Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1274/14-7/KS
z 9 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2014 r. (data wpływu 29 grudnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2015 r. (data nadania 13 marca 2015 r., data wpływu 16 marca 2015 r.) na wezwanie organu Nr IPPB5/423-1274/14-2/KS z dnia 4 marca 2015 r. (data nadania 4 marca 2015 r., data doręczenia 6 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów celowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której Wnioskodawca będzie jedynym udziałowcem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów celowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której Wnioskodawca będzie jedynym udziałowcem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


P. są ogólnopolską organizacją pracodawców (konfederacją) utworzoną na podstawie Ustawy o Organizacjach Pracodawców („Wnioskodawca”), posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Podstawowym celem P. jest ochrona praw pracodawców oraz reprezentowanie i wspieranie ich interesów gospodarczych i niegospodarczych wobec organów władzy i administracji publicznej oraz innych organizacji interesu zbiorowego, w tym związków zawodowych („Cele Statutowe”).

W ramach realizacji Celów Statutowych, Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. kulturalną lub naukową polegającą w szczególności na:

  1. organizacji konkursu Liderzy Odpowiedzialnego Biznesu, którego celem jest wyróżnienie i nagrodzenie tych firm, które na tle branży, w której działają, wyróżniają się szczególną dbałością o przestrzeganie standardów odpowiedzialnego biznesu i jednocześnie wychodzą naprzeciw wyzwaniom branży w kontekście odpowiedzialnego biznesu,
  2. organizacji cyklu debat „Nowe otwarcie. Strona rządowa - pracodawcy”,
  3. organizacji Polskiego Kongresu Gospodarczego, którego celem jest stworzenie platformy rzetelnej, twórczej dyskusji nad postulowanymi, niezbędnymi relacjami i powiązaniami między nauką a biznesem,
  4. organizacji projektu „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu”, który jest odpowiedzią na potrzebę zmiany w świadomości przedsiębiorców i ich pracowników - zmiany dotyczącej percepcji CSR, kryteriów odpowiedzialności, opłacalności, motywów wdrażania oraz nieuchronności wprowadzenia. Projekt jest kompleksowy, posiada komponenty: badawczy, szkoleniowy, doradczy i promocyjny („Działalność Kulturalna lub Naukowa”).


Wnioskodawca planuje założyć celową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością („SPV”), w której będzie jedynym udziałowcem.


SPV będzie prowadziła szeroko rozumianą działalność gospodarczą, z wyłączeniem:

  1. działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
  2. działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a - 17k ustawy o CIT.

Wygenerowany przez SPV dochód zostanie wypłacony na rzecz Wnioskodawcy w formie dywidendy. Wnioskodawca planuje przeznaczyć część (lub całość) dochodu SPV na Działalność Kulturalną lub Naukową.


W zakresie pytania 1, Wnioskodawca niniejszy wniosek składa na podstawie art. 14n § 1 pkt 1) Ordynacji podatkowej, jako podmiot planujący założenie SPV.


W uzupełnieniu z dnia 12 marca 2015 r. (data wpływu 16 marca 2015 r.) Wnioskodawca podał, że rozważa utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W, która prowadzić będzie działalność pod firmą: P.. Adresem do doręczeń dla SPV w momencie jej zawiązania będzie ul. B.


Ponadto Wnioskodawca podał, że zgodnie z § 4 statutu Wnioskodawcy: „Podstawowym celem Pracodawców A. jest ochrona praw pracodawców oraz reprezentowanie i wspieranie ich interesów gospodarczych i niegospodarczych wobec organów władzy i administracji publicznej oraz innych organizacji interesu zbiorowego, w tym związków zawodowych.”


Nie można jednak wykluczyć, że w przyszłości dojdzie do zmiany statutu Wnioskodawcy (§ 4 statutu), w wyniku którego Działalność Kulturowa i Naukowa zostanie bezpośrednio wpisana w celach statutowych Wnioskodawcy.


Niemniej jednak, z uwagi na fakt, iż zgodnie z § 6 statutu Wnioskodawcy: „Zadania Pracodawców A. realizowane są w szczególności poprzez:

  1. zajmowanie stanowisk i prezentowanie opinii we wszystkich sprawach związanych z gospodarką, stosunkami pracy, warunkami działania pracodawców,
  2. inspirowanie zróżnicowanych form integracji środowiska pracodawców oraz koordynację akcji mających na celu utrwalenie dobrego wizerunku pracodawców w opinii społecznej,
  3. prowadzenie działalności szkoleniowej, informacyjnej i doradczo-konsultingowej,
  4. prowadzenie studiów i badań, wymianę poglądów i popularyzację wiedzy ekonomicznej, społecznej, prawnej, organizacyjnej oraz w zakresie zarządzania,
  5. popularyzację kształcenia ustawicznego,
  6. udział w negocjacjach umów zbiorowych pracy oraz tworzenie społecznych mechanizmów rozstrzygania sporów zbiorowych i udział w ich rozstrzyganiu,
  7. inspirowanie inicjatyw gospodarczo-społecznych oraz prowadzenie doradztwa organizacyjnego, prawnego, ekonomicznego i technicznego oraz wykonywanie ekspertyz,
  8. występowanie w imieniu pracodawców i przedsiębiorców do organizacji i instytucji państwowych i samorządowych oraz reprezentowanie ich przed innymi osobami prywatnymi i organizacjami pozarządowymi,
  9. delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych, agend rządowych i samorządowych,
  10. organizowanie zespołów doradczych oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,
  11. delegowanie swoich przedstawicieli do organizacji międzynarodowych i tworzenie stałych przedstawicielstw poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
  12. wspieranie polskich pracodawców oraz przedsiębiorców w pozyskaniu pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej,
  13. tworzenie fundacji, funduszy oraz ustanawianie stypendiów,
  14. promocję członków w publikacjach wydawanych przez Pracodawców A.


Zdaniem Wnioskodawcy można stwierdzić, iż ze statutu jednoznacznie wynika możliwość realizacji celów statutowych Wnioskodawcy poprzez działania mieszczące się w zakresie Działalności Kulturalnej i Naukowej, tj. działania, o których mowa w § 6 lit. a, b, c, d, e, g, m, n statutu Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż dochód SPV, który zostanie wypłacony na rzecz Wnioskodawcy w formie dywidendy i zostanie przeznaczony przez Wnioskodawcę na Działalność Kulturalną lub Naukową ściśle powiązaną z Celami Statutowymi Wnioskodawcy, będzie wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT?
  2. Czy wypłacona z SPV na rzecz Wnioskodawcy dywidenda będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli zgodnie z art. 26 ust. 1a ustawy o CIT Wnioskodawca złoży oświadczenie o przeznaczeniu wypłaconych środków w postaci otrzymanej dywidendy na Cele Statutowe i na te cele rzeczywiście w przyszłości środki te będą spożytkowane?

Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone numerem 1 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczące możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów celowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której Wnioskodawca będzie jedynym udziałowcem. W zakresie pytania numer 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Dochód SPV, który zostanie wypłacony na rzecz Wnioskodawcy w formie dywidendy i zostanie przeznaczony przez Wnioskodawcę na Działalność Kulturalną lub Naukową ściśle powiązaną z Celami Statutowymi Wnioskodawcy będzie wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych są „dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 - w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji”.

Do celów statutowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zaliczyć należy: „działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego”.


Zgodnie z art. 18 ust. 2 Ustawy o Organizacjach Pracodawców, „związki pracodawców, ich federacje i konfederacje korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych dla stowarzyszeń.”


Organizacje pracodawców mogą prowadzić działalność gospodarczą zasilającą finansowanie ich działalności statutowej. Przepisy Ustawy o Organizacjach Pracodawców nie określają form prowadzenia tej działalności, pozostawiając tę sprawę do decyzji władz statutowych organizacji. Decyzja taka może być podjęta w ramach określonych przepisami ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178). Organizacje pracodawców w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej traktowane są bowiem tak samo jak inne podmioty gospodarcze. Mogą one prowadzić działalność gospodarczą samodzielnie, we własnym imieniu i na własny rachunek bądź utworzyć w tym celu wyodrębniony jednostkę organizacyjną. Mogą także prowadzić działalność gospodarczą w formie udziału w spółkach prawa handlowego, np. w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Dochód osiągnięty z działalności gospodarczej może być przeznaczony wyłącznie na realizację zadań statutowych organizacji. Nie może być natomiast wydany na inne, poza statutowe cele. W szczególności dochód ten nie może być przeznaczony do podziału między członków organizacji. O tym, na jakie cele statutowe zostanie przeznaczony dochód z działalności gospodarczej, decyduje właściwy organ związku pracodawców, federacji lub konfederacji.


Przepisy przewidują również pewne uprzywilejowanie podatkowe organizacji pracodawców, postanawiając, że związki te i ich zrzeszenia korzystają, tak jak związki zawodowe pracowników, ze zwolnień podatkowych na zasadach przewidzianych dla stowarzyszeń, określonych w ustawie o CIT.


W konsekwencji, skoro Wnioskodawca:

  1. jako organizacja pracodawców korzysta ze zwolnień podatkowych przewidzianych dla stowarzyszeń oraz
  2. przeznaczy otrzymane środki na Działalność Kulturalną lub Naukową ściśle związaną z Celami Statutowymi Wnioskodawcy,

- to dochód SPV będzie wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów celowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której Wnioskodawca będzie jedynym udziałowcem jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235, z późn. zm.), pracodawcy mają prawo tworzyć, bez uzyskania uprzedniego zezwolenia, związki według swego uznania, jak też przystępować do tych organizacji, z zastrzeżeniem stosowania się do ich statutów.


W myśl art. 5 ww. ustawy, podstawowym zadaniem związków pracodawców, ich federacji i konfederacji jest ochrona praw i reprezentowanie interesów, w tym gospodarczych, zrzeszonych członków wobec związków zawodowych, organów władzy i administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego.


Art. 6 ust. 1 stanowi, że majątek związków pracodawców, ich federacji i konfederacji powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, z własnej działalności i dochodów z majątków organizacji.


Z kolei zgodnie z art. 18 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, że dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez związki pracodawców ich federacje i konfederacje służy realizacji ich zadań statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między ich członków.


Związki pracodawców, ich federacje i konfederacje korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych dla stowarzyszeń (art. 18 ust. 2 ww. ustawy).


Katalog dochodów wolnych od podatku dochodowego zawiera art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 397 ze zm.). Innymi słowy, ustawodawca wyłączył z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów wymienionych w tym przepisie.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 – w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.


Z kolei zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.


Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest ogólnopolską organizacją pracodawców (konfederacją) utworzoną na podstawie ustawy o organizacjach pracodawców. Podstawowym celem jej działalności jest ochrona praw pracodawców oraz reprezentowanie i wspieranie ich interesów gospodarczych i niegospodarczych wobec organów władzy i administracji publicznej oraz innych organizacji interesu zbiorowego, w tym związków zawodowych. W ramach realizacji celów statutowych, Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. kulturalną lub naukową.


Wnioskodawca planuje założyć celową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością („SPV”), w której będzie jedynym udziałowcem. Spółka ta będzie prowadziła szeroko rozumianą działalność gospodarczą, z wyłączeniem:

  1. działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
  2. działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a - 17k ustawy o CIT.

Wygenerowany przez SPV dochód zostanie wypłacony na rzecz Wnioskodawcy w formie dywidendy. Wnioskodawca planuje przeznaczyć część (lub całość) dochodu na działalność kulturalną lub naukową.


Z powołanych przepisów wynika, że Wnioskodawca, jako organizacja działająca na podstawie ustawy o organizacjach pracodawców, na podstawie art. 18 tej ustawy może korzystać ze zwolnień podatkowych przewidzianych dla stowarzyszeń.


Podstawowym zwolnieniem, z którego mogą korzystać stowarzyszenia jest zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od opodatkowania są dochody podatników, których celem statusowym jest działalność wymieniona w tym przepisie. Ponadto, zgonie z art. 17 ust. 1 pkt 5 wolne od podatku są także dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 – w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.

Dokonując analizy przepisów zauważyć należy, że w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej. Zasada prymatu wykładni językowej szczególnego znaczenia nabiera, gdy interpretowane przepisy dotyczą ulg i zwolnień podatkowych (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 sierpnia 2004 r., FSK 372/04, ONSAiWSA 2005/1/17). Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechną metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.

W tym miejscu szczególną uwagę należy zwrócić na użyte przez ustawodawce określenie - „wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach”. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/slowniki.html) słowo „wyłącznie” to „partykuła ograniczająca odniesienie komunikowanego w zdaniu sądu do tych obiektów i stanów rzeczy, które są wymienione”, zaś jego synonimem jest słowo „tylko”. W świetle powyższego należy zauważyć, że w zamyśle ustawodawcy nie było żadnych innych podmiotów, poza wyraźnie wskazanymi w przepisie (działającymi na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach.), uprawnionych do tego zwolnienia.
Podkreślić przy tym należy, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem od ogólnych reguł opodatkowania. W związku z tym nie można stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na inne podmioty, poza wyraźnie wskazanymi w ustawie.


Podkreślić przy tym należy, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem od ogólnych reguł opodatkowania. W związku z tym nie można stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na inne podmioty, poza wyraźnie wskazanymi w ustawie.


Wnioskodawca podaje, że jest „ogólnopolską organizacją pracodawców (konfederacją) utworzoną na podstawie Ustawy o Organizacjach Pracodawców”, co oznacza, że została utworzona i działa w oparciu o te przepisy. Wobec powyższego nie jest i nie może być organizacją działającą na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach, o której mowa w omawianym przepisie, co powoduje, że założona przez Wnioskodawcę celowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której Wnioskodawca będzie jedynym udziałowcem nie może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj