Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1347/11-2/KOM
z 9 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1347/11-2/KOM
Data
2012.02.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi konserwacyjne
usługi zwolnione


Istota interpretacji
możliwość zwolnienia podmiotowego w 2012r. od podatku VAT usług konserwacji zabytków



Wniosek ORD-IN 407 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28.11.2011 r. (data wpływu 6.12.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług konserwacji zabytków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług konserwacji zabytków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie konserwacji zabytków. Jak dotychczas działalność ta była zwolniona przedmiotowo z podatku od towarów i usług. Obecnie, do końca 2011 r. usługi konserwacji zabytków, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Na podstawie § 43 tego rozporządzenia, zwalnia się w okresie do 31 grudnia 2011r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących między innymi zabytków wpisanych do rejestru zabytków. Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac oraz na prowadzenie tych prac wydane zostało pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Wykonywane przez Wnioskodawczynię prace spełniają wyżej wymienione warunki.

W obecnym roku wartość świadczonych usług konserwatorskich przekroczy kwotę 150.000zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w 2012r. Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać nadal ze zwolnienia z podatku VAT przy świadczeniu usług konserwacji zabytków, aż do momentu przekroczenia sprzedaży opodatkowanej w wysokości 150.000zł...

Zdaniem Wnioskodawczyni

Zgodnie z art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się z podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000zł.

Do wartości sprzedaży, o której powyżej, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z treści ww. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, iż zwolnienie z podatku VAT dla podmiotów kontynuujących działalność gospodarczą ma zastosowanie, o ile w roku poprzedzającym wartość odpłatnej dostawy towarów i usług niezwolnionych z podatku VAT nie przekroczyła 150.000zł.

Biorąc pod uwagę wartość sprzedaży zwolnionej z VAT za poprzedni rok podatkowy należy uwzględnić tą sprzedaż, która na podstawie przepisów obowiązujących w poprzednim roku podatkowym korzystała ze zwolnienia z podatku VAT.

W przypadku Wnioskodawczyni, w 2011 r. cała jej sprzedaż korzystała z przedmiotowego zwolnienia z podatku VAT.

Zakładając, iż po 1 stycznia 2012r. usługi konserwacji zabytków nie będą już korzystały ze zwolnienia z podatku VAT, to nadal Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1, tj. do momentu przekroczenia kwoty sprzedaży opodatkowanej w wysokości 150.000zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r. § 43 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

W myśl § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

W oparciu o § 43 ust. 3 cyt. rozporządzenia, warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Stosownie do § 46 ust. 1 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w § 43 może być stosowane również do usług wykonywanych w okresie od 1 stycznia 2011r.

Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu wynika, że prowadzi ona działalność gospodarczą w zakresie konserwacji zabytków. Do 31 grudnia 2011r. działalność ta korzystała ze zwolnienia z podatku VAT wynikającego z ww. § 43 rozp. MF z 4.04.2011r., bowiem Wnioskodawczyni wypełniała wszystkie warunki wymienione w tym przepisie. Prowadziła prace konserwatorsko - restauratorskie w zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, jest osobą posiadającą uprawnienia do prowadzenia takich prac, a na wszystkie te wykonywane zadania pozwolenie wydał wojewódzki konserwator zabytków. Tak więc w przypadku Wnioskodawczyni cała jej działalność w 2011r. korzystała z przedmiotowego zwolnienia z podatku VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi w zakresie konserwacji zabytków, o których mowa we wniosku, korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie § 43 rozp. MF, tylko do 31 grudnia 2011r., a zatem z dniem 1 stycznia 2012r. usługi te podlegają już opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Należy jednak w tym miejscu rozpatrzeć możliwość zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie natomiast do art. 113 ust. 2 ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że w 2011r. Wnioskodawczyni świadczyła odpłatnie wyłącznie usługi zwolnione od podatku VAT, a więc usługi, których w myśl cyt. wyżej art. 113 ust. 2 nie wlicza się do kwoty limitu 150 000 zł. W 2012r. usługi Wnioskodawczyni w zakresie konserwacji zabytków będą już opodatkowane wg stawki 23% VAT, a więc świadczenie tych usług musi być wliczane do wartości sprzedaży.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ale tylko do momentu przekroczenia w roku podatkowym 2012 wartości sprzedaży opodatkowanej z tytułu świadczenia usług konserwatorskich, czyli kwoty określonej w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w 2012r. jest to 150.000 zł).

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie objętym zapytaniem należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj