Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-142/15-3/JŻ
z 20 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2015 r., (data wpływu 19 lutego 2015 r.), uzupełnionym w dniu 26 marca 2015 r. (data wpływu 2 kwietnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla importu i sprzedaży w kraju testów (wskaźników) diagnostycznych do sterylizacji medycznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla importu i sprzedaży w kraju testów (wskaźników) diagnostycznych do sterylizacji medycznej. Wniosek Strony został uzupełniony w dniu 26 marca 2015 r. (data wpływu 2 kwietnia 2015 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Sprawa dotyczy importu i sprzedaży w kraju: testów (wskaźników) diagnostycznych do sterylizacji medycznej. Aby uzyskać prawidłowo wysterylizowane narzędzia medyczne to procedury wymagają przeprowadzenia procesu sterylizacji w trzech etapach: mycia, następnie dezynfekcji, a na koniec właściwej sterylizacji (nie sterylizuje się narzędzi oblepionych krwią czy ropą z ran, trzeba je wpierw umyć, a następnie zdezynfekować).


Wszystkie trzy etapy przeprowadzane są w szpitalach w jednym dziale tj. Centralnej Sterylizatorni.


Sterylność narzędzi jest niezbędna, aby mieć pewność, że choroba z jednego pacjenta nie zostanie przeniesiona na wielu kolejnych pacjentów. W skrajnych przypadkach:

  • pacjent przebywający w szpitalu mógłby zostać zakażonym kilkoma dużo groźniejszymi chorobami niż ta, z powodu której znalazł się w szpitalu,
  • w szpitalu mogłoby powstać ognisko epidemii.


Z tego względu niezależnie od ustawień urządzeń, w których odbywają się mycie, dezynfekcja i sterylizacja, każdy z tych etapów procesu sterylizacji wymaga diagnozy skuteczności:

  • aby zdiagnozować skuteczność mycia przeprowadza się jeden rodzaj testu,
  • aby zdiagnozować skuteczność dezynfekcji przeprowadza się jeden rodzaj testu,
  • aby zdiagnozować skuteczność sterylizacji przeprowadza się dwa różne rodzaje testów (np. chemiczny i biologiczny).


Bez testów diagnostycznych nie sposób odróżnić narzędzia sterylnego od zakażonego.


Testy diagnostyczne, o których mowa nie są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.


Testy diagnostyczne wykorzystywane są w szpitalach, oczywistym jest zatem fakt, że są to testy medyczne.


W przeciwieństwie do przepisów polskich, w wielu innych krajach wyżej omawiane testy diagnostyczne są wyrobami medycznymi. Do krajów takich należą m.in. Francja, Turcja.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, że Spółka importuje, a następnie sprzedaje w kraju testy/wskaźniki diagnostyczne do sterylizacji medycznej, których odbiorcami końcowymi są szpitale. Powyższe produkty mają charakter medyczny i są klasyfikowane następująco:

  1. przy imporcie kod CN 3822 00 00 0 ze stawką 8% - „odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne ....”
  2. przy sprzedaży krajowej stawka 8% na podstawie poz. 86 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (PKWiU 20.59.52.0 ….testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne, ….) według klasyfikacji PKWiU z roku 2008.


W związku z przedstawionym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku):


  1. Jaka stawka VAT powinna być stosowana przy imporcie przedmiotowych wskaźników?
  2. Jaka stawka VAT powinna być stosowana przy sprzedaży krajowej tych wskaźników?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Analiza przepisów wskazuje, że dla przedmiotowych produktów obowiązuje stawka 8% na podstawie poz. 86 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (PKWiU 20.59.52.0 testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne).


W Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998 r. w sprawie ustanowienia kontyngentów taryfowych na niektóre wyroby techniki medycznej przywożone z zagranicy (Dz. Ustaw 13 poz. 56) prawodawca jednoznacznie:

  • przypisał „Wskaźniki do kontroli procesu sterylizacji” do kodu CN 3822 00 00 0,
  • uznał ich medyczny charakter co jest potwierdzone w nazwie rozporządzenia.


W Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie objętych stawką tego podatku w wysokości 7% (Dz. U. 74 poz. 447) prawodawca objął obniżoną stawką (wówczas) 7%:

  • Kod CN 3822 00 00 - „Odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne ....”


Z powyższego wynika, że prawodawca określił do jakiego kodu należy przypisać wskaźniki do sterylizacji, określił ich medyczny charakter oraz jaką stawką VAT objąć te produkty.


W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie objętych stawką tego podatku w wysokości 7%, „odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne na podłożach, dozowane odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne, nawet na podłożach, inne niż te objęte pozycją 3002 lub 3006; certyfikowane materiały wzorcowe” sklasyfikowane jako kod CN 3822 00 00 zostały objęte obniżoną stawką VAT, wówczas w wysokości 7%. Identyczna obniżona stawka VAT na importowane towary określane kodem CN 3822 00 00 została podtrzymana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie objętych stawką tego podatku w wysokości 7%, które uchylało powyższe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2008 roku. Następnie, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie uchyliło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., jednocześnie nadal wskazując, iż odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne sklasyfikowane do kodu CN 3822 00 00 są objęte obniżoną stawką VAT. Natomiast również obecnie, w świetle obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne sklasyfikowane do kodu CN 3822 00 00 objęte są stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 8% w przypadku krajowej sprzedaży towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy. Natomiast pod pozycją nr 86 Załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pod symbolem PKWiU 20.59.52.0 wskazano m.in. złożone odczynniki diagnostyczne i laboratoryjne. Zgodnie bowiem z treścią pozycji PKWiU 20.59.52.0 i wynikającą z niej informacji o powiązaniach tej pozycji z kodem CN nr 3822 00 00 „Wskaźniki do kontroli procesu sterylizacji” objęte są 8% stawką VAT.

Ponadto z informacji handlowych, które posiada strona, wynika, że inne podmioty gospodarcze również stosują stawkę podatku VAT w wysokości 8% oraz kod CN 3822 00 00 w odniesieniu do takich samych towarów jak przedmiotowy towar importowany. Do listy dystrybutorów, którzy sprowadzają testy do kontroli sterylizacji z zagranicy można zaliczyć: spółkę pod firmą: „A. POLAND Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”, spółkę pod firmą: „B. POLAND Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” , spółkę pod firmą: „C. POLAND Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” , D. Techniczno-Handlowe , spółkę pod firmą: „E. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” , spółkę pod firmą: „F. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”, spółkę pod firmą: „G. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” spółkę pod firmą: „H. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” spółkę pod firmą: I. Spółka Akcyjna , a także producenta testów do kontroli sterylizacji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej spółki pod firmą: „J. Spółka Akcyjna”.

Aby upewnić się co do prawidłowej interpretacji przepisów Wnioskodawca zapoznał się z wieloma przetargami publicznymi organizowanymi przez szpitale i nie natknął się na przypadek, aby w którejkolwiek ofercie posługiwano się inną stawką VAT niż 8% (dotyczy to nie tylko wybranych w przetargach wykonawców, ale również wszystkich składanych ofert). Zgodnie z dyspozycją art. 77 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego fakty powszechnie znane oraz fakty znane organowi z urzędu nie wymagają dowodu. Mając na uwadze powyższe, wszelkie szczegółowe informacje związane z publicznymi postępowaniami przetargowymi, w tym zastosowane stawki podatku VAT stanowią wiadomości powszechnie znane, zatem w świetle art. 77 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego nie wymagają dowodu.

Jedna z firm długo działająca na tym rynku udostępniła Wnioskodawcy protokół z kontroli, którą przeprowadzał u nich wiele lat temu Dział Kontroli Podatkowej Urzędu Skarbowego. W protokole tym bez powoływania się na żadne interpretacje (ani indywidualne ani ogólne) Dział Kontroli Podatkowej stwierdza poprawność 7% stawki VAT. Zapewne uznał, że wynika to wprost z obowiązujących przepisów, (oczywiście ówczesnej stawce 7% odpowiada dzisiejsza 8%, ale w pozostałym zakresie przepisy te nie uległy zmianie przez ostatnich kilkanaście lat.)

Jak wynika z powyższego - Dział Kontroli Podatkowej poddał wnikliwej kontroli merytorycznej również dokumenty celne dotyczące odprawy kontrolowanych towarów. W wyniku przeprowadzonej kontroli wyżej powołany organ jednoznacznie stwierdził w protokole: „Dane wynikające z ewidencji zakupów i sprzedaży VAT za okres III - VII 2002 r., zostały prawidłowo przeniesione do deklaracji VAT-7 za kontrolowane miesiące. Nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zostały wyliczone prawidłowo [-]„ (vide pkt . 7 protokołu).


W uzupełnieniu stanowiska, Wnioskodawca poinformował, że:

  • Kody PKWiU 20.59.52.0 „.... testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne, …” (według klasyfikacji PKWiU z roku 2008) są powiązane z kodami CN 3822 00 00 0 tabeli celnej co potwierdza słuszność interpretacji.
  • Sposób interpretacji tabeli celnej w jednoznaczny sposób został dokonany w Rozporzadzeniu RM z dnia 13 stycznia 1998 r. w sprawie ustanowienia kontyngentów taryfowych na niektóre wyroby techniki medycznej przywożone z zagranicy DU13 poz. 56. Gdy Rada Ministrów ustanawiała kontyngenty taryfowe na „wskaźniki do kontroli procesu sterylizacji” to umieściła je w rozporzadzeniu dotyczącym „wyrobów techniki medycznej” (co potwierdza ich medyczny charakter). Jednocześnie Rada Ministrów zdecydowała, że „wskaźniki do kontroli procesu sterylizacji” należy przypisać do kodu 3822 00 00 0.
  • Dodatkowo Spółka posiada pismo od producenta ww. produktów o ich medycznym charakterze.


Z powyższych względów, zdaniem Spółki:

  • przy imporcie wskaźników powinna być stosowana stawka VAT w wysokości 8%
  • przy sprzedaży krajowej powinna być stosowana stawka w wysokosci 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku w niektórych przypadkach odwołują się m.in. do grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) zwanej dalej: PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

W tym miejscu należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia świadczonej usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące zakresu świadczonych usług.


Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje importu i sprzedaży w kraju testów (wskaźników) diagnostycznych do sterylizacji medycznej, których odbiorcami końcowymi są szpitale. Testy diagnostyczne, o których mowa nie są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Powyższe produkty mają charakter medyczny i są klasyfikowane następująco:

  • przy imporcie kod CN 3822 00 00 0 „odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne”,
  • przy sprzedaży krajowej, na podstawie poz. 86 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (PKWiU 20.59.52.0 testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne) według klasyfikacji PKWiU z roku 2008.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku VAT jaka powinna być stosowana przy imporcie i sprzedaży krajowej przedmiotowych wskaźników/testów diagnostycznych do sterylizacji medycznej.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Na mocy art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.


Ustawodawca w pozycji 86 załącznika nr 3, wymienił towary zgrupowane pod symbolem PKWiU – ex 20.59.52.0, tj. „Pasty modelarskie; wosk dentystyczny i pozostałe preparaty dentystyczne na bazie gipsu; preparaty i ładunki do gaśnic przeciwpożarowych; gotowe pożywki do hodowli mikroorganizmów; złożone odczynniki diagnostyczne i laboratoryjne, gdzie indziej niesklasyfikowane – wyłącznie testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne, materiały formierskie dentystyczne na bazie wosku, w opakowaniach do sprzedaży detalicznej, materiały formierskie dentystyczne na bazie gipsu, pasty modelarskie i pozostałe preparaty; preparaty do stosowania w dentystyce na bazie gipsu, pozostałe, gotowe pożywki do hodowli mikroorganizmów – wyłącznie dla farmacji”.

Ponieważ jednak symbol 20.59.52.0 w pozycji nr 86 załącznika nr 3 do ustawy VAT zawiera dodatkowe oznaczenie „ex” to oznacza to, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy VAT, że zakres wyrobów lub usług znajdujący się w tej pozycji jest węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU. Obniżona stawka podatku VAT w pozycji nr 86 załącznika nr 3 do ustawy VAT będzie miała zastosowanie wyłącznie do towarów wymienionych w tym grupowaniu po myślniku, i będzie obejmować „– wyłącznie testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne, materiały formierskie dentystyczne na bazie wosku, w opakowaniach do sprzedaży detalicznej, materiały formierskie dentystyczne na bazie gipsu, pasty modelarskie i pozostałe preparaty; preparaty do stosowania w dentystyce na bazie gipsu, pozostałe, gotowe pożywki do hodowli mikroorganizmów – wyłącznie dla farmacji”.

Obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8% znajdzie zastosowanie wyłącznie do wyrobów wymienionych w pozycji nr 86 załącznika nr 3 do VAT po myślniku, a więc do testów i odczynników diagnostycznych, medycznych (o charakterze medycznym). A contrario w przypadku towarów nie będących testami lub odczynnikami diagnostycznymi, medycznymi znajdzie zastosowanie podstawowa stawka podatku.

Tak więc warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 8% jest medyczny charakter przedmiotowych testów i odczynników diagnostycznych. Opodatkowaniu obniżoną stawką podatku podlegają bowiem wyłącznie testy i odczynniki diagnostyczne medyczne.

Ustawa o podatku od towarów usług nie definiuje pojęcia „medyczne”, wobec tego pojęcie to należy określać przy zastosowaniu wykładni językowej i posiłkować się ogólnie przyjętą definicją wskazaną w słowniku języka polskiego. Zgodnie z definicją Współczesnego Słownika Języka Polskiego, (wyd. Langendscheidt) „medyczny” oznacza mający związek z medycyną. „Medycyna” zaś oznacza naukę poświęconą ochronie zdrowia ludzkiego, badającą przyczyny powstawania chorób, zajmującą się ich rozpoznawaniem, leczeniem oraz profilaktyką.

Uwzględniając powyższe definicje stwierdzić należy, że użyte przez ustawodawcę określenie „medyczne” w odniesieniu do testów i odczynników diagnostycznych (poz. 86 załącznika nr 3 do ustawy) oznacza, że opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku podlegają wyłącznie ww. towary związane z ochroną zdrowia ludzkiego.


Wnioskodawca przedstawiając opis stanu faktycznego wskazał, że dokonuje importu i sprzedaży w kraju testów (wskaźników) diagnostycznych do sterylizacji medycznej. Aby uzyskać prawidłowo wysterylizowane narzędzia medyczne procedury wymagają przeprowadzenia procesu sterylizacji w trzech etapach: mycia, następnie dezynfekcji, a na koniec właściwej sterylizacji. Wszystkie trzy etapy przeprowadzane są w szpitalach w jednym dziale tj. Centralnej Sterylizatorni. Sterylność narzędzi jest niezbędna, aby mieć pewność, że choroba z jednego pacjenta nie zostanie przeniesiona na wielu kolejnych pacjentów. Z tego względu niezależnie od ustawień urządzeń, w których odbywają się mycie, dezynfekcja i sterylizacja, każdy z tych etapów procesu sterylizacji wymaga diagnozy skuteczności:

  • aby zdiagnozować skuteczność mycia przeprowadza się jeden rodzaj testu,
  • aby zdiagnozować skuteczność dezynfekcji przeprowadza się jeden rodzaj testu,
  • aby zdiagnozować skuteczność sterylizacji przeprowadza się dwa różne rodzaje testów (np. chemiczny i biologiczny).


Testy diagnostyczne, o których mowa nie są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Testy diagnostyczne wykorzystywane są w szpitalach, więc są to testy medyczne.


Zatem, mając na uwadze zacytowane przepisy należy stwierdzić, że wskazane przez Wnioskodawcę wskaźniki/testy diagnostyczne o charakterze medycznym, tj. związane z ochroną zdrowia ludzkiego sklasyfikowane do PKWiU 20.59.52.0 korzystają z obniżonej 8% stawki podatku.


Tym samym, sprzedaż przedmiotowych wskaźników/testów diagnostycznych, medycznych klasyfikowanych do PKWiU 20.59.52.0 korzysta ze stawki 8% na postawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 86 załącznika nr 3 do ustawy.


Z kolei, w odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie właściwej stawki podatku od towarów i usług przy imporcie wskaźników/testów diagnostycznych zakwalifikowanych do kodu CN 3822 00 00, należy wskazać, że przez import towarów – art. 2 pkt 7 ustawy – rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy – podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną, lub zerową stawkę celną.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 41 ust. 15 ustawy – minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, do celów poboru podatku w imporcie, wykaz towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz. U. z 2014 r., poz. 743), w którym określił wykazy towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), stanowiące odpowiednio załączniki nr 1 i 2 do tego rozporządzenia.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia „wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług”, w poz. 265 pod symbolem CN * 3822 00 00 wymieniono „Odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne na podłożach, gotowe odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne, nawet na podłożach, inne niż te objęte pozycją 3002 lub 3006; certyfikowane materiały wzorcowe”. W punkcie 42 objaśnień do podpozycji oznaczonych symbolem * 3822 00 00 umieszczonym w kolumnie Kod CN wskazano, że wyłącznie testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne.

Przy tym, zgodnie z objaśnieniami zawartymi pod załącznikiem nr 1 – wykaz nie ma zastosowania dla zakresu importu towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje importu wskaźników/testów diagnostycznych, medycznych sklasyfikowanych pod kodem CN 3822 00 00. Jak wskazał Zainteresowany testy diagnostyczne, o których mowa nie są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Testy diagnostyczne wykorzystywane są w szpitalach, więc są to testy medyczne.

Zatem w sytuacji, gdy importowany towar klasyfikowany jest kodem CN 3822 00 00 jako odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne na podłożach, gotowe odczynniki diagnostyczne lub laboratoryjne, nawet na podłożach, inne niż te objęte pozycją 3002 lub 3006; certyfikowane materiały wzorcowe (wyłącznie testy i odczynniki diagnostyczne, medyczne), do importu ww. towaru ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 8%, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 265 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie.

Tym samym, przy imporcie przedmiotowych wskaźników/testów diagnostycznych, medycznych klasyfikowanych do kodu CN 3822 00 00 należy stosować stawkę 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 265 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto, należy zaznaczyć, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.


Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.


Tut. Organ wskazuje również, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o poprawności zaklasyfikowania opisanych we wniosku wskaźników/testów diagnostycznych, medycznych według symbolu PKWiU oraz kodu CN.


Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, że wymienione we wniosku czynności zaklasyfikowane zostały do symbolu PKWiU 20.59.52.0 oraz kodu CN 3822 00 00. Tak więc, podjęte rozstrzygnięcie oparto o symbol PKWiU i kod CN wskazany przez Wnioskodawcę, który został przyjęty, jako element opisu stanu faktycznego.


Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się bowiem w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).


Jednocześnie należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w opisie sprawy jest prawidłowe. Tak więc, to Wnioskodawcę obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z poźn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj