Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-327/15/MN
z 6 lipca 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) oraz § 9 rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 kwietnia 2015 r. (data wpływu 20 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 kwietnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zarządzającą specjalną strefą ekonomiczną, powstałą na podstawie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych z dnia 20 października 1994 r. oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 15 grudnia 2008 r. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. zarządzania specjalną strefą ekonomiczną, zarządzania parkami przemysłowymi, parkami naukowo-technologicznymi, strefami inwestycyjnymi, inkubatorami technologicznymi oraz inkubatorami przedsiębiorczości, a także związaną z organizacjami targów i wystaw. Wnioskodawca jest organizatorem cyklicznie odbywającej się konferencji branżowej pn. „D”, skierowanej do przedstawicieli branży cyfrowej rozrywki, której celem jest promocja polskiego sektora gier komputerowych. Tegoroczna konferencja odbędzie się w dniach 21-22 maja 2015 r. Wstęp na konferencję jest biletowany. Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży biletów na konferencję za pośrednictwem strony internetowej należącej do pośrednika, tj. firmy P. Inc., a transakcje będą dokonywane za
pośrednictwem serwisu transakcyjnego prowadzonego przez P. Inc., umożliwiającego płatności przy pomocy kart kredytowych lub systemu. Wszystkie płatności trafiają na konto P. Inc., a następnie są one miesięcznie przenoszone bezpośrednio na wyodrębniony rachunek bankowy należący do Wnioskodawcy. Wszystkie transakcje będą ewidencjonowane przez Wnioskodawcę za pomocą faktur VAT, z których jednoznacznie będą wynikać wszelkie istotne informacje dotyczące danej transakcji, tj. w szczególności jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata za bilet oraz dane nabywcy biletu. Bilety będą sprzedawane zarówno obywatelom Rzeczpospolitej Polskiej, jak i obywatelom innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz krajów nie będących członkami UE (USA, Rosja, Chiny). Wszelka dokumentacja dotycząca transakcji będzie przechowywana w siedzibie Wnioskodawcy. Wysyłka biletów będzie odbywała się drogą elektroniczną, tj. nabywca biletu będzie otrzymywał go w formie elektronicznej na podany w chwili dokonywania transakcji adres e-mail. Z dokumentacji będą wynikały dane i adres nadawcy, dane i adres odbiorcy oraz numer transakcji. Nabywcami biletów będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy zważywszy na powyższe okoliczności Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Jak stanowi art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest posiadanie przez nabywcę wykonywanych przez podatnika świadczeń statusu osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego.
Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W myśl § 4 pkt 2 ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2, nie stosuje się, w przypadku świadczenia usług:
- przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia;
- przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami;
- naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania);
- w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów;
- w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów;
- w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów;
- prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia;
- doradztwa podatkowego;
- związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)
- fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych
-z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.
W poz. 38 załącznika do wskazanego rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż biletów należy zakwalifikować jako usługę. Na potwierdzenie powyższego stanowiska wnioskodawca wskazuje na treść pkt 182 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w którym wymienione zostały usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe i do obiektów kulturalnych. Sprzedaż biletów (prawa wstępu na dane widowisko) stanowi świadczenie usług, gdyż na ich podstawie nabywca zyskuje uprawnienie do wstępu na określone wydarzenie. W interpretacji z 16 marca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPP2/443-845/11-4/KW) uznał, że „sprzedaż biletu jest sprzedażą usługi (prawa) wstępu na imprezę”.
Mając na uwadze treść przywołanych przepisów, należy zatem stwierdzić, iż w celu uzyskania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących muszą zostać spełnione następujące warunki:
- usługi nie zostały wyłączone od zwolnień z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 4 rozporządzenia;
- usługa jest świadczona na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych;
- zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.
Sprzedaż biletów wstępu na konferencję, jako niewymieniona w § 4 rozporządzenia, nie została wyłączona ze zwolnień określonych w § 2 ust. 1. Skoro zatem z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, tj. z faktur VAT będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym adres), oraz skoro przedmiotem sprzedaży będzie świadczenie usług, które nie zostały wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia, a zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku na rachunek bankowy należący do wnioskodawcy to zdaniem wnioskodawcy będzie on miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2016 r. przy świadczeniu usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.
Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r. poz. 1544), zwanym dalej rozporządzeniem, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Niektóre usługi zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania bez względu na wysokość obrotów. Szczegółowo zostały one określone w § 4 powołanego rozporządzenia.
Pod poz. 38 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- świadczący usługę (podatnik) otrzyma zapłatę za wykonaną czynność w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła;
- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz regulacje prawne wynikające z zacytowanych przepisów należy uznać, że w odniesieniu do sprzedaży biletów wstępu na konferencję (sprzedaży innej niż ta, o której mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia) dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej:
- za które Wnioskodawca otrzymuje zapłatę bezpośrednio na swój wyodrębniony rachunek bankowy, z tym że wszystkie płatności najpierw trafiają na konto serwisu transakcyjnego – P. Inc., a następnie są one miesięcznie przenoszone bezpośrednio na wyodrębniony rachunek bankowy należący do Wnioskodawcy;
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę w sposób opisany we wniosku jednoznacznie będzie wynikać, dane i adres nadawcy, dane i adres odbiorcy oraz numer transakcji,
Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r., nie dłużej niż do końca 2016 r.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.