IBPP1/443-1459/11/MS,

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1050/11/MS
z 7 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1050/11/MS
Data
2011.10.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
działki
grunty
nieruchomość niezabudowana
podatek od towarów i usług
sprzedaż praw
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych o nr ewidencyjnych 380/15, 380/17, 380/33 i 380/34.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011r. (data wpływu do tut. organu 22 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2011r. (data wpływu do tut. organu 28 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych o nr ewidencyjnych 380/15, 380/17, 380/33 i 380/34 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działek niezabudowanych o nr ewidencyjnych 380/15, 380/17, 380/33 i 380/34.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 września 2011r. (data wpływu 28 września 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1050/11/MS z dnia 12 września 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje w formie przetargowej sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działek ewidencyjnych nr 380/15, 380/17, 380/19, 380/21, 380/29, 380/34 380/33, objętych księgą wieczystą numer NS1L/000…/6 położonych w obrębie 3 przy ul. F. w L. oraz sprzedaż udziałów prawa użytkowania wieczystego działek ewid. nr 380/18 objętej ww. NS1L/000…/6, 380/16 objętej Kw. Nr …, 380/23 objętej księgą wieczystą numer NS1L/000…/2. Przedmiotowe działki ewidencyjne są położone w Podstrefie L. K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej K. P. T. Strefa działa do dnia 31 grudnia 2020r. Zgodnie z miejscowym planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego Miasta L. ww. teren jest położony w strefie oznaczonej symbolem planu P/U3/kz tj. tereny działalności produkcyjno-usługowej oraz obsługi technicznej i gospodarczej. Ww. nieruchomości to teren po byłej rafinerii nafty w S. i z uwagi na zabytkowy charakter leży w strefie ochrony konserwatorskiej. Działka ewid. nr 380/15 o pow. 1,9676 ha użytek Ba jest niezabudowana, działka ewid. nr 380/17 o pow. 0,1377 użytek Ba jest niezabudowana i posiada kształt wydłużonego wielokąta, działka ewid. nr 380/19 o pow. 1,3679 ha użytek Ba jest gruntem, na którym posadowione są obmurza nieistniejących zbiorników paliwa, działka ewid. nr 380/21 o pow. 1,0707 ha użytek Ba jest gruntem, na którym posadowione są obmurza nieistniejących zbiorników paliwa, działka ewid. nr 380/29 o pow. 0,0737 ha użytek Ba jest zabudowana budynkiem stanowiącym własność użytkownika wieczystego, wybudowanym około 60 lat temu co do którego nie były ponoszone wydatki na jego ulepszenie, działka ewid. nr 380/33 o pow. 0,2344 ha użytek Ba jest gruntem niezabudowanym, działka ewid. nr 380/34 o pow. 0,2899 ha użytek Ba jest gruntem niezabudowanym. Działka ewid. nr 380/18 o pow. 1,0956 ha użytek Ba nie jest zabudowana, docelowo ma pełnić funkcję drogi wewnętrznej, od zewnętrznej strony jest obwałowanie rzeki S. Działka ewid. nr 380/16 o pow. 0,0747 ha użytek dr - pełni funkcję urządzonej drogi wewnętrznej (grunt + budowla droga). Działka ewid. nr 380/23 o pow. 0,4617 ha użytek dr – pełni funkcję urządzonej drogi wewnętrznej (grunt + budowla droga).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 1 lipca 2000r.

Na dzień sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek ewidencyjnych numer 380/15, 380/17, 380/33, 380/34 nie będą wydawane decyzje o warunkach zabudowy całości czy też części gruntu stanowiącego te działki ewidencyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 września 2011r.):

Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek ewidencyjnych numer 380/15, 380/17, 380/33 i 380/34 powinna być opodatkowana podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 21 września 2011r.), w przypadku sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek ewidencyjnych numer 380/15, 380/17, 380/33 i 380/34 należy zastosować opodatkowanie podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zatem, zwolnienie przysługuje wyłącznie względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane, czy też pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym lub leśnym.

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 4 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów.

W związku z tym, że ustawa nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć trzeba, że pojęcie „tereny przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy odwołać się do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Dla prawidłowego określenia przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ww. ustawy. Stosownie do treści art. 4 ust. 1 tej ustawy ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (…) (art. 4 ust. 2 cyt. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że o przeznaczeniu danego terenu decyduje plan zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego oraz w sytuacji gdy nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, decyduje przeznaczenie określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) oraz prawa użytkowania wieczystego gruntów wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę.

Należy zauważyć, że zwolnienia od podatku mają charakter wyjątkowy i powinny być traktowane jako odstępstwo od ogólnej zasady, opodatkowanie każdej odpłatnej dostawy. Zatem powinny one być stosowane ściśle.

Wskazuje się, że w sytuacji sprzedaży wyodrębnionych geodezyjnie działek, nawet w przypadku, gdy są one objęte jedną księgą wieczystą zbycie to na gruncie przepisów podatkowych należy rozpatrywać oddzielnie w odniesieniu do każdej z tych działek. Zatem określenie stawki, bądź zwolnienie nie może być rozszerzane na całą nieruchomość, lecz winno być przyporządkowane do działki lub części działki, która spełnia warunki wynikające z przepisów uprawniające do stosowania preferencji.

W kontekście powyższego należy wskazać na orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, które to wskazuje na możliwość oddzielnego opodatkowania jednej czynności. I tak np. w wyroku z dnia 6 lipca 2006r. wydanym w sprawie C-251/05 stwierdzono, że jedna dostawa towarów, co do zasady, podlega jednej stawce podatku VAT. Jednakże możliwe jest również oddzielne opodatkowanie określonych składników tej dostawy, jeżeli z przepisów wyraźnie wynika taka ewentualność i taka konieczność. Oznacza to, że okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty preferencją podatkową w podatku VAT oraz z drugiej strony towary wyłączone z tej preferencji, nie stoi na przeszkodzie temu, aby od dostawy towarów wyłączonych z preferencji podatek VAT był pobierany według stawki podstawowej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 1 lipca 2000r.

Wnioskodawca planuje w formie przetargowej sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działek ewidencyjnych nr 380/15, 380/17, 380/33 i 380/34 objętych księgą wieczystą numer NS1L/000…/6 położonych w obrębie 3 przy ul. F. w L. Przedmiotowe działki ewidencyjne są położone w Podstrefie L. K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej K. Park Technologiczny. Strefa działa do dnia 31 grudnia 2020r. Zgodnie z miejscowym planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego Miasta L. ww. teren jest położony w strefie oznaczonej symbolem planu P/U3/kz tj. tereny działalności produkcyjno-usługowej oraz obsługi technicznej i gospodarczej. Ww. nieruchomości to teren po byłej rafinerii nafty w S. i z uwagi na zabytkowy charakter leży w strefie ochrony konserwatorskiej. Działka ewid. nr 380/15 o pow. 1,9676 ha użytek Ba jest niezabudowana, działka ewid. nr 380/17 o pow. 0,1377 użytek Ba jest niezabudowana i posiada kształt wydłużonego wielokąta, działka ewid. nr 380/33 o pow. 0,2344 ha użytek Ba jest gruntem niezabudowanym, działka ewid. nr 380/34 o pow. 0,2899 ha użytek Ba jest gruntem niezabudowanym.

Na dzień sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek ewidencyjnych numer 380/15, 380/17, 380/33, 380/34 nie będą wydawane decyzje o warunkach zabudowy całości czy też części gruntu stanowiącego te działki ewidencyjne.

Uwzględniając opis zdarzenia przyszłego wskazujący, iż grunt będący w użytkowaniu wieczystym – zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego – stanowi teren działalności produkcyjno-usługowej oraz obsługi technicznej i gospodarczej, stwierdzić należy że opisana we wniosku transakcja sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek o numerach ewidencyjnych 380/15, 380/17, 380/33, 380/34 dotyczy działek przeznaczonych pod zabudowę. Tym samym planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż przedmiotowego prawa użytkowania wieczystego gruntów przeznaczonych pod zabudowę nieprzeznaczonych na cele rolnicze nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca dokonując sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanych działek ewidencyjnych numer 380/15, 380/17, 380/33, 380/34 winien opodatkować ją stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku w szczególności że opisane zdarzenie jest zbyciem prawa użytkowania wieczystego, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania:

  1. sprzedaży:
    • prawa własności budynku posadowionego na działce nr 380/29 oraz prawa użytkowania wieczystego tej działki,
    • praw własności obmurzy nieistniejących zbiorników paliwa posadowionych na działkach nr 380/19 i 380/21 oraz praw użytkowania wieczystego tych działek,
  2. sprzedaży udziałów w prawie własności budowli – dróg wewnętrznych posadowionych na działkach ewidencyjnych numer 380/16 i 380/23 i udziałów w prawie użytkowania wieczystego tych działek oraz udziału w prawie własności obwałowania rzeki S. posadowionego na działce nr 380/18 oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego tej działki,

wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj