Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/4511-797/15-4/PW
z 10 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2015 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2015 r. (data wpływu 2 listopada 2015 r.) na wezwanie z dnia 21 października 2015 r., Nr IPPB2/4511-797/15-2/PW, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodu do odpowiedniego źródła – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodu do odpowiedniego źródła.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Źródłem przychodu jest stosunek pracy z niemiecką firmą L. GmbH w I., nie mającej siedziby ani stałej placówki w Polsce. Pracę Wnioskodawca wykonuje w oparciu o umowę z dnia 17 marca 2014 roku. W tym wypadku to nie pracodawca, ale pracownik zobowiązany jest do rozliczania się z urzędem skarbowym z tytułu opłacania miesięcznych zaliczek oraz z całego roku.


Zgodnie z art. 44 ust. 3a ustawy o PIT Wnioskodawca wpłaca zaliczki miesięczne w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień – w terminie złożenia zeznania podatkowego.


Pracodawca Wnioskodawcy jest członkiem międzynarodowej Grupy L., a jego pośrednim udziałowcem jest L. Corporation. [LTC]


Przy okazji podpisywania umowy o pracę wręczono Wnioskodawcy w imieniu L. Corporation, USA, jednostronne oświadczenie tej firmy z 3 marca 2014 [Oświadczenie] o przyznaniu Wnioskodawcy wstępnego i warunkowego prawa otrzymania przydziału łącznie 2.500 jednostek akcji o ograniczonej zbywalności [Restricted Stock Units, RSU] w ramach planu nabycia akcji L. Corporation, USA.

Wg. tego Oświadczenia Wnioskodawcy przysługuje, pod warunkiem zgody Rady Dyrektorów L. Corporation i z zastrzeżeniem warunków udziału we właściwym planie przyznania uprawnień do nabycia akcji, prawo jednorazowego otrzymania przydziału łącznie 2500 jednostek uczestnictwa o ograniczonej zbywalności. Pełne prawo do i możliwość realizacji jednostek uczestnictwa Wnioskodawca będzie otrzymywać etapami, pod warunkiem, że będzie aktywnie świadczył usługi na rzecz jakiejkolwiek stowarzyszonej lub zależnej od LTC spółki w taki sposób, że po upływie pierwszych dwunastu (12) miesięcy oraz każdych kolejnych dwunastu (12) miesięcy Wnioskodawca uzyska prawo do i możliwość realizacji 20% jednostek uczestnictwa, tak aby po upływie pięciu lat uzyskać prawa do i możliwość realizacji wszystkich przyznanych Wnioskodawcy jednostek uczestnictwa. Nie jest wymagane, aby Wnioskodawca był nadal pracownikiem L. T. GmbH, I., Niemcy. Jednocześnie, L. Corporation zastrzega sobie pełne prawo do tego, aby - kierując się wyłącznie własnym uznaniem - móc zawiesić, zmienić, unieważnić lub zlikwidować plan przyznania opcji nabycia akcji w dowolnym momencie, bez konieczności wypłaty Wnioskodawcy jakiegokolwiek odszkodowania.

Jednocześnie w Oświadczeniu zastrzega się, że jeżeli L. Corporation przyzna Wnioskodawcy jednostki uczestnictwa, udział Wnioskodawcy w planie przyznania opcji nabycia akcji L. Corporation będzie dobrowolny, oraz że świadczenia przyznane na podstawie planu przyznania opcji nabycia akcji nie będą objęte umową Wnioskodawcy o pracę z L. GmbH, nie będą stanowiły części pensji Wnioskodawcy lub innego wynagrodzenia dla jakichkolwiek potrzeb, w tym dla potrzeb wyliczenia wypłaty należnej w trakcie okresu wypowiedzenia, odszkodowania za skrócenie okresu wypowiedzenia, odprawy lub rekompensaty bądź odszkodowania z tytułu rozwiązania stosunku pracy (o ile przysługują).

Następnie, jeżeli L. Corporation przyzna Wnioskodawcy jakiekolwiek jednostki uczestnictwa lub opcje, to Wnioskodawca będzie zobowiązany spełniać wszystkie, stosowne wymagania prawne związane z udziałem w planie przyznania opcji nabycia akcji L. Corporation oraz być odpowiedzialny za zobowiązania podatkowe powstałe z tytułu przyznania, nabycia praw do lub realizacji jednostek uczestnictwa lub opcji (niezależnie od podatków pobieranych u źródła i/lub zobowiązań sprawozdawczych L. GmbH).


Dodatkowo w Oświadczeniu zobowiązuje się Wnioskodawcę do zasięgnięcia porady księgowego lub doradcy podatkowego odnośnie implikacji podatkowych, wynikających z faktu przyznania Wnioskodawcy jednostek uczestnictwa lub opcji.

Na koniec, Oświadczenie zawiera część dotyczącą braku gwarancji ciągłego zatrudnienia. Stwierdza się w niej, że nabywca opcji zgadza się, że nabywanie praw do akcji zgodnie z harmonogramem nabywania praw następuje jedynie pod warunkiem ciągłego świadczenia usług oraz według uznania Spółki (a nie z tytułu faktu bycia zatrudnionym, otrzymania opcji lub nabycia udziałów na mocy opcji). Dodatkowo nabywca opcji przyjmuje do wiadomości i zgadza się, że niniejsza umowa, transakcje w niej przewidziane oraz harmonogram nabywania praw w niej określony nie stanowią wyraźnej ani dorozumianej obietnicy stałego zaangażowania jako dostawca usług przez okres nabywania praw, przez jakikolwiek inny okres lub w ogóle, oraz że nie naruszy to w żaden sposób prawa nabywcy opcji lub prawa Spółki do rozwiązania stosunku pracy z nabywcą opcji jako dostawcą usług, w dowolnym momencie, z podaniem lub bez podania przyczyny.

Plan motywacyjny L. Corporation [2005 - EIP], w części poświęconej jednostkom akcji o ograniczonej zbywalności [Restricted Stock Units, RSU] EIP ustala zasady przyznawania, a także cofania uprawnień do RSU [Grant] na zasadach pełnej dobrowolności Rady Dyrektorów L. Corporation. Wydanie jednostek akcji może nastąpić w akcjach, gotówce lub kombinacji obu tych form.


Niewydane jednostki akcji przepadają na rzecz L. Corporation.


Etapy postępowania w zakresie RSU są następujące:


Przyznanie (grant) jednostek następuje w dokumencie zwanym Award Agreement, w którym Administrator Programu (zwykle: Rada Dyrektorów L. Corporation lub inny organ Zarządu) określa warunki i zasady grantu, sposób, warunki i ograniczenia w jego wypłaty.


Jednostki akcji oznaczają wyłącznie zapis księgowy wyceniony w godziwej cenie rynkowej. Nie towarzyszy temu emisja żadnych akcji i jest to jedynie warunkowe zobowiązanie L. Corporation.


Po spełnieniu warunków ustalonych w Award Agreement, beneficjent będzie uprawniony do otrzymania wypłaty w formie przewidzianej w tej decyzji. W dacie przydziału (vesting), beneficjent może swobodnie dysponować akcjami.


W ramach swobodnego dysponowania, akcje można sprzedać w dowolnym czasie Program nie wprowadza tu żadnych ograniczeń, za wyjątkiem okresu zamkniętego wymaganego przez Komisję Papierów Wartościowych USA. Sprzedaż akcji jest jedynym naturalnym skutkiem ich nabycia; bowiem ich posiadanie nie wiąże się z automatycznym nabyciem uprawnień korporacyjnych. Na taki oczekiwany skutek tego programu wskazuje również fakt, że dopuszcza on zamiennie od razu wypłatę gotówki.


W przypadku Wnioskodawcy, Award Agreement nosi datę 24.07.2014 r., a z dniem 30 lipca 2015 r. przydzielono Wnioskodawcy pierwszą transzę jednostek w postaci akcji. Akcje zostały wycenione wg. wartości rynkowej i przeliczone na złote polskie, zgodnie z wymogami ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na chęć utrzymania pełnego bezpieczeństwa podatkowego i ograniczony czas na wpłatę kolejnej zaliczki miesięcznej, uzyskany przychód został potraktowany jako przychód ze stosunku pracy, uwzględniony w liście płac za lipiec 2015 roku i odpowiednio opodatkowany.


Pismem z dnia 21 października 2015 r., Nr IPPB2/4511-797/15-2/PW wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, czy przyznane Wnioskodawcy jednostki akcji o ograniczonej zbywalności (Restricted Stock Units, RSU) stanowią pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • wskazanie czy Wnioskodawca oczekuje wydania interpretacji w zakresie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego czy tylko w zakresie zdarzenia przyszłego.


Wezwanie skutecznie doręczono 27 października 2015 r.


Pismem z dnia 29 października 2015 r. (data nadania 30 października 2015 r., data wpływu 2 listopada 2015 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie wskazując, że:


Ad. 1


Rodzaj instrumentu i procedura postępowania zostały specjalnie szczegółowo opisane oraz podane zostały oryginalne nazwy, aby umożliwić jego identyfikację, mimo iż jest instrumentem obcego prawa finansowego. W niekwalifikowanej ocenie własnej Wnioskodawcy, jest to instrument rynku pieniężnego, o którym mowa w pkt 28 art. 3 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.


Ad.2


Zdarzenie w postaci przydziału pierwszej transzy oraz jego skutki podatkowe już nastąpiło. W dniu 30 lipca 2015 r. przydzielono Wnisoodawcy pierwszą transzę jednostek w postaci akcji. Akcje zostały wycenione wg. wartości rynkowej i przeliczone na złote polskie, zgodnie z wymogami ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany przychód został potraktowany jako przychód ze stosunku pracy, uwzględniony w wyliczeniu podatku za lipiec 2015 roku i odpowiednio opodatkowany. W tym kontekście wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.


Jednakże za pierwszą transzą nastąpią następne. W tym kontekście wniosek dotyczy zagadnienia, które można określić jako zdarzenie przyszłe.


A więc w rubryce 59 liczba zaistniałych stanów faktycznych winna być : „1”. Natomiast liczba zdarzeń przyszłych, również „1”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Wnioskodawca nie jest pewien poprawności takiej kwalifikacji podatkowej i w związku z tym zadaje następujące pytanie:


Czy tak uzyskany przychód jest przychodem:

  1. ze stosunku pracy, zgodnie z art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowany zgodnie z warunkami, odpowiadającymi temu źródłu przychodu?
  2. z kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 17 ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowany zgodnie z warunkami, odpowiadającymi temu źródłu przychodu?
  3. z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowany zgodnie z warunkami, odpowiadającymi temu źródłu przychodu?

Stanowisko Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy tą kategorią są przychody z kapitałów pieniężnych. Przedmiotem transakcji, wynikającej z planu nabycia akcji L. Corporation postrzeganej jako integralna całość jest obrót akcjami; najpierw ich nabycie w drodze przydziału, a następnie sprzedaż w dowolnym momencie. Trudno o inną kwalifikację jeśli ma się do czynienia z jednym z podstawowym instrumentów rynku kapitałowego, jakim są akcje zwykłe i uprzywilejowane oraz z jedną z podstawowych funkcji rynku kapitałowego, jakim jest funkcja transakcyjna.

W ustawie z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych do kategorii „Przychody z kapitałów pieniężnych” są przypisane przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, choćby nawet tylko należne (art. 17 ustęp 1 punkt 6). Dla tej kategorii ustawa przewiduje również właściwe dla tego źródła parametry podatkowe: sposób ustalania przychodu (koszty) oraz moment uzyskania przychodu. Kosztami uzyskania przychodu w tym źródle są wydatki na objęcie lub nabycie akcji (art. 23 ustęp 1 punkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r.) a momentem powstania obowiązku podatkowego - powstanie należnego przychodu.

Powyższe rozwiązanie znajduje coraz częściej potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14.08.2009 r., sygn. akt: ILPB1/415-604/09-2/TW). W wyroku z dnia 15.09.2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny potwierdził stanowisko spółki, że pracownicy nie uzyskują przychodu w momencie nabycia akcji otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie. W tym wyroku Sąd pokreślił, że sprzedaż akcji nabytych lub objętych po cenie niższej od ceny rynkowej oznacza niższy koszt uzyskania przychodów, a więc w konsekwencji zwiększenie podstawy opodatkowania i wyższy podatek dochodowy w momencie ich zbycia. Tak więc korzyść, którą uzyskuje podatnik w postaci objęcia lub nabycia na preferencyjnych zasadach akcji zostanie uwzględniona podczas realizacji dochodu.

W szczególności, omawiany przychód nie jest, zdaniem Wnioskodawcy, przychodem ze stosunku pracy. Nie stanowi elementu wynagrodzenia za pracę i nie jest częścią dokumentacji regulującej zatrudnienie. Jego odniesieniem jest aktywne świadczenie usług przez beneficjenta, ale nie związane z żadną konkretną formą, a w szczególności z zatrudnieniem. Otrzymane akcje ani nie należą do pracodawcy, ani nie są przez niego przydzielane.

Podobnie, omawiany przychód nie jest, zdaniem Wnioskodawcy, przychodem z innych źródeł. Dopłaty i nagrody mogą zostać zakwalifikowane do źródła przychodów, jakim jest kategoria "inne źródła", pod warunkiem, że nie będą zakwalifikowane do przychodów ze stosunku pracy, z działalności wykonywanej osobiście, z działalności gospodarczej, ani do przychodów z kapitałów pieniężnych.

Zgodnie z komentarzem do art. 20 ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (Podatek dochodowy od osób fizycznych. Komentarz dr Janusz Marciniak, 2015) przychód należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł tylko w przypadku niemożności jednoznacznego zaliczenia danego przychodu do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 PDOFizU. Ustalając więc, do jakiego źródła należy zaliczyć dany przychód należy wykluczyć, po pierwsze, ich związek z prowadzeniem działalności gospodarczej, a następnie zaliczenie ich do przychodów z kapitałów pieniężnych. Dopiero wtedy można uznać, że są to przychody z "innych źródeł". Analogicznie należy postąpić z ewentualną stratą z tego źródła.


Z uwagi na niewątpliwą przynależność omawianego przychodu do przychodów z kapitałów pieniężnych nie byłaby zasadna, zdaniem Wnioskodawcy, próba przypisania go do tej ogólnej, rodzajowo niespójnej kategorii ,,inne źródła”.


Natomiast, „rozczłonkowywanie” tego przychodu na różne źródła przychodu naruszałoby, zdaniem Wnioskodawcy, systematykę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednorodna transakcja podlegałaby wówczas różnym parametrom podatkowym; w zależności od jej etapu miałaby inne zasady ustalania dochodu, inny moment powstania obowiązku podatkowego, nie mówiąc już o trybie deklarowania i stawce podatkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja została wydana tylko w zakresie wyznaczonym pytaniem zadanym przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego. W myśl przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Stosownie do art. 12 ust. 4 ww. ustawy za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.


Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej (art. 31 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Źródłem przychodu jest stosunek pracy z niemiecką firmą L. GmbH w I., nie mającej siedziby ani stałej placówki w Polsce. Pracę Wnioskodawca wykonuje w oparciu o umowę z dnia 17 marca 2014 roku. W tym wypadku to nie pracodawca, ale pracownik zobowiązany jest do rozliczania się z urzędem skarbowym z tytułu opłacania miesięcznych zaliczek oraz z całego roku.


Zgodnie z art. 44 ust. 3a ustawy o PIT Wnioskodawca wpłaca zaliczki miesięczne w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień – w terminie złożenia zeznania podatkowego.


Pracodawca Wnioskodawcy jest członkiem międzynarodowej Grupy L., a jego pośrednim udziałowcem jest L. Corporation. [LTC]


Przy okazji podpisywania umowy o pracę wręczono Wnioskodawcy w imieniu L. Corporation, USA, jednostronne oświadczenie tej firmy z 3 marca 2014 [Oświadczenie] o przyznaniu Wnioskodawcy wstępnego i warunkowego prawa otrzymania przydziału łącznie 2.500 jednostek akcji o ograniczonej zbywalności [Restricted Stock Units, RSU] w ramach planu nabycia akcji L. Corporation, USA.

Według tego Oświadczenia Wnioskodawcy przysługuje, pod warunkiem zgody Rady Dyrektorów L. Corporation i z zastrzeżeniem warunków udziału we właściwym planie przyznania uprawnień do nabycia akcji, prawo jednorazowego otrzymania przydziału łącznie 2500 jednostek uczestnictwa o ograniczonej zbywalności. Pełne prawo do i możliwość realizacji jednostek uczestnictwa Wnioskodawca będzie otrzymywać etapami, pod warunkiem, że będzie aktywnie świadczył usługi na rzecz jakiejkolwiek stowarzyszonej lub zależnej od LTC spółki w taki sposób, że po upływie pierwszych dwunastu (12) miesięcy oraz każdych kolejnych dwunastu (12) miesięcy Wnioskodawca uzyska prawo do i możliwość realizacji 20% jednostek uczestnictwa, tak aby po upływie pięciu lat uzyskać prawa do i możliwość realizacji wszystkich przyznanych Wnioskodawcy jednostek uczestnictwa. Nie jest wymagane, aby Wnioskodawca był nadal pracownikiem L. T. GmbH, I., Niemcy. Jednocześnie, L. Corporation zastrzega sobie pełne prawo do tego, aby - kierując się wyłącznie własnym uznaniem - móc zawiesić, zmienić, unieważnić lub zlikwidować plan przyznania opcji nabycia akcji w dowolnym momencie, bez konieczności wypłaty Wnioskodawcy jakiegokolwiek odszkodowania.

Jednocześnie w Oświadczeniu zastrzega się, że jeżeli L. Corporation przyzna Wnioskodawcy jednostki uczestnictwa, udział Wnioskodawcy w planie przyznania opcji nabycia akcji L. Corporation będzie dobrowolny, oraz że świadczenia przyznane na podstawie planu przyznania opcji nabycia akcji nie będą objęte umową Wnioskodawcy o pracę z L. GmbH, nie będą stanowiły części pensji Wnioskodawcy lub innego wynagrodzenia dla jakichkolwiek potrzeb, w tym dla potrzeb wyliczenia wypłaty należnej w trakcie okresu wypowiedzenia, odszkodowania za skrócenie okresu wypowiedzenia, odprawy lub rekompensaty bądź odszkodowania z tytułu rozwiązania stosunku pracy (o ile przysługują).

Następnie, jeżeli L. Corporation przyzna Wnioskodawcy jakiekolwiek jednostki uczestnictwa lub opcje, to Wnioskodawca będzie zobowiązany spełniać wszystkie, stosowne wymagania prawne związane z udziałem w planie przyznania opcji nabycia akcji L. Corporation oraz być odpowiedzialny za zobowiązania podatkowe powstałe z tytułu przyznania, nabycia praw do lub realizacji jednostek uczestnictwa lub opcji (niezależnie od podatków pobieranych u źródła i/lub zobowiązań sprawozdawczych L. GmbH).


Dodatkowo w Oświadczeniu zobowiązuje się Wnioskodawcę do zasięgnięcia porady księgowego lub doradcy podatkowego odnośnie implikacji podatkowych, wynikających z faktu przyznania Wnioskodawcy jednostek uczestnictwa lub opcji.


Na koniec, Oświadczenie zawiera część dotyczącą braku gwarancji ciągłego zatrudnienia. Stwierdza się w niej, że nabywca opcji zgadza się, że nabywanie praw do akcji zgodnie z harmonogramem nabywania praw następuje jedynie pod warunkiem ciągłego świadczenia usług oraz według uznania Spółki (a nie z tytułu faktu bycia zatrudnionym, otrzymania opcji lub nabycia udziałów na mocy opcji). Dodatkowo nabywca opcji przyjmuje do wiadomości i zgadza się, że niniejsza umowa, transakcje w niej przewidziane oraz harmonogram nabywania praw w niej określony nie stanowią wyraźnej ani dorozumianej obietnicy stałego zaangażowania jako dostawca usług przez okres nabywania praw, przez jakikolwiek inny okres lub w ogóle, oraz że nie naruszy to w żaden sposób prawa nabywcy opcji lub prawa Spółki do rozwiązania stosunku pracy z nabywcą opcji jako dostawcą usług, w dowolnym momencie, z podaniem lub bez podania przyczyny.

Plan motywacyjny L. Corporation [2005 Equity Incentive Plan - EIP], w części poświęconej jednostkom akcji o ograniczonej zbywalności [Restricted Stock Units, RSU] EIP ustala zasady przyznawania, a także cofania uprawnień do RSU [Grant] na zasadach pełnej dobrowolności Rady Dyrektorów L. Corporation. Wydanie jednostek akcji może nastąpić w akcjach, gotówce lub kombinacji obu tych form.


Niewydane jednostki akcji przepadają na rzecz L. Corporation.


Etapy postępowania w zakresie RSU są następujące:


Przyznanie (grant) jednostek następuje w dokumencie zwanym Award Agreement, w którym Administrator Programu (zwykle: Rada Dyrektorów L. Corporation lub inny organ Zarządu) określa warunki i zasady grantu, sposób, warunki i ograniczenia w jego wypłaty.


Jednostki akcji oznaczają wyłącznie zapis księgowy wyceniony w godziwej cenie rynkowej. Nie towarzyszy temu emisja żadnych akcji i jest to jedynie warunkowe zobowiązanie L. Corporation.


Po spełnieniu warunków ustalonych w Award Agreement, beneficjent będzie uprawniony do otrzymania wypłaty w formie przewidzianej w tej decyzji. W dacie przydziału (vesting), beneficjent może swobodnie dysponować akcjami.


W ramach swobodnego dysponowania, akcje można sprzedać w dowolnym czasie Program nie wprowadza tu żadnych ograniczeń, za wyjątkiem okresu zamkniętego wymaganego przez Komisję Papierów Wartościowych USA. Sprzedaż akcji jest jedynym naturalnym skutkiem ich nabycia; bowiem ich posiadanie nie wiąże się z automatycznym nabyciem uprawnień korporacyjnych. Na taki oczekiwany skutek tego programu wskazuje również fakt, że dopuszcza on zamiennie od razu wypłatę gotówki.


W przypadku Wnioskodawcy, Award Agreement nosi datę 24.07.2014 r., a z dniem 30 lipca 2015 r. przydzielono Wnioskodawcy pierwszą transzę jednostek w postaci akcji. Akcje zostały wycenione wg. wartości rynkowej i przeliczone na złote polskie, zgodnie z wymogami ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Z uwagi na chęć utrzymania pełnego bezpieczeństwa podatkowego i ograniczony czas na wpłatę kolejnej zaliczki miesięcznej, uzyskany przychód został potraktowany jako przychód ze stosunku pracy, uwzględniony w liście płac za lipiec 2015 roku i odpowiednio opodatkowany.


Przesłanką zakwalifikowania przychodu do źródła określonego, jako „stosunek pracy” jest to, aby przychód stanowił wynagrodzenie w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, czyli musi wiązać się z wykonywaniem określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie. Świadczenie, które nie wynika ze stosunku pracy, tj. jak w niniejszej sprawie - nie jest elementem umowy o pracę zawartej przez Wnioskodawcę z L. GmbH, nie może stanowić podstawy do uznania takiego świadczenia jako pochodzącego ze stosunku pracy.

Stosownie do art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.


O zakwalifikowaniu danego przychodu do kategorii przychodu z innych źródeł można mówić wtedy, gdy takiego przychodu nie da się zakwalifikować do jakiejkolwiek innej kategorii źródeł przychodu.


W niniejszej sprawie taka sytuacja nie zachodzi.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne.


Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających.


Zgodnie z twierdzeniem Wnioskodawcy, przyznany instrument to instrument rynku pieniężnego, o którym mowa w pkt 28 art. 3 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.


Jest to zatem pochodny instrument finansowy.


W związku z powyższym przychód uzyskany przez Wnioskodawcę należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli do przychodów z kapitałów pieniężnych.


Sposób opodatkowania dochodów z tego źródła został uregulowany w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia m.in. pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Podstawą opodatkowania, stosownie do z art. 30b ust. 2 pkt 3 tej ustawy jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a - osiągnięta w roku podatkowym.

Stosownie do art. 30b ust. 6 ww. ustawy, rozliczenie ww. dochodów następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym (PIT-38), wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych i obliczyć należny podatek dochodowy.

Zgodnie z treścią art. 45 ust. 1a pkt 1 cytowanej ustawy, w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz wyroku wojewódzkiego sądu administracyjnego, które przemawiają za słusznością stanowiska przedstawionego we wniosku, należy stwierdzić, że powołane orzeczenia dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych oraz sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj