Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-174/12-4/KT
z 17 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-174/12-4/KT
Data
2012.05.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
posiłki
sprzedaż
stołówka szkolna
wyżywienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej przez Spółkę – brak zwolnienia.



Wniosek ORD-IN 505 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06.02.2012 r. (data wpływu 13.02.2012 r.), uzupełnionym w dniu 20.03.2012 r. (data wpływu 20.03.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12.03.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 19.03.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej przez Spółkę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej przez Spółkę. Wniosek został uzupełniony w dniu 20.03.2012 r. (data wpływu 20.03.2012 r.) na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-174/12-2/KT z dnia 12.03.2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenia przyszłe:

Opis stanu faktycznego:

Spółka od stycznia 2012 roku świadczy usługi w zakresie zapewnienia obiadów dla uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej oraz Publicznego Gimnazjum. Na tę usługę Spółka zawarła umowę na zapewnienie obiadów uczniom tychże szkół. Obydwie szkoły znajdują się w jednaj lokalizacji. Obiady Spółka gotuje na miejscu, w kuchni Szkoły Podstawowej.

Spółka podpisała umowę z ww. szkołami, iż kuchnia została przekazana Spółce do użytkowania nieodpłatnie na zasadzie użyczenia. Spółka jest zobowiązana pokrywać wszelkie koszty mediów wykorzystywanych w kuchni, według wskazań urządzeń pomiarowych. Spółka pokrywa również koszty związane z bieżącą eksploatacją kuchni i sprzętu kuchennego.

Według zapisów umowy ze szkołami, Spółka jest zobowiązana do samodzielnego przygotowywania obiadów, odpowiadających jakościowo przykładowemu jadłospisowi dekadowemu, stanowiącemu załącznik do umowy. Załączony jadłospis uwzględnia skład, gramaturę i kaloryczność przygotowywanych obiadów oraz określa wartość cenową produktów użytych do przygotowania obiadów, tzw wysokość „wsadu do kotła”. Ww. umowa stanowi również, iż ww. szkoły oraz Spółka zgodnie ustalają cenę za jeden pełny (dwudaniowy) obiad na kwotę 4,90 zł (słownie: cztery złote dziewięćdziesiąt groszy) brutto.

Dodatkowo, zgodnie z zapisem umowy, w proces pracy kuchni są również zaangażowane szkoły, w taki sposób, że zapewniają na swój koszt i każdego dnia, w którym kuchnia wydaje posiłki, jednego pracownika posiadającego aktualne badania sanitarno-epidemiologiczne, potwierdzone w książeczce badań do celów sanitarno-epidemiologicznym, który jest odpowiedzialny za: pomoc przy wydawaniu posiłków, utrzymanie czystości na jadalni, pomoc przy zmywaniu naczyń stołowych i sztućców. Taka forma współpracy ze szkołami była podyktowana zainteresowaniem szkół, by koszt obiadu był jak najniższy dla ucznia, a tym samym, by obiady były dostępne dla jak największej liczby uczniów oraz w mniejszym stopniu obciążały budżet miejscowego ośrodka pomocy społecznej.

Dodatkowo w umowie jest zastrzeżone, że Spółka może wykorzystać nieodpłatnie kuchnię na rzecz produkcji posiłków na potrzeby innych placówek oświatowych na terenie gminy. W miesiącu styczniu 2012 r. dla ww. szkół dziennie spółka wydawała około 75 obiadów, z czego około 50 obiadów jest finansowanych przez gminne ośrodki pomocy społecznej, a pozostałe sprzedawane są bezpośrednio uczniom i nauczycielom ww. szkół. Obecnie Spółka prowadzi sprzedaż obiadów tylko i wyłącznie dla uczniów i nauczycieli ww. szkół

Zdarzenia przyszłe:

  1. W przyszłości Spółka dopuszcza możliwość sprzedaży obiadów do innych placówek oświatowych na terenie gminy.
  2. Spółka zamierza rozszerzyć współpracę o kolejne szkoły. Z uwagi na oczywiste oszczędności dla budżetu organów prowadzących szkoły, Spółka chce przejmować kolejne kuchnie szkolne na zasadzie użyczenia, jak to ma miejsce w wyżej opisanym przypadku. Dopuszcza również możliwość wynajmu lub dzierżawy kuchni szkolnych. Kuchnie te będą wykorzystywane w celu zapewnienia posiłków uczniom i pracownikom tychże szkół oraz ewentualnie innych szkół. Spółka zakłada jednak, iż przy współpracy z innymi szkołami będzie wykonywać usługę w całości samodzielnie, bez pomocy pracowników szkoły.

Poza ww. cechami zdarzeń przyszłych, różniącymi je od opisanego stanu faktycznego, będą one tożsame z opisanym wyżej stanem faktycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Pytanie do stanu faktycznego:

Czy sprzedaż obiadów, przygotowywanych w kuchni szkolnej prowadzonej przez Spółkę przy pomocy pracownika szkoły, przeznaczonych dla indywidualnie je nabywających uczniów i nauczycieli szkoły oraz dla uczniów szkoły, którym posiłki finansują ośrodki pomocy społecznej, jest zwolniona z podatku VAT...

Pytania do zdarzeń przyszłych:

  1. Czy sprzedaż obiadów przygotowywanych przez Spółkę w kuchni szkolnej, wywożonych i sprzedawanych uczniom (indywidualnie opłacającym obiady i finansowanym przez ośrodki pomocy społecznej) i nauczycielom innych szkół tej samej gminy, jest zwolniona z podatku VAT...
  2. Czy w przypadku, gdy Spółka będzie wykonywała usługę przygotowywania obiadów w kuchni szkolnej samodzielnie, bez pomocy ze strony szkoły, niezależnie od tego, czy kuchnia szkolna będzie użyczana, czy dzierżawiona przez Spółkę od szkoły, obiady dla uczniów i nauczycieli będą zwolnione z podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko Spółki do stanu faktycznego:

Zdaniem Spółki, zapewnianie żywienia i dożywiania dzieci i młodzieży korzystających z kształcenia i wychowania w placówkach: Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum, jest ściśle związane ze świadczeniem przez te placówki opieki, a także wspiera prawidłowy rozwój i proces kształcenia i wychowywania odbywający się w tychże placówkach oświatowych. Usługa jest wykonywana przy współudziale szkół, które uczestniczą w procesie zapewnienia posiłków uczniom poprzez oddelegowanie jednego ze swoich pracowników do wykonywania niektórych prac w kuchni i stołówce szkolnej. Udział szkół w pracach kuchni ma na celu uzyskanie niższej ceny za obiad. Jednocześnie, kooperacja Spółki ze szkołami w zakresie zapewnienia obiadów uczniom tych szkół pozwala wygospodarować oszczędności w wydatkach szkół na zapewnienie posiłków dla dzieci do nich uczęszczających.

Usługi stołówki szkolnej pozostają w bezpośrednim związku z działalnością szkoły i nie stanowią odrębnego świadczenia.

Usługą podstawową stołówki szkolnej jest przygotowanie posiłków dla uczniów. Przygotowywanie obiadów dla nauczycieli jest ściśle związane z przygotowaniem obiadów dla uczniów, a jego głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika poprzez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Opłacanie posiłków przez Ośrodki Pomocy Społecznej wynika z ustawy o pomocy społecznej, której jednym z zadań jest dożywianie dzieci - pomoc przyznana dzieciom i młodzieży w okresie nauki w szkole może być realizowana w formie zakupu posiłków.

W ocenie Spółki, usługi związane z przygotowywaniem obiadów w stołówce szkolnej, w kooperacji ze szkołami i na rzecz ich uczniów, również tych, za których opłaty wnoszą ośrodki pomocy społecznej oraz nauczycieli, ściśle związanych z procesem dydaktycznym i wychowawczym uczniów tych szkół, w przedmiotowej sytuacji powinny być całościowo zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %. Natomiast zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Jednocześnie, art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy stanowi, że zwolnieniem również są objęte usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Dalej, art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 8, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W przedmiotowym przypadku, zdaniem Spółki, niewątpliwie mamy do czynienia z dostawą towarów ściśle związaną z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz z usługami kształcenia i wychowywania. Nie można również twierdzić, iż ich celem głównym jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia, ponieważ, jak wyżej podano, usługa żywienia zwolniona z podatku VAT jest skierowane tylko i wyłącznie dla uczniów i nauczycieli szkół publicznych. W takim przypadku każdy inny podmiot może korzystać z tych samych uprawnień, a więc jest zachowana zasada równości względem prawa i nie jest zachwiana zasada wolnej konkurencji.

Z powyższego wynika również, że funkcjonowanie stołówki szkolnej, niezależnie od tego, kto jest jej głównym prowadzącym, służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspieraniu prawidłowego rozwoju uczniów, do których szkoły, między innymi, są powołane. W przywołanym przypadku, szkoły podpisując umowę ze Spółką na prowadzenie stołówki szkolnej, zapewniają prawidłową realizację zadań opiekuńczych, ale też czynią za nie, w zakresie żywienia, odpowiedzialną również Spółkę. Nie ma tu znaczenia, kto finansuje obiady, czy uczniowie indywidualnie, czy ośrodki pomocy społecznej. W każdym z tych przypadków Spółka uczestniczy w dostawie towarów ściśle związanej z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz z usługami kształcenia i wychowywania.

W związku z tym Spółka uważa, iż zwolnienie z podatku VAT Spółki w omawianym przypadku jest zasadne.

Również usługi wyżywienia, świadczone przez kuchnie szkolne prowadzone przez Spółkę na rzecz szkół, dla pracowników pedagogicznych szkoły, należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, jak wskazano powyżej.

W konsekwencji, usługi te, w ocenie Spółki, podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług, stosownie do wyżej przywołanych przepisów prawnych.

Stanowisko Spółki do zdarzeń przyszłych:

Co do obydwu przypadków wymienionych w zdarzeniach przyszłych, podanych w pkt 1 i 2 opisu zdarzeń przyszłych i pytań do tych zdarzeń, zarówno przy dostarczaniu posiłków dla uczniów i nauczycieli innych szkół zlokalizowanych poza kuchnią szkolną, w której Spółka przygotowuje posiłki, jak i w przypadku samodzielnego (bez pomocy, udziału szkoły) prowadzenia żywienia uczniów i nauczycieli szkoły, Spółka uważa, iż zasadne jest Jej stanowisko przedstawione powyżej, uzasadniające stanowisko Spółki w tej sprawie dla przywołanego wcześniej stanu faktycznego, istniejącego w działalności, jaką Spółka prowadzi w kuchni szkolnej w Szkole Podstawowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 tej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Ponadto, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie, art. 43 ust. 17 ustawy stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei art. 43 ust. 17a ustawy wskazuje, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Należy również wskazać, że zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 736, poz. 392, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca - spółka z o.o. – świadczy usługi w zakresie przygotowania i sprzedaży obiadów dla uczniów i nauczycieli szkoły podstawowej oraz publicznego gimnazjum. Obiady te Spółka gotuje na miejscu, w kuchni szkoły podstawowej. Na podstawie zawartej ze szkołami umowy, kuchnia została przekazana Spółce do użytkowania nieodpłatnie na zasadzie użyczenia. Spółka pokrywa koszty mediów wykorzystywanych w kuchni oraz koszty związane z bieżącą eksploatacją kuchni i sprzętu kuchennego. Według zapisów umowy, Spółka jest zobowiązana do samodzielnego przygotowywania obiadów, odpowiadających jakościowo przykładowemu jadłospisowi dekadowemu, stanowiącemu załącznik do umowy. Załączony jadłospis uwzględnia skład, gramaturę i kaloryczność przygotowywanych obiadów oraz określa wartość cenową produktów użytych do przygotowania obiadów. Umowa określa również cenę za obiad. Dodatkowo, zgodnie z zapisem umowy, w pracę kuchni są również zaangażowane szkoły, w taki sposób, że zapewniają na swój koszt pracownika posiadającego aktualne badania sanitarno-epidemiologiczne, który jest odpowiedzialny za: pomoc przy wydawaniu posiłków, utrzymanie czystości na jadalni, pomoc przy zmywaniu naczyń stołowych i sztućców. Taka forma współpracy ze szkołami była podyktowana zainteresowaniem szkół, by koszt obiadu był jak najniższy dla ucznia, a tym samym, by obiady były dostępne dla jak największej liczby uczniów oraz w mniejszym stopniu obciążały budżet miejscowego ośrodka pomocy społecznej.

Dodatkowo w umowie jest zastrzeżone, że Spółka może wykorzystać nieodpłatnie kuchnię na rzecz produkcji posiłków na potrzeby innych placówek oświatowych na terenie gminy.

Część obiadów jest finansowanych przez gminne ośrodki pomocy społecznej, a pozostałe sprzedawane są bezpośrednio uczniom i nauczycielom ww. szkół.

W przyszłości Spółka rozważa możliwość sprzedaży obiadów do innych placówek oświatowych na terenie gminy. Spółka zamierza też rozszerzyć współpracę o kolejne szkoły. Z uwagi na oszczędności dla budżetu organów prowadzących szkoły, Spółka chce przejmować kolejne kuchnie szkolne na zasadzie użyczenia, dopuszcza również możliwość wynajmu lub dzierżawy kuchni szkolnych. Kuchnie te będą wykorzystywane w celu zapewnienia posiłków uczniom i pracownikom tychże szkół oraz ewentualnie innych szkół. Spółka zakłada jednak, iż przy współpracy z innymi szkołami będzie wykonywać usługę w całości samodzielnie, bez pomocy pracowników szkoły.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty przez stołówki szkolne na rzecz dzieci i młodzieży, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie to znajduje zastosowanie zarówno w przypadku, gdy wynagrodzenie za ww. usługę świadczoną przez Szkołę dla ucznia tej Szkoły uiszczane jest przez ucznia, jak i w przypadku, gdy należność ta uiszczana jest przez inny podmiot (ośrodek pomocy społecznej).

Jednak w niniejszej sprawie przedmiotowe usługi świadczone są nie przez szkołę, ale przez odrębny podmiot, tj. Spółkę, w ramach prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej na podstawie zawartej pomiędzy stronami umowy. Wnioskodawca, realizując zadania wynikające z zawartej ze szkołą umowy, nie świadczy usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, nie jest też jednostką objęta systemem oświaty. Zwolnienie od podatku, o którym mowa powyżej, dotyczy zaś wyłącznie czynności i podmiotów wymienionych w powołanych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy bowiem podkreślić, że zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienia od podatku od towarów i usług, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, ma charakter wyjątkowy i możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż – o ile stołówka szkolna działa na podstawie ww. przepisów ustawy o systemie oświaty – usługi stołówkowe świadczone na rzecz uczniów szkoły - jako usługi mieszczące się w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą – korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Jednakże zwolnienie to nie ma zastosowania w opisanej sprawie, gdyż przedmiotowe usługi świadczone są przez Spółkę na zlecenie szkoły i nie stanowią usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, nie są też usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Przygotowywanie i sprzedaż obiadów przez Spółkę w stołówce szkolnej na rzecz uczniów i pracowników szkoły podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8% – pod warunkiem zakwalifikowania przedmiotowych usług jako związanych z wyżywieniem do grupowania PKWiU 56.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż przez Spółkę obiadów przygotowywanych w stołówce szkolnej podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, należy uznać za nieprawidłowe, zarówno w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jak i zdarzeń przyszłych.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że Minister Finansów nie dokonuje klasyfikacji usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie mieści się to w ramach określonych w Rozdziale 1a Działu II ustawy Ordynacja podatkowa – Interpretacje przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz – w przypadku zdarzeń przyszłych – w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj