Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-827/11-4/MG
z 28 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-827/11-4/MG
Data
2011.12.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
konto indywidualne
programy emerytalne
ustalanie dochodu
wpłata
zwrot


Istota interpretacji
W zakresie sposobu ustalenia dochodu oszczędzającego z tytułu zwrotu całkowitego, który nie został poprzedzony zwrotami częściowymi, pierwszego zwrotu częściowego, kolejnego zwrotu częściowego oraz zwrotu całkowitego poprzedzonego zwrotami częściowymi z IKE.



Wniosek ORD-IN 452 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29.09.2011 r. (data wpływu 03.10.2011 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 05.12.2011 r. (data nadania 05.12.2011 r., data wpływu 08.12.2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z dnia 30.11.2011 r. Nr IPPB2/415-827/11-2/MG (data nadania 30.11.2011 r., data odbioru 02.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu oszczędzającego z tytułu zwrotu całkowitego, który nie został poprzedzony zwrotami częściowymi, pierwszego zwrotu częściowego, kolejnego zwrotu częściowego oraz zwrotu całkowitego poprzedzonego zwrotami częściowymi z IKE - jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej ustalenia dochodu z tytułu zwrotu całkowitego, który nie został poprzedzony zwrotami częściowymi z IKE,
  • nieprawidłowe - w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 03.10.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu oszczędzającego z tytułu zwrotu całkowitego, który nie został poprzedzony zwrotami częściowymi, pierwszego zwrotu częściowego, kolejnego zwrotu częściowego oraz zwrotu całkowitego poprzedzonego zwrotami częściowymi z IKE.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 28.08.1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 159, poz. 1667 z późn. zm.), Towarzystwo Emerytalne Spółka Akcyjna, jako organ Dobrowolnego Funduszu Emerytalnego (Fundusz), tworzy, zarządza i reprezentuje go w stosunkach z osobami trzecimi. Fundusz zostanie utworzony zgodnie z zapisami ww. ustawy na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Przedmiotem działalności Funduszu jest prowadzenie indywidualnego konta emerytalnego (IKE) lub indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZE), o których mowa w ustawie z dnia 20.04.2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205, z późn. zm., zwana dalej „Ustawą”).

W myśl art. 37 ust. 1 Ustawy, oszczędzający, może otrzymać zwrot środków zgromadzonych na IKE w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKE przez którąkolwiek ze stron („zwrot całkowity”). Ponadto, na mocy art. 37 ust. la Ustawy, oszczędzający może wystąpić z wnioskiem o częściowy zwrot środków, pod warunkiem, że środki te pochodziły z wpłat na IKE („zwrot częściowy”).

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26.07.1991 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 350, z późn. zm., zwana dalej „Updof”) Towarzystwo jest, jako płatnik, obowiązane do obliczenia, pobrania i wpłacenia na rachunek urzędu skarbowego (właściwego ze względu na siedzibę Towarzystwa) zryczałtowanego podatku z tytułu zwrotu całkowitego i zwrotu częściowego z IKE. Wpłata podatku powinna nastąpić w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano (art. 42 ust. 1 Updof). Zgodnie z zapisami art. 30a ust.1 pkt 10) Updof, od dochodu oszczędzającego na IKE z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu środków zgromadzonych na IKE, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

W art. 30a ust. 8 – 8d Updof określono sposób ustalania dochodu z tytuły zwrotów z IKE. Dochodem z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu środków zgromadzonych na IKE jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na IKE a sumą wpłat na to konto. Dochodem przy całkowitym zwrocie, który został poprzedzony zwrotami częściowymi jest różnica pomiędzy wartością środków zgromadzonych na IKE na dzień całkowitego zwrotu a sumą wpłat na IKE pomniejszoną o koszty częściowych zwrotów.

W przypadku zwrotu częściowego, dochodem jest kwota zwrotu pomniejszona o koszty przypadające na ten zwrot. Za koszt, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się iloczyn kwoty zwrotu i wskaźnika stanowiącego udział sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne do wartości środków zgromadzonych na tym koncie. Przy kolejnym częściowym zwrocie przepisy dot. zwrotów częściowych stosuje się odpowiednio z tym, że do ustalenia wartości środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym bierze się aktualny stan środków na tym koncie. Dochodu, nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z wątpliwościami co do interpretacji zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26.07.1991 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 350, z późn. zm.) dotyczących zasad ustalania dochodu przy zwrotach częściowych i całkowitych z IKE Towarzystwo pyta, czy podejście przyjęte w tym zakresie przez Towarzystwo jest prawidłowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, poprawny jest następujący sposób ustalenia dochodu oszczędzającego przy zwrotach częściowych i całkowitych z IKE.

  1. Ustalenie dochodu z tytułu zwrotu całkowitego, który nie został poprzedzony zwrotami częściowymi.

Dochodem jest różnica między wartością środków zgromadzonych na IKE na dzień dokonania zwrotu całkowitego (aktualny stan środków posiadanych w danym dniu na IKE oszczędzającego) a sumą wpłat na IKE (art. 30a ust. 8 Updof). Przy czym, zdaniem Towarzystwa, przez „sumę wpłat na IKE” należy w tym wypadku rozumieć:

  • wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na IKE,
  • wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w drodze wypłaty transferowej,
  • wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na PPE, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na IKE w drodze wypłaty transferowej.

  1. Pierwszy zwrot częściowy.

Art. 30a ust. 8b Udpof stanowi, że „w przypadku częściowego zwrotu dochodem jest kwota zwrotu pomniejszona o koszty przypadające na ten zwrot. Za koszt, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się iloczyn kwoty zwrotu i wskaźnika stanowiącego udział sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne do wartości środków zgromadzonych na tym koncie”.

Jako że zgodnie z art. 37 ust. la ustawy o IKE i IKZE, zwrot częściowy z IKE nie może dotyczyć środków pochodzących z wypłat transferowych z PPE, zdaniem Towarzystwa, należy fakt ten uwzględnić przy kalkulacji dochodu z tytułu zwrotu częściowego, mimo że nie jest to wprost stwierdzone w art. 30a ust. 8b Updof.

Zatem, przez sumę wpłat na IKE, o której mowa w tym przepisie należy rozumieć wyłącznie:

  • wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na IKE,
  • wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w drodze wypłaty transferowej.

Natomiast przez wartość środków zgromadzonych na IKE należy rozumieć wyłącznie tę część środków zgromadzonych na IKE, która pochodzi z wpłat na IKE (o czym mowa powyżej), a także z dochodów z inwestowania tych wpłat.

Środki pochodzące z PPE, które zostały przetransferowane na IKE oraz dochody uzyskane z inwestowania tych środków w ramach IKE, zdaniem Towarzystwa, należy pominąć przy kalkulacji dochodu ze zwrotów częściowych. Konieczne jest zatem ustalenie proporcji w jakiej dochody uzyskane na IKE przypadają na środki pochodzące z wypłaty transferowej z PPE.

  1. Kolejne zwroty częściowe.

Zgodnie z art. 30a ust. 8c Udpof „przy kolejnym częściowym zwrocie przepisy ust. 8a i 8b stosuje się odpowiednio, z tym że do ustalenia wartości środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym bierze się aktualny stan środków na tym koncie”.

Zdaniem Towarzystwa, w przypadku kolejnego zwrotu częściowego, art. 30a ust. 8a Updof będzie mieć odpowiednie zastosowanie w zakresie, w jakim opisuje ustalanie kosztów zwrotu, natomiast art. 30a ust. 8b Updof będzie mieć zastosowanie w zakresie, w jakim odnosi się do sposobu wyliczania dochodu ze zwrotu, w tym w szczególności wskaźnika stanowiącego udział sumy wpłat na IKE do wartości środków zgromadzonych na IKE.

Tym samym, pojęcie „wartości środków zgromadzonych na IKE” należy rozumieć tak samo jak to zostało opisane w pkt 2 dotyczącym pierwszego zwrotu częściowego, a zatem jako wyłącznie tę część środków zgromadzonych na IKE, która pochodzi z wpłat na IKE, tj.

  • wpłat dokonywanych przez oszczędzającego na IKE,
  • wpłat dokonywanych przez oszczędzającego na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w drodze wypłaty transferowej, a także
  • z dochodów z inwestowania powyższych wpłat według stanu na chwilę dokonania kolejnego zwrotu częściowego.

Podobnie, przez sumę wpłat na IKE należy rozumieć wyłącznie:

  • wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na IKE,
  • wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w drodze wypłaty transferowej.

Przy czym, zgodnie z art. 30a ust. 8a Updof, tak rozumianą sumę wpłat na IKE należy na potrzeby kalkulacji dochodu z tytułu zwrotu częściowego odpowiednio zmniejszyć o koszty poprzednich częściowych zwrotów.

  1. Zwrot całkowity poprzedzony zwrotami częściowymi.

Zgodnie z art. 30a ust. 8a Udpof „dochodem przy całkowitym zwrocie, który został poprzedzony zwrotami częściowymi, jest różnica pomiędzy wartością środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym na dzień całkowitego zwrotu a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne pomniejszoną o koszty częściowych zwrotów”.

Biorąc pod uwagę, iż zwrot całkowity dotyczy również środków pochodzących z wypłaty transferowej z PPE, należy stwierdzić, że podobnie jak to zostało opisane w pkt 1 dotyczącym zwrotu całkowitego niepoprzedzonego zwrotami częściowymi, przez „sumę wpłat na IKE” należy w tym wypadku rozumieć:

  • wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na IKE,
  • wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w drodze wypłaty transferowej,
  • wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na PPE, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na IKE w drodze wypłaty transferowej.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, tut. organ podatkowy pismem z dnia 30.11.2011 r. Nr IPPB2/415-827/11-2/MG (data nadania 30.11.2011 r., data odbioru 02.12.2011 r.) wezwał Spółkę do ich uzupełnienia poprzez:

  • przedstawienie stanowiska Spółki w odniesieniu do sposobu ustalenia dochodu oszczędzającego przy zwrocie całkowitym poprzedzonym zwrotami częściowymi (pkt 4 stanowiska Spółki), tj. w odniesieniu do „wartości środków zgromadzonych na IKE”.

Spółka uzupełniła braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 05.12.2011 r. (data nadania 05.12.2011 r., data wpływu 08.12.2011 r.), w którym wyjaśniła, że obliczoną poprzez sumowanie wymienionych powyżej wpłat kwotę, należy na potrzeby kalkulacji zmniejszyć o wartość kosztów zwrotów częściowych (obliczonych zgodnie z uwagami zawartymi w pkt 2 i 3 i odjąć ją od wartości aktualnego na chwilę zwrotu stanu środków zgromadzonych na IKE.

Przez „wartość środków zgromadzonych na IKE” należy rozumieć aktualną wartość środków zgromadzonych na IKE na dzień całkowitego zwrotu, niezależnie czy pochodzą z wpłat oszczędzającego, wypłat transferowych, wypłat transferowych z IKE zmarłego na IKE osoby uprawnionej czy wypłat transferowych z PPE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej ustalenia dochodu z tytułu zwrotu całkowitego, który nie został poprzedzony zwrotami częściowymi z IKE, natomiast w pozostałej części uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1205 ze zm.) określa zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych „IKE” oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach.

W myśl art. 2 pkt 2 ww. ustawy, przez gromadzenie oszczędności na IKE należy rozumieć dokonywanie wpłat, wypłat transferowych oraz przyjmowanie wypłat transferowych, a także inwestowanie środków znajdujących się na IKE. Zgodnie z treścią art. 2 pkt 4 ww. ustawy, przez pojęcie wpłaty należy rozumieć wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego.

Natomiast określenie wypłata transferowa stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy oznacza, przeniesienie środków zgromadzonych przez oszczędzającego na IKE do innej instytucji finansowej lub przeniesienie środków zgromadzonych na IKE z IKE zmarłego na IKE osoby uprawnionej lub do programu emerytalnego, do którego uprawniony przystąpił, lub jednoczesne odkupienie jednostek uczestnictwa w jednym funduszu inwestycyjnym i nabycie jednostek uczestnictwa w innym funduszu inwestycyjnym zarządzanym przez to samo towarzystwo za środki pieniężne uzyskane z odkupienia jednostek uczestnictwa (konwersja), pod warunkiem że jednostki odkupywane, jak i nabywane są rejestrowane na IKE oszczędzającego, lub przeniesienie środków zgromadzonych przez oszczędzającego na IKE do programu emerytalnego, do którego przystąpił oszczędzający, lub przeniesienie środków z programu emerytalnego na IKE, w przypadkach określonych w ustawie o pracowniczych programach emerytalnych.

Określenie zwrot - zawarte w omawianej ustawie oznacza wycofanie całości środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej (art. 2 pkt 15 ww. ustawy).

Natomiast jak wskazuje art. 2 pkt 15a ww. ustawy, częściowy zwrot to wycofanie części środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej.

Treść art. 37 ust. 1 ww. ustawy, wskazuje, że zwrot środków zgromadzonych na IKE następuje w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej.

Oszczędzający może wystąpić z wnioskiem o częściowy zwrot pod warunkiem, że środki te pochodziły z wpłat na IKE (art. 37 ust. 1a ww. ustawy).

Zwrot środków z IKE (całkowity lub częściowy) powoduje powstanie obowiązku podatkowego u oszczędzającego w IKE i wiąże się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), należy zauważyć, iż ustawodawca w art. 30a ust. 1 pkt 10 ww. ustawy ustanowił, że od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zaznaczyć należy, że na mocy art. 1 pkt 23 lit. b) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478) ustawodawca nadał nowe brzmienie art. 30 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne.

Natomiast w oparciu o art. 1 pkt 23 lit. c) ww. ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawodawca dodał po ust. 8 ust. 8a-8e w brzmieniu:

  • ust. 8a ustawy, dochodem przy całkowitym zwrocie, który został poprzedzony zwrotami częściowymi, jest różnica pomiędzy wartością środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym na dzień całkowitego zwrotu a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne pomniejszoną o koszty częściowych zwrotów,
  • ust. 8b ustawy, w przypadku częściowego zwrotu dochodem jest kwota zwrotu pomniejszona o koszty przypadające na ten zwrot. Za koszt, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się iloczyn kwoty zwrotu i wskaźnika stanowiącego udział sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne do wartości środków zgromadzonych na tym koncie,
  • ust. 8c ustawy, przy kolejnym częściowym zwrocie przepisy ust. 8a i 8b stosuje się odpowiednio, z tym że do ustalenia wartości środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym bierze się aktualny stan środków na tym koncie,
  • ust. 8d ustawy, dochodu, o którym mowa w ust. 8-8c, nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich,
  • ust. 8e ustawy, przepisy ust. 8-8d stosuje się odpowiednio do określania dochodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 11.

Zgodnie z przepisem art. 13 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), przepisy ustaw zmienianych w art. 1-3, w brzmieniu nadanym znowelizowaną ustawą, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2011 r., z wyjątkiem:

  1. art. 6 ust. 2 i 2a ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
  2. art. 21b ust. 6 ustawy, o której mowa w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą

- które mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2010 r.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Kwota zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, podlega wpłacie na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika (bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby) (art. 42 ust. 1 ww. ustawy). Jednocześnie do urzędu powinna być przesłana deklaracja według ustalonego wzoru. Będzie to deklaracja PIT-8AR.

Z przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych wynika, że Towarzystwo, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 159, poz. 1667 ze zm.) oraz na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego utworzy Fundusz, którego przedmiotem działalności będzie prowadzenie indywidualnego konta emerytalnego (IKE) lub indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZF), o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 ze zm.).

Wątpliwości Towarzystwa budzi kwestia prawidłowości ustalenia dochodu przy dokonywaniu zwrotu całkowitego, który nie został poprzedzony zwrotami częściowymi, oraz pierwszego zwrotu częściowego i kolejnego zwrotu częściowego oraz zwrotu całkowitego poprzedzonego zwrotami częściowymi.

Przez pojęcie wpłaty, zgodnie z powołaną ustawą o indywidualnych kontach emerytalnych, należy rozumieć wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego.

W przypadku zwrotu całkowitego środków zgromadzonych na IKE, wycofujemy wszystkie środki zgromadzone na IKE z jednoczesnym wypowiedzeniem umowy o prowadzenie IKE.

W związku z powyższym w przypadku zwrotu całkowitego, który nie został poprzedzony zwrotami częściowymi przez „sumę wpłat na IKE” należy rozumieć: wpłaty oszczędzającego na IKE, przeniesienie środków zgromadzonych w IKE oszczędzającego prowadzone przez inne instytucje finansowe, przeniesienie środków zgromadzonych w pracowniczych programach emerytalnych na konto oszczędzającego w IKE oraz przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego.

Natomiast za „wartość zgromadzonych środków na IKE” w tym przypadku należy rozumieć wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego, jaką mają one w dniu realizacji zwrotu, zarówno pochodzących z wpłat na IKE, jak i środki transferowane z PPE lub wcześniejszych IKE oraz ewentualne wpłaty transferowe z IKE osoby zmarłej na IKE oszczędzającego, a także przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego. Zatem do ustalenia wartości bierze się aktualny stan środków figurujących na koncie IKE.

Zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Towarzystwa odnośnie ustalenia dochodu z tytułu zwrotu całkowitego, który nie został poprzedzony zwrotami częściowymi, zgodnie z którym „wartością środków zgromadzonych na IKE” na dzień dokonania zwrotu całkowitego jest aktualny stan środków posiadanych w danym dniu na IKE oszczędzającego, natomiast przez „sumę wpłat na IKE” należy rozumieć wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na IKE, wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w drodze wypłaty transferowej, wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na PPE, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na IKE w drodze wypłaty transferowej.

Ustosunkowując się do stanowiska Towarzystwa dotyczącego zasad ustalania dochodu przy pierwszym zwrocie częściowym organ podatkowy stwierdza:

Częściowy zwrot to wycofanie części środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej. Zatem w przypadku zwrotu częściowego z IKE wycofujemy tylko część środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego i tylko pochodzących z wpłat na IKE.

Wobec powyższego, przy dokonaniu przez oszczędzającego pierwszego zwrotu częściowego z IKE „wartością środków zgromadzonych na IKE”, o której mowa w zacytowanym wyżej art. 30a ust. 8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego na moment dokonania tego zwrotu, czyli zarówno środków pochodzących z wpłat na IKE, jak i środków z wypłat transferowych, tj. środki transferowane z PPE lub wcześniejszych IKE oraz ewentualne wpłaty transferowe z IKE osoby zmarłej na IKE oszczędzającego, a także przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego, więc aktualny stan środków figurujących na koncie IKE.

Tym samym nie można zgodzić się ze stanowiskiem Towarzystwa, iż przy pierwszym zwrocie częściowym środki pochodzące z PPE, które zostały przetransferowane na IKE oraz dochody uzyskane z inwestowania tych środków w ramach IKE należy pominąć przy kalkulacji dochodu ze zwrotów częściowych, bowiem do wartości środków zgromadzonych na IKE w przypadku pierwszego zwrotu częściowego należy brać pod uwagę wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego na moment pierwszego zwrotu, a więc również przeniesienie środków zgromadzonych w pracowniczych programach emerytalnych na konto oszczędzającego w IKE oraz dochody uzyskane z inwestowania tych środków w ramach IKE.

Natomiast przez „sumę wpłat na IKE” przy pierwszym zwrocie częściowym należy rozumieć, sumę wpłat na IKE na moment tego zwrotu, a więc wpłaty oszczędzającego na IKE, przeniesienie środków zgromadzonych w IKE oszczędzającego prowadzone przez inne instytucje finansowe, przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego, w związku czym należy uznać stanowisko Towarzystwa w tym zakresie za prawidłowe.

Organ podatkowy nie potwierdza również prawidłowości stanowiska Towarzystwa w zakresie prawidłowości ustalenia dochodu przy kolejnych zwrotach częściowych.

W ocenie organu na „sumę wpłat na IKE” w sytuacji kolejnych częściowych zwrotów składają się wpłaty oszczędzającego na IKE, z którego dokonywany jest kolejny zwrot, wpłaty na IKE prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe oraz przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego, a zatem należy stwierdzić, iż stanowisko Towarzystwa w tym zakresie jest prawidłowe.

Natomiast organ podatkowy nie podziela stanowiska Towarzystwa w odniesieniu do ustalenia „wartości środków zgromadzonych na IKE” przy ustalenia dochodu z kolejnego zwrotu częściowego, zgodnie z którym pojęcie „wartości środków zgromadzonych na IKE” należy rozumieć tak samo jak to zostało opisane w pkt 2 dotyczącym pierwszego zwrotu częściowego, a zatem jako wyłącznie tę część środków zgromadzonych na IKE, która pochodzi z wpłat na IKE, tj. wpłat dokonywanych przez oszczędzającego na IKE, wpłat dokonywanych przez oszczędzającego na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w drodze wypłaty transferowej, a także z dochodów z inwestowania powyższych wpłat według stanu na chwilę dokonania kolejnego zwrotu częściowego.

Tutejszy organ podatkowy podkreśla, że tak jak w przypadku pierwszego zwrotu częściowego „wartością środków zgromadzonych na IKE” w sytuacji obliczaniu dochodu z danego zwrotu częściowego przy dokonywaniu kolejnych, następujących po sobie zwrotów częściowych, jest wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego na moment dokonania tego zwrotu, tj. zarówno pochodzących z wpłat na IKE, jak i środki transferowane z PPE lub wcześniejszych IKE oraz ewentualne wpłaty transferowe z IKE osoby zmarłej na IKE oszczędzającego, a także przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego, czyli aktualny stan środków figurujących na koncie IKE.

Odnosząc się do prawidłowości stanowiska dotyczącego zasad ustalania dochodu przy zwrocie całkowitym poprzedzonym zwrotami częściowymi organ podatkowy nie potwierdza słuszności przyjętego przez Towarzystwo stanowiska, iż przez „sumę wpłat na IKE” należy w tym wypadku rozumieć wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na IKE, wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w drodze wypłaty transferowej oraz wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na PPE, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na IKE w drodze wypłaty transferowej.

Organ podatkowy twierdzi, iż przez „sumę wpłat na IKE” w sytuacji zwrotu całkowitego poprzedzonego zwrotami częściowymi należy rozumieć wpłaty oszczędzającego na IKE, wpłaty na IKE prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe oraz przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego.

W ocenie tut. organu należy natomiast zgodzić się ze stanowiskiem Towarzystwa, że przez „wartość środków zgromadzonych na IKE” w przypadku zwrotu całkowitego poprzedzonego zwrotami częściowymi należy rozumieć aktualną wartość środków zgromadzonych na IKE na dzień całkowitego zwrotu, niezależnie czy pochodzą z wpłat oszczędzającego, wypłat transferowych, wypłat transferowych z IKE zmarłego na IKE osoby uprawnionej czy wypłat transferowych z PPE.

Mając na uwadze uregulowania prawne wynikające z treści zacytowanego art. 30a ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 30a ust. 8 – 8d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. oraz postanowienia ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych, a także przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe stwierdzić należy, iż:

  • ustalając dochód z tytułu zwrotu całkowitego, który nie został poprzedzony zwrotami częściowymi „wartością środków zgromadzonych na IKE” na dzień dokonania zwrotu całkowitego jest aktualny stan środków posiadanych w danym dniu na IKE oszczędzającego, czyli wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego, jaką mają one w dniu realizacji zwrotu, zarówno pochodzących z wpłat na IKE, jak i środki transferowane z PPE lub wcześniejszych IKE oraz ewentualne wpłaty transferowe z IKE osoby zmarłej na IKE oszczędzającego, a także przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego. Natomiast przez „sumę wpłat na IKE” należy rozumieć wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na IKE, wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w drodze wypłaty transferowej, wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na PPE, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na IKE w drodze wypłaty transferowej,
  • ustalając dochód z tytułu dokonania przez oszczędzającego pierwszego zwrotu częściowego z IKE „wartością środków zgromadzonych na IKE” jest wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego na moment dokonania tego zwrotu, tj. zarówno pochodzących z wpłat na IKE, jak i środki transferowane z PPE lub wcześniejszych IKE oraz ewentualne wpłaty transferowe z IKE osoby zmarłej na IKE oszczędzającego, a także przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego. Natomiast przez „sumę wpłat na IKE” przy pierwszym zwrocie częściowy należy rozumieć, sumę wpłat na IKE na moment tego zwrotu, a więc wpłaty oszczędzającego na IKE, przeniesienie środków zgromadzonych w IKE oszczędzającego prowadzone przez inne instytucje finansowe, przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego,
  • przy ustalaniu dochodu z tytułu kolejnego zwrotu częściowego „wartością środków zgromadzonych na IKE” jest wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego na moment dokonania tego zwrotu, czyli pochodzących zarówno z wpłat na IKE, jak i środki transferowane z PPE lub wcześniejszych IKE oraz ewentualne wpłaty transferowe z IKE osoby zmarłej na IKE oszczędzającego, a także przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego. Natomiast na „sumę wpłat na IKE” składają się wpłaty oszczędzającego na IKE, z którego dokonywany jest kolejny zwrot, wpłaty na IKE prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe oraz przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego,
  • ustalając dochód z tytułu zwrotu całkowitego poprzedzonego zwrotami częściowymi, przez „wartość środków zgromadzonych na IKE” należy rozumieć aktualną wartość środków zgromadzonych na IKE na dzień całkowitego zwrotu, niezależnie czy pochodzą z wpłat oszczędzającego, wypłat transferowych, wypłat transferowych z IKE zmarłego na IKE osoby uprawnionej czy wypłat transferowych z PPE. Natomiast przez „sumę wpłat na IKE” należy rozumieć wpłaty oszczędzającego na IKE, wpłaty na IKE prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe oraz przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj