidenda) podlega natomiast w Estonii opodatkowaniu w wysokości 20%. Powyższy 20% podatek jest nakładany w momencie faktycznej dystrybucji zysku spółki estońskiej w postaci dywidendy do rąk wspólników tych spółek. Oznacza to w istocie rzeczy, że Republika Estońska opodatkowuje wypłatę dywidendy do wspólników spółek tam położonych podatkiem dochodowym w wysokości 20 %.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym, dochód otrzymany przez osobę fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym z tytułu dywidendy wypłaconej mu przez spółkę posiadającą siedzibę w Republice Estońskiej, opodatkowany będzie w Polsce zryczałtowanym 19 % podatkiem dochodowym, po odliczeniu kwoty 20% podatku zapłaconego z tego tytułu w Republice Estonii?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Estońską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Tallinie dnia 9 maja 1994 r (Dz.U. 1995 Nr 77, poz. 388).

Zgodnie z art. 10 Umowy przywołanej powyżej umowy pomiędzy Polską a Estonią, Dywidendy, wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

Dywidendy te mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i zgodnie z prawem tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale gdy odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek ten nie może przekraczać:

  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli ich właścicielem jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.


Właściwe władze Umawiających się Państw mogą, w drodze wzajemnego porozumienia rozstrzygnąć sposób stosowania tych ograniczeń. Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Określenie "dywidendy", użyte w tym artykule, oznacza dochód z akcji lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, z udziału w zyskach, jak również dochody z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, są pod względem podatkowym traktowane jak dochody z akcji.

Powyższe oznacza, że dywidenda otrzymywana ze spółki w Estonii przez osobę fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym, zgodnie z Umową może być opodatkowana zarówno w Polsce jak i w Estonii przy czym podatek pobierany w Estonii nie może przekroczyć 15 % kwoty dywidendy brutto.

W przypadku opodatkowania dywidendy w obu krajach, Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy Polską a Estonią w art. 24 ust.1 lit. b) Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga część dochodu, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10 (dywidendy), 11 i 12 może być opodatkowany w Estonii, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Estonii. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiada tej części dochodu, która została osiągnięta w Estonii.


Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dywidendy otrzymane przez osoby fizyczne opodatkowane są 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Danina ta pobierana jest bez uprzedniego pomniejszania przychodu o koszty jego uzyskania.

Zgodnie z art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polski rezydent podatkowy uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) w postaci dywidendy, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

Biorąc powyższe pod uwagę, jak również uwzględniając fakt zgodnie z którym podatek od dywidendy wypłacanej wspólnikowi pobierany w Republice Estońskiej wynosi 20 %, zastosowanie powyższych regulacji powinno prowadzić do wniosku, że jakkolwiek zryczałtowany podatek dochodowy od uzyskanej dywidendy wynosi 19 %, z uwagi na treść art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od jego kwotowej wartości należy odliczyć taką samą kwotę podatku zapłaconego z tego tytułu w Estonii, co za tym idzie efektywnie kwota zryczałtowanego podatku dochodowego z powyższego tytułu do zapłacenie w Polsce wyniesie zero złotych.

Podatkowe rozliczenie zagranicznej dywidendy w Polsce obciąża odbiorcę dywidendy. Powinno się ono dokonać do 30 kwietnia roku następującego po roku w którym odbiorca otrzymał dywidendę. Rozliczenie składa się w zeznaniu rocznym, na jednym z formularzy PIT-36, PIT-36L, PIT-38 lub PIT-39, których wybór zależy od pozostałych dochodów podatnika podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z przepisami podatkowymi, kwotę dywidendy otrzymaną w obcej walucie przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, natomiast kwotę podatku zapłaconego z tego tytułu za granicą wyrażoną w walucie obcej przelicza się na złote według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w momencie wypłaty na rzecz wnioskodawcy dywidendy przez spółkę kapitałową BPM Capital OÜ położną w Republice Estońskiej, dywidenda ta co do zasady podlegać będzie w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19%, od którego należy odliczyć podatek zapłacony z tego tytułu w Estonii. Z uwagi na treść zapisu art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów(dochodów) przy zastosowaniu stawki 19% - co w praktyce uwzględniając fakt, że podatek pobierany w Republice Estonii wynosi 20%, oznacza że efektywnie kwota zryczałtowanego podatku dochodowego z powyższego tytułu do zapłacenia w Polsce wyniesie zero złotych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku faktycznie zapłaconego w Republice Estonii, za prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).


W świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, faktycznie uzyskane z tego udziału.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest polskim obywatelem i posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca jest wspólnikiem estońskiej spółki kapitałowej B. OÜ(odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) i z tego tytułu w roku 2015 oraz w kolejnych latach Wnioskodawca będzie osiągał dochód z dywidend. Republika Estońska posiada specyficzne regulacje podatkowe związane z opodatkowaniem dochodów spółek kapitałowych tam położonych. Zgodnie z regulacjami obowiązującymi w Republice Estońskiej dochód osiągnięty przez spółkę estońską i zatrzymany w spółce (niedystrybuowany do udziałowców) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zysk spółki estońskiej dystrybuowany do udziałowców (innymi słowy dywidenda) podlega natomiast w Estonii opodatkowaniu w wysokości 20%. Powyższy 20% podatek jest nakładany w momencie faktycznej dystrybucji zysku spółki estońskiej w postaci dywidendy do rąk wspólników tych spółek. Oznacza to w istocie rzeczy, że Republika Estońska opodatkowuje wypłatę dywidendy do wspólników spółek tam położonych podatkiem dochodowym w wysokości 20 %.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Estońską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Tallinie dnia 9 maja 1994 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 77, poz. 388).


Stosownie do art. 10 ust. 1 Umowy dywidendy, wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

Zgodnie z ust. 2 art. 10 Umowy dywidendy te mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i zgodnie z prawem tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale gdy odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek ten nie może przekraczać:

  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli ich właścicielem jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Właściwe władze Umawiających się Państw mogą, w drodze wzajemnego porozumienia rozstrzygnąć sposób stosowania tych ograniczeń. Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

W myśl art. 10 ust. 3 Umowy określenie "dywidendy", użyte w tym artykule, oznacza dochód z akcji lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, z udziału w zyskach, jak również dochody z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, są pod względem podatkowym traktowane jak dochody z akcji.

W myśl art. 24 ust. 1 lit. b) ww. Umowy w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga część dochodu, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 może być opodatkowany w Estonii, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Estonii. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiada tej części dochodu, która została osiągnięta w Estonii.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakres opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych przez osoby fizyczne, m.in. z dywidend reguluje przepis art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.


Zryczałtowany podatek pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania, o czym stanowi art. 30a ust. 6 cyt. ustawy.


W myśl art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 30a ust. 9 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

Ponadto art. 30a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą, o których mowa w ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.

W związku z przywołanymi powyżej przepisami prawa należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w momencie wypłaty na rzecz wnioskodawcy dywidendy przez spółkę kapitałową położną w Republice Estońskiej, dywidenda ta co do zasady podlegać będzie w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19%, od którego należy odliczyć podatek zapłacony z tego tytułu w Estonii. Z uwagi na treść zapisu art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów(dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

Jednakże organ podatkowy nie podziela stanowiska Wnioskodawcy, zgodnie z którym w sytuacji, gdy kwota pobranego w Republice Estonii podatku jest wyższa niż 19% kwoty przychodów, tj. przykładowo podatek u źródła zostanie pobrany w Republice Estonii według stawki 20% efektywnie kwota zryczałtowanego podatku dochodowego z powyższego tytułu do zapłacenia w Polsce wyniesie zero złotych.

Należy bowiem wskazać, że w zaistniałej sytuacji, a więc gdy od uzyskanych przez Wnioskodawcę przychodów (dochodów) z dywidend w Republice Estonii został pobrany podatek według stawki 20%, to Wnioskodawca w składanym w Polsce zeznaniu rocznym uprawniony jest od zryczałtowanego podatku - obliczonego zgodnie z ust. 1 art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - odliczyć kwotę podatku w wysokości wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Estońską tj. w przypadku dywidendy – 15%.

Treść art. 10 ust. 2 Konwencji daje możliwość osobie uprawnionej do dywidendy mającej miejsce zamieszkania w Polsce zapłacenia podatku w Republice Estonii w wysokości nieprzekraczającej 15% kwoty dywidendy brutto – po przedstawieniu płatnikowi certyfikatu rezydencji potwierdzającego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.


Jeżeli podatnik nie korzysta z tego uprawnienia w momencie poboru przez płatnika podatku od danego przychodu, a faktycznie dysponuje przedmiotowym certyfikatem rezydencji, ma możliwość ubiegania się o zwrot podatku od nadwyżki ponad 15% dywidendy brutto, w Republice Estonii.

Fakt, że płatnik w Republice Estonii pobrał podatek od uzyskanych przez Wnioskodawcę przychodów z dywidend w wysokości wyższej niż wynika to z treści art. 10 ust. 2 Umowy – czyli wyższej niż 15%, nie upoważnia Wnioskodawcy do odliczenia od zryczałtowanego podatku w Polsce w wysokości 19% przychodu (dochodu) z dywidend - podatku pobranego za granicą w wysokości 19% i wyżej, tj. w wysokości innej aniżeli wynika to z treści art. 10 ust. 2 Umowy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj