ILPP2/443-1643/11-4/AD, Dyrektor - ILPP2/443-1643/11-3/AD">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1643/11-3/AD
z 5 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacja podatkowa: 1. Czy Gmina była podatnikiem VAT z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do P. dokonanego w styczniu 2008 r. i czy czynność ta podlegała opodatkowaniu VAT?2. Czy wniesienie wkładu niepieniężnego do P. dokonane w styczniu 2008 r. korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług? INTERPRETACJA INDYWIDUALNANa podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez Radcę Prawnego przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu – jest prawidłowe. UZASADNIENIEW dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Na mocy aktu notarialnego nr 2028/2008 z dnia 29 stycznia 2008 r., Gmina wniosła aportem do P. Sp. z o.o. (dalej: P. lub Spółka) część należącego do niej mienia, służącego zbiorowemu odprowadzaniu ścieków, w tym m.in., wybudowane przez Gminę w latach 2005-2007 (i w tych też latach oddane do użytkowania):sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej,rurociągi,przepusty kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz przyłącza.Wartość poszczególnych elementów wybudowanej przez Gminę infrastruktury kanalizacyjnej, która została wniesiona aportem do P. przekraczała 15 tys. złotych.Przed datą aportu, powyższa infrastruktura kanalizacyjna była przez Gminę nieodpłatnie udostępniona P.Tym samym, dokonany na rzecz P. wkład niepieniężny obejmował majątek trwały związany z gospodarką ściekową, będący własnością Gminy, w tym majątek uprzednio nieodpłatnie używany przez P.Dla transakcji wniesienia przedmiotowego majątku aportem do P, jako że miało to miejsce przed l grudnia 2008 r., Gmina zastosowała zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT).W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że w momencie dokonania aportu była oraz nadal jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W związku z powyższym zadano następujące pytania. Czy Gmina była podatnikiem VAT z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do P. dokonanego w styczniu 2008 r. i czy czynność ta podlegała opodatkowaniu VAT...Czy wniesienie wkładu niepieniężnego do P. dokonane w styczniu 2008 r. korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług... Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów o VAT obowiązujących w dacie dokonania aportu:Gmina działała w charakterze podatnika VAT w odniesieniu do transakcji wniesienia wkładu niepieniężnego do P. zaś wniesienie wkładu niepieniężne Uzasadnienie prawne Ad. 1 a) Gmina jako podatnik VAT w odniesieniu do transakcji wniesienia aportuNa podstawie art. 15 ust. l ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.W świetle powyższych regulacji uznać zatem należy, iż w zakresie wykonywanych przez Gminę czynności cywilnoprawnych, Gmina posiada status podatnika VAT.Zasady wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych uregulowano ustawą z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, ze zm.), które to przepisy należą do sfery prawa prywatnego. Dokonując wkładu niepieniężnego do P Gmina dokonała czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej w formie aktu notarialnego. W konsekwencji w tym przypadku, ze względu na zawarcie umowy cywilnoprawnej, Gmina występowała w charakterze podatnika VAT.Prezentowany przez Gminę pogląd odnośnie statusu gmin jako podatników VAT w zakresie dokonywanych czynności cywilnoprawnych znajduje również potwierdzenie w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie także w wyroku z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust.6 ustawy) jest z racji posiadanych ce
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1643/11-3/AD
Data
2012.03.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
aport
gmina
korekta
korekta podatku
odliczanie podatku naliczonego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
składnik majątkowy
spółki
środek trwały
wniesienie środka trwałego do spółki
zbycie
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
1. Czy Gmina była podatnikiem VAT z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do P. dokonanego w styczniu 2008 r. i czy czynność ta podlegała opodatkowaniu VAT?
2. Czy wniesienie wkładu niepieniężnego do P. dokonane w styczniu 2008 r. korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług?


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez Radcę Prawnego przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na mocy aktu notarialnego nr 2028/2008 z dnia 29 stycznia 2008 r., Gmina wniosła aportem do P. Sp. z o.o. (dalej: P. lub Spółka) część należącego do niej mienia, służącego zbiorowemu odprowadzaniu ścieków, w tym m.in., wybudowane przez Gminę w latach 2005-2007 (i w tych też latach oddane do użytkowania):

  • sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej,
  • rurociągi,
  • przepusty kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz przyłącza.


Wartość poszczególnych elementów wybudowanej przez Gminę infrastruktury kanalizacyjnej, która została wniesiona aportem do P. przekraczała 15 tys. złotych.

Przed datą aportu, powyższa infrastruktura kanalizacyjna była przez Gminę nieodpłatnie udostępniona P.

Tym samym, dokonany na rzecz P. wkład niepieniężny obejmował majątek trwały związany z gospodarką ściekową, będący własnością Gminy, w tym majątek uprzednio nieodpłatnie używany przez P.

Dla transakcji wniesienia przedmiotowego majątku aportem do P, jako że miało to miejsce przed l grudnia 2008 r., Gmina zastosowała zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT).

W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że w momencie dokonania aportu była oraz nadal jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina była podatnikiem VAT z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do P. dokonanego w styczniu 2008 r. i czy czynność ta podlegała opodatkowaniu VAT...
  2. Czy wniesienie wkładu niepieniężnego do P. dokonane w styczniu 2008 r. korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów o VAT obowiązujących w dacie dokonania aportu:

  1. Gmina działała w charakterze podatnika VAT w odniesieniu do transakcji wniesienia wkładu niepieniężnego do P. zaś wniesienie wkładu niepieniężne

Uzasadnienie prawne

Ad. 1

a) Gmina jako podatnik VAT w odniesieniu do transakcji wniesienia aportuNa podstawie art. 15 ust. l ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.W świetle powyższych regulacji uznać zatem należy, iż w zakresie wykonywanych przez Gminę czynności cywilnoprawnych, Gmina posiada status podatnika VAT.
Zasady wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółek kapitałowych uregulowano ustawą z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, ze zm.), które to przepisy należą do sfery prawa prywatnego. Dokonując wkładu niepieniężnego do P Gmina dokonała czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej w formie aktu notarialnego. W konsekwencji w tym przypadku, ze względu na zawarcie umowy cywilnoprawnej, Gmina występowała w charakterze podatnika VAT.
Prezentowany przez Gminę pogląd odnośnie statusu gmin jako podatników VAT w zakresie dokonywanych czynności cywilnoprawnych znajduje również potwierdzenie w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie także w wyroku z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust.6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. l ustawy) –gmina”.

b) Aport - czynność podlegająca opodatkowaniu VAT
Jak stanowi art. 5 ust. l pkt l ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. l przywołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. l pkt l, rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Definicja towaru zawarta jest w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, gdzie stwierdzono (w brzmieniu obowiązującym w dacie aportu), iż pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Biorąc pod uwagę, iż w wyniku zawartej przez Gminę umowy prawo do dysponowania jak właściciel określonym mieniem przeszło w formie wkładu niepieniężnego na P., czynność ta spełniała definicję dostawy towarów na potrzeby opodatkowania VAT.
Równocześnie należy zwrócić uwagę, iż stosownie do art. 8 ust. l ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. l pkt l, rozumie się, co do zasady, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Ponadto należy uznać, iż czynność wniesienia wkładu niepieniężnego odpłatna bowiem Gmina w zamian za dokonanie aportu otrzymała wynagrodzenie w postaci udziałów w P.
Potwierdzenie zasadności stanowiska Gminy w powyższym zakresie można odnaleźć m.in. w Leksykonie VAT 2008 (Janusz Zubrzycki, Leksykon VAT 2008, tom I, Oficyna Wydawnicza Unimex, Wrocław 2008 s. 45) gdzie stwierdza się, iż „jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki budowle i ich części <...>, gdy czynność prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą <...>. Jeżeli jednak przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki nie są towary wymienione w art. 2 ust. 6 ustawy, lecz np. prawa czy papiery wartościowe, czynność tego rodzaju również podlega opodatkowaniu, lecz jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. l ustawy. W każdym z tych przypadków, opartym na podstawie stosunku prawnego wspólnika ze spółką, istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów, będących świadczeniem zwrotnym. Zatem wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności”.

Ad. 2

Zwolnienie z VAT wkładu niepieniężnego dokonanego przez Gminę

Zwolnienie z podatku od towarów i usług przedmiotowego wkładu niepieniężnego dokonanego przez Gminę wynikało wprost z brzmienia przepisu § 8 ust. l pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którym zwalniało się od podatku wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego. Należy wskazać, iż regulacja niniejsza obowiązywała w okresie od dnia l maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2008 r., a zatem w okresie, o którym mowa w pytaniu.

Niewątpliwie zatem można stwierdzić, iż polskie regulacje dotyczące zasad opodatkowania VAT przewidywały w okresie, w którym Gmina dokonała aportu zwolnienie z opodatkowania czynności wniesienia przez Gminę wkładu niepieniężnego do P.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie stanu faktycznego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz korekty podatku w dniu 5 marca 2012 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443 -1643/11-4/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj