Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-3/4510-389/15/AW
z 24 września 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 1 lipca 2015 r. (data wpływu do tut. BKIP 7 lipca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy spółka jako płatnik podatku dochodowego jest zobowiązana do pobrania i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19% od wypłaconej Gminie dywidendy oraz do sporządzenia w związku z tym informacji CIT-7 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2015 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy spółka jako płatnik podatku dochodowego jest zobowiązana do pobrania i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19% od wypłaconej Gminie dywidendy oraz do sporządzenia w związku z tym informacji CIT-7.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miejski Zakład Komunikacyjny spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką komunalną, której jedynym wspólnikiem jest Gmina. W 2014 r. Spółka wypracowała zysk, który mocą uchwały Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników został w 80% przeznaczony na wypłatę dywidendy jedynemu udziałowcowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jako płatnik podatku dochodowego jest zobowiązana do pobrania i zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19% od wypłaconej Gminie dywidendy oraz do sporządzenia w związku z tym informacji CIT-7?

Zdaniem Wnioskodawcy, dywidenda wypłacona Gminie jako jedynemu udziałowcowi stanowi dla niej dochód z jej majątku o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, gdyż majątek ten stanowią również udziały w spółkach kapitałowych otrzymane w zamian za wniesione do tych spółek mienie. Uwzględniając powyższe Spółka stoi na stanowisku, że dochód z wypłaconej Gminie kwoty dywidendy będzie zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji powyższego, Spółka nie będzie również zobowiązana do sporządzenia informacji CIT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851, ze zm., zwanej dalej: „updop”), uregulowane zostały skutki podatkowe odnoszące się do dochodów z udziału w zyskach osób prawnych.

Zawarta w art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy definicja dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych precyzuje, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód z umorzenia udziałów (akcji). Klasycznym przykładem dochodu z udziału w zyskach osób prawnych jest niewątpliwie dywidenda.

Na podstawie art. 22 ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Jednocześnie, zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.

Z treści wniosku wynika, że Spółka w 2014 r. wypracowała zysk, który mocą uchwały został w 80% przeznaczony na wypłatę dywidendy dla jedynego udziałowca Spółki, którym jest Gmina.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie art. 6 ust. 1 pkt 6 updop, zgodnie z którym zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Jednocześnie, źródła dochodów gminy określone zostały w art. 3 i 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 513), wśród których wymieniono dochody z majątku gminy (art. 4 ust. 1 pkt 4). Ponieważ, majątkiem Gminy są udziały otrzymane w zamian za wniesione do Spółki mienie, uzyskane przez Gminę na ich podstawie dochody z tytułu dywidendy w świetle wyżej powołanych przepisów stanowią dochód z majątku Gminy, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Konsekwencją tego zwolnienia jest brak obowiązku poboru przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Odnośnie obowiązku sporządzenia informacji CIT-7 należy zauważyć, że zasady przekazywania informacji podatnikowi oraz deklaracji podatnikowi i urzędowi skarbowemu w przypadku pobrania podatku od wypłaconych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zostały uregulowane w art. 26 i 26a updop. Stosownie do powyższego, w sytuacji gdy dywidenda wypłacana jest podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia od podatku, Spółka nie ma obowiązku sporządzania informacji CIT-7. Świadczy o tym nadany tej deklaracji tytuł, CIT-7 jest „Informacją o wysokości pobranego podatku dochodowego od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych”.

Reasumując, w związku z tym, że wypłacona przez Spółkę dywidenda korzysta ze zwolnienia określonego w art. 6 ust. 1 pkt 6 updop, Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19% oraz sporządzenia informacji CIT-7.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj