Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4512-218/15/EK
z 16 października 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 25 sierpnia 2015 r. (data wpływu 28 sierpnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z 6 października 2015 r. (data wpływu 8 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 października 2015 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 1 października 2015 r. znak: IBPP4/4512-218/15/EK.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka zajmuje się m.in. zakupem bakalii z całego świata a następnie ich sprzedażą. Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę z nową firmą z UE, która proponuje Wnioskodawcy zakup towarów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Firma zarejestrowana jest w Wielkiej Brytanii, importuje towar z USA drogą morską. Odprawia towar w portach w Holandii lub Niemczech. Następnie trafia on na magazyn do jednej z firm logistycznych w Polsce. Firma magazynuje i przechowuje towar w magazynie logistycznym, skąd odbywa się wysyłka do klientów w Polsce. Dokumentami potwierdzającymi tą transakcję jest faktura wystawiona przez kontrahenta unijnego GB (bez VAT), a list przewozowy jest z firmy logistycznej znajdującej się w Polsce, z którego jasno wynika, że krajem dostawy towaru jest Polska.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:
- Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT-UE zgodnie z art. 97 ustawy.
- Po złożeniu zamówienia i zawarciu transakcji sprzedaży, dostawca brytyjski wysyła towar z magazynu firmy logistycznej znajdującej się w Polsce. Dowód dostawy wystawiony jest przez przewoźnika polskiego. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel następuje w momencie dostarczenia towaru do nabywcy.
- Podmiot brytyjski jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Wielkiej Brytanii.
- Podmiot brytyjski nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, jest jedynie najemcą powierzchni magazynowych w polskiej firmie logistycznej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy nabywając towar od tej firmy Wnioskodawca może rozliczyć ten zakup jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
- Jeżeli tak, to jakie dokumenty powinien posiadać Wnioskodawca, aby prawidłowo udokumentować tą transakcję?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
Zgodnie z definicją określoną w art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oznacza nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
W praktyce więc wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru występuje w sytuacji, gdy towar sprzedawany jest z jednego z krajów Wspólnoty na rzecz podmiotu polskiego, zobowiązanego do rozliczenia podatku należnego od dokonanego nabycia.
W tym przypadku w momencie zakupu towar nie jest transportowany na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy - Wnioskodawca uważa, że transakcja ta nie może to być potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, przez opodatkowane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.
W tym przypadku nie dochodzi do przemieszczenia towarów, gdyż firma brytyjska nie prowadzi działalności gospodarczej na terytorium Polski – Wnioskodawca uważa, że transakcja ta nie może to być potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Ad. 2
WNT jest to dostawa, wykonana w innym państwie członkowskim, z którą jest połączony transport towarów do Polski, zaś nabywcą jest polski podatnik. W związku z tym, że transport towarów nie odbywa się pomiędzy dwoma różnymi krajami unijnymi Wnioskodawca uważa, że dokument wystawiony przez dostawcę w postaci faktury unijnej oraz dokument przewozowy dokumentujący transport towaru na terenie Polski nie są wystarczające, aby uznać transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) - art. 7 ust. 1 ustawy.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy – przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Art. 9 ust. 2 ustawy stanowi, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:
1.nabywcą towarów jest:
- podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
- osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a – z zastrzeżeniem art. 10;
2.dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Tym samym potraktowanie danej czynności jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawsze wymaga spełnienia dwóch podstawowych warunków:
- po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel; zatem na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa,
- po drugie, w wyniku dokonanej dostawy towary są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym pozostaje bez znaczenia, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary w wyniku dokonanej dostawy mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Ponadto bez znaczenia jest również w którym kraju dostawca posiada swoją siedzibę.
Dodatkowo transakcja może zostać uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów pod warunkiem, że nabywcą tych towarów jest podatnik o którym mowa w art. 15 lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem o którym mowa w art. 15, natomiast dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 lub podatnikiem podatku od wartości dodanej.
Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Spółka zajmuje się m.in. zakupem bakalii z całego świata a następnie ich sprzedażą. Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę z nową firmą z UE, która proponuje Wnioskodawcy zakup towarów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Firma zarejestrowana jest w Wielkiej Brytanii, importuje towar z USA drogą morską. Odprawia towar w portach w Holandii lub Niemczech. Następnie trafia on na magazyn do jednej z firm logistycznych w Polsce. Firma magazynuje i przechowuje towar w magazynie logistycznym, skąd odbywa się wysyłka do klientów w Polsce. Dokumentami potwierdzającymi tą transakcję jest faktura wystawiona przez kontrahenta unijnego GB (bez VAT), a list przewozowy jest z firmy logistycznej znajdującej się w Polsce, z którego jasno wynika, że krajem dostawy towaru jest Polska.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT-UE zgodnie z art. 97 ustawy. Po złożeniu zamówienia i zawarciu transakcji sprzedaży, dostawca brytyjski wysyła towar z magazynu firmy logistycznej znajdującej się w Polsce. Dowód dostawy wystawiony jest przez przewoźnika polskiego. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel następuje w momencie dostarczenia towaru do nabywcy. Podmiot brytyjski jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Wielkiej Brytanii. Podmiot brytyjski nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, jest jedynie najemcą powierzchni magazynowych w polskiej firmie logistycznej.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że przedmiotowa transakcja nabycia towarów od kontrahenta z Wielkiej Brytanii nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów po stronie Wnioskodawcy, gdyż – jak wynika z okoliczności sprawy – w ramach tej dostawy (po złożeniu zamówienia i zawarciu transakcji sprzedaży) nie nastąpi przemieszczenie do Polski towarów z terytorium innego państwa członkowskiego – towar po zawarciu transakcji będzie dostarczany do Wnioskodawcy z magazynu znajdującego się na terytorium Polski. Nie zostaje zatem spełniony jeden z podstawowych warunków dla uznania dostawy za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Ponadto w związku z udzieleniem pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, rozpatrywanie sprawy w kontekście drugiego pytania jest bezprzedmiotowe.
Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.