Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/4512-1-613/15-2/SJ
z 29 października 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 sierpnia 2015 r. (data wpływu 10 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zadań zleconych z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa w tym usług transportu sanitarnego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zadań zleconych z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa w tym usług transportu sanitarnego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca –Szpital, posiadający osobowość prawną, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Organem założycielskim jest Minister Obrony Narodowej. Szpital został utworzony zarządzeniem nr (…) Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 października 1998 r. w sprawie utworzenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zgodnie z zapisami ustawy o działalności leczniczej Szpital jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, prowadzonym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, który został wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, prowadzonego przez Wojewodę oraz Krajowego Rejestru Sądowego.
Zgodnie z zapisami Statutu:
- Celem Szpitala jest działalność lecznicza polegająca na udzielaniu świadczeń zdrowotnych i pomocy zdrowa.
- Szpital realizuje zadania zlecone przez Ministra Obrony Narodowej, w szczególności na terenie obwodu profilaktyczno-leczniczego wyznaczonego odrębnymi przepisami, w zakresie i na zasadach określonych zawartymi umowami.
- Szpital udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych ubezpieczonym oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów nieodpłatnie, za częściową odpłatnością lub całkowitą odpłatnością.
- Szpital jest uprawniony do udzielania świadczeń zdrowotnych osobom nieuprawnionym z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego, z całego obszaru jego działania.
- Szpital prowadzi badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe.
- Szpital uczestniczy w przygotowaniu osób do wykonywania zawodu medycznego i kształceniu osób wykonujących zawód medyczny na zasadach określonych w odrębnych przepisach regulujących kształcenie tych osób.
- Szpital może udostępniać uczelni medycznej jednostki organizacyjne niezbędne do realizacji zadań dydaktycznych i badawczych, w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażanie nowych technologii oraz metod leczenia na zasadach określonych w ustawie.
- Szpital może wykonywać inną działalność gospodarczą o ile nie jest ona ograniczeniem dla działalności leczniczej.
Szpital realizuje zadania zlecone przez Ministra Obrony Narodowej w zakresie ustalonym w podpisanej umowie, zawartej w wyniku prowadzonych negocjacji w zakresie zakresu i rodzaju realizowanych zadań, zakończonych protokołem z negocjacji.
Umowę w dniu 22 stycznia 2015 r. w mieniu Ministra Obrony Narodowej, na podstawie pełnomocnictwa nr (…) Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 września 2013 r. podpisał Szef Inspektoratu – Szef Służby Zdrowa (…).
W związku z likwidacją Inspektoratu (...) na mocy decyzji Nr (…) Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 marca 2015 r., w dniu 8 czerwca 2015 r. podpisano aneks nr (…) do przedmiotowej umowy. Zgodnie z pełnomocnictwem Nr (…) Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 kwietnia 2015 r. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej reprezentuje Ministra Obrony Narodowej jako stronę przedmiotowej umowy.
W zakresie odpowiedzialności urzędu Ministra Obrony Narodowej znajduje się między innymi:
- realizowanie generalnych założeń, decyzji i wytycznych Rady Ministrów w zakresie obrony państwa,
- sprawowanie, w zakresie powierzonym przez Radę Ministrów, ogólnego nadzoru nad realizacją zadań obronnych przez organy administracji rządowej, instytucje państwowe, samorządy, podmioty gospodarcze,
- kierowanie gospodarką finansową resortu obrony narodowej.
W zakresie zadań Departamentu (...) leży przygotowywanie propozycji – nakładanych przez Ministra na (…) – zadań niezbędnych ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz nadzór nad ich realizacją.
Na mocy zawartej umowy Szpital zobowiązuje się do wykonania zadań wynikających z treści posiadanego wyciągu z zadań mobilizacyjnych Sił Zbrojnych RP (stanowiącego informację niejawną), a ponadto zobowiązuje się do wykonania następujących zadań zleconych z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa:
- Przygotowanie i utrzymanie w stałej gotowości bojowej sił i środków do realizacji zadań – gotowości bojowej i mobilizacyjnej, zarządzania kryzysowego oraz obwodu profilaktyczno-leczniczego.
- Ochrony obiektów w części dotyczącej realizowanych zadań mobilizacyjnych.
- Przyjmowanie, przechowywanie, wydawanie, utylizacja i rotacja środków materiałowych służby zdrowia z zapasów wojennych, własnych oraz przekazywanych do utrzymywania w (…) (Bazie) z jednostek wojskowych przydzielonych na zaopatrzenie oraz rozformowanych z terenu Obwodu (...), zgodnie z zasadami określonymi w rozkazie Szefa Sztabu Generalnego (...).
- Przygotowanie organizacyjne, kadrowe, szkoleniowe i materiałowo-techniczne sił i środków do wykonania zadań mobilizacyjnych określonych w wyciągu z „Zestawienia zadań mobilizacyjnych – Inspektorat (...)”.
- Realizacja zadań związanych za sprawdzeniem, konserwacją, naprawą sprzętu medycznego polowej techniki medycznej w jednostkach wojskowych stacjonujących w rejonie odpowiedzialności utrzymywanego na ZW i ZN.
- Realizacja zadań związanych za sprawdzeniem, konserwacją, naprawą i legalizacją sprzętu medycznego utrzymywanego na ZW i ZN.
- Utrzymywanie transportu sanitarnego przeznaczonego do ewakuacji rannych i chorych z punktu etapowego (punkt wyładowania na lotnisku, dworcu kolejowym itp.) do placówki leczniczej (szpital stacjonarny). Transport realizowany będzie przez zespół specjalistyczny w składzie: lekarz/specjalista z anestezjologii lub medycyny ratunkowej lub chirurgii ogólnej lub chorób wewnętrznych/pielęgniarka lub ratownik medyczny, kierowca sanitariusz, z wyposażeniem – samochód sanitarny waz ze sprzętem i środkami materiałowymi zgodnie z wymogami NFZ dla zespołów specjalistycznych pomocy doraźnej; zespół podstawowy w składzie: ratownik medyczny lub pielęgniarka ratunkowa, kierowca -sanitariusz z wyposażeniem – samochód sanitarny wraz ze sprzętem i środkami materiałowymi zgodnie z wymogami NFZ dla zespołów podstawowych pogotowia ratunkowego. Organizacja lotniczego transportu sanitarnego rannych i poszkodowanych w miejscach PKW, pomiędzy specjalistycznymi palcówkami medycznymi na terenie kraju, w oparciu o siły i środki Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, zgodnie z ustawą z dnia 19 kwietnia 2013 r. o państwowym Ratownictwie Medycznym.
- Udział w kosztach utrzymania lądowiska dla śmigłowców.
Dla potrzeb ustalenia wartości poszczególnych zadań – tak określono w punktach 1-8, strony umowy przyjęły formułę finansowania związanych z tymi zadaniami rodzajowo kosztów, których wysokość ustalono na podstawie kalkulacji kosztów wykonanych w oparciu o protokół z negocjacji. Zatem na podstawie umowy Szpital wystawia zbiorczą fakturę VAT, której integralną częścią jest załącznik z kalkulacją kosztów w następujących pozycjach:
- Koszty osobowe żołnierzy i pracowników.
- Podróże służbowe żołnierzy i pracowników.
- Koszty administracyjno-biurowe (opłaty telefoniczne, pocztowe, art. biurowe i inne).
- Zakup drobnego sprzętu do 3.500 zł.
- Opłaty za media.
- Zakup usługi – odświeżanie i utylizacja zapasów.
- Zakup usługi – ochrona obiektów.
- Zakup usługi – transport sanitarny.
- Zakup pozostałych usług.
- Remonty, konserwacja i naprawy obiektów infrastruktury.
- Remonty sprzętu i legalizacje.
- Ubezpieczenia mienia.
- Podatki.
- Udział w kosztach utrzymania lądowiska.
Kalkulacja łączna powyższych pozycji kosztowych stanowi wartość zleconych zadań, wskazanych w punktach 1-8.
Przedmiotowa umowa stanowi również, że w sprawach nieuregulowanych przedmiotową umową mają zastosowania przepisy Kodeksu Cywilnego, ustawy o finansach publicznych, ustawy o rachunkowości i wydane na ich podstawie akty wykonawcze.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy w tak określonym stanie faktycznym uznanie, że zawarta z Ministrem Obrony Narodowej umowa na wykonywanie przez Szpital zadań zleconych z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa nie ma charakteru umowy cywilnoprawnej i w związku z tym jest realizacją zadań wykonywanych przez Szpital w charakterze podmiotu prawa publicznego, a zatem zgodnie z art. 15 ust. 6 Szpital nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanych objętych umową czynności, a tym samym realizacja przedmiotowych zadań nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, jest prawidłowe?
- Czy w tak określonym stanie faktycznym opodatkowanie wykonywanych zadań zleconych w ramach podpisanej umowy z Ministrem Obrony Narodowej w pełnym zakresie stawką 23% jest nieprawidłowe?
- Czy w przypadku uznania, że usługi świadczone na podstawie zawartej umowy w zakresie zadań zleconych z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa są opodatkowane 23% VAT, należy usługi transportu sanitarnego objąć stawką VAT zw. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług, czy potraktować jak usługę złożoną i opodatkować 23% VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8.1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z jego prawa.
Powyższe oznacza, że świadczenie usług zachodzi nie tylko wówczas, gdy następuje dobrowolnie. Zachodzi również wówczas, gdy podmiot jest zobowiązany do dokonania określonej czynności, o ile istnieje podmiot który jest jej beneficjentem.
Mając na względzie powyższe oraz uznając, że przedmiotowa umowa jest umową cywilnoprawną Szpital opodatkowywał i opodatkowuje świadczone usługi stawką 23% VAT. Ze względu na charakter i konstrukcję umowy: to jest inaczej zdefiniowane zadania globalne określające przedmiot umowy i inaczej zdefiniowany sposób ich kalkulacji (jak opisano powyżej), Szpital uznał, że utrzymywanie transportu sanitarnego jest elementem usługi złożonej i również zastosował stawkę 23% VAT.
Jednakże mając na względzie interpretacje indywidualne ITPP/4512-91/15/DM oraz IPPP/443 -588/14-2/ISZ oraz zastosowaną w nich wykładnię, że realizacją zadań w zakresie gotowości bojowej i mobilizacyjnej wykonywana na zlecenie Ministra Obrony Narodowej, a nadzorowaną przez Departament (...) jest w istocie realizacja zadań wykonywanych przez szpital w charakterze podmiotu prawa publicznego, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT Szpital nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanych czynności w zakresie gotowości bojowej i mobilizacyjnej, a tym samym realizacja ww. zadań nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym Szpital uznaje, że prezentowane dotychczas stanowisko, tj. objęcie stawką 23% VAT wykonywania zadań zleconych na rzecz obronności jest nieprawidłowe, zatem całość zadań zleconych świadczonych na rzecz MON przez Szpital na podstawie zawartych umów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednakże, w sytuacji gdy organ opiniujący uzna, że wykonywanie zadań zleconych na rzecz obronności państwa jest objęte stawką 23%VAT, Szpital uznaje, iż utrzymywanie transportu sanitarnego do ewakuacji rannych w tak określonej umowie i sposobie jej rozliczania wchodzi w skład usług złożonych i podlega opodatkowaniu 23% VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Tut. Organ informuje, że ze względu na to, iż przedmiotowy wniosek dotyczy stanu faktycznego to przepisy powołane w przedmiotowej interpretacji odnoszą się do stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Tym samym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności, przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca – Szpital, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Organem założycielskim jest Minister Obrony Narodowej. Szpital został utworzony zarządzeniem nr (...)Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 października 1998 r. w sprawie utworzenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zgodnie z zapisami ustawy o działalności leczniczej Szpital jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, prowadzonym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, który został wpisany do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, prowadzonego przez Wojewodę oraz Krajowego Rejestru Sądowego. Szpital realizuje zadania zlecone przez Ministra Obrony Narodowej w zakresie ustalonym w podpisanej umowie, zawartej w wyniku prowadzonych negocjacji w zakresie zakresu i rodzaju realizowanych zadań, zakończonych protokołem z negocjacji. Umowę w dniu 22 stycznia 2015 r. w mieniu Ministra Obrony Narodowej, na podstawie pełnomocnictwa nr (...) Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 września 2013 r. podpisał Szef Inspektoratu – Szef Służby Zdrowa. W związku z likwidacją Inspektoratu (...) na mocy decyzji Nr (…) Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 marca 2015 r., w dniu 8 czerwca 2015 r. podpisano aneks nr (...) do przedmiotowej umowy. Zgodnie z pełnomocnictwem Nr (...) Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 kwietnia 2015 r. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej reprezentuje Ministra Obrony Narodowej jako stronę przedmiotowej umowy.
W zakresie odpowiedzialności urzędu Ministra Obrony Narodowej znajduje się między innymi:
- realizowanie generalnych założeń, decyzji i wytycznych Rady Ministrów w zakresie obrony państwa,
- sprawowanie, w zakresie powierzonym przez Radę Ministrów, ogólnego nadzoru nad realizacją zadań obronnych przez organy administracji rządowej, instytucje państwowe, samorządy, podmioty gospodarcze,
- kierowanie gospodarką finansową resortu obrony narodowej.
W zakresie zadań Departamentu (...) leży przygotowywanie propozycji – nakładanych przez Ministra na (…) – zadań niezbędnych ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz nadzór nad ich realizacją. Na mocy zawartej umowy Szpital zobowiązuje się do wykonania zadań wynikających z treści posiadanego wyciągu z zadań mobilizacyjnych Sił Zbrojnych RP (stanowiącego informację niejawną), a ponadto zobowiązuje się do wykonania następujących zadań zleconych z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa:
- Przygotowanie i utrzymanie w stałej gotowości bojowej sił i środków do realizacji zadań – gotowości bojowej i mobilizacyjnej, zarządzania kryzysowego oraz obwodu profilaktyczno-leczniczego.
- Ochrony obiektów w części dotyczącej realizowanych zadań mobilizacyjnych.
- Przyjmowanie, przechowywanie, wydawanie, utylizacja i rotacja środków materiałowych służby zdrowia z zapasów wojennych, własnych oraz przekazywanych do utrzymywania w (Bazie (…)) z jednostek wojskowych przydzielonych na zaopatrzenie oraz rozformowanych z terenu Obwodu (...), zgodnie z zasadami określonymi w rozkazie Szefa Sztabu Generalnego (...).
- Przygotowanie organizacyjne, kadrowe, szkoleniowe i materiałowo-techniczne sił i środków do wykonania zadań mobilizacyjnych określonych w wyciągu z „Zestawienia zadań mobilizacyjnych – Inspektorat (...)”.
- Realizacja zadań związanych za sprawdzeniem, konserwacją, naprawą sprzętu medycznego polowej techniki medycznej w jednostkach wojskowych stacjonujących w rejonie odpowiedzialności utrzymywanego na ZW i ZN.
- Realizacja zadań związanych za sprawdzeniem, konserwacją, naprawą i legalizacją sprzętu medycznego utrzymywanego na ZW i ZN.
- Utrzymywanie transportu sanitarnego przeznaczonego do ewakuacji rannych i chorych z punktu etapowego (punkt wyładowania na lotnisku, dworcu kolejowym itp.) do placówki leczniczej (szpital stacjonarny). Transport realizowany będzie przez zespół specjalistyczny w składzie: lekarz/specjalista z anestezjologii lub medycyny ratunkowej lub chirurgii ogólnej lub chorób wewnętrznych/pielęgniarka lub ratownik medyczny, kierowca sanitariusz, z wyposażeniem – samochód sanitarny waz ze sprzętem i środkami materiałowymi zgodnie z wymogami NFZ dla zespołów specjalistycznych pomocy doraźnej; zespół podstawowy w składzie: ratownik medyczny lub pielęgniarka ratunkowa, kierowca -sanitariusz z wyposażeniem – samochód sanitarny wraz ze sprzętem i środkami materiałowymi zgodnie z wymogami NFZ dla zespołów podstawowych pogotowia ratunkowego. Organizacja lotniczego transportu sanitarnego rannych i poszkodowanych w miejscach PKW, pomiędzy specjalistycznymi palcówkami medycznymi na terenie kraju, w oparciu o siły i środki Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, zgodnie z ustawą z dnia 19 kwietnia 2013 r. o państwowym Ratownictwie Medycznym.
- Udział w kosztach utrzymania lądowiska dla śmigłowców.
Dla potrzeb ustalenia wartości poszczególnych zadań – tak określono w punktach 1-8, strony umowy przyjęły formułę finansowania związanych z tymi zadaniami rodzajowo kosztów, których wysokość ustalono na podstawie kalkulacji kosztów wykonanych w oparciu o protokół z negocjacji. Zatem na podstawie umowy Szpital wystawia zbiorczą fakturę VAT, której integralną częścią jest załącznik z kalkulacją kosztów.
W tym miejscu wskazać należy, że Inspektorat (...) jest jednostką budżetową i stanowi własność skarbu państwa.
Inspektorat (...) jest jednostką podległą Ministrowi Obrony Narodowej, zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (M. P. z 2014 r., poz. 191 – obowiązujący do 11 sierpnia 2015 r.).
Powyższy akt został zastąpiony obowiązującym od 12 sierpnia 2015 r. Obwieszczeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 sierpnia 2015 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (M. P. z 2015 r., poz. 710).
W oparciu o § 1 ust. 1 decyzji (…)Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 stycznia 2007 r. w sprawie zakresu działania Inspektoratu (...) (Dz. Urz. MON z 2007 r. (...) z dnia 12 lutego 2007 r.) – Inspektorat (...), zwany dalej „Inspektoratem”, jest jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej, bezpośrednio podporządkowaną Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Zgodnie z obowiązującym od 11 lipca 2008 r. § 1 ust. 1 decyzji (…) Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 lipca 2008 r. w sprawie nadania szczegółowego zakresu działania Inspektoratowi (...) (Dz. Urz. MON z 2008 r. Nr (...)) – Inspektorat (...), zwany dalej „Inspektoratem”, jest jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej, bezpośrednio podporządkowaną Szefowi Sztabu Generalnego.
Jak stanowi § 2 ust. 1 ww. decyzji – Inspektorat jest jednostką organizacyjną właściwą w zakresie kierowania i koordynowania spraw związanych z: ochroną zdrowia w resorcie obrony narodowej, w szczególności żołnierzy służby czynnej; zdrowotnymi warunkami służby i pracy; stanem sanitarnohigienicznym; zabezpieczeniem przeciwepidemicznym i weterynaryjnym wojsk; kształceniem i doskonaleniem kadr medycznych; realizacją badań naukowych w dziedzinie medycyny wojskowej; współpracą zagraniczną w dziedzinie medycyny wojskowej; zaopatrywaniem w wyroby medyczne i produkty lecznicze, nadzorem nad obrotem lekami i wyrobami medycznymi, nadzorem nad orzecznictwem wojskowo-lekarskim, a także przygotowywaniem jednostek służby zdrowia do realizacji zadań na czas kryzysu i wojny.
Inspektorat jest organizatorem systemu zabezpieczenia medycznego resortu obrony narodowej. Wykonuje w imieniu Ministra Obrony Narodowej czynności organu tworzącego w stosunku do zakładów opieki zdrowotnej resortu obrony narodowej oraz jednostki bezpośredniego nadzoru w stosunku do jednostek badawczo-rozwojowych wojskowej służby zdrowia. Pełni funkcję gestora uzbrojenia i sprzętu wojskowego, zwanego dalej „UiSW” na zasadach określonych w odrębnych przepisach (§ 2 ust. 2 powołanej decyzji).
Główne zadanie Inspektoratowi zostały wskazane w przepisie § 2 ust. 3 decyzji Nr (…). W szczególności zgodnie z § 2 ust. 3 pkt 8, 18, 22, 25 cyt. decyzji – do głównych zadań Inspektoratu należy: określanie zasad dotyczących wielkości i urzutowania zapasów służby zdrowia oraz źródeł i sposobów realizowania zaopatrywania medycznego wojsk, a także opracowywanie norm należności sprzętu i wyposażenia w części dotyczącej służby zdrowia (pkt 8); sprawowanie nadzoru merytorycznego nad funkcjonowaniem służby zdrowia dowództw RSZ, Dowództwa Operacyjnego SZ, Dowództwa Garnizonu Warszawa, Żandarmerii Wojskowej, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego (pkt 18); współpraca z Ministerstwem Zdrowia oraz innymi organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego w zakresie przygotowania uzgodnionego potencjału do zabezpieczenia Sił Zbrojnych RP na czas kryzysu i wojny oraz opracowywania projektów aktów prawnych dotyczących potencjału wydzielanego na potrzeby Sił Zbrojnych RP (pkt 22); koordynowanie zadań związanych ze szkoleniem kadr medycznych; opracowywanie wytycznych, założeń programowych, programów szkolenia i norm do szkolenia służby zdrowia; sprawowanie nadzoru nad szkoleniem sanitarnym oraz szkoleniem oddziałów i pododdziałów służby zdrowia, a także współpraca z wojskowym szkolnictwem medycznym, w zakresie problematyki związanej z organizacją ochrony zdrowia wojsk i szkoleniem kadr wojskowej służby zdrowia (25).
Ponadto, w myśl § 3 ust. 2 powołanej decyzji – Szef Inspektoratu ponosi odpowiedzialność za realizację wszystkich zadań nałożonych na Inspektorat, a w szczególności za gotowość bojową i mobilizacyjną, wszechstronne przygotowanie podległych jednostek organizacyjnych do działań w czasie pokoju, kryzysu i wojny, wyszkolenie, działalność kadrową i uzupełnieniową, wychowawczą, dyscyplinę wojskową, porządek wojskowy, ochronę informacji niejawnych, a także stan techniczny UiSW, gospodarkę materiałową i finansową oraz realizowanie innych przedsięwzięć wynikających z potrzeb systemu obronnego państwa. Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem praw obywatelskich w Inspektoracie i podległych jednostkach organizacyjnych.
Zastępca Szefa Inspektoratu – Naczelny Lekarz odpowiada za organizowanie i koordynowanie całokształtu działalności służby zdrowia dotyczącej planowania i realizacji przedsięwzięć profilaktyki zdrowotnej, lecznictwa, opieki pielęgniarskiej, rehabilitacji i służby medycyny pracy w stosunku do żołnierzy i pracowników resortu obrony narodowej. Nadzoruje planowanie, kierowanie i organizowanie działalności szkoleniowej, kształcenia i doskonalenia specjalistycznego i wojskowo-medycznego kadr (...) oraz rezerw osobowych, a także działalność wydawniczą Inspektoratu, koordynuje realizację zadań wojskowej służby zdrowia w zakresie zabezpieczenia przeciwepidemicznego oraz przeciwepizootycznego oraz nadzoru farmaceutycznego (§ 4 ust. 1 cyt. decyzji).
Stosownie do § 13 ust. 1 decyzji Nr (…) – Oddział Planowania i Organizacji (...) jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie organizowania i koordynowania całokształtu działalności służby zdrowia w zakresie planowania zasadniczych zamierzeń służby, opracowywania koncepcji i założeń rozwojowych jednostek służby zdrowia i systemu medycznego zabezpieczenia Sił Zbrojnych RP, a także do nadzorowania i rozliczania realizacji planowanych zamierzeń. Koordynuje przedsięwzięcia w zakresie standaryzacji w obszarze medycznym, a także odpowiada za kontakty zagraniczne Inspektoratu oraz koordynowanie działalności wydawniczej (instrukcje) wojskowej służby zdrowia.
Oddział Gotowości Bojowej i Mobilizacyjnej jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie wypracowywania założeń koncepcyjnych, planowania i organizowania utrzymania stałej i osiągania wyższych stanów gotowości bojowej oraz mobilizacyjnego rozwinięcia Inspektoratu i podległych jednostek organizacyjnych, a także prowadzenia działalności kontrolnej w zakresie gotowości bojowej i mobilizacyjnej w Inspektoracie i podległych jednostkach organizacyjnych – o czym stanowi § 17 ust. 1 cyt. decyzji.
Jak wynika z § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 września 2002 r. w sprawie utworzenia Instytutu (...) (Dz. U. Nr (...)) – w zakresie działalności o której mowa w ust. 1 i 2 Instytut:
- współpracuje z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej i przez niego nadzorowanymi;
- współdziała z innymi jednostkami badawczo-rozwojowymi, szkołami wyższymi i placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk oraz przedsiębiorcami;
- współpracuje z zagranicznymi jednostkami naukowymi i badawczo - rozwojowymi.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z Decyzją Nr (…) Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 stycznia 2015 r. oraz Decyzją Nr (…) Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 marca 2015 r. z dniem 30 kwietnia 2015 r. przestał funkcjonować Inspektorat (...).
Zatem, od dnia 1 kwietnia 2015 r. sprawy z zakresu określonego w § 32a regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr (...) Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 listopada 2006 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. MON Nr 21, poz. 270, z późn. zm. – obowiązujący do 8 września 2015 r.) prowadzi nowo utworzony Departament (...) Ministerstwa Obrony Narodowej.
Tut. Organ wskazuje, że powyższe zarządzenie zostało zastąpione Zarządzeniem Nr (...) Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. MON z 2015 r., poz. 250).
Wobec tego, Wnioskodawca, jako państwowa jednostka organizacyjna, realizuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa w części dotyczącej zabezpieczenia medycznego, których organem zlecającym i nadzorującym, jest Minister Obrony Narodowej.
Tym samym, realizacja zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa w części dotyczącej zabezpieczenia medycznego, wykonywanych przez Wnioskodawcę na zlecenie Ministra Obrony Narodowej tj.:
- Przygotowanie i utrzymanie w stałej gotowości bojowej sił i środków do realizacji zadań – gotowości bojowej i mobilizacyjnej, zarządzania kryzysowego oraz obwodu profilaktyczno-leczniczego.
- Ochrony obiektów w części dotyczącej realizowanych zadań mobilizacyjnych.
- Przyjmowanie, przechowywanie, wydawanie, utylizacja i rotacja środków materiałowych służby zdrowia z zapasów wojennych, własnych oraz przekazywanych do utrzymywania w (Bazie (…)) z jednostek wojskowych przydzielonych na zaopatrzenie oraz rozformowanych z terenu Obwodu (...), zgodnie z zasadami określonymi w rozkazie Szefa Sztabu Generalnego (...).
- Przygotowanie organizacyjne, kadrowe, szkoleniowe i materiałowo-techniczne sił i środków do wykonania zadań mobilizacyjnych określonych w wyciągu z „Zestawienia zadań mobilizacyjnych – Inspektorat (...)”.
- Realizacja zadań związanych za sprawdzeniem, konserwacją, naprawą sprzętu medycznego polowej techniki medycznej w jednostkach wojskowych stacjonujących w rejonie odpowiedzialności utrzymywanego na ZW i ZN.
- Realizacja zadań związanych za sprawdzeniem, konserwacją, naprawą i legalizacją sprzętu medycznego utrzymywanego na ZW i ZN.
- Utrzymywanie transportu sanitarnego przeznaczonego do ewakuacji rannych i chorych z punktu etapowego (punkt wyładowania na lotnisku, dworcu kolejowym itp.) do placówki leczniczej (szpital stacjonarny).
- Udział w kosztach utrzymania lądowiska dla śmigłowców
– jest czynnością w odniesieniu do której Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy. Zatem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.
Reasumując, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Szpital nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanych czynności w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa w tym usług transportu sanitarnego, co oznacza, że wykonywanie przez Szpital zdań zleconych ww. zakresie nie ma charakteru umowy cywilnoprawnej. W rezultacie realizacja zadań zleconych z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, że z tytułu wykonywanych czynności w zakresie gotowości bojowej i mobilizacyjnej, a tym samym realizacja ww. zadań przez Szpital nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – uznano za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.