Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1228/11/PH
z 14 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-1228/11/PH
Data
2012.02.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura
odliczenia


Istota interpretacji
w zakresie prawidłowości akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2011r. (data wpływu 14 listopada 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości akceptacji faktury wystawionej przez nabywcę towarów i usług oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej "Wnioskodawca" lub "Spółka") jest dystrybutorem nowoczesnych technologii wykorzystywanych w przemyśle motoryzacyjnym. Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług w Polsce jako podatnik VAT czynny.

W toku prowadzonej działalności Wnioskodawca nabywa towary i usługi od różnych podmiotów gospodarczych zlokalizowanych na terytorium Polski, jak i innych krajów Unii Europejskiej. Kontrahenci Spółki, zidentyfikowani na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnicy VAT czynni, wystawiają Spółce faktury VAT za dostarczane materiały i usługi.

Z uwagi na szeroką skalę współpracy z przedmiotowymi kontrahentami oraz znaczą ilość faktur zakupowych wpływających do Spółki, Wnioskodawca zamierza, w celu usprawnienia obiegu dokumentów, wdrożyć procedurę przewidzianą § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011, Nr 68, poz. 360; dalej „Rozporządzenie MF”), w wyniku której faktury VAT dokumentujące dostawy dokonywane przez kontrahentów Spółki będą wystawiane w ich imieniu przez Spółkę. W konsekwencji, Spółka planuje zawrzeć z kontrahentami odpowiednie umowy, o których mowa w § 6 Rozporządzenia MF.

W oparciu o przedmiotowe porozumienia, akceptacja faktur wystawianych przez Spółkę w imieniu dostawcy będzie dokonywana poprzez złożenie podpisu na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur (tzw. formularzu akceptacji) przez osobę upoważnioną do reprezentowania dostawcy. Formularz akceptacji będzie obejmował wszystkie faktury VAT wystawione w imieniu danego dostawcy w danym miesiącu kalendarzowym. W szczególności dokument ten będzie zawierał:

  • Nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej dostawcy;
  • Nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej Wnioskodawcy;
  • Numery poszczególnych faktur;
  • Datę wystawienia poszczególnych faktur,
  • Wartość sprzedaży netto wykazaną na poszczególnych fakturach;
  • Wartość podatku VAT wykazaną na poszczególnych fakturach.

Wnioskodawca planuje przesyłać poszczególnym dostawcom faktury wystawione w ich imieniu wraz z przedmiotowym formularzem akceptacji, zaś dostawcy, po przeprowadzeniu weryfikacji otrzymanych faktur, dokonają ich akceptacji poprzez złożenie podpisu pod zbiorczym zestawieniem, które następnie będzie przesyłane do Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy faktury VAT zaakceptowane w sposób opisany w niniejszym wniosku będą uprawniały Spółkę do odliczenia podatku naliczonego na nich wykazanego...
  2. Czy faktury VAT zaakceptowane w sposób opisany w niniejszym wniosku będą uprawniały Spółkę do odliczenia podatku naliczonego na nich wykazanego w rozliczeniu za okres otrzymania faksem lub pocztą elektroniczną podpisanego zbiorczego zestawienia lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury VAT wystawione przez niego w imieniu kontrahenta zaakceptowane poprzez złożenie podpisu przez kontrahenta na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur, będą uprawniały go do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur za okres rozliczeniowy w którym otrzymał on faksem lub pocztą elektroniczną podpisane zbiorcze zestawienie lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. Pytania 1:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535, z późn. zm., dalej „Ustawa o VAT") w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 Ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 2 Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów i usług. Jednocześnie, art. 88 Ustawy o VAT określa przypadki, w których prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje. W myśl art. 88 ust. 3a pkt 5 Ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury lub faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. regulacjami Rozporządzenia MF, jeżeli nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach wystawionych przez Spółkę w imieniu dostawcy, pod warunkiem uzyskania akceptacji przedmiotowych faktur przez dostawcę.

Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2b Rozporządzenia MF umowa upoważniająca nabywcę towarów lub usług do wystawiania faktur VAT w imieniu dostawcy winna zawierać postanowienie, iż nabywca będzie przedstawiał drugiej stronie umowy (tj. dostawcy) faktury do akceptacji w formie podpisu, w terminie określonym w umowie, umożliwiającym terminowe rozliczenie podatku należnego przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi. W ocenie Spółki przedmiotowy przepis określa wyłącznie formę, w jakiej powinna zostać dokonana akceptacja faktury przez dostawcę, wskazując, iż powinna ona być dokonana w formie podpisu. Należy podkreślić, iż powyższa regulacja nie określa jednakże, na jakim dokumencie podpis ten powinien zostać złożony. W szczególności, z brzmienia przywołanego przepisu nie wynika, aby dla akceptacji faktur VAT wystawionych przez nabywcę, konieczne było uzyskanie podpisu dostawcy odrębnie na każdej takiej fakturze. Mając na uwadze racjonalność działań ustawodawcy, należy uznać, iż w analizowanym przepisie nałożył on na podatników obowiązki, jakie uznał za adekwatne w tym zakresie. W przypadku, bowiem, gdyby jego intencją było zobowiązanie podatników do dokonywania akceptacji faktur wystawionych przez nabywcę poprzez złożenie podpisu odrębnie na każdej takiej fakturze, omawiany przepis byłby sformułowany w sposób jednoznaczny. W konsekwencji, zdaniem Spółki, uznać należy, iż złożenie podpisu dostawcy na każdej fakturze wystawionej przez nabywcę w jego imieniu może być jednym ze sposobów akceptacji wystawionych przez nabywcę faktur, aczkolwiek nie jedynym dopuszczalnym. W szczególności, zdaniem Wnioskodawcy dopuszczalnym na gruncie regulacji prawa podatkowego jest również uzyskanie zbiorczej akceptacji faktur dotyczących danego okresu, w formie podpisu osoby upoważnionej do reprezentowania dostawcy, złożonego na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur wystawionych przez Spółkę w imieniu dostawcy, pod warunkiem, iż na podstawie danych zawartych w takim zestawieniu możliwe będzie zidentyfikowanie poszczególnych transakcji dokonanych w danym miesiącu.

Odmienna interpretacja, w myśl której przepisy § 6 ust. 2 pkt 2b Rozporządzenia MF nakładają obowiązek dokonania akceptacji faktur VAT wystawionych przez nabywcę poprzez złożenie podpisu sprzedawcy odrębnie na każdej takiej fakturze, prowadziłaby do przyjęcia wykładni rozszerzającej analizowanego przepisu, niedopuszczalnej na gruncie przepisów prawa podatkowego, oraz bezpodstawnego nałożenia na podatników obowiązków, które nie wynikają wprost z przepisów obowiązującego prawa. W ocenie Spółki taka interpretacja powyższego przepisu godziłaby również w cel wprowadzenia przedmiotowej regulacji, jakim było uproszczenie i usprawnienie wystawiania faktur w celu zmniejszenia obciążeń przedsiębiorców w tym zakresie.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy interpretacja § 6 ust. 2 pkt 2b Rozporządzenia MF, nakazująca uzyskanie akceptacji dostawcy poprzez złożenie przez niego podpisu na każdej fakturze wystawionej przez nabywcę, stoi w sprzeczności z regulacjami Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1; dalej: „Dyrektywa VAT"). Zgodnie z art. 224 Dyrektywy VAT nabywca towarów lub usług może wystawiać faktury dokumentujące przedmiotowe dostawy w imieniu sprzedawców, w przypadku gdy istnieje wcześniejsze porozumienie między tymi dwiema stronami i pod warunkiem, że istnieje określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi. Państwa członkowskie mogą wymagać, aby takie faktury były wystawiane w imieniu i na rzecz podatnika. Jednakże, zasady określające sposób zatwierdzania faktur nie mogą stać w sprzeczności z pozostałymi regulacjami Dyrektywy VAT, w szczególności nie mogą sprzeciwiać się zapisom art. 229 Dyrektywy VAT, zgodnie z którym państwa członkowskie nie wymagają podpisywania faktur. W konsekwencji uprawnione jest uzyskanie akceptacji wystawionych w imieniu dostawcy faktur poprzez złożenie przez niego podpisu na opisanym we wniosku formularzu akceptacji.

Stanowisko nakazujące uzyskiwanie akceptacji wystawianych faktur poprzez każdorazowe podpisanie faktury VAT przez dostawcę stanowiłoby, zdaniem Spółki, naruszenie jednej z zasad prawa wspólnotowego, tj. zasady proporcjonalności, zgodnie z którą środki podejmowane przez ustawodawcę winny być współmierne do celu, jaki przy ich zastosowaniu ma być osiągnięty. Cel, jakim jest kontrola faktur VAT wystawianych przez nabywcę dla zapewnienia ich prawidłowego rozliczenia jest spełniony również w sytuacji, gdy faktury wystawione przez nabywcę są akceptowane poprzez złożenie podpisu przez osobę upoważnioną do działania w imieniu dostawcy na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur. Taka forma potwierdzenia gwarantuje, że faktury wymienione w zestawieniu są zaakceptowane przez dostawcę przy znacznym ograniczeniu czynności formalno-technicznych, a także kosztów administracyjnych po stronie obu podmiotów.

Wreszcie, odmienna interpretacja, nakładająca dodatkowe obowiązki związane ze sposobem akceptacji faktur wystawianych w imieniu dostawcy wprowadza, zdaniem Spółki, dodatkowe ograniczenia w zakresie odliczenia podatku naliczonego po stronie nabywcy, które skutkują naruszeniem zasady neutralności podatku VAT.

Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w judykaturze. Jak bowiem wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 21 stycznia 2011r. o sygn. III SA/Wa 1330/09 „wprowadzony w § 6 ust. 2 pkt 2b rozporządzenia MF, zapis o wymogu ‘akceptacji w formie podpisu’ winien być rozumiany w ten sposób, że dostawca i usługodawca muszą zaakceptować dokument przez złożenie podpisu, ale niekoniecznie na jego oryginale i kopii. (...) przepis rozporządzenia MF nie stawia takiego wymogu, nakazuje jedynie przedstawić drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji. (...) „akceptacja przez podpis” może być złożona na jakimkolwiek dokumencie wskazanym w umowie”. Podobny pogląd wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 21 kwietnia 2011r. o sygn. III SA/Wa 2494/10, stwierdzając, iż „złożenie podpisu na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur jest de facto tym samym, czym jest złożenie podpisu na każdej fakturze z osobna. Osoba, która podpisuje zbiorcze zestawienie faktur tak samo zaświadcza swoim podpisem, iż faktury zostały jej przedłożone, jak w sytuacji złożenia podpisu na poszczególnej fakturze”. Taki pogląd został również zaprezentowany w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 lipca 2011r. o sygn. I FSK 1053/10.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż faktury VAT wystawione przez nabywcę w imieniu dostawcy, których akceptacja nastąpiła poprzez złożenie przez dostawcę podpisu na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur VAT, uprawnia Spółkę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany.

Ad. Pytania 2:

Art. 86 ust. 10 Ustawy o VAT określa katalog przypadków, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Przepis ten nie zawiera specyficznej regulacji w zakresie momentu powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku samofakturowania, tj. przypadku, gdy na podstawie stosownej umowy nabywca wystawia w imieniu dostawcy faktury dokumentujące dostawy dokonane przez dostawcę na jego rzecz. Jednakże, mając na uwadze brzmienie art. 88 ust. 3a pkt 5 stwierdzić należy, iż w przypadku samofakturowania prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w momencie uzyskania przez nabywcę akceptacji dostawcy w odniesieniu do faktur wystawionych w jego imieniu.

W opinii Wnioskodawcy, jako że przepisy Ustawy o VAT ani Rozporządzenia MF nie regulują formy, w jakiej dostawca winien przekazać nabywcy zaakceptowane przez niego faktury lub podpisane zbiorcze zestawienie faktur, stwierdzić należy, iż dopuszczalna jest każda forma uzyskania takiego potwierdzenia, pod warunkiem, że uprawdopodabnia ona, iż przedmiotowe faktury zostały zaakceptowane przez dostawcę. W szczególności, przepisy Ustawy o VAT jak również Rozporządzenia MF nie nakazują, aby przedmiotowe potwierdzenie miało formę papierową. W konsekwencji, podpisane zbiorcze zestawienie faktur będzie uprawniało Spółkę do odliczenia podatku naliczonego również w przypadku, gdy zostanie przesłane środkami komunikacji elektronicznej lub faksem.

O mocy dowodowej dokumentów przesłanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej wielokrotnie wypowiadały się sądy administracyjne. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 11 kwietnia 2008r. o sygn. III SA/Wa 155/08 stwierdził, iż „(...) Zasadniczo dopuszczalna będzie więc każda forma dokumentu, byle uprawdopodobniona była autentyczność dokumentu. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw do odmawiania mocy dowodowej dokumentowi przesłanemu w formie elektronicznej, czy faksem”. Podobne stanowisko judykatura prezentuje także w odniesieniu do formy uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez sprzedawcę, jak również w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które są przesyłane drogą elektroniczną np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 maja 2010r. o sygn.. I FSK 1444/09. Pomimo, iż prezentowane powyżej wyroki dotyczą odmiennych stanów faktycznych, zaprezentowana w nich argumentacja zachowuje swą aktualność również na gruncie niniejszej sprawy.

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż do niniejszej sytuacji nie ma zastosowania rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2010r., Nr 249, poz. 1661) i przewidziane w nim metody zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści dokumentów.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy uprawniony jest pogląd, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktur wystawionych przez Spółkę w imieniu dostawcy powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym Spółka uzyska faksem lub pocztą elektroniczną podpisane zbiorcze zestawienie. W sytuacji, gdy Spółka nie dokona odliczenia podatku naliczonego w okresie otrzymania przedmiotowego zestawienia, będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 8 tej ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Stosownie do § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”. Powyższe rozporządzenie określa również zasady wystawiania faktur przez nabywcę.

I tak, zgodnie z § 6 ust. 1ww. rozporządzenia nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 4 ust. 1, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako "FAKTURA VAT", w tym również faktury, o których mowa w § 10, jeżeli nabywca towarów lub usług:

  1. jest podatnikiem zarejestrowanym, jako podatnik VAT czynny;
  2. ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;
  3. w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w pkt 2, dostarczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację o zawarciu takiej umowy, zawierającą w szczególności:
    1. dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, z którym zawarł tę umowę,
    2. datę zawarcia umowy,
    3. okres obowiązywania umowy.

W myśl § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia, umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2, powinna zawierać:

  1. postanowienia, iż podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi:
    1. upoważnia nabywcę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów, w jego imieniu i na jego rachunek,
    2. poinformuje nabywcę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;
  2. postanowienia, iż podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług:
    1. będzie wystawiał faktury, faktury korygujące i duplikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    2. będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma tak być określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi; kopia faktury pozostaje u dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi,
    3. poinformuje drugą stronę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;
  3. określenie terminu jej obowiązywania, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż 2 lata;
  4. określenie towarów lub usług, w odniesieniu do których nabywca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy lub usługodawcy w okresie obowiązywania umowy.

W myśl § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia, faktura wystawiana na zasadach określonych w ust. 1 i 2 powinna dodatkowo zawierać informację, kto był wystawcą faktury i że wystawił ją w imieniu i na rachunek podatnika wymienionego w fakturze jako sprzedawca.

Z przywołanego wyżej § 6 rozporządzenia MF wynika, iż uprawnionym do wystawienia faktur jest nabywca towarów lub usług, o ile zawarł z dostawcą towaru lub wykonawcą usługi, umowę uprawniającą go do wystawienia faktur, faktur korygujących i duplikatów w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy lub wykonującego usługę. Umowa winna zawierać elementy wskazane w § 6 ust. 2, przy czym w terminie 14 dni musi być ujawniona właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.

Przechodząc w niniejszej sprawie do meritum sprawy, którym jest dokonanie analizy § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b) rozporządzenia MF z 28 marca 2011 r., a w szczególności ustalenie czy przewidziany w tym przepisie wymóg przedstawienia "oryginału i kopii faktury do jej akceptacji w formie podpisu" winien być rozumiany w ten sposób, że dostawca musi dokonać tej akceptacji poprzez podpis na tychże fakturach, czy też ich akceptacja w formie podpisu może być wyrażona w inny sposób, tzn. podpisem na innym dokumencie. Dokonując wykładni tego przepisu należy stwierdzić, że przepis ten nakazuje nabywcy przedstawić dostawcy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, co nie oznacza, że wymaga on złożenia tego podpisu na fakturze (oryginale i jej kopii).

Zgodnie z art. 224 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, faktury mogą być wystawiane przez nabywcę lub usługobiorcę w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na ich rzecz przez podatnika, jeżeli istnieje wcześniejsze porozumienie między tymi dwiema stronami i pod warunkiem, że istnieje określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi. Jednocześnie w ust. 2 art. 224 Dyrektywy stwierdzono, że państwa członkowskie, na terytorium których dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, ustalają zasady i warunki takiego wcześniejszego porozumienia i procedury zatwierdzania faktur między podatnikiem a nabywcą lub usługobiorcą. W ust. 3 postanowiono dodatkowo, że w odniesieniu do podatników dokonujących dostaw towarów lub świadczących usługi na ich terytorium, państwa członkowskie mogą określić dodatkowe warunki wystawiania faktur przez nabywcę lub usługobiorcę. W szczególności, mogą wymagać, aby takie faktury były wystawiane w imieniu i na rzecz podatnika.

Stosownie natomiast do art. 229 Dyrektywy, państwa członkowskie nie wymagają podpisywania faktur.

Z unormowań tych należy wnioskować, że określona przez państwo członkowskie, na podstawie art. 224 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE, procedura zatwierdzania faktur między podatnikiem a nabywcą lub usługobiorcą nie powinna przybierać formy żądania podpisywania faktur przez dostawcę towarów lub usługodawcę. Stwierdzić zatem należy, że przepis § 6 ust. 2 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011r., należy interpretować w ten sposób, że nie wymaga on, aby procedura zatwierdzania faktur między dostawcą towarów (usługodawcą) a wystawiającym faktury nabywcą towarów (usługobiorcą), przybierała formę podpisu na oryginale i kopii każdej z tych faktur.

Procedura ta wymaga natomiast od dostawcy towarów (usługodawcy) akceptacji każdej z wystawionych przez ich nabywcę (usługobiorcę) faktur w formie podpisu, co nie wyklucza złożenia podpisu na zbiorczym zestawieniu zaakceptowanych faktur wystawionych przez nabywcę (usługobiorcę) za dany okres rozliczeniowy, w terminie umożliwiającym dokonanie terminowego rozliczenia podatku z tych faktur przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

Odnosząc zatem powyższe do zdarzenia opisanego we wniosku, należy wskazać, że zamierzony przez Wnioskodawcę sposób akceptacji faktur, z którego wynika, że będzie on przesyłał poszczególnym dostawcom faktury wystawione w ich imieniu wraz z formularzem akceptacji, na którym dostawcy, po przeprowadzeniu weryfikacji otrzymanych faktur dokonają ich akceptacji poprzez złożenie podpisu pod zbiorczym zestawieniem, które następnie będzie przesłane do Wnioskodawcy wypełni dyspozycję § 6 ust. 2 pkt 2 lit b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r.

W konsekwencji, faktury VAT wystawione przez Spółkę w ramach umowy o samofakturowanie i zaakceptowane w ww. sposób, stanowią podstawę do odliczania podatku naliczonego przez Spółkę w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż faktury VAT wystawione przez nabywcę w imieniu dostawcy, których akceptacja nastąpiła poprzez złożenie przez dostawcę podpisu na zbiorczym miesięcznym zestawieniu faktur VAT, uprawnia Spółkę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany należało uznać za prawidłowe.

Z kolei w myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, co do zasady, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jeżeli natomiast podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może on obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11).

Jednocześnie należy podkreślić, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona ograniczeniami zawartymi w dziale IX ustawy. Ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych np. faktu, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

W jednym z ograniczeń wskazano w art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego.

Mając powyższe na względzie, należy zgodzić się ze Spółką, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktur wystawionych przez Spółkę w imieniu dostawcy powstanie w okresie rozliczeniowym, w którym Spółka uzyska faksem lub pocztą elektroniczną podpisane przez dostawców zbiorcze zestawienie faktur. W sytuacji, gdy Spółka nie dokona odliczenia podatku naliczonego w okresie otrzymania przedmiotowego zestawienia, będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy całościowo uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o skuteczności zawieranych z kontrahentami umów w zakresie samofakturowania na gruncie ustawy o VAT, bowiem powyższe nie było przedmiotem zapytania wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj