IPPB1/415-232/12-4/ES, Dyrektor - IPPP1/443-213/12-4/AW">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-213/12-4/AW
z 28 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-213/12-4/AW
Data
2012.05.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
obowiązek podatkowy
wykonanie usługi


Istota interpretacji
obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług w zakresie organizowania i obsługiwania serwisów sms



Wniosek ORD-IN 436 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2012r. (data wpływu 6 marca 2012r.), uzupełnione pismem nadanym w dniu 30 marca 2012r. (data wpływu 2 kwietnia 2012r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 21 marca 2012r. (skutecznie doręczone w dniu 27 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi w zakresie organizowania i obsługiwania serwisów sms – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usługi w zakresie organizowania i obsługiwania serwisów sms.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem nadanym w dniu 30 marca 2012r, (data wpływu 2 kwietnia 2012r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 21 marca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizowaniu i obsługiwaniu serwisów SMS - płatności za pomocą sms za dostęp do serwisów multimedialnych. Zgodnie z zawartą ze zlecającym umową za wykonanie usługi, za którą należy się wynagrodzenie, uważane jest dokonanie przez końcowych użytkowników płatności przez sms za pomocą dostarczonej przez Wnioskodawcę infrastruktury elektronicznej. Wynagrodzenie naliczane jest w zależności od ilości wysłanych przez użytkowników sms-ów. Zgodnie z umową gdy zlecający nie akceptuje jakiegoś sms-a z tego powodu, że jest przypadkiem tzw. sztucznego ruchu telekomunikacyjnego czy tzw. fraudów lub z innych przyczyn, dający zlecenie nie uwzględnia takiego sms-a przy ustalaniu wynagrodzenia Wnioskodawcy. Raz w miesiącu otrzymuje od dającego zlecenie raport za miesiąc poprzedni, zawierający zestawienie sms-ów wysłanych za pomocą dostarczonej przez Wnioskodawcę infrastruktury, które zostały zaakceptowane przez zlecającego oraz należne za nie wynagrodzenie. Na podstawie tego raportu Wnioskodawca wystawia dającemu zlecenie fakturę VAT, na podstawie której otrzymuje wynagrodzenie. Przed otrzymaniem od zlecającego raportu Zainteresowany nie jest w stanie samodzielnie ustalić należnego mu wynagrodzenia za wykonane w poprzednim miesiącu usługi.

Po otrzymaniu raportu Podatnik wystawia fakturę VAT. Podatek VAT należny rozlicza zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy a za datę wykonania usługi przyjmuje ostatni dzień miesiąca za który otrzymał raport. W podatku dochodowym od osób fizycznych za datę powstania przychodu Wnioskodawca przyjmuje ostatni dzień miesiąca za który otrzymuje raport to jest zgodnie z art. 14 ust. le.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie organizowania i obsługiwania serwisów sms w przypadku gdy o wykonaniu świadczenia, decyduje jego potwierdzenie w miesięcznym raporcie, sporządzanym przez dającego zlecenie...

Zdaniem Wnioskodawcy

Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu organizowania i obsługiwania płatności za pomocą systemu sms powstaje zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w momencie wystawienia przez świadczącego usługę faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zgodnie z umową zawartą ze zlecającym, usługa jest uznana za wykonaną gdy sms-y zostaną zaakceptowane przez zlecającego. Potwierdzenie ilości sms-ów oraz potwierdzenie ich zaakceptowania przez zlecającego następuje w sporządzanym miesięcznym raporcie. Dopiero w momencie sporządzenia raportu zostaje potwierdzone wykonanie usługi.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 06.10.2011 r. o sygnaturze IPPP1/443-1081/11-2/EK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zawiera przede wszystkim art. 19 ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z ust. 1 tego artykułu, obowiązek podatkowy, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W doktrynie prawa przyjmuje się, że pod pojęciem wykonania usługi należy rozumieć dokonanie tych działań lub zaniechań przez usługodawcę na rzecz usługobiorcy, które zgodnie z zawartą umową stanowią wykonanie zobowiązań przez usługodawcę (usługa jest wykonana, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usługi).

Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi – art. 19 ust. 5 ustawy o VAT.

Powołane wyżej przepisy wiążą więc, co do zasady, powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług z wykonaniem usługi (częściowym wykonaniem usługi) lub wystawieniem faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi).

W przypadku świadczenia usług zasadą jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Usługa jest wykonana, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usług. Przyjmuje się, że o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter. O charakterze usługi i o dacie jej wykonania decydują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem sytuacji, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży (…).

Natomiast zgodnie z § 9 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12. Natomiast w przypadku, gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia do zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na organizowaniu o obsługiwaniu serwisów SMS. Zgodnie z postanowieniami umowy za wykonanie usługi uważane jest dokonanie przez końcowych użytkowników płatności przez sms za pomocą dostarczonej przez Wnioskodawcę infrastruktury elektronicznej. Wynagrodzenie Zainteresowanego naliczane jest w zależności od ilości wysłanych przez użytkowników sms’ów. Raz w miesiącu Wnioskodawca otrzymuje od zlecającego raport za miesiąc poprzedni zawierający zestawienie sms’ów wysłanych za pomocą dostarczonej infrastruktury, które zostały zaakceptowane przez zlecającego oraz należne za nie wynagrodzenie. Na podstawie tego raportu Wnioskodawca wystawia na zlecającego fakturę VAT. Przed otrzymaniem od zlecającego raportu Zainteresowany nie jest w stanie samodzielnie ustalić należnego mu wynagrodzenia za wykonane w poprzednim miesiącu usługi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego dla świadczonych usług.

Jak wskazano wyżej, co zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy. Dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, niezbędne jest określenie chwili wykonania usługi. O tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana decyduje zawarta umowa cywilnoprawna. Umowa cywilnoprawna określa bowiem wzajemne prawa i obowiązki stron. O tym, czy dana usługa została wykonana decyduje również jej charakter. Charakter usługi i datę jej wykonania definiują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa, regulujący zasady danego rodzaju usług.

Analizując powyższe przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionego opisu sprawy, stwierdzić należy, że w przypadku gdy świadczenie usługi opisanej we wniosku powinno zostać udokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT, moment powstania obowiązku podatkowego ustala się na zasadach ogólnych, określonych w art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy, czyli w momencie wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi, przy czym za moment wykonania usługi w takim przypadku należy przyjąć datę sporządzenia raportu przez zlecającego, który zawiera zestawienie zaakceptowanych sms’ów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W zakresie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj