IBPP1/443-552/12/AW, Dyrektor - IBPP1/443-553/12/AW">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-553/12/AW
z 28 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-553/12/AW
Data
2012.05.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
działki rolne
ewidencja gruntów
grunt niezabudowany
sprzedaż gruntów
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy dostawa nieruchomości niezabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów jako grunt orny korzysta ze zwolnienia od podatku z możliwością opodatkowania.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2012r. (data wpływu 13 lutego 2012r.), uzupełnionym pismami z dnia 2 maja 2012r. (data wpływu 7 maja 2012r.) oraz z dnia 17 maja 2012r. (data wpływu 18 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży niezabudowanej działki oznaczonej numerem 319/4 wraz z możliwością wyboru opodatkowania tej dostawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży niezabudowanej działki oznaczonej numerem 319/4 wraz z możliwością wyboru opodatkowania tej dostawy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 maja 2012r. (data wpływu 7 maja 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 kwietnia 2012r. znak IBPP1/443-168/12/AW oraz pismem z dnia 17 maja 2012r. (data wpływu 18 maja 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 maja 2012r. znak IBPP1/443-168/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawowa działalność gospodarcza Spółki polega na produkcji spalinowych silników samochodowych i ich sprzedaży. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą dla nieruchomości utworzonej z jedynej działki nr 6/6 (sześć przez sześć) o powierzchni 0,7360 ha (siedemdziesiąt trzy ary sześćdziesiąt metrów kwadratowych), której właścicielem jest Spółka. Spółka wybudowała na działce 6/6 miedzy innymi budynek mieszkalny (dalej: „Budynek”), w którym nie zostały wyodrębnione lokale stanowiące odrębny przedmiot własności.

Spółka, przed zawarciem Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży Lokali Mieszkalnych, dokona podziału działki nr 6/6 na działkę nr 6/10 (sześć przez dziesięć) zabudowaną częściowo budynkiem usługowym oraz na działkę nr 6/11 (sześć przez jedenaście) zabudowaną budynkiem mieszkalnym oraz wydzieli 14 (czternaście) lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 140 m2 (sto trzydzieści metrów kwadratowych) z budynku mieszkalnego zlokalizowanego na nowopowstałej działce nr 6/11 (sześć przez jedenaście). W Umowie Przyrzeczonej Sprzedaży Lokali Mieszkalnych, Spółka będzie wnioskowała do Sądu Rejonowego Wydział Ksiąg Wieczystych, aby w księdze wieczystej został ujawniony podział nieruchomości 6/6, a następnie, aby Sąd odłączył nowopowstałą działkę 6/10 z księgi wieczystej i dołączył ją do księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości utworzonej z jedynej działki nr 5/3, której właścicielem jest również Spółka. Budynek stanowi budynek mieszkalny, nie jest w nim prowadzona działalność gospodarcza, dlatego zdaniem Spółki, lokale mieszkalne powstałe w wyniku podziału nieruchomości (Budynku Mieszkalnego) należy zakwalifikować w PKOB w dziale 11 w budynkach mieszkalnych.

Spółka jest również właścicielem działki nr 5/3, dla której prowadzona jest przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych odrębna księga wieczysta, zabudowanej budynkiem socjalnym, oraz urządzeniami towarzyszącymi: basenem, parkingiem, drogami i infrastrukturą techniczną (dalej: „Pozostałe Obiekty”), jak również właścicielem niezabudowanej działki nr 319/4 dla której prowadzona jest przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych odrębna księga wieczysta oznaczona w Rejestrze Gruntów jako działka drogowa.

Wzniesienie Budynku i Pozostałych Obiektów zrealizowano w związku z koniecznością zapewnienia przez Spółkę mieszkań służbowych pracownikom. Budowę rozpoczęto w 1998r. i została ona zakończona w 2000r. (amortyzację budynku rozpoczęto 1 marca 2000r.). W związku z budową Spółka poniosła szereg wydatków, od których nie odliczała podatku VAT naliczonego. Wynikało to ze zwolnienia z VAT działalności polegającej na nieodpłatnym udostępnieniu Nieruchomości pracownikom na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 2 Ustawy z 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Od momentu wybudowania Budynek i Pozostałe Obiekty nie były ulepszane.

Udostępnianie Nieruchomości pracownikom odbywało się nieodpłatnie. Budynek i Pozostałe Obiekty nie były i nie są przez Spółkę wynajmowane osobom z zewnątrz i nie służą do realizacji przez Spółkę jakichkolwiek innych celów (nie są w nim wykonywane inne czynności), poza udostępnieniem (najmem) Nieruchomości pracownikom. Spółka zwraca uwagę, że krótko po wzniesieniu Budynku i Pozostałych Obiektów, wszystkie znajdujące się w Budynku mieszkania i wszystkie Pozostałe Obiekty zostały udostępnione pracownikom Spółki.

W chwili obecnej Spółka nie udostępnia już Nieruchomości swoim pracownikom.

Obecnie Spółka rozważa sprzedaż Nieruchomości. Sprzedaż każdej nieruchomości wieczysto-księgowej dokonana zostanie osobnym aktem notarialnym. Spółka zawarła przedwstępne umowy sprzedaży, m.in. notarialną przedwstępną umowę sprzedaży (dalej: „Umowa przedwstępna”), zgodnie z którą Spółka zobowiązuje się sprzedać Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: „Nabywca”):

  1. lokale mieszkalne oznaczone numerami od 1 do 14 (dalej: „Lokale Mieszkalne”), wyodrębnione z Budynku, wraz ze
  2. związanymi z Lokalami Mieszkalnymi udziałami w nieruchomości wspólnej (dalej: „Nieruchomość wspólna”), którą stanowić będzie:
    • prawo własności gruntu, tj. nowopowstałej działki o nr. roboczym 6/11 o powierzchni ok. 0,7250 ha, powstałej z podziału działki nr 6/6, oraz
    • części wspólne Budynku, z którego lokale mieszkalne zostaną wydzielone, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali mieszkalnych oraz odpowiednie części wspólne kondygnacji podziemnej, które w ramach podziału do korzystania przypadną do wyłącznego użytkowania poszczególnym właścicielom lokali mieszkalnych w części ustalonej zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali.

Wraz z zawarciem Umowy przedwstępnej, Spółka udzieliła Nabywcy pełnomocnictwa do podziału działki nr 6/6 na działkę 6/10 oraz na działkę 6/11, zabudowaną Budynkiem oraz do wykonania Projektu Podziału Budynku Mieszkalnego wraz z uzyskaniem 14 zaświadczeń o samodzielności lokali mieszkalnych potrzebnych do wyodrębnienia ich z Budynku przy Umowie Przenoszącej Własność Lokali Mieszkalnych. Powierzchnia wydzielonych Lokali Mieszkalnych nie przekroczy 150 m2.

Nabywca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Strony Umowy przedwstępnej zamierzają złożyć oświadczenia w przedmiocie opodatkowania dostawy nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 maja 2012r. odnoszącego się do działki nr 319/4 podano ponadto, że:

  1. Na działce w momencie dostawy znajdować się będzie droga z kostki brukowej. Spółka nie wykazuje jednak tych naniesień jako budowli.
  2. Wykonanie naniesień zostało dokonane na rzecz Spółki w lutym 2010r.
  3. Działka wykorzystywana jest jako droga dojazdowa do nieruchomości. W tym zakresie jest wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej.
  4. W myśl treści wniosku i powyższych wyjaśnień, na działce nie znajdują się obiekty.
  5. W myśl treści wniosku i powyższych wyjaśnień, przedmiotem dostawy będzie działka niezabudowana.
  6. Działka została nabyta w lutym 2010r. Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia. Spółka dla potrzeb czynności działa jako czynny podatnik VAT.
  7. Działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego. Dla potrzeb ewidencji gruntów działka oznaczona jest symbolem RIIIa co oznacza klasyfikację jako grunt orny. Spółka nie posiada informacji o oznaczeniu działki w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy bowiem jest to akt wewnętrzny gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż Nieruchomości obejmująca dostawę Pozostałych Obiektów oraz Budynku z którego wyodrębnione zostaną Lokale Mieszkalne wraz ze związanymi z Lokalami Mieszkalnymi udziałami w Nieruchomości wspólnej na rzecz Nabywcy, podlegać będzie „zwolnieniu z opcją opodatkowania” stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 10 Ustawy VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nieodpłatnym przekazywaniem całej Nieruchomości pracownikom po wybudowaniu na niej Budynku i Pozostałych Obiektów, nastąpiło pierwsze zasiedlenie Budynku i Pozostałych Obiektów i w rezultacie planowana dostawa Lokali Mieszkalnych wydzielonych z Budynku wraz z udziałami w Nieruchomości wspólnej oraz Pozostałych Obiektów posadowionych na działkach 6/11, 5/3 i 319/4 podlegać będzie „zwolnieniu z opcją opodatkowania” stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 10 Ustawy VAT.

Uzasadnienie stanowiska.

Zgodnie z regulacjami Ustawy VAT, dostawa budynków lub ich części co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Jednakże, Ustawa VAT zawiera również katalog sytuacji, w których dostawa budynków lub ich części podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W ocenie Spółki, z brzmienia powyższego przepisu wynika, że dostawa Lokali Mieszkalnych wraz z udziałami w Nieruchomości wspólnej będzie podlegać zwolnieniu z podatku VAT, o ile od pierwszego zasiedlenia Budynku z którego wyodrębnione zostaną Lokale, a którego części składowe Lokale Mieszkalne stanowiły do momentu wyodrębnienia, upłynęły co najmniej 2 lata. Podobne zasady dotyczyć będą również Pozostałych Obiektów.

Ustawa VAT zawiera legalną definicję pierwszego zasiedlenia (art. 2 pkt 14 Ustawy VAT) wskazującą, że przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków lub budowli albo ich części, po ich:

  • wybudowaniu lub
  • ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zdaniem Spółki, mimo iż powyższe regulacje dotyczące pierwszego zasiedlenia obowiązują od 1 stycznia 2009r., to – z uwagi na brak przepisów przejściowych – znajdują one zastosowanie także do budynków lub budowli albo ich części wzniesionych przed wejściem w życie wspomnianych przepisów. W konsekwencji celem określenia, czy doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 Ustawy VAT, konieczne jest odwołanie się do stanu faktycznego i prawnego, który istniał od momentu wzniesienia Budynku i Pozostałych Obiektów.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, opodatkowaniu VAT podlegało przekazanie przez podatnika towarów oraz świadczenie usług na potrzeby osobiste m.in. na potrzeby zatrudnionych przez podatnika pracowników. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, skoro całość Nieruchomości przekazana została na potrzeby osobiste pracowników (udostępniono poszczególne lokale mieszkalne znajdujące się w Budynku jak również Pozostałe Obiekty posadowione na Nieruchomości) a takie przekazanie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT – choć korzystało ze zwolnienia z opodatkowania – to należy przyjąć, że w 2000r. miało miejsce oddanie Budynku i Pozostałych Obiektów do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu (tzw pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 Ustawy VAT).

Art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT stanowi, że zwalnia się z opodatkowania dostawę budynków lub budowli albo ich części, jeżeli została ona dokonana po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia i jednocześnie nie dokonywano ulepszeń przekraczających 30% ich wartości początkowej (gdyż oddanie do użytkowania nabywcy lub użytkownikowi (w ramach czynności opodatkowanej) po dokonaniu ulepszenia w tak znacznym zakresie jest traktowane jako kolejne pierwsze zasiedlenie).

Z powyższego wynika, że dostawa Lokali Mieszkalnych wydzielonych z Budynku dokonana przez Spółkę będzie mogła zostać zwolniona od opodatkowania (dostawa dokonana po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia Budynku a także Lokali stanowiących do dnia ich wydzielenia część składową Budynku) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT. Jednocześnie, zdaniem Spółki, udziały w częściach wspólnych Budynku, z którego Lokale Mieszkalne zostaną wydzielone, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali, w części ustalonej zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali, będą podlegały opodatkowaniu na zasadach identycznych jak same Lokale Mieszkalne, gdyż udziały w częściach wspólnych budynku i urządzeniach związanych z danym lokalem nie mogą być przedmiotem dostawy odrębnej od dostawy Lokalu Mieszkalnego. Stosownie do art. 29 ust. 5 Ustawy VAT, również udział we własności gruntu – w nowopowstałej działce 6/11, przynależący do danego Lokalu Mieszkalnego nie zostanie wyodrębniony z podstawy opodatkowania podatkiem VAT, więc w rezultacie będzie mógł podlegać zwolnieniu łącznie z danym Lokalem Mieszkalnym na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT.

Podobnie również dostawa Pozostałych Obiektów będzie dostawą po upływie 2 lat od pierwszego ich zasiedlenia. Zatem dostawa Pozostałych Obiektów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT będzie mogła zostać zwolniona z opodatkowania. Stosownie do art. 29 ust. 5 Ustawy VAT, udział we własności gruntu przypadający na te obiekty opodatkowany zostanie w taki sam sposób jak Pozostałe Obiekty.

Stosownie do art. 43 ust. 10 Ustawy VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W rezultacie, w opinii Spółki, sprzedaż Lokali Mieszkalnych wraz ze związanymi z Lokalami Mieszkalnymi udziałami w Nieruchomości wspólnej oraz sprzedaż Pozostałych Obiektów będzie opodatkowana podatkiem VAT, o ile Spółka wraz z Nabywcą złożą, przed dniem dokonania dostawy Lokali wraz z udziałami w Nieruchomości wspólnej i Pozostałych Obiektów, właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy w tym zakresie.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że stanowisko Spółki w odniesieniu do zadanego pytania jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści art. 15 ust. 2 tej ustawy wynika, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Treść art. 43 ust. 7a powyższej ustawy wskazuje, że warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Przepis art. 43 ust. 10 ww. ustawy określa, że podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT wynika natomiast, że ilekroć w jej przepisach mowa jest o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak stanowi art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza dokonać dostawy działki nr 319/4 dla której prowadzona jest przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych odrębna księga wieczysta oznaczona w Rejestrze Gruntów jako działka drogowa.

Na działce w momencie dostawy znajdować się będzie droga z kostki brukowej. Spółka nie wykazuje jednak tych naniesień jako budowli. Wykonanie naniesień zostało dokonane na rzecz Spółki w lutym 2010r. Działka wykorzystywana jest jako droga dojazdowa do nieruchomości. W tym zakresie jest wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej. W myśl treści wniosku i powyższych wyjaśnień, na działce nie znajdują się obiekty. W myśl treści wniosku i powyższych wyjaśnień, przedmiotem dostawy będzie działka niezabudowana. Działka została nabyta w lutym 2010r. Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia. Spółka dla potrzeb czynności działa jako czynny podatnik VAT. Działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego. Dla potrzeb ewidencji gruntów działka oznaczona jest symbolem RIIIa co oznacza klasyfikację jako grunt orny. Spółka nie posiada informacji o oznaczeniu działki w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy bowiem jest to akt wewnętrzny gminy.

W rozpatrywanej sprawie należy wziąć pod uwagę, iż planowana dostawa niezabudowanej działki nr 319/4, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż – jak podał Wnioskodawca – działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego, a dla potrzeb ewidencji gruntów oznaczona jest symbolem RIIIa co oznacza klasyfikację jako grunt orny.

Nie ulega wątpliwości, że przy ustaleniu, czy przy dostawie towarów terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę istotne znaczenie ma plan zagospodarowania przestrzennego jako źródło prawa miejscowego. Przepis art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Z treści cytowanego przepisu wynika, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dochodzi do wiążącego podmioty władzy, w tym administracji, oraz podmioty spoza systemu władzy (osoby fizyczne i ich organizacje) ustalenia bądź zmiany przeznaczenia terenu na określony w tym planie cel (T. Bąkowski, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Zakamycze, 2004, komentarz do art. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające o różnych przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania terenu. Tak więc charakter terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej – przeznaczony pod zabudowę. Jeżeli natomiast planu nie ma, decyzję zakwalifikowania danego obszaru w ewidencji budynków i gruntów, chyba że datą późniejszą została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Decyzje takie wydaje się wyłącznie z braku planu zagospodarowania terenu. (Z. Modzelewski, G. Mularczyk, Ustawa o VAT. Komentarz, LexisNexis, Warszawa 2006, s. 502- 503).

Przedmiotowa działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego. W związku z tym należy sięgnąć do ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2010r., Nr 193, poz. 1287). Zgodnie z art. 21 ust. 1 tej ustawy, podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

A zatem dla podstawy wymiaru podatku od towarów i usług, wiążące są dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

Reasumując, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, przy zastosowaniu art. 21 ust. 1 ww. ustawy z dnia 17 maja 1989r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, dla klasyfikacji terenu niezabudowanego wiążące są zapisy ewidencji gruntów i budynków.

W związku z powyższym, planowana przez Wnioskodawcę dostawa niezabudowanej działki nr 319/4 oznaczonej w ewidencji gruntów jako grunt orny, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W kwestii możliwości wyboru opodatkowania powyższej dostawy podatkiem od towarów i usług, należy powołać art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Biorąc powyższe pod uwagę, planowana dostawa przedmiotowej działki nr 319/4 nie może zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług ponieważ powołany przepis odnosi się jedynie do dostawy budynków, budowli lub ich części, natomiast – jak wyjaśnił Wnioskodawca – na działce 319/4 nie znajdują się obiekty budowlane i przedmiotem dostawy będzie działka niezabudowana.

Biorąc pod uwagę powyższe, zastosowanie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 10 ustawy o VAT dla dostawy działki nr 319/4 będzie niemożliwe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (szczególnie w przypadku, gdy działka nr 319/4 w momencie dokonania dostawy będzie zabudowana budynkiem lub budowlą) bądź zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj