Interpretacja
Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1643/11-3/AD
z 5 marca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1643/11-3/AD
Data
2012.03.05
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
aport
gmina
korekta
korekta podatku
odliczanie podatku naliczonego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
składnik majątkowy
spółki
środek trwały
wniesienie środka trwałego do spółki
zbycie
zwolnienia podatkowe
Istota interpretacji
1. Czy Gmina była podatnikiem VAT z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego do P. dokonanego w styczniu 2008 r. i czy czynność ta podlegała opodatkowaniu VAT?
2. Czy wniesienie wkładu niepieniężnego do P. dokonane w styczniu 2008 r. korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez Radcę Prawnego przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Na mocy aktu notarialnego nr 2028/2008 z dnia 29 stycznia 2008 r., Gmina wniosła aportem do P. Sp. z o.o. (dalej: P. lub Spółka) część należącego do niej mienia, służącego zbiorowemu odprowadzaniu ścieków, w tym m.in., wybudowane przez Gminę w latach 2005-2007 (i w tych też latach oddane do użytkowania):
Wartość poszczególnych elementów wybudowanej przez Gminę infrastruktury kanalizacyjnej, która została wniesiona aportem do P. przekraczała 15 tys. złotych. Przed datą aportu, powyższa infrastruktura kanalizacyjna była przez Gminę nieodpłatnie udostępniona P. Tym samym, dokonany na rzecz P. wkład niepieniężny obejmował majątek trwały związany z gospodarką ściekową, będący własnością Gminy, w tym majątek uprzednio nieodpłatnie używany przez P. Dla transakcji wniesienia przedmiotowego majątku aportem do P, jako że miało to miejsce przed l grudnia 2008 r., Gmina zastosowała zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT). W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że w momencie dokonania aportu była oraz nadal jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów o VAT obowiązujących w dacie dokonania aportu:
Uzasadnienie prawne Ad. 1 a) Gmina jako podatnik VAT w odniesieniu do transakcji wniesienia aportuNa podstawie art. 15 ust. l ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. b) Aport - czynność podlegająca opodatkowaniu VAT Ad. 2 Zwolnienie z VAT wkładu niepieniężnego dokonanego przez Gminę Zwolnienie z podatku od towarów i usług przedmiotowego wkładu niepieniężnego dokonanego przez Gminę wynikało wprost z brzmienia przepisu § 8 ust. l pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którym zwalniało się od podatku wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego. Należy wskazać, iż regulacja niniejsza obowiązywała w okresie od dnia l maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2008 r., a zatem w okresie, o którym mowa w pytaniu. Niewątpliwie zatem można stwierdzić, iż polskie regulacje dotyczące zasad opodatkowania VAT przewidywały w okresie, w którym Gmina dokonała aportu zwolnienie z opodatkowania czynności wniesienia przez Gminę wkładu niepieniężnego do P. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. W zakresie stanu faktycznego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz korekty podatku w dniu 5 marca 2012 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443 -1643/11-4/AD. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.