Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-101/12-5/SP
z 8 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-101/12-5/SP
Data
2012.05.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
dywidendy
miejsce zamieszkania
nadpłata
obowiązek podatkowy
odsetki
opodatkowanie
przychód
renta
Wielka Brytania
zeznanie podatkowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie dochodów z dywidend, obowiązek złożenia w Polsce zeznania za 2011 rok oraz możliwość wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty z tytułu zaliczek na podatek dochodowy pobranych przez ZUS przy wypłacie renty rodzinnej.



Wniosek ORD-IN 936 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 02.02.2012 r. (data wpływu 06.02.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 18.04.2012 r. (data nadania 18.04.2012 r., data wpływu 23.04.2012 r.) na wezwanie z dnia 10.04.2012 r. (data nadania 10.04.2012 r., data doręczenia 12.04.2012 r.) Nr IPPB4/415-101/12-2/SP o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z dywidend, obowiązku złożenia w Polsce zeznania za 2011 rok oraz możliwości wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty z tytułu zaliczek na podatek dochodowy pobranych przez ZUS przy wypłacie renty rodzinnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w Polsce w 2011 roku i latach następnych, opodatkowania dochodów z dywidend, obowiązku złożenia w Polsce zeznania za 2011 rok oraz możliwości wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty z tytułu zaliczek na podatek dochodowy pobranych przez ZUS przy wypłacie renty rodzinnej.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 10.04.2012 r. (data nadania 10.04.2012 r., data doręczenia 12.04.2012 r.) Nr IPPB4/415-101/12-2/SP tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego i przedstawienie dokumentu (oryginał lub kopię urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa lub innego dokumentu), z którego wynika sposób reprezentacji Wnioskodawczyni w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla osoby, która przedmiotowy wniosek podpisała.

Pismem z dnia 18.04.2012 r. (data nadania 18.04.2012 r., data wpływu 23.04.2012 r.) wniosek został uzupełniony w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni ma podwójne obywatelstwo – polskie i irlandzkie. Od czterech lat mieszka na stałe w Wielkiej Brytanii. Jest niezamężna i nie posiada dzieci, jej partner życiowy również mieszka w Wielkiej Brytanii. W 2011 r. Wnioskodawczyni ukończyła studia w Wielkiej Brytanii i odbyła tam praktyki zawodowe. Od 01 stycznia 2012 r. rozpoczęła kolejny etap praktyk zawodowych z ekspektatywą przekształcenia tego stosunku prawnego w stosunek pracy. Wnioskodawczyni mieszka w Wielkiej Brytanii w wynajmowanym mieszkaniu, opłaca tam abonament telefoniczny, posiada bieżący rachunek bankowy i kartę debetową. Wnioskodawczyni objęta jest także brytyjskim systemem ubezpieczeń.

W świetle brytyjskich regulacji podatkowych, Wnioskodawczyni, ze względu na wspomniane powyżej okoliczności, zyskała status rezydenta podatkowego Wielkiej Brytanii, podlegającego opodatkowaniu od całość swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawczyni nie wyklucza, że może w perspektywie kilku lat przeprowadzi się do Polski z zamiarem stałego pobytu, jednakże na dzień dzisiejszy za swoje stałe miejsce zamieszkania i centrum interesów życiowych uznaje Wielką Brytanię. Wnioskodawczyni zameldowana jest wprawdzie na pobyt stały w Polsce pod adresem swojej matki, ale do Polski przyjeżdża okazjonalnie, a okres jej pobytu w Polsce w żadnym roku podatkowym (kalendarzowym) nie przekracza 183 dni. Wnioskodawczyni nie jest obecnie objęta w Polsce systemem ubezpieczeń społecznych/zdrowotnych jak również jakimkolwiek dodatkowym ubezpieczeniem. Nie posiada w Polsce nieruchomości, znaczącego majątku ruchomego, kart kredytowych/debetowych, nie opłaca abonamentu telefonicznego.Do sierpnia 2011 r., tj. do momentu zakończenia studiów, Wnioskodawczyni przysługiwała w Polsce renta rodzinna po jej zmarłym ojcu. W tym celu Wnioskodawczyni utrzymywała rachunek bankowy w polskim banku, na który renta była przelewana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W związku z utratą prawa do renty rachunek ten, jako zbędny, zostanie wkrótce zamknięty.

Na podstawie Rozporządzenia z dnia 10 listopada 2010 r. wydanego przez Sąd Okręgowy w Szwajcarii, stwierdzającego nabycie spadku po zmarłym ojcu, Wnioskodawczyni formalnie przysługuje prawo współwłasności łącznej wchodzących w skład masy spadkowej rzeczy oraz praw majątkowych znajdujących się/wykonywanych w Polsce oraz za granicą.

W związku z powyższym, celem spełniania wymogów przewidzianych przepisami polskiej ustawy o podatku od spadków i darowizn, pełnomocnik Wnioskodawczyni złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, Zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z2, w którym wykazano przypadający Wnioskodawczyni udział w poszczególnych składnikach masy spadkowej obejmującej, między innymi, prawo wieczystego użytkowania/własności nieruchomości położonych w Polsce, akcje/udziały spółek mających siedzibę w Polsce oraz innych jurysdykcjach, środki zgromadzone na rachunkach bankowych w Polsce i za granicą, należności z tytułu umów pożyczek, samochody osobowe (wykorzystywane głównie za granicą).Formalny dział spadku nie został dotąd dokonany przez właściwy polski sąd, a składniki majątkowe tworzące masę spadkową są we władaniu wdowy po zmarłym ojcu Wnioskodawczyni.

Z postanowień umowy zawartej przez spadkobierców, w tym Wnioskodawczynię, wynika, że w skład majątku, który ostatecznie przypadnie Wnioskodawczyni, nie wejdą bezpośrednio żadne nieruchomości położone w Polsce. Wnioskodawczyni stanie się natomiast właścicielką mniejszościowych udziałów w kilku spółkach mających siedzibę w Polsce, przy czym jej rola w stosunku do tych podmiotów będzie jedynie pasywna. Wnioskodawczyni nie będzie brała aktywnego udziału w zarządzaniu tymi podmiotami.

W związku z ustaleniami poczynionymi tytułem rozliczeń pomiędzy spadkobiercami jej zmarłego ojca w kontekście ustalenia udziałów w jego majątku, w trakcie 2011 r. Wnioskodawczyni otrzymała na swój rachunek w zagranicznym banku płatność od zagranicznej spółki kapitałowej. Otrzymane płatności od zagranicznej spółki kapitałowej zostały na ten moment ukształtowane jako pożyczka.

Wnioskodawczyni jest już większościowym udziałowcem spółki kapitałowej mającej siedzibę na terytorium Polski, przy czym również w tym przypadku, jej rola jest pasywna. Wnioskodawczyni nie bierze czynnego udziału w zarządzaniu tą spółką. Równocześnie, Wnioskodawczyni jest właścicielką udziałów w spółkach mających siedzibę w jurysdykcjach. Z tytułu posiadanych udziałów w spółkach zagranicznych Wnioskodawczyni spodziewa się otrzymywać dywidendę.Oprócz dochodów wyżej opisanych Wnioskodawczyni uzyskała w 2011 r. dochód z tytułu oprocentowania środków pieniężnych na lokacie w banku w Szwajcarii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawczyni w 2011 r. posiadała miejsce zamieszkania na terytorium Polski i w konsekwencji podlegała w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu...
  2. Czy w latach następnych, przy założeniu, że stan faktyczny przedstawiony w niniejszym wniosku nie ulegnie zmianie, Wnioskodawczyni posiadać będzie miejsce zamieszkania na terytorium Polski i w konsekwencji podlegać będzie w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu...
  3. Czy otrzymywane przez Wnioskodawczynię dochody z dywidend dystrybuowanych przez spółki mające siedzibę za granicą podlegać będą opodatkowaniu w Polsce...
  4. Czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do złożenia do polskiego urzędu skarbowego zeznania podatkowego za 2011 r....
  5. Czy Wnioskodawczyni przysługiwać będzie prawo do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przy wypłacie renty rodzinnej...

Przedmiotem niniejszej interpretacji są kwestie dotyczące opodatkowania dochodów z dywidend dystrybuowanych przez spółki mające siedzibę za granicą, obowiązku złożenia do polskiego urzędu skarbowego zeznania za 2011 rok oraz odnośnie możliwości wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty z tytułu zaliczek na podatek dochodowy pobranych przez ZUS przy wypłacie renty rodzinnej (pytania Nr 3, 4 i 5).

Natomiast odnośnie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce w 2011 roku i latach następnych, zostanie wydana odrębna interpretacja (pytania Nr 1, 2).

Zdaniem Wnioskodawczyni.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskie miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawczyni, ponieważ nie posiada ona miejsca zamieszkania m terytorium Polski i w konsekwencji nie podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu otrzymywane przez nią dochody z dywidend dystrybuowanych przez spółki mające siedzibę za granicą nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce, gdyż nie stanowią one dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski.

Ad. 4.

W ocenie Wnioskodawczyni nie będzie ona zobowiązana do złożenia do polskiego urzędu skarbowego zeznania podatkowego za 2011 r.Jak wskazano powyżej, w 2011 r. Wnioskodawczyni uzyskała dochody z tytułu renty rodzinnej (od polskiego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) oraz dochody z tytułu rozliczeń pomiędzy spadkobiercami jej zmarłego ojca w kontekście ustalenia udziałów w jego majątku (od zagranicznej spółki kapitałowej).

W ocenie Wnioskodawczyni dochody otrzymane od zagranicznej spółki kapitałowej tytułem rozliczeń pomiędzy spadkobiercami jej zmarłego ojca w kontekście ustalenia udziałów w jego majątku nie mieszczą się w żadnej kategorii dochodów osiąganych na terytorium Polski.

W konsekwencji, biorąc więc pod uwagę fakt, że Wnioskodawczyni w 2011 r. nie posiadała miejsca zamieszkania na terytorium Polski i tym samym nie podlegała w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, dochody te nie będą podlegały opodatkowaniu Polsce.

Dochody z tytułu renty rodzinnej po zmarłym ojcu stanowią, co prawda dochody z polskich źródeł i co do zasady podlegają opodatkowaniu w świetle ustawy o PIT, jednakże Konwencja (w art. 17 ust. 1) przyznaje praw opodatkowania emerytur, rent i innych podobnych wynagrodzeń państwu, w którym osoba otrzymująca t świadczenia ma miejsce zamieszkania (rezydencję podatkowa). Tym samym, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni w 2011 r. posiadała miejsca zamieszkania (rezydencję podatkowa) w Wielkiej Brytanii, a nie w Polsce otrzymane przez nią dochody z tytułu renty rodzinnej powinny podlegać opodatkowaniu jedynie w Wielkiej Brytanii.

Biorąc pod uwagę powyższe, ponieważ Wnioskodawczyni nie posiadała w 2011 r. miejsca zamieszkania w Polsce i w konsekwencji nie podlegała w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, jak również nie uzyskała w 2011 r. żadnych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do złożenia do polskiego urzędu skarbowego zeznania podatkowego za 2011 r.

Ad. 5.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługiwać jej będzie prawo do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przy wypłacie renty rodzinnej.W świetle art. 34 ust. 1 ustawy o PIT, organy rentowe jako płatnicy, zobowiązane są pobierać zaliczki miesięczne od wypłacanych bezpośrednio przez te organy świadczeń, w tym rent.

Zgodnie z art. 72 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z zm.) – dalej: Ordynacja podatkowa, za nadpłatę uważa się, między innymi, kwotę podatku pobranego przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

W świetle art. 73 § 1 Ordynacji podatkowej, nadpłata powstaje z zastrzeżeniem 2, między innymi, z dniem pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej. W § 2 tego przepisu, do którego następuje odwołanie w § 1 określono, że nadpłata powstaje w podatkach dochodowych z dniem złożenia zeznania podatkowego przez podatnika. Przy czym w ocenie Wnioskodawczyni przepis ten dotycz nadpłaty wykazanej przez podatnika będącej następstwem reguł rozliczania podatku dochodowego od osób tycznych, tj. nadpłaty stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą zobowiązania podatkowego, a kwotą zapłaconych zaliczek na poczet tegoż zobowiązania.

Art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi natomiast, że jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wnioseko stwierdzenie nadpłaty.

Nadpłatę wynikającą z zaliczek na podatek zwraca się po zakończeniu okresu, za który rozlicza się podatek Przy czym, jeżeli nadpłata wynika z decyzji stwierdzającej nadpłatę, wydanej w związku z art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej, zwrot nadpłaty następuje w terminie 30 dni do dnia wydania tej decyzji (art. 76c Ordynacji podatkowej).

Biorąc pod uwagę powyższe, jak również przepisy Konwencji normujące opodatkowanie dochodów z rent (które powołano w uzasadnieniu do pytania Nr 4), jeżeli Zakład Ubezpieczeń Społecznych, wypłacając Wnioskodawczyni rentę rodzinną, pobierał – jako płatnik – zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (ZUS nie miał wiedzy, że Wnioskodawczyni nie posiada miejsca zamieszkania w Polsce, tak więc nie mógł zastosować postanowień Konwencji dotyczących opodatkowania rent) Wnioskodawczyni przysługiwać będzie prawo do wystąpienia do polskich organów podatkowych z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Wnioskodawczyni przysługiwać będzie to prawo bez obowiązku złożenia do polskiego urzędu skarbowego zeznania podatkowego za 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

W myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołane wyżej przepisy art. 3 ust. 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo polskie i irlandzkie. Od czterech lat mieszka na stałe w Wielkiej Brytanii. Jest niezamężna i nie posiada dzieci, jej partner życiowy również mieszka w Wielkiej Brytanii. Wnioskodawczyni mieszka w Wielkiej Brytanii w wynajmowanym mieszkaniu, opłaca tam abonament telefoniczny, posiada bieżący rachunek bankowy i kartę debetową. Wnioskodawczyni objęta jest także brytyjskim systemem ubezpieczeń.

W świetle brytyjskich regulacji podatkowych, Wnioskodawczyni zyskała status rezydenta podatkowego Wielkiej Brytanii, podlegającego opodatkowaniu od całość swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Na dzień dzisiejszy za swoje stałe miejsce zamieszkania i centrum interesów życiowych Wnioskodawczyni uznaje Wielką Brytanię. Jej pobyt w Polsce w żadnym roku podatkowym (kalendarzowym) nie przekracza 183 dni. Wnioskodawczyni nie jest obecnie objęta w Polsce systemem ubezpieczeń społecznych/zdrowotnych jak również jakimkolwiek dodatkowym ubezpieczeniem. Nie posiada w Polsce nieruchomości, znaczącego majątku ruchomego, kart kredytowych/debetowych, nie opłaca abonamentu telefonicznego. Do sierpnia 2011 r., tj. do momentu zakończenia studiów, Wnioskodawczyni przysługiwała w Polsce renta rodzinna po jej zmarłym ojcu. W tym celu Wnioskodawczyni utrzymywała rachunek bankowy w polskim banku, na który renta była przelewana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W związku z utratą prawa do renty rachunek ten, jako zbędny, zostanie wkrótce zamknięty. Wnioskodawczyni jest już większościowym udziałowcem spółki kapitałowej mającej siedzibę na terytorium Polski, przy czym również w tym przypadku, jej rola jest pasywna. Wnioskodawczyni nie bierze czynnego udziału w zarządzaniu tą spółką.

Równocześnie, Wnioskodawczyni jest właścicielką udziałów w spółkach mających siedzibę w jurysdykcjach. Z tytułu posiadanych udziałów w spółkach zagranicznych Wnioskodawczyni spodziewa się otrzymywać dywidendę. Oprócz dochodów wyżej opisanych Wnioskodawczyni uzyskała w 2011 r. dochód z tytułu oprocentowania środków pieniężnych na lokacie w banku w Szwajcarii. Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi kwestia opodatkowania w Polsce dochodów z dywidend dystrybuowanych przez spółki mające siedzibę za granicą, obowiązku złożenia w Polsce zeznania za 2011 rok oraz możliwości wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty z tytułu zaliczek na podatek dochodowy pobranych przez ZUS przy wypłacie renty rodzinnej.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, podpisana w Londynie dnia 20.07.2006 r. (Dz. U z 2006 r. Nr 250, poz. 1840).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. Konwencji, dywidendy, wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.Z treści ww. przepisu wynika, iż dochód z tytułu dywidendy podlega opodatkowaniu zarówno w państwie zamieszkania, jak i w państwie źródła.

Ze względu na fakt, iż jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawczyni jako osoba mająca miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii uzyska dywidendy od spółek mających siedzibę za granicą, zatem w przedmiotowej sprawie państwem źródła z tytułu dywidend, o którym mowa wyżej, nie będzie Polska.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż otrzymywane przez Wnioskodawczynię dochody z dywidend dystrybuowanych przez spółki mające siedzibę za granicą nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce.

W myśl art. 11 ust. 1 Konwencji, odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.Jednakże – jak wynika z treści art. 11 ust. 2 Konwencji – takie odsetki mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych odsetek. Właściwe organy Umawiających się Państw ustalą, w drodze wzajemnego porozumienia, sposób stosowania tego ograniczenia.

W świetle powyższego, prawo do opodatkowania dochodu z tytułu odsetek ma państwo zamieszkania osoby fizycznej, jak i państwo źródła.Jak wynika z wniosku i uzupełnienia, osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii uzyskała dochód z tytułu oprocentowania środków pieniężnych na lokacie w banku w Szwajcarii. W związku z powyższym dochód ten nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce, gdyż nie znajduje swego źródła w Polsce.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ww. Konwencji, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Na podstawie art. 17 ust. 2 Konwencji, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie.

W świetle powyższego, renta rodzinna otrzymywana przez Wnioskodawczynię jako osobę mającą miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii, nie występuje obowiązek zapłaty podatku w Polsce od ww. dochodów. W takiej sytuacji płatnik (bank) w Polsce nie powinien od tych należności pieniężnych pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W konsekwencji, ww. zaliczki zostały pobrane nienależnie.

W przypadku zatem osiągnięcia przez Wnioskodawcę wyłącznie ww. dochodów nie występuje również obowiązek złożenia zeznania podatkowego w Polsce za 2011 rok.

Jednocześnie, odnosząc się do zagadnienia zwrotu nadpłaconego podatku należy wskazać, że zgodnie z art. 72 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) za nadpłatę uważa się kwotę:

  1. nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
  2. podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  3. zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  4. zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

W myśl art. 75 § 1 ww. ustawy jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Ponadto z § 2 pkt 1a) powyższego przepisu wynika, iż uprawnienie to przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach) rocznych, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej. Zgodnie natomiast z art. 75 § 3 podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty obowiązany jest złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Art. 81 § 2 ww. ustawy stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W związku z powyższym w myśl art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej Wnioskodawczyni przysługuje złożenie do urzędu skarbowego wniosku o stwierdzenie nadpłaty z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przy wypłacie renty rodzinnej w 2011 roku.

Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymywane przez Wnioskodawczynię dochody z dywidend dystrybuowanych przez spółki mające siedzibę za granicą nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce. Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do złożenia do polskiego urzędu skarbowego zeznania podatkowego za 2011 rok. Przysługuje Wnioskodawczyni prawo do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przy wypłacie renty rodzinnej.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe różni się od stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia stanu faktycznego, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj