Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/4511-1-114/15-2/TR
z 30 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2015 r. (data wpływu 3 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 3 października 2014 r. Zainteresowany razem ze swoimi braćmi sprzedali:

  1. stanowiący odrębną nieruchomość lokal mieszkalny numer 1, położony w budynku numer (…) wraz ze związanym z własnością tego lokalu udziałem we współwłasności nieruchomości wspólnej (zwany dalej lokalem nr 1),
  2. stanowiący odrębną nieruchomość lokal mieszkalny numer 2, położony w budynku numer (…) (wraz ze związanym z własnością tego lokalu udziałem we współwłasności nieruchomości wspólnej (zwanym dalej lokalem nr 2).

W wyżej wymienionych nieruchomościach przysługiwał Wnioskodawcy udział w wysokości 1/4 (jedna czwarta) części.

Udział l/4 (jedna czwarta) w lokalu nr 1 Zainteresowany nabył w następujący sposób:

  1. 1/18 w dniu 7 września 1985 roku w spadku po zmarłej A (swojej babci),
  2. 11/96 w dniu 29 marca 2000 roku w spadku po zmarłej B (swojej matce),
  3. 23/288 w dniu 10 sierpnia 2012 roku w spadku po zmarłym C(swoim ojcu).

Udział 1/4 (jedna czwarta) w lokalu nr 2 Wnioskodawca nabył w następujący sposób:

  1. 3/16 w dniu 29 marca 2000 roku w spadku po zmarłej B (swojej matce),
  2. 1/16 w dniu 10 sierpnia 2012 roku w spadku po zmarłym C (swoim ojcu).

Ponieważ od nabycia udziałów w ww. nieruchomościach odziedziczonych po ojcu C nie minęło 5 lat od zakończenia roku, w którym Zainteresowany te udziały nabył, to sprzedaż tych udziałów w lokalu nr 1 i 2 jest przychodem określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy.

Czyli przychodem ze zbycia nieruchomości jest:

  1. 23/288 * 939 600 zł = 75 037,50 zł z tytułu sprzedaży lokalu nr 1,
  2. 1/16 * 680 400 zł = 42 525 zł z tytułu sprzedaży lokalu nr 2.

Razem: 117 562,50 zł.

Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi określonej w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką kwotę Zainteresowany musi wydatkować do końca 2016 roku na własne cele mieszkaniowe, żeby cały opodatkowany dochód ze zbycia opisanych wcześniej nieruchomości w wysokości 117 562,50 zł był zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, żeby cały opodatkowany dochód ze sprzedaży wymienionych wcześniej nieruchomości był zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy będzie musiał do końca 2016 roku wydatkować na własne cele mieszkaniowe określone w ustawie kwotę 117 562,50 zł.

Swoje stanowisko Zainteresowany uzasadnił w nw. sposób

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych‚ o których mowa w art. 30e ustawy w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Ponieważ zbycie nieruchomości nastąpiło w 2014 roku, to termin dokonania wydatków określonych w tym przepisie upływa z końcem 2016 roku.

Przez dochody, o których mowa w art. 30e ustawy należy rozumieć dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, czyli m.in. dochody z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Wyliczenie kwoty dochodu zwolnionego od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy następuje przy zastosowaniu iloczynu: dochód * (wydatki/przychód), gdzie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy).

Ponieważ Zainteresowany osiągnął opodatkowany przychód ze sprzedaży udziałów w nieruchomościach w wysokości 117 562,50 zł i przychód ten jest równy opodatkowanemu dochodowi, to żeby cały dochód był zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych musi wydatkować 117 562,50 zł (wg formuły dochód zwolniony = 117 562,50 = 117 562, 50 * (117 562,50/117 562,50).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Dyrektor Izb


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj