Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-1055/14-2/JK
z 24 marca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2014 r. (data wpływu 29 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osiągniętych z tytułu wygranej w zakładach wzajemnych prowadzonych za pośrednictwem internetu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osiągniętych z tytułu wygranej w zakładach wzajemnych za pośrednictwem internetu oraz wskazania instytucji, do której mają być zgłoszone uzyskane dochody.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca rozważa możliwość wzięcia udziału w zakładach wzajemnych, organizowanych za pośrednictwem internetu, podczas Jego pobytu za granicą, w kraju w którym zakłady te są zgodne z prawem. Wnioskodawcę interesuje sposób rozliczania i wykazywania ewentualnych wygranych, w związku z tym uprzejmie prosi o interpretację przepisów prawa w kontekście poniżej opisanej sytuacji przyszłej:

Miejsce zamieszkania Wnioskodawcy znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie przebywa większą cześć roku, jest zatrudniony i rozlicza podatki. Podczas pobytów na terytorium Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji oraz Belgii, Wnioskodawca rozważa wzięcie udziału w zakładach wzajemnych, zgodnie z definicją art. 2 ust. 2 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. Zakłady wzajemne odbywają się za pośrednictwem internetu, a ich organizator uprawniony jest do prowadzenia swojej działalności na podstawie przepisów wewnętrznych państwa, na terytorium którego odbywa się gra. Ewentualna wygrana lub jej część miałaby być wypłacana na rachunek bankowy Wnioskodawcy, otwarty i prowadzony w polskim banku.

Maksymalna kwota wygranej z pojedyńczego zakładu, polegającego na odgadnięciu wyniku jednego wydarzenia sportowego, nie będzie przekraczać 2.280 złotych. Jednocześnie łączna kwota wpływu na konto Wnioskodawcy (przelewu dokonanego z konta organizatora) może być wyższa, ponieważ złożą się na nią wygrane z wielu niezależnych zakładów, których jednorazowe wartości nie przekraczają 2.280 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wartość wygranych muszą być zgłaszane jakieś instytucji? Jeśli tak, to jakiej i w jaki sposób?
  2. Czy kwota wygranych podlega opodatkowaniu? Jeśli tak, to na jakich zasadach?

Niniejsza interpretacja dotyczy zwolnienia z opodatkowania wygranej w zakładach wzajemnych (pyt. 2). W pozostałym zakresie (pyt. 1) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, Rzeczpospolita Polska ma zawarte umowy o unikaniu podwójnego odpodatkowania z Francją, Wielką Brytanią, Hiszpanią i Belgią.


Na podstawie artykułu 21 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej między RP a Francją, artykułu 21 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej między RP a Wielką Brytanią, artykułu 21 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej między RP a Hiszpanią oraz artykułu 21 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej między RP a Belgią, dochód z zakładów wzajemnych, uzyskany podczas pobytu na terenie wyżej wymienionych państw, podlega opodatkowaniu jedynie w Polsce. W takim przypadku zasady tego opodatkowania reguluje ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Na mocy art. 21 ust. 1 punkt 6a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wygrane w zakładach wzajemnych są wolne od podatku dochodowego, jeżeli:

  • są urządzane i prowadzone przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  • jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł.


W związku z powyższym, wymienione w opisie sytuacji przyszłej wygrane są zwolnione z podatku dochodowego oraz nie muszą być wykazywane organom podatkowym ani innym instytucjom publicznym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W mysl art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że wygrana uzyskana w zakładach wzajemnych urządzonych i prowadzonej przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów o grach hazardowych, o ile jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.280 zł, będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, której miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, gdzie przebywa on przez większą część roku. Podczas pobytów na terytorium Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji oraz Belgii Wnioskodawca bierze udział w zakładach wzajemnych, zgodnie zgodnie z definicją art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych organizowanych za pośrednictwem intemetu. Organizator tych zakładów jest uprawniony do prowadzenia własnej działalności na podstawie przepisów wewnętrznych państwa, na terytorium którego odbywa się gra. Ewentualna wygrana lub jej część jest wypłacana na rachunek bankowy Wnioskodawcy, otwarty i prowadzony w polskim banku. Maksymalna kwota wygranej z pojedynczego zakładu nie przekracza 2.280 złotych. Jednocześnie łączna kwota wpływu na konto Wnioskodawcy (przelewu dokonanego z konta organizatora na konto podatnika) może być wyższa, ponieważ składają się na nią wygrane z wielu niezależnych zakładów, których jednorazowe wartości nie przekraczają 2280 zł.


Ustawowa definicja zakładów wzajemnych zawarta została w art. 2 ust. 2 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (Dz. U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.), który stanowi, że zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:

  1. wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek – totalizatory;
  2. zaistnienia różnych zdarzeń, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej – bukmacherstwo.

Stosownie do treści art. 4 ust. 2 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o grach hazardowych, rozumie się przez to gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach, o których mowa w art. 2.


W przypadku urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet, urządzenia przetwarzające i przechowujące informacje oraz dane dotyczące tych zakładów wzajemnych, a także ich uczestników, powinny być zainstalowane i przechowywane na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Elandlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (art. l5d ust. 1 ww. ustawy).


Podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet jest obowiązany przeprowadzać transakcje wynikające z tych zakładów wyłącznie za pośrednictwem rachunku płatniczego prowadzonego w:

  1. banku krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą - Prawo bankowe”;
  2. oddziale banku zagranicznego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 20 ustawy – Prawo bankowe;
  3. instytucji kredytowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 17 ustawy – Prawo bankowe, prowadzącej działalność w formach określonych w art. 48i tej ustawy;
  4. innej instytucji upoważnionej do prowadzenia rachunku płatniczego zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. Nr 199, poz, 1175, z późn. zm.) (art. 153E ww. ustawy).

Ponieważ Wnioskodawca będzie otrzymywał wygrane z tytułu uczestnictwa w zakładach wzajemnych organizowanych za pośrednictwem internetu na terytorium państw Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji i Belgii, zatem należy odnieść się do postanowień zawartych przez Polskę w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj.:

  • Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisana w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840),


W myśl art. 21 ww. Konwencji, części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

  • Umowy między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisana w Madrycie dnia 15 listopada 1979 r. (Dz. U. z 1982 r., Nr 17, poz. 127).


Na podstawie art. 21 ww. umowy, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, będą opodatkowane tylko w tym Państwie.

  • Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną 20 czerwca 1975 r. (Dz. U. z 1977 r., Nr 1, poz. 5),


W myśl art. 21 umowy polsko – francuskiej, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw, bez względu na to skąd pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

  • Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisana w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139),


Stosownie do art. 21 ww. Konwencji, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd pochodzą, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie.


Z powyższego wynika, że uzyskane przez Wnioskodawcę dochody z wygranych w zakładach wzajemnych, które Wnioskodawca uzyska na terytorium ww. państw członkowskich Unii Europejskiej, będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, tj. miejscu zamieszkania Wnioskodawcy.


Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że dochody, które Wnioskodawca uzyska na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej (Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Hiszpanii) będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, tj. miejscu zamieszkania Wnioskodawcy.


Jak wynika z wniosku, zakłady wzajemne będą organizowane i prowadzone przez podmiot do tego uprawniony na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej. Maksymalna jednorazowa wartość wygranej z pojedynczego zakładu nie przekroczy kwoty 2.280 zł. Zatem w świetle powołanych powyżej uregulowań prawnych należy uznać, że zostaną spełnione warunki określające zwolnienie przedmiotowe na mocy art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy przy tym wskazać, że w sytuacji, gdy jednorazowa wartość wygranej przekracza kwotę 2.280 zł, to opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega cała wartość wygranej. Wobec tego ewentualna wygrana w zakładach wzajemnych wpłacona na rachunek bankowy Wnioskodawcy otwarty i prowadzony w Polsce, o ile jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.280 zł, będzie korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podsumowując, dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę jako wygrane w zakładach wzajemnych urządzanych i prowadzonych na terytorium Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji i Belgii przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej na mocy zawartych umów o zapobieganiu podwójnemu opodatkowaniu, stanowią przychód podlegający opodatkowaniu w Polsce. Jednakże przychód ten na mocy art. 21 ust. 1 pkt 6a ww. ustawy, będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazywania ewentualnie uzyskanego z tego tytułu przychodu w zeznaniu rocznym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w danym roku podatkowym składanym do właściwego urzędu skarbowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jeżeli przedstawione zdarzenie przyszłe będzie się różnić od zdarzenia, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczynię w zakresie dotyczącym rzeczywistego zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj