Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-671/14-2/LS
z 27 stycznia 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2014 r. (data wpływu 17 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy przeniesienia własności lokalu użytkowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy przeniesienia własności lokalu użytkowego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawcy zamierzają we współwłasności nabyć od Spółdzielni Mieszkaniowej lokal użytkowy w trybie art. 39 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, tj. są najemcami lokalu użytkowego, w którym prowadzą działalność gospodarczą i w pełni ponieśli koszty budowy tego lokalu poprzez wniesienie wkładu budowlanego w pełnej wysokości, a także dokonali spłaty z tytułu udziału w nieruchomości wspólnej oraz spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu.
Zgodnie z regulacją art. 39 ust. 1 w/w ustawy spółdzielnia jest w takiej sytuacji obowiązana do zawarcia z Wnioskodawcami umowy przeniesienia własności przedmiotowego lokalu użytkowego.
Z racji tego, że przedmiotowy lokal użytkowy nie jest jeszcze wyodrębniony z zasobów Spółdzielni jako oddzielny przedmiot prawa własności, przed dokonaniem przeniesienia własności na Wnioskodawców, Spółdzielnia musi dokonać czynności wyodrębnienia tego lokalu ze swych zasobów lokalowych.
W tym celu strony, tj. Wnioskodawcy i Spółdzielnia, planują stanąć do aktu notarialnego, w którym Spółdzielnia dokona ustanowienia odrębnej własności przedmiotowego lokalu użytkowego wraz ze stosownym udziałem we współwłasności części wspólnych budynków, prawa użytkowania wieczystego i pozostałej infrastruktury i urządzeń, a następnie tak ustanowioną własność tego lokalu użytkowego przeniesie na Wnioskodawców. Wnioskodawcy mogą nabyć udziały w prawie własność przedmiotowego lokalu na zasadach współwłasności w częściach ułamkowych lub też na zasadach współwłasności łącznej.
W związku z powyższym zdarzeniem przyszłym, wobec wątpliwości notariuszy co do właściwego zastosowania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w następstwie których Wnioskodawcy mogą zostać uznani za podatników tego podatku, zadano następujące pytanie:
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy łączne dokonanie czynności ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego, a następnie przeniesienie własności tego lokalu w trybie art. 39 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych mieszczą się w zakresie przedmiotowym art. 1 ust. 1 pkt l ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy,
W ocenie Wnioskodawców opisane w zdarzeniu przyszłym czynności ustanowienia i przeniesienia prawa odrębnej własności lokalu użytkowego nie mieszczą się w zakresie przedmiotowym art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, podstawą prawną realizacji opisanych czynności, a w szczególności czynności przeniesienia własności, jest ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych, a nie przepisy kodeksu cywilnego. W takim stanie rzeczy, choć w wyniku planowanych czynności dojdzie do przeniesienia na Wnioskodawców własności, to jednak nie odbędzie się to ani w formie sprzedaży (w oparciu o uregulowania kodeksu cywilnego), ani w formie żadnej innej czynności wymienionej enumeratywnie w art. 1 ust. 1 pkt l ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, jako czynność podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem.
W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym nie będzie miało też znaczenia, czy Wnioskodawcy nabędą własność lokalu na zasadach współwłasności w częściach ułamkowych, czy też na zasadach współwłasności łącznej, gdyż nie ma to wpływu na realizację czynności wykonywanych zgodnie z art. 39 ust.1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
W konsekwencji należy uznać, że ustanowienie odrębnej własności lokalu użytkowego i przeniesienie jego własności, dokonane w trybie art. 39 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Powyższe stanowisko Wnioskodawców znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy skarbowe (np.: ILPB2/436-65/12-2/MK z dnia 6 czerwca 2012 r. wydanej przez Izbę Skarbową w Poznaniu, ILPB2/436-15/11-2/MK z dnia 12 kwietnia 2011 r. wydanej przez Izbę Skarbową w Poznaniu, ITPB2/436-28/11/TJ z dnia 31 maja 2011 r. wydanej przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy, czy też: IBPB2/436-77/08/MZ z dnia 10 lipca 2008 r. wydanej przez Izbę Skarbową w Katowicach).
Powołane interpretacje, choć są to oczywiście interpretacje indywidualne, to jednak dotyczą tej samej kwestii, a mianowicie podlegania opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności ustanowienia i przeniesienia własności lokali dokonywanego przez spółdzielnie mieszkaniowe w trybie przewidzianym w przepisach o spółdzielniach mieszkaniowych. W udzielonych interpretacjach organy skarbowe zgodnie stwierdzają, że w/w czynności nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, przy czym decydujący jest tu fakt, że czynności te są realizowane na podstawie przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, które to czynności nie są wymienione w katalogu czynności stanowiących przedmiot opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, więc odwołanie się do w/w interpretacji jest w pełni zasadne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
- umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
- umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
- (uchylona),
- umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
- umowy dożywocia,
- umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
- (uchylona),
- ustanowienie hipoteki,
- ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
- umowy depozytu nieprawidłowego,
- umowy spółki.
Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne ( art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).
Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 ww. ustawy, notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.
Należy wskazać, że zgodnie z art. 39 ust. 1 na pisemne żądanie najemcy lokalu użytkowego, w tym garażu, a także najemcy pracowni wykorzystywanej przez twórcę do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki, który poniósł w pełni koszty budowy tego lokalu albo ponieśli je jego poprzednicy prawni, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tą osobą umowę przeniesienia własności tego lokalu po dokonaniu przez najemcę spłaty z tytułu udziału w nieruchomości wspólnej oraz spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu.
W świetle powyższego, jeżeli umowa przeniesienia własności lokalu użytkowego następuje w trybie i na zasadach określonych w art. 39 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, to ww. umowa nie będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Umowa taka nie jest bowiem umową sprzedaży ani inną umową wymienioną w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W związku z tym, jako nie wymieniona w zamkniętym katalogu art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.