Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-153/12/KM
z 25 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-153/12/KM
Data
2012.04.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
ulga
zwrot


Istota interpretacji
Zwrot odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 20 października 2008 r. rozpoczęła Pani działalność gospodarczą. Z uwagi na powstały z dniem 1 listopada 2008 r. obowiązek ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących, w dniu 31 października 2008 r. zainstalowała Pani dwie kasy fiskalne, korzystając jednocześnie z ulgi z tytułu ich zakupu (w kwocie 1.500 zł). Działalność gospodarczą prowadziła Pani do dnia 1 listopada 2011 r. Do tego dnia byli również zatrudnieni pracownicy oraz opłacone wszystkie media, „z., s., s. i inne”. Wskazała Pani, iż działalność była prowadzona ponad trzy lata, jednakże sprzedaż była wcześniej zakończona, ponieważ lokal był wynajmowany i trzeba było go opróżnić, posprzątać i przekazać właścicielowi. Odczyt kas został dokonany w dniu 28 października 2008 r., w konsekwencji urząd skarbowy „żąda” zwrotu odliczonej kwoty.


W związku z powyższym, nie zgadzając się ze stanowiskiem urzędu skarbowego, zadała Pani pytanie sprowadzające się do rozstrzygnięcia:


Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego należy dokonać zwrotu ulgi, z której skorzystano przy zakupie kas fiskalnych...


Pani zdaniem ulga podatkowa na zakup kas należy się osobom, które prowadzą działalność gospodarczą trzy lata, zatem w przedstawionej sytuacji nie powinno się dokonywać zwrotu 1.500 zł ulgi podatkowej. Sam odczyt kasy był dokonany wcześniej, ponieważ nie było już sprzedaży, ale to nie powinno mieć wpływu na czas trwania działalności. Wynajmowany lokal musiała Pani opróżnić i był zamknięty dla klientów, ale działalność trwała do dnia 1 listopada 2011 r., kiedy to nastąpiła likwidacja.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054) i dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 powołanej ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Natomiast jak wynika z zapisu art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 2 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem (zwrotem) tych kwot.

Natomiast na podstawie art. 111 ust. 9 pkt 1 i 3 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia m.in. szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące i warunki stosowania kas przez podatników.

Kwestie rozliczenia wydatków poniesionych w związku z nabyciem urządzeń fiskalnych, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733).


Stosownie do zapisu § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:


  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.


Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących dotyczy tylko tych kas, z którymi związane są zdarzenia, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy oraz w przypadkach wymienionych powyżej w pkt 4 i 5 (§ 6 ust. 2 rozporządzenia).


Stosownie do przepisu § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie:


  1. do 25. dnia miesiąca następującego po:


    1. miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,
    2. kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne;

  2. do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy.


Wymieniony w art. 111 ust. 6 cyt. ustawy termin „zaprzestanie użytkowania”, nie został zdefiniowany w rozporządzeniu w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, ani też w ustawie o podatku od towarów i usług, zatem należy odwołać się do definicji określonej o Słowniku Języka Polskiego. Zgodnie z tym słownikiem wyraz „używać” oznacza posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie, natomiast wyrażenie „zaprzestać” oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś.

Analiza powołanych przepisów prawa podatkowego oraz treść słownikowa wyrazu „używać”, „zaprzestać” prowadzi do wniosku, iż termin „zaprzestanie używania” zawarty w przepisie art. 111 ust. 6 ustawy o VAT należy interpretować, w ten sposób, iż bez znaczenia pozostać muszą przyczyny, z jakich podatnik zaprzestał ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tzn. czy zaprzestanie używania było wynikiem nieumyślnego zdarzenia losowego, czy też wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 31 października 2008 r. zainstalowano dwie kasy fiskalne, prowadząc ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu tych kas rejestrujących i skorzystała Pani z ulgi z tytułu ich zakupu (w kwocie 1.500 zł). Z dniem 1 listopada 2011 r. zlikwidowała Pani działalność gospodarczą, natomiast „odczyt z kasy” dokonano w dniu 28 października 2011 r. z uwagi na konieczność posprzątania i opuszczenia wynajmowanego lokalu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż pomimo tego, iż działalność gospodarcza była prowadzona do dnia 1 listopada 2011 r., to dokonanie czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kas rejestrujących w dniu 28 października 2011 r., niewątpliwie spowodowało zaprzestanie używania tych kas przez Panią przed upływem trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencji przy ich zastosowaniu (tj. od dnia 31 października 2008 r.). Wskazać w tym miejscu należy, iż zaprzestanie używania kas nastąpiło w sposób trwały, bez powrotu do ich ponownego używania z uwagi na likwidację działalności.

Zatem na podstawie art. 111 ust. 6 ustawy jest Pani zobowiązana do zwrotu otrzymanej kwoty ulgi z tytułu poniesionych wydatków na zakup przedmiotowych kas rejestrujących, bowiem jak wynika z powołanych wyżej przepisów ustawodawca nie określił żadnych przypadków zwolnień z obowiązku zwrotu uzyskanej ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj