Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-99/11-4/JW
z 9 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-99/11-4/JW
Data
2011.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
studia podyplomowe
świadczenie usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia MF, usługi świadczone przez Spółkę na rzecz uczelni podlegają zwolnieniu od podatku VAT jako usługi niezbędne i ściśle związane ze świadczeniem przez uczelnię usług w zakresie studiów podyplomowych?



Wniosek ORD-IN 482 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2011 r. (data wpływu 28.01.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31.03.2011r. (data wpływu 04.04.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 25.03.2011r. Nr IPPP2/443-99/11-2/JW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług organizacji studiów podyplomowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług organizacji studiów podyplomowych. Wniosek uzupełniono w dniu 01.04.2011r. (data wpływu 04.04.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 25.03.2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

M. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością A. spółka komandytowa (dalej:„Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji szkoleń zawodowych. Ponadto, zawiera z uczelniami wyższymi, organizującymi studia podyplomowe, umowy, w ramach których Spółka współpracuje z uczelniami w zakresie organizacji takich studiów. Studia mają charakter szkoleń o charakterze zawodowym, np. studia podyplomowe w zakresie rachunkowości i zarządzania finansami, studia podyplomowe w zakresie podatków. W ramach współpracy realizowanej na podstawie takich umów strony wspólnie ustalają programy studiów, udzielają sobie wzajemnie wsparcia merytorycznego oraz organizacyjnego przy prowadzeniu, promocji i rekrutacji na studia podyplomowe.

Ponadto, Spółka na podstawie takich umów realizuje na rzecz uczelni świadczenia, które strony uznały za niezbędne do organizacji studiów podyplomowych takie jak:

  1. Przygotowanie programu oraz harmonogramu zajęć dydaktycznych oraz zapewnienie wykładowców na prowadzone studia.
  2. Wyznaczenie zakresu egzaminu końcowego oraz ocena jego wyników.
  3. Zapewnienie studentom niezbędnych materiałów dydaktycznych.
  4. Przeprowadzenie, w porozumieniu z uczelnią, kampanii promocyjnej.
  5. Informowanie o współpracy z uczelnią w opracowywanych materiałach informacyjnych i promocyjnych.

Zgodnie z przyszłym kształtem współpracy, uczelnia dokonywać będzie bezpośrednio sprzedaży usług w postaci organizacji studiów podyplomowych, mających charakter szkoleń zawodowych, na rzecz ich uczestników. Z kolei Spółka zapewniać będzie uczelni wskazane powyżej świadczenia, ściśle związane z organizacją i prowadzeniem studiów podyplomowych, tj. opracowywać ich program, harmonogram zajęć, zapewniać wykładowców, określać zakres egzaminu końcowego i oceniać jego wyniki, zapewniać materiały dydaktyczne oraz przeprowadzać kampanię promocyjną studiów. Za wykonywane czynności Spółka obciążać będzie uczelnię wynagrodzeniem.

Dokonując świadczeń w postaci organizacji studiów podyplomowych na rzecz ich uczestników, uczelnia stosować będzie zwolnienie od podatku VAT w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 19, rozporządzenia MF, zgodnie z którym zwolnieniem od podatku VAT objęte są usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia MF, usługi świadczone przez Spółkę na rzecz uczelni podlegają zwolnieniu od podatku VAT jako usługi niezbędne i ściśle związane ze świadczeniem przez uczelnię usług w zakresie studiów podyplomowych..

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz uczelni podlegają zwolnieniu od podatku VAT w oparciu o przepis § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia MF, jako usługi niezbędne i ściśle związane ze zwolnionymi od podatku VAT usługami świadczonymi przez samą uczelnię.Począwszy od 1 stycznia 2011 r., zgodnie z § 13 ust 1 pkt 19 rozporządzenia MF zwolnione od podatku VAT zostały usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia MF, zwolnienie to ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Przede wszystkim wskazać należy, iż art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT obejmuje zwolnienie od podatku VAT dla usług świadczonych przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W świetle ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2005 r.), studia podyplomowe są inną niż studia wyższe i studia doktoranckie formą kształcenia przeznaczoną dla osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych (art 2 ust. 1 pkt 11) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Tym samym, studia podyplomowe nie stanowią kształcenia na poziomie wyższym nie są objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Ma do nich jednak zastosowanie wskazany przepis § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia MF, który zwalnia od podatku VAT nie tylko usługi w zakresie kształcenia świadczone przez uczelnie, ale także świadczenie usług ściśle związanych z tymi usługami.

Kształt powyższego zwolnienia wyraźnie wskazuje, iż zwolnienie dotyczy usług w zakresie kształcenia świadczonych przez uczelnie oraz świadczenia usług i dostaw towarów ściśle związanych z takimi usługami. O ile więc usługi w zakresie kształcenia muszą być wykonywane przez uczelnie by korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o tyle brak jest wprowadzenia kryterium podmiotowego w odniesieniu do usług ściśle związanych ze zwolnionymi od podatku VAT usługami świadczonymi przez uczelnie. Istotnym i kluczowym jest więc fakt, iż Minister Finansów nie zastrzegł, kto ma wykonywać owe dodatkowe „ściśle związane” usługi, aby korzystały one ze zwolnienia od podatku VAT. Oznacza to, iż usługi te mogą być świadczone również przez podmiot inny niż sama uczelnia, jednak muszą być one ściśle związane ze świadczeniem przez uczelnię usług w zakresie kształcenia, zwolnionych od podatku VAT. W ocenie Spółki, usługi przez nią świadczone na rzecz uczelni w związku z organizacją studiów podyplomowych spełniają to kryterium. Przede wszystkim wskazać należy, iż Spółka zapewnia uczelni najistotniejsze elementy takich studiów, tj. program studiów, opracowanie harmonogramu zajęć, zapewnienie wykładowców oraz materiałów dydaktycznych. Są to więc elementy, bez których przeprowadzenie studiów podyplomowych nie byłoby możliwe - stąd też zakres świadczeń wykonywanych przez Spółkę jest ściśle związany ze zwolnionymi od podatku VAT usługami wykonywanymi przez uczelnie.

Kolejne kryteria przewidziane zostały w § 13 ust. 8 rozporządzenia MF. Minister Finansów zastrzegł bowiem, że zwolnienie od podatku VAT przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia MF ma zastosowanie do świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Odnosząc się do powyższych kryteriów wskazać należy ponownie, iż czynności wykonywane przez Spółkę są kluczowe i niezbędne dla przeprowadzenia studiów podyplomowych przez uczelnię. To Spółka zapewnia bowiem te elementy, które decydują o kwalifikacji całokształtu czynności jako usług w zakresie kształcenia, w tym przede wszystkim program studiów, harmonogram zajęć i wykładowców. Bez tych elementów przeprowadzenie studiów podyplomowych w praktyce nie byłoby możliwe.

Odnosząc się do kwestii związanej z osiąganiem dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia, wskazać należy, iż w razie gdyby Spółka nie zapewniała uczelni świadczeń w postaci przygotowania programu studiów, opracowania harmonogramu zajęć, zapewnienia wykładowców, opracowania zakresu egzaminu końcowego i weryfikacji jego wyników, uczelnia byłaby zobowiązana do samodzielnego przeprowadzenia tych czynności. Tym samym, jeśli uczelnia wykonywałaby wszystkie opisane czynności samodzielnie, świadcząc na rzecz uczestników usługi w postaci organizacji studiów podyplomowych, usługi te byłyby objęte zwolnieniem od podatku VAT. Tym samym, działania Spółki nie mają charakteru konkurencyjnego w stosunku do usług, które podlegałyby opodatkowaniu VAT. Skoro samodzielne wykonanie przedmiotowych usług przez uczelnię korzystałoby ze zwolnienia od podatku VAT, to uznać należy, iż w przypadku, gdy czynności te wykonywane są przez Spółkę, ich zwolnienie od podatku nie ma charakteru konkurencyjnego w stosunku do identycznych usług świadczonych przez inne podmioty. Z tego względu, brak jest podstaw do stwierdzenia by jakikolwiek dochód generowany po stronie Spółki z tytułu wykonywania usług na rzecz uczelni, wynikał z naruszenia warunków konkurencji, co oznacza, iż warunek wskazany w pkt 2 jest spełniony w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. Podsumowując, w wyniku podejmowanych na rzecz uczelni czynności Spółka nie będzie osiągać dodatkowego dochodu, który generowany byłby na skutek jej przewagi konkurencyjnej w stosunku do innych podmiotów, gdyż inne podmioty, np. uczelnia, organizując studia podyplomowe korzysta ze zwolnienia od VAT.

W związku z powyższym należy uznać, że z uwagi na to, iż świadczenia jakie Spółka wykonywać będzie na rzecz uczelni, jako niezbędne do wykonania usługi podstawowej (usługa kształcenia w ramach studiów podyplomowych) i ściśle z nimi związane, jak również ze względu na to, iż nie może tutaj być mowy o naruszeniu warunków konkurencji, winny być objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia MF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 powołanego rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa ust. 1 pkt 19, 20 i 24, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

  1. są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 13 ust. 8 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Z treści stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji szkoleń zawodowych. Ponadto, zawiera z uczelniami wyższymi, organizującymi studia podyplomowe, umowy w zakresie organizacji tych studiów. Studia mają charakter szkoleń o charakterze zawodowym, np. studia podyplomowe w zakresie rachunkowości, zarządzania finansami, podatków. Uczelnia bezpośrednio dokonywać będzie sprzedaży usług w postaci studiów podyplomowych, mających charakter szkoleń zawodowych, na rzecz ich uczestników. Z kolei Wnioskodawca zapewniać będzie uczelni świadczenia, ściśle związane z organizacją i prowadzeniem studiów podyplomowych, tj. opracowywać ich program, harmonogram zajęć, zapewniać wykładowców, określać zakres egzaminu końcowego i oceniać jego wyniki, zapewniać materiały dydaktyczne oraz przeprowadzać kampanię promocyjną studiów. Za wykonanie tych czynności Wnioskodawca będzie obciążać uczelnię wynagrodzeniem.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005 r. Nr 164, poz. 1365), studia podyplomowe są inną niż studia wyższe i studia doktoranckie formą kształcenia przeznaczoną dla osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych.

W odniesieniu do powyższego usługi organizacji studiów podyplomowych przez uczelnie, nie stanowią usług świadczonych w zakresie kształcenia na poziomie wyższym i nie mają do nich zastosowania przepisy o zwolnieniu od podatku w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Z uregulowań zawartych w § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie innym niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, świadczone przez uczelnie, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Zwolnienie z VAT obejmuje zatem nie tylko usługi świadczone przez uczelnie w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, lecz również inne usługi w zakresie kształcenia świadczone przez ww. podmiot (np. studia podyplomowe).

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby było możliwe skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia 22 grudnia 2010 r., dany podmiot winien być uczelnią, a usługi w zakresie innym niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawa towarów i usług ściśle z tymi usługami związane, winny być świadczone przez ww. podmiot, tj. uczelnię.

Pomimo, iż usługi związane z organizacją studiów podyplomowych świadczone przez Wnioskodawcę mogą być kluczowe i niezbędne do świadczenia usług studiów podyplomowych przez nabywcę – uczelnię, to z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest ww. podmiotem, tj. uczelnią, w związku z czym przedmiotowe usługi dodatkowe kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę nie będą objęte zwolnieniem wynikającym z § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649).

Ponadto, żeby dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych ze świadczeniem usług w zakresie kształcenia innym niż kształcenie na poziomie wyższym, mogły skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, dostawa towarów/świadczenie usług dodatkowych ściśle związanych z ww. usługami, muszą być dokonywane przez ten sam podmiot, tj. uczelnię świadczącą usługę podstawową.

W analizowanym przypadku nie ma zastosowania § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r., ponieważ jak wskazano powyżej, Wnioskodawca nie jest uczelnią, której takie zwolnienie przysługuje.

Ponadto, zaznaczyć należy, iż § 13 ust. 8 rozporządzenia stanowi uszczegółowienie przepisu § 13 ust. 1 pkt 19 cyt. rozporządzenia tj. zawiera dodatkowe warunki jakie powinny być spełnione, by można było korzystać ze zwolnienia zawartego w ust. 1 pkt 19 powołanego paragrafu rozporządzenia.

Zatem odnosząc się do § 13 ust. 8 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010r. wskazać należy, iż dotyczy on zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia, skoro Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie od podatku w zakresie kształcenia i świadczenia usług oraz dostawy towarów, objętych tym przepisem z uwagi na fakt, iż nie jest uczelnią, to automatycznie § 13 ust. 8 rozporządzenia nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem przepis ten dotyczy podmiotów, które mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w zakresie wymienionym w § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia.

Reasumując, usługi w zakresie organizowania studiów podyplomowych, tj. opracowywanie programu, harmonogramu zajęć, zapewnienie wykładowców, określenie zakres egzaminu końcowego i ocenianiu jego wyników, zapewnianie materiałów dydaktycznych oraz przeprowadzanie kampanii promocyjnej studiów, świadczone przez Wnioskodawcę, nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 oraz § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649).

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawczy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć należy, iż od dnia 6 kwietnia 2011r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392). Tutejszy organ wskazuje, że nie odniósł się do powołanego rozporządzenia z uwagi to, iż przedmiotem wniosku jest jak wskazał Wnioskodawca, stan faktyczny, dlatego niniejszego rozstrzygnięcia dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj