Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-248/12-2/PR
z 21 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-248/12-2/PR
Data
2012.05.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
kultura
miejsce świadczenia


Istota interpretacji
Miejscem świadczenia wykonywanych przez Wnioskodawcę usług w zakresie produkcji filmów, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę.



Wniosek ORD-IN 158 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej, która polega między innymi na produkcji filmów dokumentalnych i fabularnych na rzecz producentów zewnętrznych działających na zlecenie telewizji (w tym kompletowanie grupy zdjęciowej, wybór miejsc zdjęciowych, realizacja zdjęć, montaż i udźwiękowienie filmu, wynajem obiektów zdjęciowych, zawieranie umów o dzieło z aktorami i twórcami).

Działalność ta sklasyfikowana jest pod numerem 59.11.1 PKWiU i jest to usługa związana z kulturą (usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych).

Wnioskodawca zarejestrowany jest jako czynny podatnik podatku VAT dla celów wewnątrzwspólnotowych dostaw i nabyć towarów i usług. W roku 2011 Wnioskodawca wykonał dwie usługi filmowe. Jedna była zrealizowana dla austriackiej firmy, druga dla niemieckiej firmy. Usługi te dotyczyły realizacji zdjęć filmowych do telewizyjnych filmów fabularnych realizowanych na zamówienie zagranicznych stacji telewizyjnych. W obu przypadkach przeważająca część zdjęć była realizowana na terenie Niemiec i Austrii, natomiast w Polsce były kręcone tylko wybrane sceny.

Usługa świadczona przez Wnioskodawcę na terenie Polski obejmowała: wynajem obiektów zdjęciowych, organizację udziału polskich statystów, uzyskanie zgód na realizację zdjęć. Wnioskodawca nie był w żadnym z przypadków koproducentem filmu i nie wszedł w posiadanie żadnych praw do filmów na rzecz których wykonywał usługę.

Kontrahenci Wnioskodawcy austriacka firma oraz niemiecka firma nie posiadają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, są czynnymi podatnikami podatku od wartości dodanej dla czynności wewnątrzwspólnotowych i posiadają siedzibę działalności gospodarczej na terenie Niemiec -, oraz na terenie Austrii -.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy miejscem świadczenia usług w zakresie produkcji filmowej realizowanej w Polsce na rzecz kontrahenta zagranicznego z siedzibą na terytorium np. Niemiec będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej, dla czynności wewnątrzwspólnotowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług jest kraj, w którym siedzibę ma usługobiorca...

Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem świadczenia usług w zakresie produkcji filmowej jest miejsce siedziby usługobiorcy będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej, dla czynności wewnątrzwspólnotowych tj. terytorium Niemiec zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Zgodnie z art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Natomiast w myśl art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W świetle art. 28 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

W brzmieniu art. 28b ust. 3 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z powyższych przepisów wynika, iż w przypadku wykonywania usług na rzecz podatnika, miejscem ich świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę bądź stałe miejsce prowadzenia działalności, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba, w przypadku natomiast gdy podatnik nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejsce w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, czyli opodatkowanie usług zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna ich konsumpcja.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej, która polega między innymi na produkcji filmów dokumentalnych i fabularnych na rzecz producentów zewnętrznych działających na zlecenie telewizji. Działalność ta sklasyfikowana jest pod numerem 59.11.1 PKWiU i jest to usługa związana z kulturą (usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych). Wnioskodawca zarejestrowany jest jako czynny podatnik podatku VAT dla celów wewnątrzwspólnotowych dostaw i nabyć towarów i usług. Wykonał dwie usługi filmowe. Jedna była zrealizowana dla austriackiej firmy, druga dla niemieckiej firmy. Usługi te dotyczyły realizacji zdjęć filmowych do telewizyjnych filmów fabularnych realizowanych na zamówienie zagranicznych stacji telewizyjnych. W obu przypadkach przeważająca część zdjęć była realizowana na terenie Niemiec i Austrii, natomiast w Polsce były kręcone tylko wybrane sceny. Kontrahenci Wnioskodawcy nie posiadają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, są czynnymi podatnikami podatku od wartości dodanej dla czynności wewnątrzwspólnotowych i posiadają siedzibę działalności gospodarczej na terenie Niemiec oraz na terenie Austrii.

Odnosząc się do powołanych przepisów oraz opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, iż usługobiorcą jest podatnik w rozumieniu art. 28a ustawy. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca usługi, które świadczy dla swojego kontrahenta np. z Niemiec są usługami, mieszczącymi się w zakresie usług związanych z kulturą.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż zastrzeżenia zawarte w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie. Miejsce świadczenia usług wykonywanych przez Zainteresowanego należy ustalać na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w tym artykule. Wobec powyższego miejscem świadczenia wykonywanych przez Wnioskodawcę usług w zakresie produkcji filmów, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę (np. Niemcy).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj