Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-411/15/AW
z 9 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2015 r. (data wpływu 13 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia faktury otrzymanej od podwykonawcy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia faktury otrzymanej od podwykonawcy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka, jako osoba prawna, prowadzi działalność gospodarczą od 1992 r. i podlega obowiązkowemu wpisowi do krajowego rejestru sądowego. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej są roboty budowlane związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych (PKD 42.22.Z). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej część robót budowlanych Spółka wykonuje na rzecz niemieckich kontrahentów, którzy są zarejestrowani dla potrzeb rozliczania podatku VAT w Niemczech, na budowach położonych na terytorium Niemiec. Za wykonanie usług budowlanych na terytorium Niemiec na rzecz niemieckich kontrahentów Spółka wystawia faktury bez doliczenia podatku VAT do ceny usługi, z adnotacją „odwrotne obciążenie”. Podatek od tych usług rozliczany jest przez odbiorców usług na terytorium Niemiec.

Od marca 2015 r. przy wykonywaniu wymienionych usług Spółka korzysta z usług podwykonawcy. Podwykonawcą jest polska osoba prawna, podlegająca obowiązkowemu wpisowi do krajowego rejestru sądowego, zarejestrowana dla potrzeb rozliczania podatku VAT w Polsce. Za usługi budowlane wykonane przez podwykonawcę na budowach położonych w Niemczech na rzecz Spółki podwykonawca wystawił fakturę bez doliczenia do ceny usługi podatku VAT z adnotacją „odwrotne obciążenie”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy w zaistniałej sytuacji Spółka powinna przyjąć do rozliczeń fakturę podwykonawcy za usługi budowlane wykonane na jej rzecz na terenie Niemiec, wystawioną bez doliczenia do ceny usługi podatku VAT z adnotacją „odwrotne obciążenie?
  • Czy w zaistniałej sytuacji Spółka powinna przyjąć do rozliczeń fakturę podwykonawcy za usługi budowlane wykonane na jej rzecz na terenie Niemiec, wystawioną z doliczeniem do ceny usługi podatku VAT w wysokości 23%, a następnie skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury podwykonawcy?


Zdaniem Wnioskodawcy, podwykonawca jest krajowym (polskim) podatnikiem podatku od towarów i usług, ale usługi wykonywane przez niego na rzecz Spółki nie podlegają opodatkowaniu według polskich przepisów z zakresu podatku od towarów i usług. Wynika to z treści art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług, który przesądza, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami - a do takich niewątpliwie należą usługi wykonywane przez podwykonawcę wnioskodawcy - jest miejsce położenia nieruchomości, czyli nieruchomość związana z prowadzonymi robotami budowlanymi na terenie Niemiec. Skoro usługi te nie podlegają opodatkowaniu w kraju (w Polsce), podwykonawca w uzasadniony sposób wystawił fakturę bez doliczenia do ceny usługi podatku VAT z adnotacją „odwrotne obciążenie”. W zaistniałej sytuacji Spółka przyjęła do rozliczeń fakturę podwykonawcy bez naliczenia podatku VAT w wysokości 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy nadmienić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14b § 2 ustawa - Ordynacja podatkowa). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego, nie zaś grupy osób. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy i jego ewentualnych praw i obowiązków w zakresie podatku od towarów i usług, a w związku z tym nie rozstrzyga o poprawności działania kontrahenta Wnioskodawcy (podwykonawcy), który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie. W konsekwencji, regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj