IBPBI/2/423-314/12/MO, Dyrektor - IBPBI/2/423-1474/11/MO">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1474/11/MO
z 29 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1474/11/MO
Data
2012.03.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
inwestycje
koszt kwalifikowany
limit
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Spółka korzystając do 31 grudnia 2010r. ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach obowiązujących w dniu uzyskania zezwolenia, zmienionych następnie w związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej, powinna pomniejszyć wysokość przysługującego jej zwolnienia podatkowego po dniu 31 grudnia 2010r. o wartość pomocy publicznej otrzymanej do tego dnia? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)



Wniosek ORD-IN 896 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. BKIP 30 grudnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie, ustalenia czy Spółka korzystając do 31 grudnia 2010r. ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach obowiązujących w dniu uzyskania zezwolenia, zmienionych następnie w związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej, powinna pomniejszyć wysokość przysługującego jej zwolnienia podatkowego po dniu 31 grudnia 2010r. o wartość pomocy publicznej otrzymanej do tego dnia (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2011r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie, ustalenia czy Spółka korzystając do 31 grudnia 2010r. ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach obowiązujących w dniu uzyskania zezwolenia, zmienionych następnie w związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej, powinna pomniejszyć wysokość przysługującego jej zwolnienia podatkowego po dniu 31 grudnia 2010r. o wartość pomocy publicznej otrzymanej do tego dnia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 24 listopada 1998r. (dalej: Zezwolenie) udzielonego do dnia 8 sierpnia 2016r. Spółka należy zatem do tzw. „starych inwestorów", którym początkowo przysługiwało zwolnienie podatkowe w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE) nielimitowane wysokością poniesionych wydatków kwalifikowanych w całym okresie ważności zezwolenia. Wskazane w Zezwoleniu warunki zostały przez Spółkę spełnione. W dniu 1 maja 2004r. Spółka posiadała status średniego przedsiębiorcy. W 2011r. Spółka wpłacała zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka korzystając do 31 grudnia 2010r. ze zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach obowiązujących w dniu uzyskania zezwolenia, zmienionych następnie w związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej, powinna pomniejszyć wysokość przysługującego jej zwolnienia podatkowego po dniu 31 grudnia 2010r. o wartość pomocy publicznej otrzymanej do tego dnia...

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, korzystając od 1 stycznia 2011r. z przysługującego jej zwolnienia na zasadach ogólnych w miejsce dotychczasowego preferencyjnego zwolnienia, powinna uwzględnić wartość pomocy publicznej otrzymanej do dnia 31 grudnia 2010r.

Przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie strefowe przed dniem 1 stycznia 2001r. (tzw. „starzy inwestorzy”) korzystali według ówczesnego prawa z nielimitowanego zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: PDOP). W okresie pierwszych 10 lat całość dochodu tych przedsiębiorców z działalności gospodarczej prowadzonej w SSE na podstawie zezwolenia była zwolniona z opodatkowania PDOP, natomiast po tym okresie dochód taki mógł podlegać zwolnieniu z PDOP w części nie przekraczającej 50% jego wysokości (bez ograniczeń wynikających z kwot poniesionych wydatków).

Zmiany przepisów o pomocy publicznej, które weszły w życie 1 stycznia 2001r. wprowadziły limitowanie wysokości zwolnienia podatkowego poniesionymi wydatkami inwestycyjnymi oraz dopuszczalną intensywnością pomocy dla danego regionu. Przedsiębiorcy, którzy uzyskali zwolnienie strefowe po tej dacie nie mieli możliwości korzystania z nielimitowanej pomocy publicznej. Zachowali ją natomiast tzw. starzy inwestorzy (którzy uzyskali zezwolenie przed 1 stycznia 2001r.). Ustawą z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm. dalej: Ustawa Zmieniająca), wprowadzono limity czasowe obowiązywania nielimitowanych kwotowo zwolnień podatkowych uzyskanych przed dniem 1 stycznia 2001r. w odniesieniu do podmiotów o statusie małego bądź średniego przedsiębiorcy.

W związku z tym, że Spółka w dniu 1 maja 2004r. posiadała status średniego przedsiębiorcy, zachowała uprawnienie do korzystania z nielimitowanej pomocy publicznej do końca 2010r. Po tym okresie Spółka zamierza korzystać z zezwolenia na zasadach ogólnych, tzn. do limitu kwotowego określonego przepisami.

W myśl ogólnych zasad wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. dalej ustawa o PDOP), wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy. Wielkość pomocy przysługującej Spółce na zasadach ogólnych (czyli po 2010r.) stanowi iloczyn maksymalnej intensywności pomocy (65%) i wysokości poniesionych wydatków kwalifikowanych. Przepisy nie określają jednak, czy po dniu 31 grudnia 2010r. Spółka powinna pomniejszyć wysokość przysługującej Jej pomocy (zwolnienia podatkowego) o wartość pomocy publicznej otrzymanej do tego dnia. Spółka stoi na stanowisku, że pominięcie przy obliczaniu pomocy publicznej przysługującej na nowych warunkach wysokości zwolnienia uzyskanego do dnia 31 grudnia 2010r. nie byłoby zgodne z wykładnią celowościową wprowadzonych przepisów, które w zamierzeniu miały ustanawiać szczególne zasady korzystania ze zwolnień podatkowych na terenie specjalnych stref ekonomicznych na warunkach ustalonych z Unią Europejską przy akcesji. Wprowadzone przepisy miały być kontynuacją dotychczasowych preferencyjnych rozwiązań, a nie całkowicie nowymi regulacjami, zatem pomniejszenie wysokości przysługującego zwolnienia podatkowego po dniu 31 grudnia 2010r. o wartość pomocy publicznej otrzymanej do tego dnia jest zgodne z celem zmian. Ponadto z Ustawy Zmieniającej nie wynika uprawnienie do całkowitego pominięcia przy kalkulacji wysokości zwolnienia na nowych warunkach pomocy publicznej otrzymanej w okresie preferencyjnym. Spółka wskazała, że analogiczny jak w jej przypadku stan faktyczny był podstawą wydania przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji z 28 kwietnia 2011r. o sygnaturze IBPBI/2/423-123/11/AK oraz z 20 września 2011r. o sygnaturze IBPBI/2/423-746/11/JD. W Interpretacjach tych stanowiska wnioskodawców, analogiczne jak stanowisko Spółki, zostały uznane za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj