ILPB4/423-430/11-4/DS, Dyrektor - ILPB4/423-430/11-5/DS">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-430/11-5/DS
z 10 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-430/11-5/DS
Data
2012.02.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zasięg terytorialny

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
komis
obowiązek podatkowy
sprzedaż
towar handlowy
umowa komisu
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zakład
zakłady osób zagranicznych


Istota interpretacji
1. Czy komisant (GMBH) z siedzibą na terytorium Niemiec będzie dla Sp. z o.o. S.K.A., niezależnym przedstawicielem, o którym mowa w artykule 5 ust. 6 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.?
2. Zakładając, że komisant (GMBH) z siedzibą na terytorium Niemiec będzie dla Sp. z o.o. S.K.A. niezależnym przedstawicielem, czy przychody (dochody) ze sprzedaży za pośrednictwem komisanta (GMBH) na terenie Niemiec, przypadające na Wnioskodawcę, tj. komplementariusza Sp. z o.o. S.K.A., będą opodatkowane przez Wnioskodawcę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej?



Wniosek ORD-IN 397 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011 r. (data wpływu 15 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania opodatkowania działalności prowadzonej za pośrednictwem komisanta na terenie Niemiec – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 19.01.2012 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • powstania zakładu na terytorium Niemiec,
  • opodatkowania działalności prowadzonej za pośrednictwem komisanta na terenie Niemiec.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest komplementariuszem Sp. z o.o. S.K.A. Większościowym akcjonariuszem spółki jest Fundusz Inwestycyjny (…).

Pozostałymi akcjonariuszami spółki są osoby fizyczne.

Sp. z o.o. S.K.A. prowadzi miedzy innymi działalność w zakresie produkcji opakowań z tektury na terenie Rzeczypospolitej Polski. Spółka zamierza prowadzić sprzedaż swoich wyrobów na terytorium Niemiec za pośrednictwem komisanta będącego spółką GMBH, założoną według prawa niemieckiego, z siedzibą na terytorium Niemiec.

Komisant (GmbH) będzie niemieckim podatnikiem podatku od wartości dodanej oraz będzie zatrudniać na terytorium Niemiec pracowników.

Komisant (GmbH) będzie prowadził swoją zwykłą działalność na terytorium Niemiec i początkowo będzie komisantem tylko dla dwóch spółek: Sp. z o.o. S.K.A. oraz C. Sp. z o.o. S.K.A. W obu tych spółkach większościowym akcjonariuszem jest Fundusz Inwestycyjny (…). W późniejszym czasie komisant (GmbH) zamierza rozszerzyć swoją działalność, pozyskując innych kontrahentów, na rzecz których zamierza prowadzić działalność komisową, zarówno z terytorium Polski, jak i z terytorium Niemiec.

Udziałowcem komisanta (GmbH) będzie Fundusz Inwestycyjny (…).

W piśmie uzupełniającym z dnia 17.01.2012 r. doprecyzowano przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wskazując, iż:

  1. Komisant (GmbH) nie będzie odpowiadał za wyniki swojej pracy wobec Sp. z o.o. S.K.A.
    Sposób prowadzenia działalności gospodarczej przez komisanta (GmbH) na terytorium Niemiec nie będzie podlegał kontroli Sp. z o.o. S.K.A.
    Komisant (GmbH) nie będzie odpowiadał za wyniki swojej pracy wobec Sp. z o.o. S.K.A. dotyczące prowadzenia działalności na terytorium Niemiec przez komisanta (GmbH).
    Instrukcje zawarte w umowie komisu mogą dotyczyć jedynie sposobu przechowywania i transportu wyrobów i towarów handlowych Sp. z o.o.
    Ryzyko związane z zawarciem i wykonywaniem umów komisu i odpowiedzialność za zobowiązania z nich wynikające będzie spoczywać po stronie komisanta (GmbH).
    Umowa o współpracy pomiędzy Sp. z o.o. S.K.A., a komisantem (GmbH) nie została jeszcze zawarta.
  2. Komisant (GmbH) będzie prowadził swoją zwykłą działalność na terytorium Niemiec i początkowo będzie komisantem tylko dla dwóch spółek: Sp. z o.o. S.K.A. oraz C. Sp. z o.o. S.K.A. W chwili obecnej Wnioskodawca nie wie w jakim terminie komisant (GmbH) podpisze umowy z Sp. z o.o. S.K.A. oraz C. Sp. z o.o. S.K.A. oraz z innymi komitentami, na rzecz których będzie prowadził działalność komisową, gdyż komisant (GmbH) nie zarejestrował jeszcze działalności gospodarczej na terytorium Niemiec. Celem działalności komisanta (GmbH) będzie prowadzenie jak najszerszej działalności komisowej na terytorium Niemiec i podpisanie umów z jak największą liczbą komitentów prowadzących swoją działalność gospodarczą na terenie Unii.
  3. W chwili obecnej komisant (GmbH) nie podejmuje działań w celu pozyskania innych kontrahentów, ponieważ Fundusz Inwestycyjny (…) nie powołał jeszcze spółki komisanta (GmbH) działającej na terytorium Niemiec. Jest to jedno ze zdarzeń przyszłych opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy komisant (GmbH) z siedzibą na terytorium Niemiec będzie dla Sp z o.o. S.K.A., niezależnym przedstawicielem, o którym mowa w artykule 5 ust. 6 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r....
  2. Zakładając, że komisant (GmbH) z siedzibą na terytorium Niemiec będzie dla Sp. z o.o. S.K.A. niezależnym przedstawicielem, czy przychody (dochody) ze sprzedaży za pośrednictwem komisanta (GmbH) na terenie Niemiec, przypadające na Wnioskodawcę, tj. komplementariusza Sp. z o.o. S.K.A., będą opodatkowane przez Wnioskodawcę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego został rozpatrzony odrębną interpretacją w dniu 10 lutego 2012 r. nr ILPB4/423-430/11-4/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakładając, że komisant (GmbH) z siedzibą na terytorium Niemiec będzie dla Sp. z o.o. S.K.A. niezależnym przedstawicielem, o którym mowa w artykule 5 ust. 6 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r., należy przyjąć, że przychody (dochody) przypadające na Wnioskodawcę, tj. komplementariusza Sp. z o.o. S.K.A., ze sprzedaży wyrobów i towarów wydanych w komis przez Sp. z o.o. S.K.A. i następnie sprzedanych na terytorium Niemiec, za pośrednictwem komisanta (GmbH), będą opodatkowane na mocy przepisów art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w całości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Powyższe oznacza, że na mocy ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne z siedzibą w Polsce są opodatkowane od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Zasadę powyższą modyfikują postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W tym przypadku będzie to umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.

Zasadę opodatkowania dochodów osiąganych z tytułu działalności gospodarczej reguluje art. 7 postanowień ww. umowy. Stosownie do art. 7 ust. 1 tejże umowy, zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba, że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie poprzez położony tam zakład.

W związku z tym, że w punkcie 1 wykazano, że Sp. z o.o. S.K.A. będzie sprzedawać swoje wyroby na terenie Niemiec za pośrednictwem komisanta (GmbH), który nie będzie zakładem w rozumieniu przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to Wnioskodawca uważa, że przychody te będą opodatkowane w Polsce na zasadach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj